selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 10, 2022 18:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Carl wrote:
De första Kan stativen såg ut så här:

https://www.ukaudiomart.com/details/649 ... s/1975826/

Provade du Majik 109 på Kan stativen?
Jag har samma stativ som i länken. Det var de som fanns när jag köpte högtalarna 1983. Jag provade Majik 109 på sina originalstativ, inte mina Kan-stativ.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 10, 2022 22:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bipen wrote:
Freddy wrote:
Harald wrote:
Katan är också bra, problemet är att de stativen är mycket sämre och Katan passar inte riktigt på KAN stativen.
Jag tror det finns olika versioner av stativ till Katan. De nyare påstås vara bättre och stabilare (enlig HighFidelity när jag köpte mina).

Hade jag varit du så hade jag renoverat dina Linn Kan. Man kan väl börja med att kanta om basarna eller om man kan få tag på ersättningselement. Vill man inte göra det själv kan man lämna in.

Delningsfiltret kanske någon på forumet är villig att ta sig an om du frågar
Om kantgummit på basarna har sprickor får man kanta om, antingen själv eller lämna till LN högtalarservice. Det gäller bara att se till att man får tag i den tunna varianten av B110 kantgummi. Har limmet släppt tror jag mig kunna limma om själv. Likadana ersättningselement var det länge sedan man kunde få tag i. Både Scan Speak-diskanten och Kef-basen har jag läst var modifierade/specialbeställda av Linn. Byta komponenter i delningsfiltret fixar jag själv. Har lött både som jobb och hobby.

Oavsett om jag väljer att renovera eller inte vill jag ha loss den fastlimmade grillen för att inspektera utan att skada den, lådan eller tyget. Hur gör man?
För att ta loss fronterna,tryck in ett kreditkort mellan kanten å grillen,använd med en matkniv att bända med.
Annars får man skära upp tyget på kanten så man kommer åt att dra ut grillen.
De är från tiden då man tänkte på att det skulle vara så engagerande som möjligt att lyssna på musik,inte vara så smidigt som möjligt ;)


Top
   
PostPosted: Thu Mar 10, 2022 23:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Bipen wrote:
För att ta loss fronterna,tryck in ett kreditkort mellan kanten å grillen,använd med en matkniv att bända med.
Minsta sortens japanspackelspade funkar väldigt bra till detta bändande :)


Top
   
PostPosted: Sun Mar 13, 2022 12:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Försökte få in ett kreditkort men det var för tajt. En matkniv gick att trycka in men när jag börja bända lite försiktigt så började lådkanten visa tendenser till skador så jag avbröt. Har läst om folk som dragit i tyget och efter ett tag har grillen släppt. Jag får dock inget grepp om tyget så det tricket kanske någon kan lära mig.

Kommit att tänka på att tyget går ju att ersätta men inte grillramen eller lådan, så att snitta upp tyget och sedan ersätta med nytt svart tyg avsett för högtalafronter borde väl fungera eller är det risk för att ljudet försämras med annat än Linns originaltyg?


Top
   
PostPosted: Sun Mar 13, 2022 18:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bipen wrote:
Försökte få in ett kreditkort men det var för tajt. En matkniv gick att trycka in men när jag börja bända lite försiktigt så började lådkanten visa tendenser till skador så jag avbröt. Har läst om folk som dragit i tyget och efter ett tag har grillen släppt. Jag får dock inget grepp om tyget så det tricket kanske någon kan lära mig.

Kommit att tänka på att tyget går ju att ersätta men inte grillramen eller lådan, så att snitta upp tyget och sedan ersätta med nytt svart tyg avsett för högtalafronter borde väl fungera eller är det risk för att ljudet försämras med annat än Linns originaltyg?
Snitta upp långt ut på kanten på tyget,så du kommer åt att dra loss grillen.
Det går att kila fast tyget i kanten igen.
Linnhandlarna bröt loss grillen å ersatte med ny.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 14, 2022 18:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 14, 2005 21:18
Posts: 29
Det är synd att vi bor så långt ifrån varandra annars hade jag kunnat dema ett par Katan och ett par Kan2.
Hur man än ställer upp Katan så låter de luddigt och lite instängt till skillnad mot Kan som spelar öppet och medryckande oavsett musikstil.
Testade att köra aktivt med exaktfilter då jag har ett Exaktbox-I slutsteg och en Akurate DSM 3.
Det blev lite bättre men fortfarande dominerade den luddiga basen och utan engagemang.
Jag fick dra ut dem 70cm från väggen för att det skulle bli någorlunda lyssningsbart.

Linn Kan kan du sätta upp nästan hursomhelst och de bara levererar.
Har en kompis som har tagit ut filtret från ett par Kan2 och kör aktivt med Naims 2-vägsfilter och Naimelektronik.
Det är svårt att ta in lyssningsintrycket när man lyssnar på dem. Allting är bättre, basen gräver ännu djupare
diskanten blir skirare, ljudbilden blir större och drivet i musiken ökar markant.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 14, 2022 20:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Altec wrote:
Det är synd att vi bor så långt ifrån varandra annars hade jag kunnat dema ett par Katan och ett par Kan2.
Hur man än ställer upp Katan så låter de luddigt och lite instängt till skillnad mot Kan som spelar öppet och medryckande oavsett musikstil.
Testade att köra aktivt med exaktfilter då jag har ett Exaktbox-I slutsteg och en Akurate DSM 3.
Det blev lite bättre men fortfarande dominerade den luddiga basen och utan engagemang.
Jag fick dra ut dem 70cm från väggen för att det skulle bli någorlunda lyssningsbart.

Linn Kan kan du sätta upp nästan hursomhelst och de bara levererar.
Har en kompis som har tagit ut filtret från ett par Kan2 och kör aktivt med Naims 2-vägsfilter och Naimelektronik.
Det är svårt att ta in lyssningsintrycket när man lyssnar på dem. Allting är bättre, basen gräver ännu djupare
diskanten blir skirare, ljudbilden blir större och drivet i musiken ökar markant.
Kan bara instämma angående Katan.
Har i många många år kört aktiva Kan med Naim elektronik,svårt att klå.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 14, 2022 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Om du verkligen vill bli med Katan, så kanske jag har paret för dig, mint condition, stativ och originalkartonger. Men det känns oschysst att bjuda ut dem

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Mar 14, 2022 22:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 14, 2005 21:18
Posts: 29
Om det nu är så oschysst att bjuda ut dem varför gör du det då?


Top
   
PostPosted: Mon Mar 14, 2022 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Altec wrote:
Om det nu är så oschysst att bjuda ut dem varför gör du det då?
Sur kommentar.
Man kan ju sälja en rostig Saab billigt även om det inte är något att ha. Bara man är tydlig med vad man säljer. Är priset rätt finns det alltid en köpare.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Mar 14, 2022 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Katan vs Kan.

Ju mer utsträckt frekvensområde (i basen) en högtalare har, ju känsligare blir den för placering. Kan är ju ganska begränsad nedåt, och kan nästan ställas var som helst.
En teoretisk betraktelse, har aldrig lyssnat på Katan och vet inte hur djupt de går.

I mitt tycke är Kan inte en speciellt bra högtalare även om den med vissa skivor/låtar kan låta fantastiskt. Som allround-högtalare för metalrock till klassiskt är den ett boj-sänke. Eller som bokstöd och att lyssna på P1.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Mar 14, 2022 23:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 14, 2005 21:18
Posts: 29
Så varför uttala sig om du inte har hört ett par Katan annat än att vara en motvalls?


Top
   
PostPosted: Mon Mar 14, 2022 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Altec wrote:
Så varför uttala sig om du inte har hört ett par Katan annat än att vara en motvalls?
Nu är du en surgubbe igen ;-)

Jag uttalar mig för att det finns generella förhållanden som många missar. I ett litet rum med bra relation mellan dämpning och diffusion kan säkert Kan låta alldeles utmärkt. Jag har bara lyssnat på denna i ett större, mindre akustiskt lämpat, rum och det var inte kul.

Som en teoretisk betraktelse kan ju Katan (OM denna har lite mer output i basen) leverera bättre i basen än vad Kan kan. Men DÅ krävs en noggrannare placering av högtalarna för att få ut max.

Kan du förstå skillnaden mellan en teoretisk diskussion och en fysisk testsituation?
Jag vågar påstå att ingen helt förutsättningslöst bara testar olika komponenter. Antingen har man ett problem att lösa (tex icke-engagerande återgivning) eller så är man ute efter någon form av förbättring (tex djupare bas eller mer känsla i återgivningen).

Men någonstans startar sökandet och det brukar vara i form av en tanke, en teoretisk möjlig lösning. Det är där man börjar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 15, 2022 00:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
Altec wrote:
Så varför uttala sig om du inte har hört ett par Katan annat än att vara en motvalls?
Nu är du en surgubbe igen ;-)

Jag uttalar mig för att det finns generella förhållanden som många missar. I ett litet rum med bra relation mellan dämpning och diffusion kan säkert Kan låta alldeles utmärkt. Jag har bara lyssnat på denna i ett större, mindre akustiskt lämpat, rum och det var inte kul.

Som en teoretisk betraktelse kan ju Katan (OM denna har lite mer output i basen) leverera bättre i basen än vad Kan kan. Men DÅ krävs en noggrannare placering av högtalarna för att få ut max.

Kan du förstå skillnaden mellan en teoretisk diskussion och en fysisk testsituation?
Jag vågar påstå att ingen helt förutsättningslöst bara testar olika komponenter. Antingen har man ett problem att lösa (tex icke-engagerande återgivning) eller så är man ute efter någon form av förbättring (tex djupare bas eller mer känsla i återgivningen).

Men någonstans startar sökandet och det brukar vara i form av en tanke, en teoretisk möjlig lösning. Det är där man börjar.

/ B
Om man nu skall diskutera teoretiskt å siffror,så går aktiva Katan ner till 60hz och Linn Kan till 50hz,
sen är har ju Kan sluten låda vilket ger en bättre basåtergivning.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 15, 2022 07:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Altec wrote:
Om det nu är så oschysst att bjuda ut dem varför gör du det då?
Förstår du verkligen inte??

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited