selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 14 Next
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Oct 06, 2022 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Tack för tipset. Mp3Tag har jag. Kanske ska göra ett försök att läsa in hela biblioteket och se om jag kan rensa bland musikstilarna. :)

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Oct 09, 2022 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Nu har jag krånglat till det igen. Alltså, jag har fått tips på ett antal högupplösta radiokanaler på internet, i form av URL'er. De flesta finns på Tune-In. Att surfa dit och lyssna är inga som helst problem, men hur gör jag för att få dessa kanaler in i Kazoo, under "radio"?

Förra gången jag lekte med detta lyckades jag lägga in ett antal kanaler under denna rubrik (bland annat SR's kanaler, Linns kanaler ovh som test några reklamradiokanaler (typ Star, VinylFM osv).

Men hur bar jag mig åt? Har surrat runt ett bra tag i Kazoo men inte lyckats lista ut hur man gör. Alla radiokanaler har en "Pin" så jag misstänker att det har något med detta att göra men det enda jag lyckas med är att få in en radiokanal under rubriken "Pin", men den ska ju ligga under "Radio"!

Hur gör jag?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Oct 10, 2022 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Kör man TuneIn så får man skapa ett konto hos tunein.com . Inloggad där så kan man markera favoriter. Sedan anger man sitt kontonamn i Konfig under Sources->Radio så dyker ens favoriter upp under Radio i Kazoo.

Sedan en tid har man ett alternativ att köra "airable" isf TuneIn. Själv har jag bytt då Linns egna stationer försvann från TuneIn. Sedan visade det sig att airable hade en del intressanta kanaler i FLAC som t ex Radio Paradise och Hi On Line så tycker helt klart att det har ett mervärde. Hur man konfigurerar det förklarar Linn här: (notera att detta kräver ett konto hos Linn samt rätt sen FW, fr o m Davaar 86)
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Airable


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Oct 10, 2022 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
stefan wrote:
Kör man TuneIn så får man skapa ett konto hos tunein.com . Inloggad där så kan man markera favoriter. Sedan anger man sitt kontonamn i Konfig under Sources->Radio så dyker ens favoriter upp under Radio i Kazoo.

Sedan en tid har man ett alternativ att köra "airable" isf TuneIn. Själv har jag bytt då Linns egna stationer försvann från TuneIn. Sedan visade det sig att airable hade en del intressanta kanaler i FLAC som t ex Radio Paradise och Hi On Line så tycker helt klart att det har ett mervärde. Hur man konfigurerar det förklarar Linn här: (notera att detta kräver ett konto hos Linn samt rätt sen FW, fr o m Davaar 86)
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Airable
Har konto hos Tune-In och Linn. Har även lagt till Airable. Men oavsett om jag lägger till "Favorit" där eller i Tune-In så kommer de inte till Radiofliken.

Ytterligare ngn inställning som behövs?
Vad som irriterar mig är att jag tidigare lyckats lägga in ett antal radiostationer under "Radio" men nu lyckas jag inte :-(

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Oct 11, 2022 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Bill50x wrote:
stefan wrote:
Kör man TuneIn så får man skapa ett konto hos tunein.com . Inloggad där så kan man markera favoriter. Sedan anger man sitt kontonamn i Konfig under Sources->Radio så dyker ens favoriter upp under Radio i Kazoo.

Sedan en tid har man ett alternativ att köra "airable" isf TuneIn. Själv har jag bytt då Linns egna stationer försvann från TuneIn. Sedan visade det sig att airable hade en del intressanta kanaler i FLAC som t ex Radio Paradise och Hi On Line så tycker helt klart att det har ett mervärde. Hur man konfigurerar det förklarar Linn här: (notera att detta kräver ett konto hos Linn samt rätt sen FW, fr o m Davaar 86)
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Airable
Har konto hos Tune-In och Linn. Har även lagt till Airable. Men oavsett om jag lägger till "Favorit" där eller i Tune-In så kommer de inte till Radiofliken.

Ytterligare ngn inställning som behövs?
Vad som irriterar mig är att jag tidigare lyckats lägga in ett antal radiostationer under "Radio" men nu lyckas jag inte :-(

/ B
För airable följ Linns instruktion till punkt och pricka. Läs noga alla delar här !
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Airable
----------------------------------------------------------------------------

Notera att man måste logga in på Linn och ändra mellan airable och TuneIn beroende på vad man vill använda !

Configure your Linn DS/DSM for airable Radio
1 Go into Manage systems webpage
2 Select your Linn DS/DSM
3 Select the MUSIC tab
4 Scroll down to RADIO PRESETS PROVIDER and select the required provider.

----------------------------------------------------------------------------

För TuneIn så måste man ange sitt username i Konfig här:
Attachment:
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG [ 15.36 KiB | Viewed 2967 times ]


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Wed Oct 19, 2022 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
matss wrote:
Tack för tipset. Mp3Tag har jag. Kanske ska göra ett försök att läsa in hela biblioteket och se om jag kan rensa bland musikstilarna. :)
Fantastiskt. Jag tog tjuren vid hornen och gjorde ett försöka att rensa musikstilar med hjälp av Mp3Tag. Funkade alldeles utmärkt, om än med en hel del steg och handpåläggningar. Det tar några timmar att läsa in ett bibliotek på 40 000 filer och går sen utmärkt att ändra taggar i grupp. Men det blir ett pussel att försöka undvika att behöva läsa om hela biblioteket efter varje förändring och samtidigt säkerställa att de enskilda skivorna hamnar som man vill bland musikstilarna. Det tog två veckor, men det går. 8)

Jag upptäckte samtidigt funktionen att mappa en skiva mot Discogs eller Musicbrainz databas för att få rätt på all metainformation. Då kunde jag på samma gång få ordning på mina samlingsskivor där jag ersatt den riktiga artisten med "Various Artists" för att hålla ihop albumen. Nu har de fortfarande "Various Artists" som Album Artist, men riktiga artister som Artist.

Discogs har till och med ett ID-nummer för alla skivor i sin databas som du kunde kopiera in i Mp3Tag när det strulade med sökfunktionen på albumtitel och artist. Supersmart, för ibland vara det enklare att leta direkt i Discogs efter en specifik skiva istället för att försöka gissa exakt vilken albumtitel som kopplade till rätt skiva.

Nu har jag precis den välsorterade musikfilssamlingen i Asset som jag alltid önskat mig, och kan fritt söka på Nya skivor, Albumartist, År samt Musikstil. :D

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Wed Oct 19, 2022 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Cool!

Själv sov jag gott medan Mp3Tag jobbade med mina 38 713 "Various Artists"-filer :-)
Det var nog snarare 50.000 filer men jag har börjat rensa rätt rejält och tar bort sådant som jag förmodligen aldrig kommer hinna lyssna på. Fyller 70 i december och hur viktigt är det att ha 15 varianter på "Dark Side of the moon"? Har hittills slängt typ 4 TB musik, det blir säkert lika mycket till när jag är klar (just nu har jag ca 200 tusen filer). Är just nu inne på bokstaven M. Den absolut största fördelen med att banta musikinnehavet är att säkerhetskopieringen går mycket fortare och att man slipper alla dessa feta hårddiskar för lagringen. Tänk att kunna ha all sin musik på en tyst 4TB SSD!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Oct 20, 2022 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Det var en rejäl samling! Själv fyller jag 60 i december, men tror knappast jag hinner kvadruppla samlingen på 10 år. Än mindre lyssna igenom mina filer och skivor i tiden jag har kvar här. Men är man fortfarande nyfiken på musik finns det ju alltid nytt att upptäcka. Filer tar ju så mycket mindre plats än vinylerna. 8)

Själv har jag baxat in lagringsenheterna i garderober på behörigt avstånd från lyssningsytan, så känner inget direkt behov av tysta SSD. Men bävar för dagen när vi flyttar någonstans utan lämpliga skrubbar. :o

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Jun 10, 2023 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
En ny fråga...
Har, som sagt en Majik DSM, och som sägs ha en digital utgång där jag kan välja Raw, 88/96 eller 176/192.

Kan denna utgång gå direkt till en dator, tex via USB? När jag idag rippar en LP till datorn tar jag ut en analog signal från DSM'en till ett externt ljudkort som sedan levererar digitalt till datorn.

Men, kan man ta ut den digitala signalen direkt från DSM'en till datorn? Det kräver ju att den analoga signalen in i Phono digitaliseras. Gör den det i en DSM?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Jun 10, 2023 12:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Om du rippar vinyl skulle jag varmt rekommendera att du investerar i appen Songcorder. Då hamnar vinylrippen i din dator via nätverket i 192/24. Kan vara fördel att ha kabel för att undvika dropouts. Jag har den senaste versionen och är sjukt nöjd!


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Jun 10, 2023 12:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Förtydligande: Din DSM skickar ut den digitala signalen till nätverket så det är ljudkortet i din DSM som används.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Jun 10, 2023 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Förtydligande: Din DSM skickar ut den digitala signalen till nätverket så det är ljudkortet i din DSM som används.
Tack för tipset.
Köpte och installerade. Har ännu bara provat att rippa/spela in lite Spotify och det fungerar som du säger, klockrent. Förvånad att jag får ut 16/44 från Spotify :-)

Ska prova rippa LP/vinyl senare, gissar att det blir högre uppösning då.

Mvh / B

PS Har rippat från vinyl nu. Upplösning 24 bit 96 kHz. Fullt tillräckligt men inte de 176 kHz som anges i spec.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 08:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
En fråga som dök upp i huvudet sä här nu på morgonen... Hur hanterar Songcord dynamiska skivor med stora nivåskillnader?

Tänk er Phil Collins "In the air tonight" som ju under flera minuter är ganska lugn för att till slut braka lös med tunga trummor. För att inte tala om Bolero :-) Spelar man in manuellt drar man igenom skivan en gång (man vet ju ett ungefär var det låter som högst och behöver inte spela hela skivan) och ställer nivån efter detta.

Men Songcord vet ju inte vad som komma skall, hur hanterar programmet detta? Iofs är dynamiken digitalt mycket större än på vinyler så det går ju att ha stora marginaler. Men då utnyttjar man inte alla bitar i den digitala domänen.

Hur tänker ni här?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Songcorder verkar ju alldeles lysande! Har inte hunnit ladda ner och testa än, men om den funkar som det står i reklamen är det ju ett strålande sätt att också utvärdera eventuella hörbara skillnader i nätverksuppkopplingar istället för lökiga mp4-filer via iPhone.

När det gäller nivåjusteringar verkar du behöva lita på att Linns ingenjörer vet vad de pysslar med så att In the Air Tonight inte överstyrs i din DSM när Phil börjar hamra med pinnarna.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jun 11, 2023 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ni som har testat, hur delar ni upp en skivsida i de individuella låtarna?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 14 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited