selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Feb 12, 2022 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Nu har jag lyssnat lite på mitt nyinköp. Och det känns absolut som en uppgradering ljud-/musikmässigt, det är inte bara färre lådor och kablage.

Vad som främst slår mig är att jag kan spela högre utan att det stör ett pågående samtal. Dvs, det är mer luft mellan instrumenten och den upplevda dynamiken är högre. Basen är djupare och prominent vilket hörs väldigt tydligt tex på en japan-press av (Beatles) Abbey Road jag råkar ha till hands. LP12:an spelar fortfarande genom Linto'n men jag har planer på att:

a) byta till MM-pickup och använda Majik'ens inbyggda riaa
b) byta till MC-kort i Majik'en och fortsätta köra på Akiva B
(båda alternativen ger mig ytterligare en färre låda)

Vilket skulle ni föredra?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Feb 12, 2022 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Det finns ju flera faktorer som påverkar ett val.

Hur gammal är din Akiva? Det är ju inte bara eventuellt nålslitage som påverkar utan även nålens upphängning åldras.

Har du möjlighet att jämföra hur MC-kortet i Majik låter jämfört med Linto? Skulle dock inte förvåna om kortet är bättre. Om kortet låter bättre så skulle jag byta ut MM-kortet. När Akivan är slut så får du också något vid byte till t ex en Krystal.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sat Feb 12, 2022 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Det finns ju flera faktorer som påverkar ett val.

Hur gammal är din Akiva? Det är ju inte bara eventuellt nålslitage som påverkar utan även nålens upphängning åldras.

Har du möjlighet att jämföra hur MC-kortet i Majik låter jämfört med Linto? Skulle dock inte förvåna om kortet är bättre. Om kortet låter bättre så skulle jag byta ut MM-kortet. När Akivan är slut så får du också något vid byte till t ex en Krystal.

/mvh
Tack för svar. Jag har egentligen tänkt mig att avveckla vinylspelandet (som jag haft sedan 1969) men eftersom sambon inte låter mig sälja LP12:an så länge det finns vinylskivor i huset så vill jag ändå minska antalet lådor. Så någon investering i en bättre MC-pickup är uteslutet. Det handlar snarare om att göra bästa möjliga nedgradering.

Så alla som sitter på en begagnad MM-pickup med rimlig speltid kvar är välkomna att höra av sig!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Feb 12, 2022 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
OK. Så då hade du redan bestämt dig, dvs för (a). :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Feb 13, 2022 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
OK. Så då hade du redan bestämt dig, dvs för (a). :wink:

/mvh
Hur drar du den slutsatsen? En låda mindre kan nås på två sätt, försäljning av Linto finansierar:

a) inköp av MC-kort till Majik'en
b) försäljning av Linto och Akiva finansierar inköp av en MM-pickup

Båda alternativen ger en låda mindre i setup'en, men vilken kommer låta bäst? Och med vilken MM-pickup?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Feb 13, 2022 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Slutsatsen drogs efter att du skrivit ”Så någon investering i en bättre MC-pickup är uteslutet” samt ”Så alla som sitter på en begagnad MM-pickup med rimlig speltid kvar är välkomna att höra av sig!”.

Din Akiva kommer ju någon gång ta slut, så varför lägga pengar på ett MC-kort när du redan har ett MM-kort. Sälj Akivan och Linton så kan du säkert ekonomisera köpet av en ny MM-pickup istället för en begagnad. Kanske till och med en Adikt. Grado är också ett MM-alternativ. Billigare och rätt populära bland en del så kallade ”linnister”.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Feb 17, 2022 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
MC-kortet som man kan köpa till Majiken är rätt bra och är detsamma som sitter i Selekt och Akurate DSM. Det är dock sämre än en Linto (jag uppgraderade från inbyggt till Linto), men jag tycker att det är en fullt acceptabel skillnad i din situation. Du skrev att du har en Akiva B, menar du Arkiv B eller Akiva (det finns ingen B)? Man kan ju även renovera Akivan hos Roberto Torlai t.ex. när den är slut, det kostar ca. € 600,- alltså mindre än en ny Adikt.
Jag hade nog inte gillat att ta steget ner från en så bra pickup som Akiva till en MM. Acceptabelt vore dock om man installerade Karousel-lagret samtidigt, då hade det räckt till även med en enkel PU som Audio Technica VM95 ML. Med en MM håller du naturligtvis nere driftkostnaderna på lång sikt.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited