selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 07:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 05, 2022 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Linn Kan kan låta superbt med rätt material, dvs musik som passar dess egenskaoer. Precis som de gamla pickuperna Basic, K9 och K18 kunde. Lät fantastiskt livliga och trevliga på rätt skivor men ganska trist på andra skivor. Basic tex lät kass första veckan, sedan fantastiskt i tvä-tre veckor till och sedan skräp därefter. Detsamma gällde K9/K18 även om tiden de lät bra var lite längre.
Personligen skulle jag inte lägga en krona på Linn Kan om jag inte hade en musiksmak som passade högtalarna. Om jag enbart lyssnade på Carol Kidd's "When I dream" skulle jag kunna leva lyckligt med Linn Kan - annars absolut inte. Jag skulle inte ens använda Kan som TV-högtalare även om jag fick dem gratis.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 08, 2022 11:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Harald wrote:
Kan tyvärr inte hjälpa till med provlyssning, bor alltför långt borta och har heller inte kvar de Katan jag en gång ägde.

Har haft Katan och ett antal olika Kan (både I och II, varav några är kvar), samt lyssnat en del på Ninka.

Min erfarenhet:
Kan (särskilt I) har en väldigt speciell karaktär. Gillar man den är det svårt att byta ut dem, men de är verkligen inte för alla. Drivet de förmedlar under rätt förutsättningar och med rätt musik är magiskt, men de är inte direkt ”lättlyssnade”. De spelar heller i princip ingen bas…

Katan är en klart modernare konstruktion, vilket märks på gott och ont. Betydligt lättare att leva med (de kan spela lite bas, är lite mer förlåtande mot placering och matning, etc.) men har inte det ”direkta tilltalet” hos Kan. Tycker dock att de har delvis samma kvaliteter, men är klart mindre extrema. Jag tycker de är fantastiska, och väldigt bra för de pengar de brukar kosta idag.

Ninka är en större och (förlåt uttrycket) lite tröttare högtalare. Har aldrig riktigt imponerats av dem, men tror de är lätta att komma överens med. Upplever Katan som en bättre högtalare, men Ninka ger såklart ”mer” i kraft av sin storlek. För vissa är det viktigt. Gillar du det som är unikt med Kan tror jag dock inte att du kan hoppas på så mycket av den varan hos Ninka.

Jag skulle inte vara så rädd att köpa olyssnat, om du har svårt att få till det. De här högtalarna förlorar ju inte direkt värde med tiden längre, så är du inte nöjd bör det gå att sälja vidare utan förlust (så länge du köper till rimligt pris förstås).
Tack Harald för ett informativt och balanserat inlägg. Det tål verkligen att tänka på att kanske köpa ett par Katan olyssnat, de går ju att skicka eftersom de är så små och lätta på 6 kg/st och inte så tunga som Ninka 20 kg/st. Andrahandsvärdet bör ju vara bra och något kan det få kosta att testa.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 08, 2022 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Bill50x wrote:
Linn Kan kan låta superbt med rätt material, dvs musik som passar dess egenskaoer. Precis som de gamla pickuperna Basic, K9 och K18 kunde. Lät fantastiskt livliga och trevliga på rätt skivor men ganska trist på andra skivor. Basic tex lät kass första veckan, sedan fantastiskt i tvä-tre veckor till och sedan skräp därefter. Detsamma gällde K9/K18 även om tiden de lät bra var lite längre.
Personligen skulle jag inte lägga en krona på Linn Kan om jag inte hade en musiksmak som passade högtalarna. Om jag enbart lyssnade på Carol Kidd's "When I dream" skulle jag kunna leva lyckligt med Linn Kan - annars absolut inte. Jag skulle inte ens använda Kan som TV-högtalare även om jag fick dem gratis.

/ B
Håller inte med, jag har otroligt bred musiksmak, spelar på mina KAN1 för fullt, inte ens hört den där Kidd som du snackar om. Tukan är högtalaren jag skulle rekommendera, inte Katan.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Wed Mar 09, 2022 10:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Tukan är ett jättebra förslag! Och jag gissar (hoppas) att Bill överdriver för dramatisk effekt. Så knepiga är inte Kan I/II. Sitter just nu och slölyssnar på ett par tveksamt uppställda Kan I, det är på inget sätt plågsamt…

Finns många vettiga alternativ som idag kostar ungefär lika mycket, särskilt eftersom du verkar kunna tänka dig både stativ- och golvhögtalare.

Jag skulle hålla ögonen öppna efter Keilidh, Tukan, Katan och Ninka. Espek och Kaber kan gå att hitta för liknande summor om du har tur, men de kräver typiskt lite mer av förstärkning och källa för att bli kul (vet inte vad du spelar på i övrigt?). Gamla Linn-stativarna Index/Helix/Nexus har väl inget stort renommé, men somliga gillar dem. Brukar gå billigt. En högtalare som vissa Kan-fantaster håller högt är Naim nSat, kan vara värd att titta på (har inte hört den själv).

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Wed Mar 09, 2022 17:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Varför inte ett par JBL 308? Helt nya kostar dessa som beg Linn. Dessutom aktiva med slutsteg. Passar perfekt med Kan stativ.
https://www.lejonklou.com/forum/viewtop ... f=2&t=5672

Vad är problemet med dina Kan? Vad har du för system i övrigt? Systemet innan högtalaren är det mest kritiska och har du bra källa och förstärkare brukar de flesta högtalaren låta ok.

Jag har själv Katan som jag tycker låter toppen med Majik I LK. Hade du bott i närheten kunde du kommit och lyssnat eller kanske lånat hem. Har även ett par Majik 140 och A242 i lite olika system.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 09, 2022 19:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Harald wrote:
Tukan är ett jättebra förslag! Och jag gissar (hoppas) att Bill överdriver för dramatisk effekt. Så knepiga är inte Kan I/II. Sitter just nu och slölyssnar på ett par tveksamt uppställda Kan I, det är på inget sätt plågsamt…

Finns många vettiga alternativ som idag kostar ungefär lika mycket, särskilt eftersom du verkar kunna tänka dig både stativ- och golvhögtalare.

Jag skulle hålla ögonen öppna efter Keilidh, Tukan, Katan och Ninka. Espek och Kaber kan gå att hitta för liknande summor om du har tur, men de kräver typiskt lite mer av förstärkning och källa för att bli kul (vet inte vad du spelar på i övrigt?). Gamla Linn-stativarna Index/Helix/Nexus har väl inget stort renommé, men somliga gillar dem. Brukar gå billigt. En högtalare som vissa Kan-fantaster håller högt är Naim nSat, kan vara värd att titta på (har inte hört den själv).
Oj, många olika modeller att hålla utkik efter :). Jag spelar på LP12 (Pre Cirkus)/Lingo3/Trampolin/Basik Plus/AT-VM95E/Nait1/Kan1.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 09, 2022 20:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Freddy wrote:
Varför inte ett par JBL 308? Helt nya kostar dessa som beg Linn. Dessutom aktiva med slutsteg. Passar perfekt med Kan stativ.
https://www.lejonklou.com/forum/viewtop ... f=2&t=5672

Vad är problemet med dina Kan? Vad har du för system i övrigt? Systemet innan högtalaren är det mest kritiska och har du bra källa och förstärkare brukar de flesta högtalaren låta ok.

Jag har själv Katan som jag tycker låter toppen med Majik I LK. Hade du bott i närheten kunde du kommit och lyssnat eller kanske lånat hem. Har även ett par Majik 140 och A242 i lite olika system.
  • Jag spelar på LP12 (Pre Cirkus)/Lingo3/Trampolin/Basik Plus/AT-VM95E/Nait1/Kan1.
  • Haft hemma cirka fem olika småhögtalare och alla hade problem med kaos i basen (den som nu finns). Något som mina Kan1 inte har, alltså kaos i basen. Tonläget-Anders menar att många högtalare har problem med att hantera den bassignal som en LP12 skickar ut.
  • JBL 308 kan jag visst kolla in men går de att driva passivt? Nait1 (servad hos Naim 2019, 4.100 kr men det var det värt!) har ingen pre-out och jag tänker inte byta ut den på grund av högtalarval.
  • Problemet med mina Kan är att de är 38 år gamla nu och har en del biljud för sig. Kantgummit på bas/mellan-elementet kan ha sprickor eller släppt i limningen, elektrolyterna i delningsfiltret kan ha hög ESR och knasiga värden, lådans tätning kan vara bristfällig numera. Jag hade nere dom hos Tonläget och Anders tyckte att de inte lät bra när det var komplex musik med många instrument samtidigt och att att ena högtalaren distade lite. Sammanfattningsvis medel av alla par Kan han hört.
  • Inte i närheten, var bor Freddy?


Last edited by Bipen on Wed Mar 09, 2022 22:24, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Wed Mar 09, 2022 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Härlig anläggning du har. Har själv haft Nait1/Kan1 och det är en mycket trevlig kombination. Jag skulle leta efter ett par Kan om du inte har möjlighet att renovera de du har.

Jag skulle också leta efter ett par Index1. De skulle du nog kunna hitta för 1000-2000 kr inkl stativ. Tycker Index1 är en klart underskattad högtalare. Har en kompis som en gång i tiden körde Rega P2/Proton 540/Index1. Underbart trevlig anläggning. Index1 passar utmärkt bra till Nait1.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Mar 09, 2022 22:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Grattis till världens kanske snyggaste anläggning! Kan det bli mer klassiskt än LP12, Nait och Kan?

I den anläggningen undrar jag om något annat än Kan I eller II kommer kännas rätt? Jag hade nog letat reda på ett fräschare par, om det inte känns värt att renovera de du har. Tukan gör ju jobbet rent visuellt, men…

Hittade den här gedigna genomgången av högtalare som testats med Nait 1/2, tycker den innehöll en hel del intressant: https://community.naimaudio.com/t/list ... it-2/14352

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Wed Mar 09, 2022 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bipen wrote:
(Pre Cirkus)/Nait1/Kan1.
Starka ledtrådar där om dina preferenser. Får jag gissa att du tycker KAN II är något sämre, att Sara bumlar lite och och Isobarik är ”svåra att få till” ? :)

Det finns inga moderna högtalare som gör allt som KAN gör. Det betyder inte att du inte kommer att hitta alternativ. Du behöver vänja dig lite bara. KAN har hög mekanisk integritet, de står verkligen still på KAN II stativen, det är en del av varför de är så bra. Jag hade provat Tukan och Majik 109 på dina stativ och laborerat med positioneringen. Katan är också bra, problemet är att de stativen är mycket sämre och Katan passar inte riktigt på KAN stativen.

Carl


Top
   
PostPosted: Thu Mar 10, 2022 14:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Carl wrote:
Starka ledtrådar där om dina preferenser.
Nu blir jag nyfiken, vilka är mina preferenser? :wink:.
Carl wrote:
Får jag gissa att du tycker KAN II är något sämre, att Sara bumlar lite och och Isobarik är ”svåra att få till” ? :)
Jag har inte hört någon av dem mer än kanske några minuter runt mitten av 80-talet så jag kommer inte ihåg hur de lät.
Carl wrote:
Jag hade provat Tukan och Majik 109 på dina stativ och laborerat med positioneringen. Katan är också bra, problemet är att de stativen är mycket sämre och Katan passar inte riktigt på KAN stativen.
Majik 109 på originalstativ har jag haft hemma, se omdömet tidigare i tråden. Linn har efter vad jag förstått designat Kan1-stativen (med två vertikala fyrkantsrör) för att arbeta som en enhet ihop med Kan1. Inte bara för att stå still utan med avseende på resonansfrekvenser med mera. Stativet spelar roll. Tillverkare som designar högtalare utan att ta fram specifika stativ är jag tveksam till.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 10, 2022 14:54 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Harald wrote:
I den anläggningen undrar jag om något annat än Kan I eller II kommer kännas rätt? Jag hade nog letat reda på ett fräschare par, om det inte känns värt att renovera de du har. Tukan gör ju jobbet rent visuellt, men…
Nu är väl alla Kan1 runt 38 år gamla så fräschare par känns som en högoddsare att hitta. Tack för länken, klart intressant. Det fanns ju ett gäng högtalare som kunde vara alternativ om jag inte renoverar.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 10, 2022 15:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Harald wrote:
Katan är också bra, problemet är att de stativen är mycket sämre och Katan passar inte riktigt på KAN stativen.
Jag tror det finns olika versioner av stativ till Katan. De nyare påstås vara bättre och stabilare (enlig HighFidelity när jag köpte mina).

Hade jag varit du så hade jag renoverat dina Linn Kan. Man kan väl börja med att kanta om basarna eller om man kan få tag på ersättningselement. Vill man inte göra det själv kan man lämna in.

Delningsfiltret kanske någon på forumet är villig att ta sig an om du frågar


Top
   
PostPosted: Thu Mar 10, 2022 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bipen wrote:
Carl wrote:
Starka ledtrådar där om dina preferenser.
Nu blir jag nyfiken, vilka är mina preferenser? :wink:.
Carl wrote:
Får jag gissa att du tycker KAN II är något sämre, att Sara bumlar lite och och Isobarik är ”svåra att få till” ? :)
Jag har inte hört någon av dem mer än kanske några minuter runt mitten av 80-talet så jag kommer inte ihåg hur de lät.
Carl wrote:
Jag hade provat Tukan och Majik 109 på dina stativ och laborerat med positioneringen. Katan är också bra, problemet är att de stativen är mycket sämre och Katan passar inte riktigt på KAN stativen.
Majik 109 på originalstativ har jag haft hemma, se omdömet tidigare i tråden. Linn har efter vad jag förstått designat Kan1-stativen (med två vertikala fyrkantsrör) för att arbeta som en enhet ihop med Kan1. Inte bara för att stå still utan med avseende på resonansfrekvenser med mera. Stativet spelar roll. Tillverkare som designar högtalare utan att ta fram specifika stativ är jag tveksam till.
Jag tror Kan släpptes 1979, så de kan vara upp till 43 år gamla. De hade xlr kontakter under de första åren, sen blev det 4mm banan. Med Kan II stativ menar jag andra generationens stativ, inte högtalare. De första Kan stativen såg ut så här:

https://www.ukaudiomart.com/details/649 ... s/1975826/

Provade du Majik 109 på Kan stativen?


Top
   
PostPosted: Thu Mar 10, 2022 18:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Freddy wrote:
Harald wrote:
Katan är också bra, problemet är att de stativen är mycket sämre och Katan passar inte riktigt på KAN stativen.
Jag tror det finns olika versioner av stativ till Katan. De nyare påstås vara bättre och stabilare (enlig HighFidelity när jag köpte mina).

Hade jag varit du så hade jag renoverat dina Linn Kan. Man kan väl börja med att kanta om basarna eller om man kan få tag på ersättningselement. Vill man inte göra det själv kan man lämna in.

Delningsfiltret kanske någon på forumet är villig att ta sig an om du frågar
Om kantgummit på basarna har sprickor får man kanta om, antingen själv eller lämna till LN högtalarservice. Det gäller bara att se till att man får tag i den tunna varianten av B110 kantgummi. Har limmet släppt tror jag mig kunna limma om själv. Likadana ersättningselement var det länge sedan man kunde få tag i. Både Scan Speak-diskanten och Kef-basen har jag läst var modifierade/specialbeställda av Linn. Byta komponenter i delningsfiltret fixar jag själv. Har lött både som jobb och hobby.

Oavsett om jag väljer att renovera eller inte vill jag ha loss den fastlimmade grillen för att inspektera utan att skada den, lådan eller tyget. Hur gör man?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited