selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 08:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 614 Next
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 03, 2022 14:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
matss wrote:

Asset sorterar ihop filer som har samma meta-information som en "grupp". Så det räcker alltså med att en jubileumsutgåva har en annan omslagsbild taggad till sig för att Asset ska hålla isär versionerna. Men har de samma omslagsbild kan det vara Albumtiteln som behövs för att hålla isär versionerna.
Stämmer verkligen detta med olika bilder? Är inte 100 men har fått annan känsla. Har haft enbart mp3-versioner av vissa album som jag glömt ta bort när jag lagt in flac och då har de (trots att mp3 i regel lagts in utan omslagsbild) därefter hamnat i samma ”grupp” som flac med omslagsbild. (De har då garanterat inte haft samma omslagsbild.)
Störande med dubbletter av varje låt tills mp3-versionerna raderats.
Men kan ju ha haft annan orsak alt nån inställning som påverkar?


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 03, 2022 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
cortina wrote:
matss wrote:

Asset sorterar ihop filer som har samma meta-information som en "grupp". Så det räcker alltså med att en jubileumsutgåva har en annan omslagsbild taggad till sig för att Asset ska hålla isär versionerna. Men har de samma omslagsbild kan det vara Albumtiteln som behövs för att hålla isär versionerna.
Stämmer verkligen detta med olika bilder? Är inte 100 men har fått annan känsla. Har haft enbart mp3-versioner av vissa album som jag glömt ta bort när jag lagt in flac och då har de (trots att mp3 i regel lagts in utan omslagsbild) därefter hamnat i samma ”grupp” som flac med omslagsbild. (De har då garanterat inte haft samma omslagsbild.)
Störande med dubbletter av varje låt tills mp3-versionerna raderats.
Men kan ju ha haft annan orsak alt nån inställning som påverkar?
Nej, du har alldeles rätt. Omslagsbilden håller inte isär filerna med Asset. Det har jag ju själv snyggt utnyttjat för Kraftwerks 3-D catalogue, där låtarna får olika omslagsbild beroende på vilket originalalbum de härstammar från. Det hade jag glömt :shock:.

Återigen en liten felinformation ifrån mig :oops:, men rekommendationen kvarstår att själv laborera med funktionerna i Asset tills man hittar strukturen som man gillar bäst. Den i min värld största fördelen med Asset är just detta - att man kan laborera tills man hittar något som man tycker funkar, istället för att allt är förutbestämt enligt någon mer eller mindre irriterande regel.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 07, 2022 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag tycker det är ganska bekvämt att kunna använda mobilen för att styra musikspelandet. Den har jag nästan alltid med mig i huset. Men kombinationen Kazoo och Android är en mardröm i hantering. Av alla de appar jag har installerade är Kazoo med god marginal den sämsta och mest buggiga. Tur att jag fått sambons gamla iPad2 för den fungerar alldeles utmärkt.
Finns det ingen mjukvaru-utvecklare på Linn som har en android-mobil?

Tom i min Windows 10-dator fungerar numera Kazoo men det krävdes en ominstallation och total städning i registret för att få Kazoo att läsa in filerna. Kazoo slutade fungera när jag lagt till en ytterligare instans i Asset.

Men tom min välfungerande husgud LMS kan dumma sig. Har börjat tagga om min musik och hittills klarat av alla artister på A och E. Av någon anledning saknas Alan Parsons Project's första album (Tales of Myster...) i LMS men listas i Kazoo.

En fråga om Kazoo:
Vad är max storlek på albumbilder? 1000x1000 px verkar för stort men var går gränsen?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 07, 2022 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, Kazoo och ännu mer Linn App är buggiga kontrollpunkter även på Apples produkter. Jag fortsätter ändå använda dem som trogen Linn anhängare och har vant mig vid att behöva starta om dem ofta :(. Jag gissar/hoppas Linn resonerar att de inte behöver anstränga sig för att apparna är "gratis", även om vi säkert betalar deras utveckling/underhåll i hårdvaruprodukterna från företaget.

Jag testade Roon en gratisperiod och blev imponerad, men vill inte lägga ut de pengarna.

Har ingen koll på max storlek för bilder, men har mängder som är större än 1000x1000 som funkar. 800x800 brukar inte det inte vara några problem med och det verkar ge hygglig upplösning för kontrollpunkterna tycker jag.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 07, 2022 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Kanske inte storleken på bilder spelar så stor roll som tyngden, dvs storleken på filen. En jpg på lite drygt 300k (1000x1000px) funkade inte men däremot en png på 1MB. Märkligt.

Men som vanligt är det T&E (trial'n'error) som gäller, för inget är helt säkert i data-världen. Men som de visa kineserna säger, "Även en tusenmilafärd börjar med ett steg" och jag börjar sakta men säkert få saker att fungera.
Buggiga programvaror från stora företag med dyra produkter är dock ganska trist.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 07, 2022 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
När det är mjuk och hårdvaror i olika versioner från flertalet olika leverantörer som ska samspela blir det inte alltid så enkelt (som i det här fallet med DS, mediaserver, lagringsenhet, mobila kontrollpunkter, nätverksenheter). Till exempel funkar Asset på min HP microserver i stan väldigt mycket snabbare och mer stabilt än samma Asset på min QNAP NAS här på landet. Nätverket och kontakten mellan DS, Mediaserver och kontrollpunkter har blivit mycket mer stabilt sen DS, routers, accesspunkter och lagringsenheter fått fasta IP-adresser. Och stabiliteten hos Linns nätverksspelarlösning är ungefär en miljon gånger bättre än den Oppo-lösning jag hade en kort stund, samt vad jag läser om andras erfarenheter från andra lösningar. Vi ska inte tala om att försöka få TV-tittandet att funka genom krångliga satelit/bredbandslösningar och usla användargränssnitt.

Så jag har viss ödjmukhet inför utmaningarna företag som Linn står inför med detta. Vilket gör att jag accepterar att främst behöva starta om kontrollpunkterna med jämna mellanrum. Det viktigaste för mig är ändå att det låter bra och att musikuppspelningen inte drabbas av avbrott stup i kvarten.

Vinylspelaren är en trygg back-up.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Jan 08, 2022 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Vinylspelaren är en trygg back-up.
Jobbar fortfarande hårt med att acceptera mitt beslut att sluta med vinyl. Att sitta med The Rutles album i japanpress och läsa all info är starkt vanebildande. Men som vanligt när man gör stora förändriingar, man ska se framåt, inte bakåt :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sat Jan 08, 2022 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag ser också fram emot beslutet att avveckla vinylsamlingen. Men det finns en del kära skivor som jag inte hittar digitalt och att rippa är ett för omfattande projekt. Så vinylskivorna får fortsätta dubblera som säkerhetsbackup när det digitala systemet har blivit förkylt.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jan 09, 2022 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Om man har ett rippat album som består av två CD och under albumnamnet ligger låtarna i underrubriken cd1 resp cd2, hur får man då Kazoo fatta att det är samma album?
Ett alternativ är givetvis att helt enkelt numrera båda skivorna löpande så cd2 börjar på numret efter sista på cd1.

Men ibland vill jag bara spela den ena cd'n och då är det praktiskt att ha dem separat.

Finns det något bra trick här?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jan 09, 2022 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Om man har ett rippat album som består av två CD och under albumnamnet ligger låtarna i underrubriken cd1 resp cd2, hur får man då Kazoo fatta att det är samma album?
Ett alternativ är givetvis att helt enkelt numrera båda skivorna löpande så cd2 börjar på numret efter sista på cd1.

Men ibland vill jag bara spela den ena cd'n och då är det praktiskt att ha dem separat.

Finns det något bra trick här?

/ B
Om du har samma albumtitel på båda cd-skivorna borde Kazoo hålla ihop dem. Skivor med mer än en skiva numrerar jag låtarna på varje skiva från 1 och uppåt. Sen anger jag vilken skiva det är som Disc 1/2 och Disc 2/2 (om det är två skivor i boxen). Kazoo kommer tolka dem som en "skiva" men numrera låtarna från 1 och först spela Disc 1 och därefter Disc 2. Anger du inte Disc 1/2 respektive Disc 2/2 i metainformationen kommer Kazoo spela låt ett från första skivan och sen låt ett från andra skivan, sen låt 2 från första skivan och så vidare.

Jag har inte kommit på någon bra lösning på det här. Det blir en kompromiss oavsett. Antingen kan du välja att hålla isär skivorna genom att ge dem unika albumtitlar - typ Albumtitel (cd1) respektive Albumtitel (cd2). Då kommer du se dem som två separata album Kazoo och kan spela dem var för sig. Jag har dock oftast valt att hålla ihop album som dessa under samma albumtitel, så att man slipper få en mängd album i samlingen som ser likadana ut (samma albumomslag). I några unika fall där jag verkligen vill kunna spela bara någon av skivorna i en box, då ger jag skivorna unika albumnamn men med samma omslag och lever med att det ser ut som dubbletter i skivsamlingen. Har man till exempel en box med origninalskivan och sen 240 alternativa tagningar på 10 cd skivor kan det ju vara skönt att bara kunna njuta av originalskivan separat, och koncentrera sig separat på de alternativa tagningarna när man är på humör för det.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 10, 2022 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Tack för tipsen. Ska kolla vad som passar mig bäst.
Kommer tagga om all musik, bland annat för att spårnummer och årtal försvunnit från alla album på hårddisk. Mycket märkligt.

Men vad f-n gör man med 103 GB Beatles Bootlegs, alternativa tagningar och liknande? Förmodligen kommer jag inte lyssna på dem någon gång i livet men säker är jag inte, kanske ska allt sådant ligga i en egen instans på Asset?

Just nu lägger jag dem på en egen lös hårdisk som jag kan läsa från en hd-vagga.

Men om någpn vill ha och agera backup s¨är det bara att höra av sig.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 10, 2022 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
"...103 GB Beatles Bootlegs..."
Men om någpn vill ha och agera backup s¨är det bara att höra av sig.
Jag kan agera backup för alla 7TB. :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 10, 2022 22:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
"...103 GB Beatles Bootlegs..."
Men om någpn vill ha och agera backup s¨är det bara att höra av sig.
Jag kan agera backup för alla 7TB. :wink:
PM skickat.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Jan 16, 2022 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Enligt Asset så har jag en server som heter Kingston Cisco. Dock bara i min iPad numera, har försvunnit i PC'n och Android-telefonen. Det låter spännande och jag har letat igenom hela huset utan att finna den. Servern har tre mappar, Movies, Music och Pictures. Music och Pictures har diverse undermappar men alla är de tomma.

Nu önskar jag bara att Asset anser att jag har en Klimax DSM och dessutom berättar var den är någonstans :-)

Skämt åsido, någon som vet vad en Kingston Cisco är för något?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 17, 2022 05:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
Jag tycker det är ganska bekvämt att kunna använda mobilen för att styra musikspelandet.
IPeng?
Bill50x wrote:

Men tom min välfungerande husgud LMS kan dumma sig. Har börjat tagga om min musik och hittills klarat av alla artister på A och E. Av någon anledning saknas Alan Parsons Project's första album (Tales of Myster...) i LMS men listas i Kazoo.

/ B
Varför använder du inte LMS som källa till din DS?
SkweezyDS eller rak UPNP som anslutning?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 614 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited