selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 09:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 914 Next
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 31, 2022 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Har lite svårt att förstå frågan men detta är kanske svaret.

I Microsoft Windows kan du spela upp musiken från en UPnP (DLNA compatible) audio server i mediaspelaren som heter VLC media player.

https://www.videolan.org/vlc/
VLC använder jag till all video (förutom YouTube) så den är jag bekant med. Med vad jag sökte är en "Kazoo-spelare", dvs något som spelar musiken i datorn istället för i min Majik. Eller som kan spela min musik i mobiltelefonen med Kazoo's gränssnitt.

LMS har en sådan spelare för Android, heter Squeezeplayer men förvirrande nog är det samma namn på en styrenhet för iPhone/iPad.

/ B

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 31, 2022 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Med vad jag sökte är en "Kazoo-spelare", dvs något som spelar musiken i datorn istället för i min Majik. Eller som kan spela min musik i mobiltelefonen med Kazoo's gränssnitt.
Exakt det kan VLC göra.
På bilden kan du se mina tre Asset UPnP mediaservrar. Bara att navigera fram till en artist och lägga till i Playlist. Det kommer spelas upp på datorn.


Attachments:
VLC.jpg
VLC.jpg [ 131.69 KiB | Viewed 1931 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Feb 01, 2022 02:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Bill50x wrote:
Roland wrote:
I Kazoo finns det knapp intill vanliga Play som heter Play later = "- läggas till sist i listan"
Sedan finns det även en knapp som heter More intill Play och där under hittar du Play next = "- spela som nästa låt"
Aha, måste kollas, tack för tipset.
Har kollat. "Play later" lägger till hela listan, inte bara tänkt låt. Att välja låt går inte, då börjar den spela direkt. Funktionerna under "More" fungerar lika kass. Att skapa en spellista verkar bara gå att göra på ett sätt, dvs man startar varje låt så hamnar den i Playlist. Och sedan väljer man att starta Playlist igen. Skapade en Playlist på det sättet som jag döpte till "test". Och den har jag lyckats hitta. Men att skapa en spellista medan man lyssnar verkar omöjligt. Att lägga till en låt i det som man spelar verkar också vara omöjligt.

För att vara lite positiv, det är absolut ett trevligt gränssnitt där man kan bläddra bland album, med visning av omslag osv. Klar fördel mot LMS. Och det är inte speciellt ofta jag skapar spellistor så lite knölighet kan kvitta. Men lite lätt irriterande att man inte på ngt enkelt sätt kan infoga en låt i det man lyssnar på (eller lägga till i slutet).

/ B
Det är enkelt att lägga till en låt till spelkön. Man måste bara fatta hur man ska göra 8). Som vanligt med datorer och appar tycker jag det går snabbast med trial and error - att spendera lite tid med att försöka trycka på alla knappar och se vilka menyer/undermenyer som dyker upp och vad som händer. Snabbare än att försöka läsa en obegriplig bruksanvisning, eller tolka vad jag och andra forummedlemmar försöker beskriva i text. Jag känner absolut igen frustrationen när saker inte funkar som man vill, eller först tror att det ska fungera. Och Kazoo är inget under av självklarheter :shock:.

Kazoo fungerar i flera lager - Artist / Album / Låt. När du navigerar runt i samlingen hamnar jag till exempel på en Artist - Paul Simon. Där ser jag alla Album jag har med honom. Lite lökigt är det att Asset väljer att illustrera artisterna med första Albumtiteln i alfabetet ur samlingen. Jag har inte kommit på om man kan ändra det någonstans till senaste eller tidigaste, vilket jag tycker skulle kännas naturligare.

Trycker jag på Play/Play Next/Play Later kommer Kazoo lägga till alla mina Paul Simon album enligt mitt val till spelkön.

Trycker jag däremot vidare på albumet Surprise kommer jag ner ett lager och en ny vy visar Albumet Surprise med dess låtar. Trycker jag på Play/Play Next/Play Later kommer alla låtar från Surprise läggas till spelkön.

Trycker jag på de tre små fyrkanterna till höger om låttiteln Beautiful kommer jag till slut ner till lägsta nivån. Väljer jag Play Now/Play Next/Play Later kommer bara den låten adderas till spelkön. Trycker jag på själva låttiteln läggs Beautiful till slutet på spelkön och den börjar spela direkt. Lite av ett snabbval, men jag blir mest irriterad på funktionen för det normala är att jag vill lägga till nya låtar till slutet på spelkön samtidigt som jag fortsätter lyssna på mina tidigare val. Då måste jag alltså först trycka på de tre fyrkanterna bredvid låttiteln och sen på Play Later.

Så funkar Kazoo i lager. Det funkar på samma sätt när du lägger till låtar/album/artistkataloger till en spellista som du sen sparar.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 03, 2022 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ja, inte fan ska det vara lätt :-)

Jag ska inte klaga mer, men Kazoo måste vara en de värsta appar som finns? Måste vara en ingenjör som har skapat skräpet.

Men jag ha faktiskt lyckats att skapa ett par (enstaka) filer i en spellista, utan att de börjar spela direkt - Tack Matss och Roland!

Men visst vill man bjuda skaparen av Kazoo på en pilsner och berätta vad han borde gjort bättre? Det är väl inte så dyrt att flyga till Scottland?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 03, 2022 02:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Man vänjer sig... :|

Ett nytt besök till Glasgow och Skottland har stått på att göra listan sen pandemin slog till. :)

Jag testade Roon en kort tid som kontrollpunkt gillade funktionaliteten. Mycket stiligare och vad jag minns smidigare än Kazoo/Linnapp. Tyvärr ställer Roon mycket större krav på hårdvaran så man var tvungen att ha den snurrande på en fullfjädrad PC/Mac 24/7 för att det skulle fungera. Så ser inte min lösning ut i dagsläget, men om du har en sån på plats kanske det kan vara ett alternativ för dig. Tror det är gratis att testa i två veckor.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 03, 2022 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Man vänjer sig... :|

Ett nytt besök till Glasgow och Skottland har stått på att göra listan sen pandemin slog till. :)

Jag testade Roon en kort tid som kontrollpunkt gillade funktionaliteten. Mycket stiligare och vad jag minns smidigare än Kazoo/Linnapp. Tyvärr ställer Roon mycket större krav på hårdvaran så man var tvungen att ha den snurrande på en fullfjädrad PC/Mac 24/7 för att det skulle fungera. Så ser inte min lösning ut i dagsläget, men om du har en sån på plats kanske det kan vara ett alternativ för dig. Tror det är gratis att testa i två veckor.
Nu släpps ju alla restriktioner nästa vecka så Glasgow ligger öppet ;-)

Roon faller bort pga abonnemangskostnaden, hur bra det än är. Att köpa en programvara är OK men för privat bruk är abonnemang uteslutet för min del.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 03, 2022 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Roon faller bort pga abonnemangskostnaden, hur bra det än är. Att köpa en programvara är OK men för privat bruk är abonnemang uteslutet för min del.
Ja, kostnaden var en annan aspekt mot Roon :shock:. Så vill man inte betala för kvalitet får man hålla tillgodo med sånt som är "gratis" - som Kazoo :cry:

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 03, 2022 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
Roon faller bort pga abonnemangskostnaden, hur bra det än är. Att köpa en programvara är OK men för privat bruk är abonnemang uteslutet för min del.
Ja, kostnaden var en annan aspekt mot Roon :shock:. Så vill man inte betala för kvalitet får man hålla tillgodo med sånt som är "gratis" - som Kazoo :cry:
"Theres nothing like a free lunch" eller hur nu det bevingade uttrycket löd (eller som en cyniker skrev, "år du en kyckling är det du som är lunchen"). Alla vi som köpt Linns DS/DSM har naturligtvis varit med och betalat för Kazoo, precis som vi varit med och betalt för utvecklarnas kafferaster. I det senare fallet skulle jag dra in kafferasterna tills dem fixat till programvaran :D

/ B

PS, kan man på något sätt spela upp ljudet från YouTube-videos i en DSM?

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 03, 2022 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
PS, kan man på något sätt spela upp ljudet från YouTube-videos i en DSM?
Linn DSM har spdif-, toslink-, och HDMI-in. Goda förutsättningar för att spela upp ljud från YouTube.
Från vilken källa tänker du på?


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 03, 2022 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
PS, kan man på något sätt spela upp ljudet från YouTube-videos i en DSM?
Linn DSM har spdif-, toslink-, och HDMI-in. Goda förutsättningar för att spela upp ljud från YouTube.
Från vilken källa tänker du på?
Tänker nog mest på att jag sitter i soffan med en Pad eller (mobil-)telefon och vill ha bättre ljud på ett klipp jag tittar på. Kan naturligtvis masa mig upp till övervåningen och ta fram samma klipp på TV'n som faktiskt har hyffsat ljud trots sin modesta kringutrustning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 03, 2022 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
"sitter i soffan med en Pad eller (mobil-)telefon"
Verkar inte som att du har produkter från Apple men här beskrivs det hur man gör på iPad och iPhone för att skicka ljudet med den teknik som heter AirPlay till sin Linn DS/DSM.
https://support.apple.com/sv-se/HT202809
Ska du spela upp video kommer det krävas justering i programmet Linn Konfig för att få bild och ljud i synk.

Osäker på om det finns ett lika enkelt sätt med Android-enhet som inte kräver en Chromecast.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 03, 2022 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
"sitter i soffan med en Pad eller (mobil-)telefon"
Verkar inte som att du har produkter från Apple men här beskrivs det hur man gör på iPad och iPhone för att skicka ljudet med den teknik som heter AirPlay till sin Linn DS/DSM.
https://support.apple.com/sv-se/HT202809
Ska du spela upp video kommer det krävas justering i programmet Linn Konfig för att få bild och ljud i synk.

Osäker på om det finns ett lika enkelt sätt med Android-enhet som inte kräver en Chromecast.
Har Chromecast men min tanke var mest att få ljudet till stereon. Det jag har är en (supergammal) iPad, i övrigt är det Android som gäller på den mobila delen. Kollar lite senare på din länk, tack för tipset.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Feb 06, 2022 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Den Android-app som är något att ha är ju BubbleDS men den kanske du redan har provat.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Feb 06, 2022 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Den Android-app som är något att ha är ju BubbleDS men den kanske du redan har provat.
Det har jag faktiskt inte, kommer inte ens ihåg den. Men testar under dagen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 10, 2022 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Bill50x wrote:
Den Android-app som är något att ha är ju BubbleDS men den kanske du redan har provat.
Det har jag faktiskt inte, kommer inte ens ihåg den. Men testar under dagen.
Känns inte som en förbättring. Har iofs bara provat gratisversionen men jag lyckas inte ens att lista min musik, än mindre att konfigurera innehållet, under "All tracks" dyker en pod upp (från var vet jag inte) plus en som handlar om jazz på svenska samt en ringsignal jag har till sambons inkommande samtal. Under Albums har jag "Unknown Music" samt en P2 dokumntär, under All Albums "unknown" samt Sveriges Radio. Uppenbarligen letar appen på fel ställe, men var dirigerar jag den till rätt? Jag har till slut hittat en massa inställningar men inte VAR appen ska leta efter musiken. Det har jag inte lyckats hitta...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 914 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited