selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 22, 2022 00:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
Carl wrote:
Bipen wrote:
(Pre Cirkus)/Nait1/Kan1.
Starka ledtrådar där om dina preferenser. Får jag gissa att du tycker KAN II är något sämre, att Sara bumlar lite och och Isobarik är ”svåra att få till” ? :)

KAN har hög mekanisk integritet, de står verkligen still på KAN II stativen, det är en del av varför de är så bra. Jag hade provat Tukan och Majik 109 på dina stativ och laborerat med positioneringen. Katan är också bra, problemet är att de stativen är mycket sämre och Katan passar inte riktigt på KAN stativen.

Carl
Det att de måste "stå still" är sant. Lyssnat på KAN med klimax twin slutsteg hos en LINN handlare och vart mäkta imponerad. Katan behöver väl "extra kraft" för att spisa okej. Ninka kan klara sig med less. Har själv ett par vita ninkor som jag ej gör mig av med, lättdrivna, poppar på...
Kula preferenser ang "KAN II sämre, Sara bullrar, Isobarik svåra".... hehe.
Tutan

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2022 00:54 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Om man nu skall diskutera teoretiskt å siffror,så går aktiva Katan ner till 60hz och Linn Kan till 50hz,
sen är har ju Kan sluten låda vilket ger en bättre basåtergivning.
Se där, idag har jag lärt mig något nytt ;-)

På den tiden när Linn bara hade sin LP12:a och Kan så man var "tvungen" att ha en Naim Nait emellan. Då var jag inte speciellt imponerad av Kan. Jag kan tänka mig att en modern DSM och ett bra slutsteg sätter fart på högtalarna.

/ B
En Naim Nait mellan, nu lärde jag mig nytt, tack.

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2022 01:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
Stigo wrote:
Varför inte ett par Kaber, grymt prisvärda. (Som stora Kan:ar)
Eller ett par 212:or kan vara kul med rätt matning. :D
aktiva kaber har man lyssnat på, de släpper kan jag säga...

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2022 23:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
linnkan wrote:

För att Kan är så mycket roligare att lyssna på.
Jag börjar bli orolig nu när alla sälj annonser på Kan dyker upp :shock: Har du hittat något ännu roligare att spela på? Man blir ju lite nyfiken nu!

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2022 16:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Freddy wrote:
linnkan wrote:

För att Kan är så mycket roligare att lyssna på.
Jag börjar bli orolig nu när alla sälj annonser på Kan dyker upp :shock: Har du hittat något ännu roligare att spela på? Man blir ju lite nyfiken nu!
Naim DBL ;)


Top
   
PostPosted: Wed Mar 23, 2022 21:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 14, 2005 21:18
Posts: 29
Håller med dig. Naim DBL är det som gäller! :D


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2022 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Lyssnar man på pop/rock/jazz ska man nog satsa på hornsystem med minst 15" basar. Jag har vid ett par tillfällen spelat i lite större lokaler med inhyrda PA-system med 15-18" basar och piezodiskanter och även om det inte låter speciellt hifi-mässigt bra så är det sjusärdeles livfullt och kraftfullt. Men vem vill ha 2m2 högtalare hemma, fula som stryk? Inte min sambo i alla fall :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2022 01:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
Lyssnar man på pop/rock/jazz ska man nog satsa på hornsystem med minst 15" basar. Jag har vid ett par tillfällen spelat i lite större lokaler med inhyrda PA-system med 15-18" basar och piezodiskanter och även om det inte låter speciellt hifi-mässigt bra så är det sjusärdeles livfullt och kraftfullt. Men vem vill ha 2m2 högtalare hemma, fula som stryk? Inte min sambo i alla fall :-)

/ B
Ja det är då Linn Kan är så fenomenala,små högtalare som
spelar stort med fantastisk timing och driv och funkar till all
musik.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2022 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Bill50x wrote:
Lyssnar man på pop/rock/jazz ska man nog satsa på hornsystem med minst 15" basar. Jag har vid ett par tillfällen spelat i lite större lokaler med inhyrda PA-system med 15-18" basar och piezodiskanter och även om det inte låter speciellt hifi-mässigt bra så är det sjusärdeles livfullt och kraftfullt. Men vem vill ha 2m2 högtalare hemma, fula som stryk? Inte min sambo i alla fall :-)
Ja det är då Linn Kan är så fenomenala, små högtalare som
spelar stort med fantastisk timing och driv och funkar till all
musik.
Inte sådan här musik:

https://www.youtube.com/watch?v=vtnG6EHh1N4

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2022 19:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Bill50x wrote:
Lyssnar man på pop/rock/jazz ska man nog satsa på hornsystem med minst 15" basar. Jag har vid ett par tillfällen spelat i lite större lokaler med inhyrda PA-system med 15-18" basar och piezodiskanter och även om det inte låter speciellt hifi-mässigt bra så är det sjusärdeles livfullt och kraftfullt. Men vem vill ha 2m2 högtalare hemma, fula som stryk? Inte min sambo i alla fall :-)
Ja det är då Linn Kan är så fenomenala, små högtalare som
spelar stort med fantastisk timing och driv och funkar till all
musik.
Inte sådan här musik:

https://www.youtube.com/watch?v=vtnG6EHh1N4

/ B
Varför inte ?


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2022 19:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Det här har ni säker rätt ut men frågar ändå. Hur viktiga är stativen för Kan? Kan man tex använda ett Katan stativ? Kan man trycka in dom i en bokhylla? Allvarligt sugen på ett par :D

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2022 19:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Freddy wrote:
Det här har ni säker rätt ut men frågar ändå. Hur viktiga är stativen för Kan? Kan man tex använda ett Katan stativ? Kan man trycka in dom i en bokhylla? Allvarligt sugen på ett par :D
De funkar allra bäst på Linn Kan II stativ,men funkar även på andra stativ inklusive Katanstativ.
Väggstativ på stadig, helst Sten/tegelvägg är fint det också.
Bokhylla eller sideboard är ju inte ultimat,men det är det inte för några högtalare.
De är små högtalare,men gjorda för att platsa i de bästa systemen .


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2022 20:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Jag har haft rätt många par och att hitta ett fint par är väl inte helt enkelt men väl värt mödan. Sök tidiga med scanspeakdiskanten är min rekommendation. De behöver stå stadigt och Kan2 stativ är bra och det jag har använt. Finns säkert andra alternativ men är tveksam till katan/m109 stativ, tror de är för veka men jag har ej testat. Viktigt att högtalarna står i våg och mot en solid bakvägg. Med en normal gipsvägg är det svårare att få till. De funkar med en Naim Nait men en 250 eller liknande slutsteg då blir det superbra.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 26, 2022 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Bill50x wrote:
linnkan wrote:

Ja det är då Linn Kan är så fenomenala, små högtalare som
spelar stort med fantastisk timing och driv och funkar till all
musik.
Inte sådan här musik:

https://www.youtube.com/watch?v=vtnG6EHh1N4
Varför inte ?
Det finns helt enkelt inte kapacitet i en småhögtalare att förmedla det brutala basljudet. Och eftersom det inte finns någon påtaglig rytm så är det inget som får det att sätta sprätt på benen :)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2022 06:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Blå Lotus minns jag man tyckte var spännande som barn.

Nån fler som kan ha läst den? Tänker spontant på pojken som springer runt med svärdet, ska hjälpa Tintin att finna vägen. ”Låt mig hjälpa dig finns vägen, ett enkelt snitt, bara av med huvudet, så ska du du finna den”


Didi originally intended to tell Tintin to stay in Shanghai, but Mitsuhirato's associates get to Didi first, and inject him with a delirium-inducing poison called Rajaijah Juice. When Tintin gets to the meeting place, he meets a different Didi: he begins swinging a Dao broadsword at Tintin, offering to cut off his head to fulfill a made-up philosopher quote: "Lao Tzu said: "You must find the way!" I've found it. You must find it too... So I'm going to cut off your head. Then you'll know the truth!"[1] Tintin escapes Didi's attempts on his life, disarms him, and brings him to the authorities to take him home.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited