selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 15, 2022 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Om man nu skall diskutera teoretiskt å siffror,så går aktiva Katan ner till 60hz och Linn Kan till 50hz,
sen är har ju Kan sluten låda vilket ger en bättre basåtergivning.
Se där, idag har jag lärt mig något nytt ;-)

På den tiden när Linn bara hade sin LP12:a och Kan så man var "tvungen" att ha en Naim Nait emellan. Då var jag inte speciellt imponerad av Kan. Jag kan tänka mig att en modern DSM och ett bra slutsteg sätter fart på högtalarna.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 15, 2022 16:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Om man nu skall diskutera teoretiskt å siffror,så går aktiva Katan ner till 60hz och Linn Kan till 50hz,
sen är har ju Kan sluten låda vilket ger en bättre basåtergivning.
Se där, idag har jag lärt mig något nytt ;-)

På den tiden när Linn bara hade sin LP12:a och Kan så man var "tvungen" att ha en Naim Nait emellan. Då var jag inte speciellt imponerad av Kan. Jag kan tänka mig att en modern DSM och ett bra slutsteg sätter fart på högtalarna.

/ B
Ja det var väl först -85 som Linn tillverkade förstärkare, vad jag vet. Linn Kan började tillverkas -79.
Linn Kan utvecklades med Naim Nap 250 slutsteg och jag håller med en liten Nait har svårt att göra Kan rättvisa.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 15, 2022 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bill50x wrote:
I mitt tycke är Kan inte en speciellt bra högtalare även om den med vissa skivor/låtar kan låta fantastiskt. Som allround-högtalare för metalrock till klassiskt är den ett boj-sänke. Eller som bokstöd och att lyssna på P1.

/ B
Ja du brukar påpeka det Bill. Regelbundet. Ibland inkluderar du dina negativa upplevelser av Linn’s fd MM pickuper i samma inlägg. Åsikter bygger spänst i ett forum men, intelligent och vaken som du är, måste du ju ändå ha noterat hur älskad Linn KAN är. Hur många som uppskattar dem, hur många som spelar allt som låtas kan i ett hem genom dem, och hur många som behåller dem i årtionden. Att de ofta benämns som en ikon i hifi-historien och att många saknar en modern ersättare för att de älskar soundet.

Skillnaden mellan att ofta repetera en åsikt med respekten i behåll, och att kliva över linjen till troll-sidan är hårfin. Detta är ju ett Linn-forum trots allt. Håll dig på rätt sida, surgubbe! :)


Top
   
PostPosted: Tue Mar 15, 2022 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Carl wrote:
Bill50x wrote:
I mitt tycke är Kan inte en speciellt bra högtalare även om den med vissa skivor/låtar kan låta fantastiskt. Som allround-högtalare för metalrock till klassiskt är den ett boj-sänke. Eller som bokstöd och att lyssna på P1.

/ B
Ja du brukar påpeka det Bill. Regelbundet. Ibland inkluderar du dina negativa upplevelser av Linn’s fd MM pickuper i samma inlägg. Åsikter bygger spänst i ett forum men, intelligent och vaken som du är, måste du ju ändå ha noterat hur älskad Linn KAN är. Hur många som uppskattar dem, hur många som spelar allt som låtas kan i ett hem genom dem, och hur många som behåller dem i årtionden. Att de ofta benämns som en ikon i hifi-historien och att många saknar en modern ersättare för att de älskar soundet.

Skillnaden mellan att ofta repetera en åsikt med respekten i behåll, och att kliva över linjen till troll-sidan är hårfin. Detta är ju ett Linn-forum trots allt. Håll dig på rätt sida, surgubbe! :)
Hehe, jo :-)
Jag har förmånen att vara vän med grundaren av Tonläget i Gbg och har därmed haft rikliga tillfällen att lyssna på högtalarna Kan och Sara samt pickuperna Basik, K9 och K18. Pickuperna är nog vad de är, men högtalarna kan förmodligen fås att låta bra med bra elektronik före.

Utvecklingen går ju framåt stegvis och om man fick en fräsch K18 att stoppa in i en dagens toppad LP12:a skulle det förmodligen låta helt OK. Jag fick en nostalgi-kick för två år sedan och skaffade mig samma anläggning som jag köpte 1970. Skivspelare ERA444 med Shure-pickup, Sansuie AU555 förstärkare och Celestion Ditton 25 högtalare. En anläggning jag var nöjd med i flera år även om jag tyckte basen var lite väl rund och otydlig. Idag, ERA'n låter helt kass, totalt olyssningsbar. Sansui'n nästan OK tills ena kanalen gav upp, högtalarna lika såsiga som jag minns det. Ända tills jag kopplade in min nyinköpta Majik DSM/1, då blev det fart på Ditton 25:orna! Så den som hållit fast vid sina Kan och uppgraderat källa/elektronik vartefter har förmodligen ett ganska bra ljud i dag. Och eftersom det var nästan 40 år sedan jag senast lyssnade på Kan kanske jag ska sluta kommentera dem.. :-) Dessutom finns det ännu sämre/mindre prisvärda Linn högtalare idag, nämligen 530 för 146600:-. Ärligt talat, jag skulle välja Kan alla dagar i veckan före dessa. M140 med Exaktbox låter mycket bättre för typ 40 tusen mindre.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 16, 2022 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Altec wrote:
Om det nu är så oschysst att bjuda ut dem varför gör du det då?
Nu var det ju inte till dig jag skrev inlägget Altec, men om det nu behöver förklaras, jag har i min ägo, både KAN1, flera par Tukans (vilket kanske säger en hel del) samt ett par fina Katan, som jag fått av en snäll Linnbroder, min sellerivän Pekka71, förtäljde mig tidigare att han haft en trevlig tid med Katan, men jag kunde för min själ inte begripa hur han kunde gilla den, och vi tycker, jag skulle vilja säga aldrig, olika då det gäller musikalitet. Han är sällan eller aldrig in och läser/skriver här nu mera, vilket jag blir påmind om varför inte jag heller särskilt frekvent gör, av hur diskussionerna mellan varven går, här på selleri.

Sakligt svar då: Mats, eller Pekka71 då alltså, hälsade på mig och vi lirade lite trevliga plattor på mina Kaber, ett aktivt par, för att spä ut texten lite, med ovidkommande information, jag fick ett ryck och kånkade in ett annat Kaber par, då det mellan åt sagts att det var så milsvid skillnad mellan tidiga och sena dito, vilken diskant man måste ha och så vidare. Skulle säga att det var så rackarns bra oavsett, så det blev mest lite av en gymnastisk övning, och något annat vackert att vila ögonen på, medan vi mådde väl där inne i lekstugan. (en dedikerad friggeboda med den nya tillåtna kvadratmeter ytan. Kryddar till texten med lite sär-skrivningar då jag ändå är igång, så vi har något att korrigera i nästa in-lägg. Sedan åkte ett par Tukan fram, ett fantastiskt vackert par, som inhandlats via någon auktionssida utan element för en massa år sedan, som tröst sedan jag fårskalligt nog, sålt ett jättefint par till Maffe, utan att mer än funktionstesta dem innan de annonserades ut här på selleri. Jag letade vid tidpunkten Klout till mina Keltiks, och fann två grymt fina steg på Lejonklous forum, villkoret för att få köpa stegen, var att Tukan skulle följa med, korkat nog så sålde jag dem för att spara in frakten för stegen från UK. Nu blir det sidospår åt alla håll och kanter, men tar man sig tid att läsa, så tror jag det ändå kan bli både begripligt, och ha en röd tråd..

De där Tukans, eller säger man Tukanerna? Var aktiva, hade sålts nya, tillsammans med Kloutarna/Kloutsen, jag passiviserade dem omgående, och Maffe kom för att hämta sina nya små husdjur, han kom att stanna nästan hela dagen, det spelades bland annat Bela Fleck på Keltik, och vi hade en ytterst trevlig sammankomst. Då Tukan skulle provlyssnas, så fick killen nästan slita högtalarna ur näven på mig, så jäkla bra lirade dom!! Notera: passivt dessutom..

Jag var inte där jag är i dag, om vi ska tala om att ha koll på läget, sticker ut hakan och påstår att jag tror mig ha det nu mera. Vi körde på relativt enkel elektronik, en Slimline Wakonda, LK85 eller LK140, minns inte 100%, det var så pass länge sedan, att de där slutstegen och Wakonda ännu var krya, skulle säga goda representanter för hur de torde ska ha presterat nya. Källan var en Renew av tidiga sorten. Ångrar mig än att jag sålde dem, nyskick, med kartonger som såg ut att ha lämnat Linn förra veckan.

Tomlådeparet, eller tröst Tukanerna, kompletterades med ett par baselement som den gode Xanlin skänkte mig, minns att han mumlade något i stil med, mummel, att du också skulle se det där tomma paret, då kan du lika gärna ta mina element som jag ämnade placera i lådorna. Diskanter hade jag inte, eller jo, jag hade de där plastiga Ninka038/1 som satt i Keltikparet jag köpte av Jussi uppe i Haparanda, men ena plastgrillen var ful, så Keltik hade fått ett nytt par av den ack så upphajpade diskanten här på selleri 038/2, man kunde ännu köpa sådana nya hos Linnhandlaren på den tiden för en tusing. Friserade bort plastgallren, och återanvände i dessa Tukan, och de var rätt bra de där burkarna, spelades så några år. Detta paret var således dem vi nu satt och spelade på Pekka och jag i musik kojan, när vi ändå var i farten, så kom diskanternas förträfflighet på tal, och jag kom att tänka på att jag landat ett par 015/3 för att kunna återställa Tukan fullständigt. Sinnessjukt mycket bättre än den hajpade Ninka diskanten(som bekant sitter i Katan med)

Vi kom att tala om hans minnesbild av Katan, att han ändå ville ha det till att den hade någonting, fast att han, liksom många andra, jag själv inräknat, lyssnat lite för mycket på "experter" mellan åt, och även sugits in i uppgraderings karusellen, som man så frikostigt eldat upp varandra med ägna sig åt, han visste till slut inte vad som gjort vilket, var det att aktivera dem med 2250(om det nu var sådana han hade, många många resor och länge sedan) Eller var det baslådorna? Hur som helst, så berättade jag att det stod ett par i garaget intill, "-Ja men utan originalstativen blir dom inte bra" jag förklarade att jag även hade dessa.

Så vi bar in var sin Katan, Pekka fick göra sin grej, han som ägt Katan, för dem som inte träffat denna herre, så är han analt noga, på gränsen till OCD noga, hann tänka, att vad fan behövde jag nämna de där högtalarna för. Vi satte oss ner och lyssnade, inledningsvis så försökte vi inbilla oss att de minsann hade något som inte Tukan hade, en stund senare kände vi bägge två att njäe..

Nådastöten var en skramlig Kentlåt på vinyl, en seriöst skruvad LP12á, med en nästan ny Klimax Radikal, Urika, Ekos SE, och Akiva. Stod på en Mana som vi nördigt knackat på, justerat, knackat lite till på, torkat glasskivan ren från fett, antagligen kunde vi varit ännu nördigare, men poängen är att det inte bara var uppkastade grejor. Stoppa mig Juni, kan låten ha hetat, med Tukan grät man nästan av melankolisk bergochdal bana, med Katan blev låten obegriplig, kaosartad som obehandlad ADHD, och man ville stänga av. Mannen i den vita hatten, från Du jag och döden plattan, schysst press(Tack MNn!) var rent hemsk, Järnspöken gick att ta sig igenom, och basiga låtar av hissmusik/trött audiofildemo karaktär, kunde möjligen sådär en två tre takter imponera. Vi ställde undan dem efter ett par timmars poänglösa försök. Tiill och med pluggade portarna tillfälligt. Det finns en officiell Linn justering i filtren, som även testades att justera, senare provade jag dem även aktivt, och visst: dom blev ännu tydligare, tog sig på viss musik, men blev på köpet ännu längre i från att "koppla med musiken"

Så: jag har följt tråden, sett åt vilket håll den lutar, och då intresset ändå verkar finnas för dessa, så skrev jag det tidigare inlägget. Det ligger inte i min natur att sälja på någon, prylar som kan komma att få blivande vänner och Linnbröder, att tappa intresset, inbilla sig att de inte behärskar "hur man är en god lyssnare" och slutligen annonserar ut grejorna, och dödar ett så fint, intresse, och andningshål i tillvaron. Poängen är att jag inte anser att han ska köpa Katan alls.

Helgen har varit trevlig, det har både spelats och sjungits här hemma, spelat på både KAN1 och Tukans, och jag menar att man behöver banne mig inte mera då det funkar, vilket det gör, och på all musik, att KAN1 bara funkar på enstaka plattor, skrattades det gott åt, klippen ligger på min FB och en del andra i en dold grupp, något häckel kan ha uttalats om vad som sagts i denna tråd, så lättkränkta kanske inte ska kolla på den.

Avslutningsvis, kan jag återberätta, en resa till Umeå, med syfte att låta MNn få höra Komri, efter resan ner, så ringer Maffe(han som köpte mina första Tukans) ville vi skulle komma på en kaffe innan hos honom, samt hjälpa honom löda mina FD Tukans aktiva igen. Sagt och gjort, och medan lödningarna stelnade och kaffet avnjöts, fick vi lyssna på ett annat par Tukan, passiva med en liten Naim Nait( för er som inte kanske vet, så är det en söt och behändig liten Naimlåda blygsamt specad, som en tidig LK MAJIK I kanske man kan beskriva den, sexigt minimalistisk som bara Britterna kan få saker att se ut, så det vattnas i gommen) Wow!

Sedan skiftade vi till mina gamla Tukans, ett par riktigt tidiga och trötta Klouts, en sen Slimline Kairn, oförglömligt bra var det!!!

Hur bra är då bra? Så pass bra, att jag inte imponerades av Komrisarna vi en stund senare kom att lyssna på, jag vet så här i backspegeln, att Komri paret inte kanske var 100% representativt jämfört med ett fräscht par. Blev fullständigt knockad av Komri senast jag hörde dem, men det kanske är en annan historia.

Tukan paret där, har sedan cirkulerat vidare, till sökare som skådat ljuset i Lejonklous elektronik och Simonssons Klångedang, men sedan nyktrat till, köpt Tukanerna av nästa som ska göra den resan, näst sista stoppet, innan jag tipsade en av mina bästa vänner om att be att få köpa dem, var i närområdet, och nu är de tillbaka några mil från mig, ägaren kommer aldrig att sälja dem.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Mar 17, 2022 17:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Tack för det där inlägget Haraldur :D Nu blir man ju sugen att höra både Tukaner och Kan, måste vara typ 20-30 år sedan sist jag hörde dom. Dom där Katan vågar man ju inte lägga ut här på Selleri utan att skämmas längre hehe Får väl behålla dom där ADHD burkarna. Jag tycker faktiskt de låter rätt bra i dotterns rum med första generationens Majik I men då har jag ju inte jämfört. Jag blev väldigt imponerad hur bra detta enkla system låter så jag får väl stå upp för Katan ändå. Kanske blir helgen aktivitet att släpa ner dom och installera efter konstens alla regler i stora systemet och se om vi kan få lite kaos i någon Kent låt.

Hur skulle ett drömsystem se ut med Tukan eller Kan?

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Thu Mar 17, 2022 20:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Det finns inget som Kan. Lägg tid på installation så blir du belönad men det krävs att de inte är slutspelade och det är stor risk mht ålder. De kan låta riktigt dåligt om något är fel. Så vill du ha Kan är det bara renovering som gäller. Jag kör Naim för det mesta och en Nait funkar hjälpligt till Kan men vill du ha ut deras potential krävs mer slutsteg. Har under årens lopp letat alternativ såsom Naim IBL, SBL, Linn Sara, Isobarik men nix föredrar Kan och alternativen är bra men på ett annat sätt magin saknas, Har under senare år kört Katan, Tukan, Kaber, M109 och Naim n-sats, de är också bra på lite olika sätt förutom Katan som jag tycker är rätt trista men allt är ju en smaksak. Tror dock inte att du gillar dem om du gillar Naim. M109 tycker jag du skall ge en chans igen de spelar inte som Kan men har andra kvaliteter som jag uppskattar och idag är de dem jag spelar på.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 17, 2022 21:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Tack Haraldur!
Det var en fantastisk upplevelse med Tukan i min dåvarande lägenhet, de lirade sjukt bra med min ganska enkla LP12:a.
Saknar forfarande det Tukan-paret även om jag har kvar det andra. Blev tvungen att skiljas från det pga utrymmesbrist, bodde ju i en liten två då.

För att späda på det hela så bjöd min fru in mig till musikkväll på hennes kontor, samma nait2:a som nämnts tidigare och ett par Kan1.
Det lirade galet bra!


Top
   
PostPosted: Thu Mar 17, 2022 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Hej Maffe! Kul med ett livstecken från dig, jag har kvar bilder från den där rena rama förfesten hos dig, med tolvan där du satt ihop av i princip hela min fd spelare(dvs Pekkas, han köpte ju den, äsch stickspår..)

Tukan vi delat vårdnad om, står i Luleå nu mera och sprider glädje hos en vän. Roger ett par inlägg upp har även klappat på dessa sötnötter ett tag. De är lika fina ännu. Om det är okej för dig så försöker jag lägga upp en bild eller två från fikastunden hos dig!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Mar 17, 2022 22:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
haraldur wrote:
Hej Maffe! Kul med ett livstecken från dig, jag har kvar bilder från den där rena rama förfesten hos dig, med tolvan där du satt ihop av i princip hela min fd spelare(dvs Pekkas, han köpte ju den, äsch stickspår..)

Tukan vi delat vårdnad om, står i Luleå nu mera och sprider glädje hos en vän. Roger ett par inlägg upp har även klappat på dessa sötnötter ett tag. De är lika fina ännu. Om det är okej för dig så försöker jag lägga upp en bild eller två från fikastunden hos dig!
Självklart får du det!


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2022 09:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Prövar:)


Attachments:
F310FCB4-77F4-4F16-8B44-C43B38B097DB.jpeg
F310FCB4-77F4-4F16-8B44-C43B38B097DB.jpeg [ 156.1 KiB | Viewed 3352 times ]

_________________
Tung Old School Linnist
Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2022 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
En till


Attachments:
CDAAE093-D460-46C9-8EDC-B33A82DDC878.jpeg
CDAAE093-D460-46C9-8EDC-B33A82DDC878.jpeg [ 166.62 KiB | Viewed 3351 times ]

_________________
Tung Old School Linnist
Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2022 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Byggstereo


Attachments:
6FB51401-5053-47C6-80C7-1607020DC0B2.jpeg
6FB51401-5053-47C6-80C7-1607020DC0B2.jpeg [ 73.19 KiB | Viewed 3350 times ]

_________________
Tung Old School Linnist
Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2022 13:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Varför inte ett par Kaber, grymt prisvärda. (Som stora Kan:ar)
Eller ett par 212:or kan vara kul med rätt matning. :D

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2022 16:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Stigo wrote:
Varför inte ett par Kaber, grymt prisvärda. (Som stora Kan:ar)
Eller ett par 212:or kan vara kul med rätt matning. :D
För att Kan är så mycket roligare att lyssna på.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited