selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 24, 2024 21:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Dec 28, 2021 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Jag har använt Mp3tag och möjligen också Stamp ID3 Tag Editor. Det går utmärkt att läsa in mer än en skiva i taget i Mp3tag. Annars blir det snabb olidligt att ändra taggar på en mängd skivor :cry:.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Wed Dec 29, 2021 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
I Asset UPnP kan man skapa flera instanser. Kan vara praktiskt om man t.ex. vill ha en separat mediaserver för klassisk musik eller musik från en vän.
Attachment:
File comment: Asset UPnP i Windows.
asset.jpg
asset.jpg [ 40.79 KiB | Viewed 1681 times ]

I Kazoo i Windows går det att välja vilka mediaservrar som ska synas i klienten.
Attachment:
File comment: Kazoo i Windows.
kazoo.jpg
kazoo.jpg [ 21.83 KiB | Viewed 1681 times ]


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Wed Dec 29, 2021 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Bra trick, Roland.

Någon som vet hur man adderar/redigerar listan på radiostationer i Kazoo? Jag är tex inte nöjd med enbart (svenska) P2, vill gärna ha 1/3/4 också, för att ta ett exempel.

/ B

PS Har hittat ett sätt. Logga in på TuneIn och välj dina favoriter så dyker de upp i Kazoo. För säkerhets skull valde jag samma epostadress som hos Linn och det verkar fungera.

DS

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Wed Dec 29, 2021 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Gå till https://tunein.com/

Skapa ett konto på "Sign Up"

Hitta den önskade radiostationen under "Search"

Klicka på ikonen som motsvarar den önskade radiostationen i söksvaret

Klicka på "Favorite" så att hjärtat blir ifyllt

Kontrollera ditt unika "Username" under settings

Starta programmet Konfig från Linn

Välj din Linn DS/DSM

Gå till menyn Sources

Tryck på + för att öppna Radio

Tryck på de två små pilarna längt till höger på raden för TuneIn Username

Fyll därefter in ditt unika username


Attachments:
File comment: Ersätt texten DittUsername med ditt personliga TuneIn Username
radio.jpg
radio.jpg [ 27 KiB | Viewed 1657 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Dec 30, 2021 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Gå till https://tunein.com/

Skapa ett konto på "Sign Up"

Hitta den önskade radiostationen under "Search"

Klicka på ikonen som motsvarar den önskade radiostationen i söksvaret

Klicka på "Favorite" så att hjärtat blir ifyllt

Kontrollera ditt unika "Username" under settings

Starta programmet Konfig från Linn

Välj din Linn DS/DSM

Gå till menyn Sources

Tryck på + för att öppna Radio

Tryck på de två små pilarna längt till höger på raden för TuneIn Username

Fyll därefter in ditt unika username
Tack. Just att jag valde samma epost på tune-in och linn gjorde att detta fungerade alldeles automatiskt!
Väljer jag "Tune-In" så får jag massor med lokala kanaler att välja på (de som ligger under rubriken "Lokal Radio" på Tune-Ins webbsida, klickar jag på "Radio" får jag de stationer jag valt som favoriter i Tune-In.
Det räcker för mig och någon gång lär jag mig säkert vad som styr det hela...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Dec 31, 2021 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Nu har jag skaffat mig en extender, en TP AC1750. Den är installerad/konfigurerad som accesspunkt och jag har anslutit med kabel till Majik. Men hur bär jag mig åt för att Majik'en ska hitta den? Finns det något i Konfig man ska ändra på innan man kopplar till accesspunkten? Eller något i routern?

/ B

PS Ser i en app (WiFiman) att Linn har ip 192.168.1.104 så uppenbarligen finns den på nätet. Nu gäller det bara att accesspunkten och Majik hittar varandra.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Jan 01, 2022 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Nu har jag skaffat mig en extender, en TP AC1750. Den är installerad/konfigurerad som accesspunkt och jag har anslutit med kabel till Majik. Men hur bär jag mig åt för att Majik'en ska hitta den? Finns det något i Konfig man ska ändra på innan man kopplar till accesspunkten? Eller något i routern?

/ B

PS Ser i en app (WiFiman) att Linn har ip 192.168.1.104 så uppenbarligen finns den på nätet. Nu gäller det bara att accesspunkten och Majik hittar varandra.
Majiken kopplar automatiskt till nätet (routern) via accesspunkten. Där skall du inte behöva göra något. Att accesspunkten sitter emellan skall inte övriga enheter på samma router eller Majiken behöva märka av.

Om det är problem för enheterna att hitta varandra har du nog någon form av problem med routern. Det jag stött på någon gång är att samma enhet tilldelats ny IP-adress, t.ex. om man kopplar i och ur enheter. Enklast då är att starta om routern, men om dylika problem återkommer så är det vettigt att tilldela enheterna fasta IP-adresser (fast koppling mellan MAC-adresss och IP-adress på ditt nät).


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jan 02, 2022 02:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
HCL wrote:
Bill50x wrote:
Nu har jag skaffat mig en extender, en TP AC1750. Den är installerad/konfigurerad som accesspunkt och jag har anslutit med kabel till Majik. Men hur bär jag mig åt för att Majik'en ska hitta den? Finns det något i Konfig man ska ändra på innan man kopplar till accesspunkten? Eller något i routern?

/ B

PS Ser i en app (WiFiman) att Linn har ip 192.168.1.104 så uppenbarligen finns den på nätet. Nu gäller det bara att accesspunkten och Majik hittar varandra.
Majiken kopplar automatiskt till nätet (routern) via accesspunkten. Där skall du inte behöva göra något. Att accesspunkten sitter emellan skall inte övriga enheter på samma router eller Majiken behöva märka av.

Om det är problem för enheterna att hitta varandra har du nog någon form av problem med routern. Det jag stött på någon gång är att samma enhet tilldelats ny IP-adress, t.ex. om man kopplar i och ur enheter. Enklast då är att starta om routern, men om dylika problem återkommer så är det vettigt att tilldela enheterna fasta IP-adresser (fast koppling mellan MAC-adresss och IP-adress på ditt nät).
+1. Precis samma erfarenhet som jag. Fasta IP-adresser tilldelar du i routern, och sen behöver du ändra området för dynamiska adresser från routern till utanför det område där du definierat fasta adresser.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jan 02, 2022 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Nu har jag fått det att fungera. Tricket var:
1 - TP'n ska inte ställas som accesspunkt utan som extender.
2 - Majiken måste startas om efter att extendern är igång.

Bra start på nya året!

Tack för all hjälp och info.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 03, 2022 03:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Fast nu behöver jag mer hjälp ;-)

Hur fixar jag i Asset så albumen ligger efter utgivningsår och inte i bokstavsordning? Jag kan naturligtvis döpa om alla album till typ "1970 - Tumbleweed Connection" dvs med årtalet före titeln, men det känns fel väg att gå förutom att det innebär en himlens massa jobb.

Funderar på om man ska ta bort alla benämningar under Browse Tree och bygga upp ett eget träd? Jag har ganska lite taggar använda, i princip bara Titel, Artist, Album, År, Spår (nr), och Genre. På album som består av fler CD lägger jag helt enkelt CD1, CD2 etc efter albumnamnet.

Vad jag önskar är helt enkelt Artist i bokstavsordning och under respektive artist albumen efter utgivningsår. Jag skulle gärna se utgivningsåret före albumnamnet.

Går detta att lösa?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 03, 2022 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Hur fixar jag i Asset så albumen ligger efter utgivningsår och inte i bokstavsordning? Jag kan naturligtvis döpa om alla album till typ "1970 - Tumbleweed Connection" dvs med årtalet före titeln, men det känns fel väg att gå förutom att det innebär en himlens massa jobb.

Funderar på om man ska ta bort alla benämningar under Browse Tree och bygga upp ett eget träd? Jag har ganska lite taggar använda, i princip bara Titel, Artist, Album, År, Spår (nr), och Genre. På album som består av fler CD lägger jag helt enkelt CD1, CD2 etc efter albumnamnet.

Vad jag önskar är helt enkelt Artist i bokstavsordning och under respektive artist albumen efter utgivningsår. Jag skulle gärna se utgivningsåret före albumnamnet.

Går detta att lösa?

/ B
Stark rekommendation från mig att inte lägga in massa extra information i ett meta-fält som Albumtitel, utan lägg den informationen i sitt eget meta-fält. Det finns egna fält för år (Year) och vilken skiva det är om det är en multiskiva (Disc). Har du lagt den informationen i ett annat fält kommer inte smarta mediaservrar som Asset åt den informationen - inte så smart.

Jag rekommenderar dig också att bygga upp ett eget navigeringsträd i Asset, så får du nästan garanterat till det som du vill. Så här ser mitt träd ut:
Image

Album Artist / Album by Release ger dig precis den sorteringen jag tror du efterfrågar - Artist A-Ö och sen Artistens album efter år.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 03, 2022 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Kom på ett litet tips till, som går lite emot det jag skriver i förra inlägget.

Om du har flera olika varianter av samma album - typ Remaster, Extended, Deluxe, Jubileumsutgåva etc. - då kan det vara smart att ge dessa unika Albumtitlar med lämpliga suffix som (Remastered) etc.. Annars kan en mediaserver som Asset sortera alla filer med samma Albumtitel som ett och samma album och så kanske du inte vill ha din samling sorterad. Det vill i alla fall inte jag.

Asset sorterar ihop filer som har samma meta-information som en "grupp". Så det räcker alltså med att en jubileumsutgåva har en annan omslagsbild taggad till sig för att Asset ska hålla isär versionerna. Men har de samma omslagsbild kan det vara Albumtiteln som behövs för att hålla isär versionerna.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 03, 2022 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Tck för info, ska leka lite i eftermiddag. Tror jag använder enbart artister från en bokstav så kan man sortera om snabbare och när det blir rätt kör man alltsammans igen.

Finns det någon manual för syntaxen till Broese Tree? Jag har inte lyckats hitta någon, bara allmänt svammel om föträffligheten...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 03, 2022 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Finns det någon manual för syntaxen till Broese Tree? Jag har inte lyckats hitta någon, bara allmänt svammel om föträffligheten...

/ B
Inte vad jag minns. Det var "trial & error" för min del och smart att testa på ett urval artister tills man får det som man vill ha det.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 03, 2022 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Ännu ett exempel på när det kan vara lämpligt att skapa en ny instans av Asset UPnP. För denna trial & error-instans kan man ju skapa en separat mapp- och filstruktur innehållandes en handfull artister och låtar. Då slipper man vänta på att sin primära instans ska jobba igenom alla TB av musikfiler efter varje lärdom.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited