selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6
Author Message
PostPosted: Tue Mar 29, 2022 07:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Varför inte ?
Det finns helt enkelt inte kapacitet i en småhögtalare att förmedla det brutala basljudet. Och eftersom det inte finns någon påtaglig rytm så är det inget som får det att sätta sprätt på benen :)

/ B
Jag tror att du är omusikalisk helt enkelt. Har du testat sända och ta emot Morsekoder? Lekt med tex amatörradio, eller möjligen i lumpen?

Bra om antennen är ”stämd” till rätt våglängd, är den väldigt off skjuter man slutsteget, för hög ståendevåg du vet..

Det kan vara bra att ha rattat in rätt frekvens med, eller ha ett visst hum om var den andre befinner sig på skalan. Om det är enkelt sidband eller frekvensmodulerat. Man behöver inte hifi bandbredd, med hysterisk deviation, för att förstå varann, förutsatt, att man fattar nånting, tex Morse, Q koder, helst nyckla såklart.

Man kom på för över hundra år sedan att det kan vara rätt fattigt och ändå gå att trycka meddelanden långt och uppfattbart. Däremot så hade det inte funkat, om alla har sina egna uppfattningar, hittepå Morsespråk i femtontusen takt, bestämmer att ingen äger etern, sänder med gnistsändare på samma frekvenser som pacemakers, flygfyrar, jammar hela nätet.

Jag skriver en massa goja, så besvära dig inte med att kommentera, råkade bara surfa in här, och tyckte det var trist poänglöst inlägg, Du liksom åker nån slags snålskjuts på Simonsson, vilket jag läst att påpekat otaliga gånger. Kände en sån där farkost, han liksom byggde sin identitet på sådana som hade gjort sig ett namn, snubben kunde ringa från fikarummet, fråga hur många hästar Järnet bromsat ur skotern, eller topphastigeten på min busmoppe. Kollegorna började sätta i system att låtsas att de trodde han ljög, då de tröttnade på honom, vilket han inte själv förstod. Nåja, god morgon allesammans iaf :)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Apr 05, 2022 07:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Med risk för att få kritik :) för det här inlägget:

Tycker det är lite tråkigt att vissa "debattörer" tystas ner,
det leder ju bara till att forumet blir ännu tystare än förut,
kanske en viss tolerans mot sina "medmänniskor/Linnister" skulle vara på sin plats.

Jag hoppas att ingen tar illa upp av mitt inlägg, ville bara säga att en viss "åsiktsfrihet"
bör finnas även om "spelreglerna" är fastslagna.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2022 03:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Det ligger ute ett par Katan nu på tradera..

https://www.tradera.com/item/537328704

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited