selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Dec 23, 2021 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Asset sorterar musiken efter filernas meta-information. Det spelar ingen roll hur du sorterat filerna på din dator/NAS. Den strukturen är bara för att du ska hitta bland dina filer om du behöver komma åt dem. Asset läser in alla mediafiler från den rot-adress du hänvisar den till.
Aj aj aj... Jag har börjat att tagga all min musik men bara kommit till E ännu. Dvs jag har säkert 7-8 tusen album kvar att tagga när jag väl slängt de som jag inte önskar ha kvar. Jag har installerat Kinsky på datorn och den kan läsa/visa musiken efter filstrukturen. Det borde Asset kunna göra också, det är ju bara ett val extra efter Artist, Album, År, Låt osv.

Har lagt in Kinsky i datorn för att styra Asset och det fungerar bra. Kazoo har jag både i datorn och mobilen och de beter sig likadant, dvs står och snurra med beskedet "Waiting for room...". Behöver jag fixa något med routern/brandvägg eller nåt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Dec 23, 2021 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Aj aj aj... Jag har börjat att tagga all min musik men bara kommit till E ännu. Dvs jag har säkert 7-8 tusen album kvar att tagga när jag väl slängt de som jag inte önskar ha kvar. Jag har installerat Kinsky på datorn och den kan läsa/visa musiken efter filstrukturen. Det borde Asset kunna göra också, det är ju bara ett val extra efter Artist, Album, År, Låt osv.

Har lagt in Kinsky i datorn för att styra Asset och det fungerar bra. Kazoo har jag både i datorn och mobilen och de beter sig likadant, dvs står och snurra med beskedet "Waiting for room...". Behöver jag fixa något med routern/brandvägg eller nåt?

/ B
Oops, har du en massa musikfiler utan meta-information? Då har du ett hästjobb framför dig :shock:. Men det finns förhoppningsvis något smart skript eller applikation om du surfar runt lite, som kan märka upp dina filer i batch.

Vad händer när du "trycker" på "waiting for room..."? Får du upp ett fönster med tillgängliga enheter (det du kallar din Majik DSM för) som du kan välja? Kontrollapparna är inte speciellt smarta, så man behöver hjälpa dem att hitta dina spelare. Det klarar de inte själva.

Jag som växlar mellan stan och lantstället behöver hjälpa kontrollapparna hitta till rätt enhet när jag byter adress.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Dec 25, 2021 01:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Nej, all min musik har metainformation. Men eftersom mycken av min musik kommer från "alternativa källor" så är de "metade" på olika sätt. Genre tex, eller hur artisten benämns, för att ta två exempel.

Ta Nils Landgren Funky Unit (vi har spelat Nisses julmusik hela kvällen...) som ju kan stå som jag skrev, eller
Landgren, Nils & The Funky Unit
Nils Landgrens Funky Unit
The Funky Unit with Nils Landgren

osv.

När jag taggar min musik försöker jag ha en likartad struktur och jag har bestämt mig för att första bokstaven räknas. David Bowie står under D, Frank Zappa under F. Då hamnar Nils Landgren Funky Unit på samma ställe som alla andra varianter.

Min första prio är att rensa bort all musik jag egentligen inte vill ha eller inte ens lyssnar på. Jag hade tex 100+ album med The Grateful Dead, en grupp som jag aldrig lyssnat på ett helt album. Skänkte alltsammans till en forummedlem och hoppas jag kan få det tillbaka om jag skulle ändra mig :-)

Kanske hinner jag grotta mer i mjukvarorna under helgen, det vore bra att få igång systemet. Tack och lov har jag den pålitliga Squeezeboxen att luta mig emot :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Dec 25, 2021 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag förstår. Ja, det är absolut en del sorteringsarbete man behöver göra för att få sin skivsamling som man vill ha den även digitalt. Precis som det är med sina vinylskivor. Vissa saker ”ser” Asset och andra mediaservrar igenom, som att sortera ”The Beatles”, ”Beatles” eller ”Beatles, The” som samma artist. Men ditt exempel behöver städas.

Jag har bestämt mig för att Asset ska använda fältet Album Artist som master för sorteringen på artister (det kan man ställa in). Där ser jag till att det står Nick Cave, oavsett om han spelar solo eller med The Bad Seeds. Vill jag att samma platta också ska dyka upp som Nick Cave & the Bad Seeds i min kontrollpunkt/app då skriver jag in Nick Cave & the Bad Seeds också och separerar det från bara Nick Cave med ett semikolon. Då syns samma platta på två ställen i min digitala samling. Det är speciellt smidigt för artistsamarbeten där man vill kunna hitta skivan under bägge artisterna.

I Artist fältet låter jag det stå som det står på själva skivan, med lite olika stavningar, hänvisningar till gästartister etc. Det spelar ingen roll så länge mediaservern sorterar på Album Artist.

För Nick Cave & the Bad Seeds måste man ensa & och and och jag tror även stora och små bokstäver, så det blir en hel del städjobb i samlingen :shock:. Men nu när det bara handlar om att lägga till nyköpt musik så kollar jag naturligtvis igenom meta-informationen innan skivan åker in i samlingen.

En mediaserver som Asset kan ju också sortera dina skivor på andra dimensioner som År, Genre, Kompositör etc. Där finns det ännu mer att städa upp… som att få året till när musiken faktiskt släpptes första gången och inte till när CD:n kom.

Det finns säkert bra program för att sortera/struktura meta-information i batch och inte bara låt för låt om du letar på internet. Jag har använt mp3tag men kan inte rekommendera det. Det finns säkert bättre.

Lycka till med sorteringen och god jul.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Dec 26, 2021 15:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Bill50x wrote:
matss wrote:
Asset sorterar musiken efter filernas meta-information. Det spelar ingen roll hur du sorterat filerna på din dator/NAS. Den strukturen är bara för att du ska hitta bland dina filer om du behöver komma åt dem. Asset läser in alla mediafiler från den rot-adress du hänvisar den till.
Aj aj aj... Jag har börjat att tagga all min musik men bara kommit till E ännu. Dvs jag har säkert 7-8 tusen album kvar att tagga när jag väl slängt de som jag inte önskar ha kvar. Jag har installerat Kinsky på datorn och den kan läsa/visa musiken efter filstrukturen. Det borde Asset kunna göra också, det är ju bara ett val extra efter Artist, Album, År, Låt osv.

Har lagt in Kinsky i datorn för att styra Asset och det fungerar bra. Kazoo har jag både i datorn och mobilen och de beter sig likadant, dvs står och snurra med beskedet "Waiting for room...". Behöver jag fixa något med routern/brandvägg eller nåt?

/ B
Du kan behöva stänga ned ev VPN på datorn för att den ska hitta din DSM, när den väl hittat så kan du slå på din VPN igen.
Hoppas det hjälper :)


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Dec 26, 2021 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Maffe wrote:
Du kan behöva stänga ned ev VPN på datorn för att den ska hitta din DSM, när den väl hittat så kan du slå på din VPN igen.
Hoppas det hjälper :)
Har ingen VPN alls förutom när jag kör Tor och det är mycket sällan.

Kinsky fungerar hyffsat i datorn, men verkar inte finnas för Android, eller?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Dec 27, 2021 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:

Kinsky fungerar hyffsat i datorn, men verkar inte finnas för Android, eller?

/ B
Varför ”envisas” du med att använda den gamla utslocknade kontrollpunkten Kinsky när den betydligt modernare Kazoo finns för både PC, Mac och Android?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Dec 27, 2021 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Bill50x wrote:

Kinsky fungerar hyffsat i datorn, men verkar inte finnas för Android, eller?

/ B
Varför ”envisas” du med att använda den gamla utslocknade kontrollpunkten Kinsky när den betydligt modernare Kazoo finns för både PC, Mac och Android?

/mvh
Därför att Kazoo av någon anledning inte hittar rummet. Den hittar nätverket (Asset UPnP:WILLGOTT) därefter kommer "Waiting for room..." och det snurrar hur länge som helst. Både i datorn och mobilen. Med Kinsky kan jag tom browsa i filstrukturen och välja musik oavsett taggning.

/ B

PS I min supergamla iPad står det istället "Waiting for playlist..." men resultatet är detsamma, inget hittas.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Dec 27, 2021 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Därför att Kazoo av någon anledning inte hittar rummet. Den hittar nätverket (Asset UPnP:WILLGOTT) därefter kommer "Waiting for room..." och det snurrar hur länge som helst. Både i datorn och mobilen. Med Kinsky kan jag tom browsa i filstrukturen och välja musik oavsett taggning.

/ B

PS I min supergamla iPad står det istället "Waiting for playlist..." men resultatet är detsamma, inget hittas.
Har du prövat att stänga ner och starta om Kazoo i dina kontrollpunkter? Vad händer då?
Vad händer om du trycker på ”waiting for room/playlist”? Är det tomt, eller syns namnet du döpt din Majik DSM till? I så fall ska du välja det ”rummet” genom att trycka på den.
Vad händer om du rebootar din Majik DSM?
Är det så att din media server programvara fortfarande håller på att arbeta sig igenom din digra musiksamling? Under den tiden fungerar musikspelningen tveksamt med Kazoo är min erfarenhet.

Ovanstående grejer är några av grejerna jag testar först när systemet inte funkar som det ska.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Dec 27, 2021 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Något är inte som det skall. Ofta funkar inte routrarna sevärts bra. Har ibland en tendens att ge ut nya IP-adresser, vilket förvirrar samtliga inblandade enheter. Om det sker är det bara att starta om NAS, DS och kontrollpunkter (i den ordningen). Slå av alla och på igen i den ordningen.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Dec 27, 2021 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Nu har jag fått igång Kazoo. Det var en inställning på Majik'en som var fel.

Synd att Kazoo inte har möjligheten att bläddra i filstrukturen som Kinsky har...

Men i övrigt verkar det fungera.

Snart så kommer jag säkert med frågor om hur man konfigurerar Asset :-)

Har tex taggat klart allt på bokstaven A. Men när jag kollar på A i Kazoo ligger en massa annat där, klassiskt och samlingsskivor tex. Hur håller jag dessa grupper borta frrån A (och övriga alfabetet)?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Dec 27, 2021 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Nu har jag fått igång Kazoo. Det var en inställning på Majik'en som var fel.

Synd att Kazoo inte har möjligheten att bläddra i filstrukturen som Kinsky har...

Men i övrigt verkar det fungera.

Snart så kommer jag säkert med frågor om hur man konfigurerar Asset :-)

Har tex taggat klart allt på bokstaven A. Men när jag kollar på A i Kazoo ligger en massa annat där, klassiskt och samlingsskivor tex. Hur håller jag dessa grupper borta frrån A (och övriga alfabetet)?

/ B
Nä som sagt, Kazoo bryr sig inte om någon filstruktur utan sorterar bara efter meta-informationen. Det kan man tycka är bra eller mindre bra. Testade Kinsky nu och jag kan förstå vad du uppskattar med att den replikerar filstrukturen du har lagt upp för din musik. Men i övrigt kändes Kinsky väldigt yxigt jämfört med modernare kontrollpunkter.

Hur du navigerar bland skivorna kan du justera i din valda media server. Det är här jag tycker Asset är SÅ mycket bättre än Kazoo Server, som inte ger användaren några chanser att ställa in något själv.

Vilken mediaserver använder du nu och i vilken vy (vad sorterar skivorna - artist, album artist, album titel) är det som dina oönskade skivor dyker upp i Kazoo?

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Dec 28, 2021 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Vilken mediaserver använder du nu och i vilken vy (vad sorterar skivorna - artist, album artist, album titel) är det som dina oönskade skivor dyker upp i Kazoo?
Jag använder Asset UPnP som server, har lyckats överlista den så att den inte kraschar i alla fall :-)
När jag tittar på "Artister, bokstaven A, så dyker det upp en massa album som inte alls ska vara där. Och då är ändå alla album i mappen A taggade på rätt sätt. Jag inser givetvis att det kan finnas massor med musik på andra ställen som inte är taggade som jag vill och därför dyker upp på fel ställen tex under A. Kanske är ända sättet att jag bara adderar de mappar som är helt klartaggade?

Nu gäller det bara att konfigurera den så att artister och album dyker upp där de ska. Eftersom jag inte hunnit (orkat...) tagga samlingsalbumen (inte heller klassiskt) ännu har jag ett gyllene tillfälle att göra rätt från början. Det finns ju en "avdelning" under Additionel som heter Compilation. Den kanske man kan flytta till huvudlistan och sedan styra alla samlingsalbum dit. Sedan gäller det bara att fixa så alla klassiska skivor hamnar i en egen avdelning också. Det är min uppdelning totalt sett i filstrukturen, dvs Klassiskt, Samling (various) och resten. Har ingen avsikt att dela upp min samling i diverse undergrupper som jazz, rock, hiphop osv eftersom mycken musik är gränsöverskridande och därmed svår att lägga in i en särskild grupp.

Ska leta lite imorgon om jag kan lista ut hur man utformar/konfigurerar Asset så den gör vad jag vill.

Stort tack förresten för att du orkar bry dig om mina problem!

/ B

PS Nu har jag hittat hur man kan välja musik i Kazoo utefter filstrukturen!

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Dec 28, 2021 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Kul att höra du verkar ha kommit igång :D. Nu börjar det ”roliga”, att få Asset som du själv vill kunna navigera i din samling. Och jag är verkligen ingen expert, men har testat mig fram med trial and error till det som funkar för mig.

I Options menyn hittar du en hel del grundinställningar. Vad jag minns har jag inte ändrat så mycket där förutom ikonfärg utan kör med standardinställningarna. Däremot Browse tree under Advanced har försökt bygga upp som jag vill kunna navigera i min samling. Det blir ett samspel mellan Assets funktioner och hur du fyller i meta-informationen i dina musikfiler.

Min rekommendation är att du testar dig fram (genom trial and error) till de inställningar/struktur som passar dig. Det finns vettig hjälpfunktion att ta till och ett chatforum att söka i.

Ja, att annat än det du sorterat i A-foldern dyker upp upp på A är knasig information hos filerna i andra foldrar. Det kanske funkar att bara addera de foldrar till Asset som är utsorterade, men det har jag aldrig testat.

Samlingsskivor och klassiskt är en utmaning. Jag gissar att funktionen Compilation i Asset kräver att du taggat alla dina samlingsskivor som compilation (har för mig att det finns en sån ruta att fylla i bland meta fälten). Men då är det bara samlingsskivorna som ska vara taggade så, och inte också skivor där artister bjudit in någon gästartist på en låt tycker jag. Det måste man nog kolla hur det är gjort på alla sina filer först.

Jag vill av vana ha samlingsskivor med fler artister på ett ställe i samlingen samt hålla ihop samlingsskivan som en skiva. Så Album Artist för dessa är alltid ”Various Artists” - då samlas dessa skivor under V. Sen ska den verkliga artisten synas i fältet Artist, men här har jag själv fortfarande en hel del städjobb i min samling.

Klassiskt är ytterligare en utmaning och jag är nästan glad att jag har såpass lite klassiskt i samlingen. Jag har valt att sätt kompositören som Album Artist för att de ska passa in vettigt i övriga samlingen, alternativt solisten om det är en skiva med musik från olika tonsättare. Det finns meta fält för Kompositör, Orkester, Solist, Dirigent att leka med. Mycket information att fylla i och se till att man också stavar alla inblandade på ett helt enhetligt sätt. Här kan säkert ett bra meta-taggningsprogram vara till hjälp.

Genre och style har jag själv också gett upp med för att så mycket är svårkategoriserat, även om det skulle kunna hjälpa navigeringen. Det är ju samma utmaning som i vinylsamlingen.

Däremot har jag kämpat med att fylla i releasedatum vettigt. Jag tycker det är kul att lyssna så som omväxling. En funktion jag saknar är att också kunna ha taggat musiken självbiografiskt, efter datum när jag själv köpte skivorna. Det skulle vara roligt att kunna lyssna så, men känns liite hopplöst att efterkonstruera nu med 10 000 skivor från ett över 40-årigt skivsamlande i bagaget.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Dec 28, 2021 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss - känner du till någon batch-hanterare av meta-taggar? Mp3Tag till exempel, klarar väl bara ett album i taget? Om jag skulle önska tagga om alla femtio Zappa-skivor i min samling, där artistnamn och genre ändras i samtliga, hur gör man då? Hopplöst att behöva jobba med albumen ett och ett...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited