selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 08, 2022 19:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Hej alla

Jag hade tänkt mig renovera mina gamla Kan 1 men efter att kollat på nätet så verkar det vara ett riktigt krävande projekt med lite osäker utgång. Därför har jag letat efter andra högtalare och nu har jag fått korn på ett par Ninka som jag tror kan vara möjliga ersättare. Problemet är att jag inte har möjlighet att provlyssna dem då de finns för långt bort. Det skulle i och för sig inte vara något problem om jag visste hur Ninka låter men jag har aldrig haft chans till att lyssna på dem.

Jag undrar därför om det finns någon vänlig Linnist med Ninka (eller Katan) i Göteborg eller kranskommunerna som skulle kunna tänka sig att låta mig komma och lyssna?


Last edited by Bipen on Thu Feb 10, 2022 10:25, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Provlyssna Ninka
PostPosted: Tue Feb 08, 2022 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Har du lyssnat på något system med Linnhögtalare förutom dina Kan?


Top
   
 Post subject: Re: Provlyssna Ninka
PostPosted: Wed Feb 09, 2022 14:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bipen wrote:
Hej alla

Jag hade tänkt mig renovera mina gamla Kan 1 men efter att kollat på nätet så verkar det vara ett riktigt krävande projekt med lite osäker utgång. Därför har jag letat efter andra högtalare och nu har jag fått korn på ett par Ninka som jag tror kan vara möjliga ersättare. Problemet är att jag inte har möjlighet att provlyssna dem då de finns för långt bort. Det skulle i och för sig inte vara något problem om jag visste hur Ninka låter men jag har aldrig haft chans till att lyssna på dem.

Jag undrar därför om det finns någon vänlig Linnist med Ninka i Göteborg eller kranskommunerna som skulle kunna tänka sig att låta mig komma och lyssna?
Linn Kan 1 är på en helt annan musikalisk nivå,jag tror inte du blir nöjd med Ninka.


Top
   
 Post subject: Re: Provlyssna Ninka
PostPosted: Wed Feb 09, 2022 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Har ägt Katan och hade dem i mitt huvudsystem i många år.
Har även ägt Kan 1 och spelat med dem sporadiskt.

Katan är bättre än både Kan 1 och Ninka.
Men att Kan 1 skulle vara bätte än Ninka är jag mycket tveksam till.


Top
   
 Post subject: Re: Provlyssna Ninka
PostPosted: Wed Feb 09, 2022 18:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Roland wrote:
Har ägt Katan och hade dem i mitt huvudsystem i många år.
Har även ägt Kan 1 och spelat med dem sporadiskt.

Katan är bättre än både Kan 1 och Ninka.
Men att Kan 1 skulle vara bätte än Ninka är jag mycket tveksam till.
Kan 1 är musikaliskt mycket bättre än Katan,som låter
tråkigt i jämförelse,tycker jag.
Håller med om att Katan är bättre än Ninka.


Top
   
 Post subject: Re: Provlyssna Ninka
PostPosted: Wed Feb 09, 2022 23:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Roland wrote:
Har du lyssnat på något system med Linnhögtalare förutom dina Kan?
Jag har haft hemma ett par Majik 109 på originalstativ. De lät lite jämntjocka, instängda och tråkiga så de gick bort. Sedan har jag haft ett antal andra fabrikats stativhögtalare men alla hade mer eller mindre kaos i basen.


Top
   
 Post subject: Re: Provlyssna Ninka
PostPosted: Wed Feb 09, 2022 23:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Efter ha läst era inlägg får jag nog lägga till intresse av att provlyssna ett par Katan också.


Top
   
 Post subject: Re: Provlyssna Ninka
PostPosted: Thu Feb 10, 2022 20:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bipen wrote:
Efter ha läst era inlägg får jag nog lägga till intresse av att provlyssna ett par Katan också.
Du har ett par Kan 1,så du kommer nog inte bli så imponerad…det blev inte jag iallafall.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 28, 2022 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Intressant att vi tycker så olika.
linnkan wrote:
Linn Kan 1 är på en helt annan musikalisk nivå,jag tror inte du blir nöjd med Ninka.
linnkan wrote:
Du har ett par Kan 1,så du kommer nog inte bli så imponerad…det blev inte jag iallafall.
Har själv ägt bl.a. Kan, Tukan, Katan, Majik 109.
Hade hellre lyssnat på musik genom Tukan, Katan, Majik 109 och Ninka (Ninka = denna tråds kanske viktigaste högtalare) än genom Kan.
Tycker ärligt talat att Kan är överskattad och förstår inte dess prissättning på begagnatmarknaden. Högtalaren Kan fungerar, enligt mig då, på lugn musik och där kan man möjligen imponeras av den. Högtalaren är rapp. Spelar man däremot något krävande så blir det olidligt. Skrammlar något fruktansvärt. Uppenbarligen finns det många som tycker annorlunda än mig så min input får man ta som en pytteliten del av den totala bilden av åsikter man läsa om.

Men, det du skriver linnkan får mig att vilja lyssna på Kan igen. Börjar vara bra många år sedan senast.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 28, 2022 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag har förmånen att äga och vårda ett ospelat KAN par, och det är i sanning sagt en ynnest. Jag har både ett antal Tukans, och även Katan. Man kan lätt leva med både Tukan och KAN. Ena utesluter inte det andra, och det där ”klart bättre på allt” köret köper jag inte längre, det är förvånansvärt få av Linns prylar som inte är särskilt kul. Ninka där är en burk jag inte riktigt blivit kompis med, mitt Katan par är inte heller där, att vi blivit bästisar. Trots nya element, dubbel och trippelkollat de passiva filtren i dem, kört dem aktivt mer schysst nyservad elektronik. Däremot är min gode väns Katan par, ett risigt par dessutom hur trevliga som helst, så de förefaller spreta mera. Återkommer den dagen jag fått tillbaka alla älvorna i dem, oerhört frusterande då de både är mint condition och har original stativen.

Jag har spelat riktigt krävande musik på mina KAN och de där tändsticksaskarna är förbannat bra.

Mina två cents..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Feb 28, 2022 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
haraldur....
I den här tråden har varken jag eller linnkan skrivit klart bättre på allt så att du citerar det -i den här tråden- tycker jag blir konstigt.
Slutsatsen så här långt är att vi har olika upplevelser. Finns därmed både skäl och goda förutsättningar för att alla nämnda stativhögtalare ska kunna rocka. Ninka däremot, den verkar ingen av oss vilka beskriva med superlativ.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 01, 2022 00:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Roland wrote:
Intressant att vi tycker så olika.
linnkan wrote:
Linn Kan 1 är på en helt annan musikalisk nivå,jag tror inte du blir nöjd med Ninka.
linnkan wrote:
Du har ett par Kan 1,så du kommer nog inte bli så imponerad…det blev inte jag iallafall.
Har själv ägt bl.a. Kan, Tukan, Katan, Majik 109.
Hade hellre lyssnat på musik genom Tukan, Katan, Majik 109 och Ninka (Ninka = denna tråds kanske viktigaste högtalare) än genom Kan.
Tycker ärligt talat att Kan är överskattad och förstår inte dess prissättning på begagnatmarknaden. Högtalaren Kan fungerar, enligt mig då, på lugn musik och där kan man möjligen imponeras av den. Högtalaren är rapp. Spelar man däremot något krävande så blir det olidligt. Skrammlar något fruktansvärt. Uppenbarligen finns det många som tycker annorlunda än mig så min input får man ta som en pytteliten del av den totala bilden av åsikter man läsa om.

Men, det du skriver linnkan får mig att vilja lyssna på Kan igen. Börjar vara bra många år sedan senast.
Det är en stor skillnad på tidiga Linn Kan 1 med Scanspeakdiskant och Kef B110 och sena Kan 1 med Hiquphone och Kef B110 b.De senare är inte i närheten så bra som de tidiga.
Tukan och Katan med sina basreflexlådor spelar inte i samma liga.

Aktiva Linn Kan är helt sanslöst bra.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 01, 2022 01:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Roland wrote:
haraldur....
I den här tråden har varken jag eller linnkan skrivit klart bättre på allt så att du citerar det -i den här tråden- tycker jag blir konstigt.
Slutsatsen så här långt är att vi har olika upplevelser. Finns därmed både skäl och goda förutsättningar för att alla nämnda stativhögtalare ska kunna rocka. Ninka däremot, den verkar ingen av oss vilka beskriva med superlativ.
Menar bara, att jag i ”modern tid” ändå tagit mig tiden att jämföra, försöka få samtliga av dessa att lira, och föreställer mig att mitt KAN par nog är rätt så representativt, för hur bra kandidater av KAN1 spelar med schysst elektronik, vettigt riggade. Det är ingen tävling i vem som är bäst eller vet mest, jag delar bara med mig av mina upplevelser. Spelade nog åtminstone en vecka KAN1, innan jag med svår saknad ställde dem i kartongerna igen, så det rörde sig inte om någon snabblyssning. Jag håller på och dammar här hemma, så vill inte få tygen nedsmutsade, annars hade jag helt säkert lirat på dem ännu.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Mar 01, 2022 13:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Det verkar än så länge inte dyka upp någon som kan erbjuda provlyssning av varken Ninka eller Katan. Eftersom jag inte köper olyssnat får jag antingen vänta tills någon runt Göteborg säljer eller ge mig ikast med renovering av mina Kan 1 inköpta 1983. Kan i alla fall trösta mig med att jag tydligen har den enligt era och andras diskussioner* bästa versionen med ScanSpeak diskant och Kef B110 (utan b), serienummer 18889-90.

*)
https://pinkfishmedia.net/forum/threads ... nt.221871/
https://web.archive.org/web/20160307230 ... it.htm#kan


Top
   
PostPosted: Fri Mar 04, 2022 23:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Kan tyvärr inte hjälpa till med provlyssning, bor alltför långt borta och har heller inte kvar de Katan jag en gång ägde.

Har haft Katan och ett antal olika Kan (både I och II, varav några är kvar), samt lyssnat en del på Ninka.

Min erfarenhet:
Kan (särskilt I) har en väldigt speciell karaktär. Gillar man den är det svårt att byta ut dem, men de är verkligen inte för alla. Drivet de förmedlar under rätt förutsättningar och med rätt musik är magiskt, men de är inte direkt ”lättlyssnade”. De spelar heller i princip ingen bas…

Katan är en klart modernare konstruktion, vilket märks på gott och ont. Betydligt lättare att leva med (de kan spela lite bas, är lite mer förlåtande mot placering och matning, etc.) men har inte det ”direkta tilltalet” hos Kan. Tycker dock att de har delvis samma kvaliteter, men är klart mindre extrema. Jag tycker de är fantastiska, och väldigt bra för de pengar de brukar kosta idag.

Ninka är en större och (förlåt uttrycket) lite tröttare högtalare. Har aldrig riktigt imponerats av dem, men tror de är lätta att komma överens med. Upplever Katan som en bättre högtalare, men Ninka ger såklart ”mer” i kraft av sin storlek. För vissa är det viktigt. Gillar du det som är unikt med Kan tror jag dock inte att du kan hoppas på så mycket av den varan hos Ninka.

Jag skulle inte vara så rädd att köpa olyssnat, om du har svårt att få till det. De här högtalarna förlorar ju inte direkt värde med tiden längre, så är du inte nöjd bör det gå att sälja vidare utan förlust (så länge du köper till rimligt pris förstås).

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited