selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 814 Next
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 21, 2022 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
En fråga till
Hur får man Kazoo att inte automatiskt lägga spelad musik i "Playlist"? Jag skulle önska att man gjorde det med vilje, dvs man letar runt efter kul låtar och lägger dem i spellistan. Vilken man sedan kan spara om så önskas. Går det?

/ B

PS, för övrigt verkar Asset/Kazoo fungera helt ok för tillfället. Kanske är det jag som är för otålig att förändringar ska slå igenom?
Vaknar för övrigt ofta till musik i hela huset, sambon är mer morgonpigg än jag och numera kommer vi åt såväl Tidal som Spotify utan att servern är igång. :-)

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 21, 2022 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bill50x wrote:
Men jag skulle ändå vilja påstå att Squezzeboxen står sig ganska bra i konkurrensen
1. Den är trasig
2. Nått är kraftigt fel
3. Du är döv
4. …din mupp

Så där, då besparade jag några från att förlösa negativ energi, nu kan vi gå vidare :)


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 21, 2022 16:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Av viss (begränsad) erfarenhet kan strul med nätverk eller annat med streamers göra det svårt att fokusera på dess kvaliteter. Så förhoppningsvis kommer skillnaden mot Squeezeboxen upplevas större när det fungerar stabilt.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 21, 2022 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
En fråga till
Hur får man Kazoo att inte automatiskt lägga spelad musik i "Playlist"? Jag skulle önska att man gjorde det med vilje, dvs man letar runt efter kul låtar och lägger dem i spellistan. Vilken man sedan kan spara om så önskas. Går det?

/ B

PS, för övrigt verkar Asset/Kazoo fungera helt ok för tillfället. Kanske är det jag som är för otålig att förändringar ska slå igenom?
Vaknar för övrigt ofta till musik i hela huset, sambon är mer morgonpigg än jag och numera kommer vi åt såväl Tidal som Spotify utan att servern är igång. :-)
Kul att läsa det verkar funka lite bättre även hos dig :D. Jag är som sagt grymt nöjd med stabiliteten hos Linns digitala musikspelare, när alla enheter i systemet fått fasta IP-adresser och nätverket som sådant uppför sig. Asset på min QNAP NAS här på landet är märkbart segare i uppvaknandet från digital sömn än min HP microserver hemmavid. Men det är som jag förstår det en prestandafråga i QNAPen som Linn inte ska lastas för. Ljudmässigt har Linn bevisat sin förmåga för mig sen lång tid tillbaks.

Lite osäker på din fråga om "Playlist". Kazoo lägger normalt till musiken du vill spela i spelkön (ikonen som ser ut som en lista och som olyckligt är namngiven Playlist i Kazoo). Du kan välja mellan att "play now" = spela direkt, "play later" = ditt val läggs till i slutet av kön eller "play next" = ditt val läggs till efter den låt som spelas för tillfället. Men spelkön är ingen "Playlist". En riktig "Playlist" skapar du genom att spara spelkön eller välja önskade låtar direkt in i en namngiven spellista. Du sparar spelkön som spellista med hjälp av sparaikonen i spelkövyn. Du kan också bygga en ny spellista direkt med dina val av låtar. Då lägger du dina låtval i en spellista genom valet "Add to playlist". Dina sparade spellistor kan du sen botanisera bland genom ikonen "My Playlists" som du hittar i rotmenyn för Kazoo - där du väljer källa (mediaserver, Qobuz, Tidal, Spotify etc.).

Kul att sambon hittat till musiksystemet nu :). Det påminner mig om hur svårt jag har att försvara skiv/filsamlingen för resten av familjen, som tycker det är såååå mycket enklare att välja nåt från Spotify än att leta i min (vår) egen samling :shock:. Senast aktualiserat när dottern diggade Monika Zetterlund, Norah Jones och Getz/Gilberto, som hon hade "hittat" på Spotify när de ville ha lite soft musik till en middagsbjudning 8).

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 21, 2022 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Carl wrote:
Bill50x wrote:
Men jag skulle ändå vilja påstå att Squezzeboxen står sig ganska bra i konkurrensen
1. Den är trasig
2. Nått är kraftigt fel
3. Du är döv
4. …din mupp

Så där, då besparade jag några från att förlösa negativ energi, nu kan vi gå vidare :)
Haha, ja. Frågan är, vad är "den"? Jag är inte trasig. Inte heller min Ikemi. Men om jag är döv? Mjae, gammal absolut men inte döv.

Jag hade en gång en Linn Mimik, en SB Classic och en Pioneer 505 (tror jag den hette) till hands och jämförde dessa. Mimic var den näst bäste (efter SB) men 505 kom inte långt efter. Sedan såldes 505 och Mimik och ersattes av Ikemi. Lyssning mellan Ikemi och SB visade att Ikemin var den bättre. Men det är inga stora skillnader vi pratar om här. Men Ikemin har en sorts "rytmisk integritet" som SB inte når.

Så, när det gäller musikalisk tillfredställelse är det Linn som gäller. Därför min önskan om att hoppa på DSM-tåget. Och än så länge värt det trots strulet jag haft med mjukvaran.

Pga Meatloafs bortgång spelade vi i morse hans album "Bat out of hell", lät förfärligt. Finns väl ingen hårdvara som kan fixa till detta?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 21, 2022 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bill50x wrote:
Frågan är, vad är "den"?
Det är ju din nya Majik DSM vi diskuterar här. Jag hade en gång en fin Majik men en trevlig forummedlem adopterade den innan jag hann lyssna på den så jag har ingen koll på hur den placerar sig i DS-familjen


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Jan 22, 2022 08:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
Carl wrote:
...och hur låter maskinen, Bill50x?
Vilket ju är det viktigaste, eller hur?

Har inte gjort någon mer seriös utvärdering men ett litet snäpp uppåt är det nog. Men jag skulle ändå vilja påstå att Squezzeboxen står sig ganska bra i konkurrensen, speciellt med tanke på prisskillnaden.
/ B
När jag först anförskaffade en Akurate DS hade jag squeezebox digitalt ansluten till Kinos och det lät hyffsat. Jag tänkte att inte kan en Akurate DS låta bättre analogt ansluten till samma försteg? Kanske det inte är någon stor skillnad?
Jag fick en chock och uppevde skillnaden som natt och dag och det borde du med lätthet göra såvida inte resten av din setup är help trasig. Du får nog bjuda hem en forumvän som hjälper dig reda upp i ditt system.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 28, 2022 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Än så länge koncentrerar jag mig på att få till taggning, rensa ut musik jag inte lyssnar på osv. Ett sätt att kolla just taggningen är att kolla de olika variabler som finns, tex att kolla "Album Artist". Har man någon okänd där har man missat att fylla i det fältet, för att ta ett exempel. När jag tittar på "Year" och gruppen "1900" ligger där 2 album album, David Bowie från 1967 och en FM-sändning från 2003. Använder jag dbPowerAmp's taggning så står det ett antal datum på "year-raden" vilket jag tolkar som att det är efter olika standarder. För i Mp3Tag (som jag huvudsakligen använder) står det bara ett årtal.

Är det någon som fått kläm på vilken standard man ska spara sina taggar i för att det ska passa Herr Asset och Fru Kazoo?

Och vad fasen är "Dynamic Browsing"?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 28, 2022 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
...uppevde skillnaden som natt och dag och det borde du med lätthet göra såvida inte resten av din setup är help trasig.
Helt trasig är den inte men absolut inte optimal.

Som jag berättat tidigare, jag hade en Majik CD-spelare och den var snäppet under Squeezebox Classic. När Ikemin hamnade i systemet var den absolut bättre än Classic'en. Efter att ha bytt till SB Touch var skillnaden inte lika stor men fortfarande till Ikemins fördel.

Nu har jag lite krångel med att det är två olika högtalare och placeringar jag har vid jämförelserna. SB Touch har jag tex bara lyssnat på med B&W 603 medan övrig lyssning skett på Dahlquist DQ10:or. Eftersom mina DQ10:or är under renovering är det som använts när jag nu lyssnar på Majik DSM just dessa B&W-högtalare som har en viss förmåga att låta lite såsigt, oavsett källa. Så innan DQ10:orna är i drift igen är det svårt att fälla några definitiva omdömen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 28, 2022 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ytterligare en Kazoo-fråga...
Varje låt/album man spelar läggs ju till i spellistan. Men hur gör man om man vill spela en låt efter denna spellista utan att den tillagda låten börjar spela direkt?

Återigen, jag är färgad av vad som går att göra i LMS. Om något spelas, kan jag välja mellan att:
- spela direkt
- spela som nästa låt
- läggas till sist i listan

Ett tänkt scenario är att man lysnar på tex ett album och så vill man lysna på en alternativ mixning av en låt innan man fortsätter lyssna på det tidigare valda albumet.

Hur gör man i Kazoo för att fixa detta?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 28, 2022 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
I Kazoo finns det knapp intill vanliga Play som heter Play later = "- läggas till sist i listan"
Sedan finns det även en knapp som heter More intill Play och där under hittar du Play next = "- spela som nästa låt"


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Jan 29, 2022 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
I Kazoo finns det knapp intill vanliga Play som heter Play later = "- läggas till sist i listan"
Sedan finns det även en knapp som heter More intill Play och där under hittar du Play next = "- spela som nästa låt"
Aha, måste kollas, tack för tipset.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jan 30, 2022 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Det dyker upp frågor hela tiden... :-)

Finns det någon spelare för PC som kan spela från Kazoo? Alltså "låtsas" att den är en Linn DS/DSM?
Sitter och redigerar taggar och annat och det skulle vara bra om jag kunde spela upp direkt i datorn, men från Kazoo och inte via tex foobar. Eller att lyssna i mobilen istället för stereon.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jan 30, 2022 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Har lite svårt att förstå frågan men detta är kanske svaret.

I Microsoft Windows kan du spela upp musiken från en UPnP (DLNA compatible) audio server i mediaspelaren som heter VLC media player.

https://www.videolan.org/vlc/


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 31, 2022 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Bill50x wrote:
Roland wrote:
I Kazoo finns det knapp intill vanliga Play som heter Play later = "- läggas till sist i listan"
Sedan finns det även en knapp som heter More intill Play och där under hittar du Play next = "- spela som nästa låt"
Aha, måste kollas, tack för tipset.
Har kollat. "Play later" lägger till hela listan, inte bara tänkt låt. Att välja låt går inte, då börjar den spela direkt. Funktionerna under "More" fungerar lika kass. Att skapa en spellista verkar bara gå att göra på ett sätt, dvs man startar varje låt så hamnar den i Playlist. Och sedan väljer man att starta Playlist igen. Skapade en Playlist på det sättet som jag döpte till "test". Och den har jag lyckats hitta. Men att skapa en spellista medan man lyssnar verkar omöjligt. Att lägga till en låt i det som man spelar verkar också vara omöjligt.

För att vara lite positiv, det är absolut ett trevligt gränssnitt där man kan bläddra bland album, med visning av omslag osv. Klar fördel mot LMS. Och det är inte speciellt ofta jag skapar spellistor så lite knölighet kan kvitta. Men lite lätt irriterande att man inte på ngt enkelt sätt kan infoga en låt i det man lyssnar på (eller lägga till i slutet).

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 814 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited