selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 714 Next
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 17, 2022 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
Jag tycker det är ganska bekvämt att kunna använda mobilen för att styra musikspelandet.
IPeng?
Bill50x wrote:

Men tom min välfungerande husgud LMS kan dumma sig. Har börjat tagga om min musik och hittills klarat av alla artister på A och E. Av någon anledning saknas Alan Parsons Project's första album (Tales of Myster...) i LMS men listas i Kazoo.

/ B
Varför använder du inte LMS som källa till din DS?
SkweezyDS eller rak UPNP som anslutning?
För att jag förmodligen är för dum ;-)
Eller att det inte är någon större skillnad på Asset och LMS i praktiken. Inser att om jag ska få någon bra presentation i Kazoo (och liknande) så måste jag ändå tagga om åtskilligt. Dessutom har jag upptäckt att låtnummer och årtal försvunnit på den absoluta majoriteten av min musik. Gissar att det har med taggningsstandard att göra, verkar ju finnas massor.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 17, 2022 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Dessutom har jag upptäckt att låtnummer och årtal försvunnit på den absoluta majoriteten av min musik. Gissar att det har med taggningsstandard att göra, verkar ju finnas massor.

/ B
Hmm. Jag har bara arbetat med .wav och .flac filformat. För wav-filer följer inga metadata med, men för flac finns de. Är det något sånt du råkar ut för?

Wav-filer gör jag om till .flac lossless och får sen mata in meta-info manuellt. Det vill man inte göra på en stor backlogg.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 17, 2022 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
Dessutom har jag upptäckt att låtnummer och årtal försvunnit på den absoluta majoriteten av min musik. Gissar att det har med taggningsstandard att göra, verkar ju finnas massor.
Hmm. Jag har bara arbetat med .wav och .flac filformat. För wav-filer följer inga metadata med, men för flac finns de. Är det något sånt du råkar ut för?

Wav-filer gör jag om till .flac lossless och får sen mata in meta-info manuellt. Det vill man inte göra på en stor backlogg.
Sparar allt i flac eller mp3. Transcodar inget utan det jag har i mp3 och som är omistligt sparar jag i det aktuella formatet. Wav kodar jag om till flac även om man faktiskt kan spara metadata i wav. Det är ingen officiell standard men de flesta spelare verkar kunna hanter detta.

Jag tror att typ 95 % av min musik är flac och med några få undantag har låtnummer och årtal försvunnit från min musik. Detta oavsett om jag taggat materialet (med andra data) eller ej. Använder Mp3tag och kan inte hitta några inställningar som reglerar detta. Med dBpowers editprogram finns informationen kvar men det är å andra sidan mycket knöligare att använda.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 17, 2022 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
Eller att det inte är någon större skillnad på Asset och LMS i praktiken. Inser att om jag ska få någon bra presentation i Kazoo (och liknande) så måste jag ändå tagga om åtskilligt.
Poängen med detta är isåfall att du inte använder kazoo överhuvud taget. Med LMS kan spela på DS genom iPeng och eller LMS så som du skulle göra med en vanlig squeezebox.

Jag skulle även i ditt fall kolla hur ditt data taggas a JRiver media server som jag personligen numer använder och även i roon.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 17, 2022 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
Eller att det inte är någon större skillnad på Asset och LMS i praktiken. Inser att om jag ska få någon bra presentation i Kazoo (och liknande) så måste jag ändå tagga om åtskilligt.
Poängen med detta är isåfall att du inte använder kazoo överhuvud taget. Med LMS kan spela på DS genom iPeng och eller LMS så som du skulle göra med en vanlig squeezebox.

Jag skulle även i ditt fall kolla hur ditt data taggas a JRiver media server som jag personligen numer använder och även i roon.
Just nu fungerar Asset/Kazoo vädigt dåligt. Har lagt till några album och hjulet bara snurrar....

Kanske ska gå över till att spela CD och vinyl, det fungerar i alla fall.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 17, 2022 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Nu har jag trasslat runt med Kazoo, startat om IPad/Android/Win10 och Majik. Alltså, hur fasen kan Linn slåppa ut något så buggigt och icke fungerande? Sämsta dj-a app jag har, alla kategorier. Eller finns det några trix för att få det hela att fungera?

/ B

PS, nu använder jag iofs Asset som server så felet kan ju ligga där. Oavsett, kombinationen ät ju en katastrof. Hur får ni andra det hela att fungera?

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 17, 2022 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Väldigt trist att du upplever problem. Vet att det inte är till någon tröst men jag vill ändå påstå att jag inte alls känner igen något av problemen du skriver i hela denna tråd. I bästa fall kan man väl utläsa att det finns hopp om att det ska kunna fungera bättre. Använder själv Asset UPnP på Windows Server 2019 så den har jag mycket bra erfarenhet av. Sedan använder jag Kazoo både i iOS och Windows 10. Mitt nätverk är Ubiquiti och Netgear gigabit switch.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 17, 2022 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Roland wrote:
Väldigt trist att du upplever problem. Vet att det inte är till någon tröst men jag vill ändå påstå att jag inte alls känner igen något av problemen du skriver i hela denna tråd. I bästa fall kan man väl utläsa att det finns hopp om att det ska kunna fungera bättre. Använder själv Asset UPnP på Windows Server 2019 så den har jag mycket bra erfarenhet av. Sedan använder jag Kazoo både i iOS och Windows 10. Mitt nätverk är Ubiquiti och Netgear gigabit switch.
+1. Ja, verkligen trist att du inte får det att funka.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 17, 2022 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Väldigt trist att du upplever problem. Vet att det inte är till någon tröst men jag vill ändå påstå att jag inte alls känner igen något av problemen du skriver i hela denna tråd. I bästa fall kan man väl utläsa att det finns hopp om att det ska kunna fungera bättre. Använder själv Asset UPnP på Windows Server 2019 så den har jag mycket bra erfarenhet av. Sedan använder jag Kazoo både i iOS och Windows 10. Mitt nätverk är Ubiquiti och Netgear gigabit switch.
Så bra att det fungerar för dig!

Just nu har jag lyckats starta Kazoo utan att mötas av ett snurrande hjul. Men när jag försöket titta på innehållet på servern är meddelandet "Failed to load content..." trots att det gick för tio minuter sedan. Tidal går bra att leta på. Man kan ju bli trött för mindre. Och det verkar slumpmässigt om det fungerar på gammal iPad, nyare Android och min gamla PC. Just nu funkar det även på min PC. Och ibland på min iPad. Beroende på hur man söker fungerar det - eller inte.

Kan någon hitta en sämre programkobination så väl bekomme! Det måste vara svårt att hitta. Ett företag som Linn, som tar blodigt betalt för sina produkter, borde det vara en hederssak att även ha fungerande mjukvara till sina produkter. Som det är nu är det katastrof.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Jan 17, 2022 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jag köpte min DSM för ett antal år sedan.

Tanken var att skaffa en NAS med en massa bra musik på.

Användargränssnittet var dock så KATASTROFALT dåligt att jag
aldrig skaffade någon NAS. Blev att köra Tidal och Spotify på den
enbart (förutom Vinyl och TV-ljud).

Hade inte Spotify i påskas pumpat upp kvaliteten till CD-kvalitet
så hade jag nog sålt den.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Jan 18, 2022 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Trist att det strular så för dig :(. Har du någon nätverkskunnig att fråga, för som du beskriver din felbild ska det bara inte vara? Sååå uselt är Kazoo/Linn inte när det funkar som det ska (som hos mig och Roland).

Jag fick hjälp av datakunnigt support när jag installerade allt för länge sen. Därifrån har jag sugit upp trixen jag försökt förmedla i denna tråd. Men det finns som man förstår säkert en hel del mer som kan vara bra att behärska när det gäller datakomponenter som ska funka tillsammans - brandväggar, protokoll, prioriteter och annat voodoo.

Vilka media server alternativ kan du se när du startar Konfig på din dator (eller som val i Kazoo kontrollpunkt)? Du borde minst se Asset eftersom du verkar kämpa på med den som media server. Men ser du några fler, till exempel LMS som fredrik tipsar om? Hur ser det i så fall ut om du prövar LMS?

Datorn där du har all musik är alltid påslagen och tillgänglig i nätverket, så den inte är upptagen med med massa annat när din DSM försöker spela musik från den? Och Asset har du installerat på samma dator som kör Win10?

Edit:
Och du har sagt åt Asset att leta upp all din musik från roten där du har musiken lagrad (eller från en root i taget beroende på hur du vill ha din samling strukturerad)?

Har du detta på plats borde det bara vara en fråga om tid för Asset att läsa in alla filerna, oavsett hur de är taggade. Det kan resultera i en ganska stökig sortering, men den ska vara inläst. Under den tiden kommer din dsm inte åt att spela något från samlingen.

Strular detta har du något skumt i din nätverksuppkoppling som stör. Dessa rutiner fungerar hos mig och jag förstår inte varför de inte också ska fungera hos dig.

Det enda strul jag upplever är att kontrollapparna inte alltid lyckas hitta Asset media servern när man väcker dem från sömnen. Men det brukar räcka med att starta om dem för att få allt på plats igen. Asset kan också strula med enskilda skivor om du är inne och ändrar i meta-informationen. Och då är det att den inte uppfattar förändringen, utan envist behåller gammal info. I värsta fall blir jag då tvungen att rensa hela biblioteket och läsa in det på nytt. Det tar max några timmar för 3 200 album (2 TB).

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Tue Jan 18, 2022 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Roland wrote:
Väldigt trist att du upplever problem. Vet att det inte är till någon tröst men jag vill ändå påstå att jag inte alls känner igen något av problemen du skriver i hela denna tråd. I bästa fall kan man väl utläsa att det finns hopp om att det ska kunna fungera bättre. Använder själv Asset UPnP på Windows Server 2019 så den har jag mycket bra erfarenhet av. Sedan använder jag Kazoo både i iOS och Windows 10. Mitt nätverk är Ubiquiti och Netgear gigabit switch.
Så bra att det fungerar för dig!

Just nu har jag lyckats starta Kazoo utan att mötas av ett snurrande hjul. Men när jag försöket titta på innehållet på servern är meddelandet "Failed to load content..." trots att det gick för tio minuter sedan. Tidal går bra att leta på. Man kan ju bli trött för mindre. Och det verkar slumpmässigt om det fungerar på gammal iPad, nyare Android och min gamla PC. Just nu funkar det även på min PC. Och ibland på min iPad. Beroende på hur man söker fungerar det - eller inte.

Kan någon hitta en sämre programkobination så väl bekomme! Det måste vara svårt att hitta. Ett företag som Linn, som tar blodigt betalt för sina produkter, borde det vara en hederssak att även ha fungerande mjukvara till sina produkter. Som det är nu är det katastrof.

/ B
Både trist och underligt att det funkar så dåligt hos dig. Jag har kört Linn DS i 14 år och har bara haft ett fåtal stopp, som dessutom gått lösa med omstart av systemet. Då har jag betat av två switchar och är även inne på NAS nr. två. Total närtid är nog ca. Ett dygn, på 14 år.

Det viktigaste för att det skall fungera är nätverket. Om nätverket är skakigt så blir systemet skakigt. Jag har nog alltid haft fasta IP-adresser för NAS och DS. Vissa switchar verkar vara lite buggiga, kan vara värt att skaffa en vettig switch (inte dyrt). En hyfsad NAS är nog också vettigt om man har många album. Skanning etc blir trögt annars.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Jan 20, 2022 16:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag använder Minim Server som fungerar jättebra tillsammans med Linns kontroll app. Det går bland annat att använda katalogvy utan att låtarna hamnar i bokstavsordning vilket jag tycker är bra. Brukar inte strula, Kazoo får startas om någon gång ibland men inte så ofta. Ett alternativ till Kazoo är Lumin, jag gillar funktionaliteten, bland annat ser man vilka album som är Hi res på Qobus. Men, Lumin är instabil och måste startas om ofta...

Att det "snurrar" låter snarare som ett nätverksfel. Har du testat att dra en catkabel mellan switch och DSM?


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 21, 2022 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
...och hur låter maskinen, Bill50x?


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Jan 21, 2022 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Carl wrote:
...och hur låter maskinen, Bill50x?
Vilket ju är det viktigaste, eller hur?

Har inte gjort någon mer seriös utvärdering men ett litet snäpp uppåt är det nog. Men jag skulle ändå vilja påstå att Squezzeboxen står sig ganska bra i konkurrensen, speciellt med tanke på prisskillnaden. Min "Touch" kostade väl drygt tre tusen som ny, jag betalade 700:- för den och den låter nästan lika bra som en Ikemi.

Förändringen hos mig är mest baserad på att komprimera anläggningen, dvs minska antalet lådor. Och att komma igång med Linn-baserad källa.
Funderar tom på att antingen:
a) byta till MM-pickup i LP12:an och använda Majik's inbyggda riaa
b) byta till MC-riaa i Majik'en
och på så sätt bli av med en låda till, dvs Linto. Allt i tanke på att allt jag byter till är av nyare konstruktion och förmodligen bättre.
Försäljningen av LP12:an är lagd på is för tillfället, sambon bromsar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 714 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited