selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1014 Next
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 10, 2022 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Hur ska man konfigurera Asset/Kazoo så man får någon ordning på sina sammlingsalbum? Provade att döpa ett antal samlingsalbum till "Various Artists" under fliken "Albumartist" och dessa album lade jag i en mapp som heter just Various Artists. Men det blir superknäppt i Kazzoo och jag känner att jag missat nåt med syntaxen och var infon ska finnas.

Så hur gör jag för att få alla samlingsalbum på ett ställe och sorterade efter namnet på albumet?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 10, 2022 14:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag är inte så bekant med Asset. Med Minim Server kan man använda katalogvyn och får då upp det precis som i mappstrukturen på dator/NAS.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Feb 10, 2022 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Hur ska man konfigurera Asset/Kazoo så man får någon ordning på sina sammlingsalbum? Provade att döpa ett antal samlingsalbum till "Various Artists" under fliken "Albumartist" och dessa album lade jag i en mapp som heter just Various Artists. Men det blir superknäppt i Kazzoo och jag känner att jag missat nåt med syntaxen och var infon ska finnas.

Så hur gör jag för att få alla samlingsalbum på ett ställe och sorterade efter namnet på albumet?

/ B
Jag har inte hittat något självklart sätt att arrangera samlingsalbum. Jag har arrangerat mitt sökträd i Asset efter AlbumArtist/Album by Release/Album och sen ställt in så att Asset ska sortera dem efter senast släppta album först. Det innebär att jag kan navigera i Kazoo bland AlbumArtist och sen när jag väljer en AlbumArtist ser jag skivorna efter releasedatum (senast först) och om flera skivor är släppta samtidigt i bokstavsordning (omvänd blir det).

För samlingsalbum har jag satt meta-taggen AlbumArtist till "Various Artists". I meta-taggen Artist fyller jag i riktiga artisten. Då sorterar Asset mina samlingsskivor som en AlbumArtist med namnet "Various Artists" i en folder i Kazoo. I den "foldern" ligger samlingsskivorna efter releasedatum (senast först) och därefter i omvänd bokstavsordning.

Bättre än så har jag inte fått till det. Det kanske går om man kan skriva in specialkommandon för att styra Asset.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Sun Feb 13, 2022 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ännu en fråga om Asset/Kazoo...

Om man använder tex Mp3Tag för att redigera taggar så finns det en ruta som heter "Kommentar". Hur gör man för att innehållet i denna visas i Kazoo?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Mon Feb 14, 2022 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Ingen egen erfarenhet av det.

Om annan UPnP AV klient / kontrollpunkt t.ex. foobar200 eller VLC kan läsa och visa de kommentarer du har så kan man utgå från att Asset UPnP Server gör rätt. Då är det Kazoo som inte har funktionen att läsa kommentarer. Då är det nog bara gilla läget och hoppas på att Linn uppdaterar Kazoo någon gång i framtiden. Testa med Linns app som i App Store heter "Linn" på din iPad.

Om ingen kontrollpunkt kan visa comments så skulle jag sökt svar på Spoons forum.
https://forum.dbpoweramp.com/forumdispl ... Asset-UPnP


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Wed Mar 02, 2022 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Det finns ganska mycket kul på YouTube som jag tycker är ganska OK att titta på i en iPad/Androidtelefon men skulle gärna lyssna genom en mer kompetent anläggning. Finns det något sätt att strömma enbart ljudet till en DSM?

Jag vet (tror mig veta i alla fall) två sätt som man kan få över ljudet:
a) billigast och enklast - att koppla en kabel från hörlursuttaget till AUX-in på min Majik's frontpanel. Ingen kul lösning dock, vill inte ha fler sladdar, speciellt inte över golvet.
b) köpa en liten TV med HDMI in och ut och routa genom Majik'en. Det kräver förstås en TV med Internet-uppkoppling och med en Chromecast (för oss som gillar Android) alternativt med inbyggd app för YouTube. Men finns det sådana TV's i storlek typ 10-15 tum? I vårt TV-rum har vi en 55" Sony Android och den har alla funktioner som önskas men är alldeles för stor för att ha i vardags-/lyssningsrummet.

Kanske en Airplay som styrs med iPad är en lösning? Kan ingenting om Airplay men har fått för mig att det är som Chromecast fast för Apple och därmed mycket dyrare.

/ B

Edit: Kom ett tredje sätt. En "vilken-som-helst-skärm" och en Raspberry Pie som sköter det hela. Borde kosta mindre än en Airplay. Fast det blir mycket mer pyssel, såväl med hårdvara som mjukvara.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Wed Mar 02, 2022 18:26, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Wed Mar 02, 2022 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Ingen egen erfarenhet av det.

Om annan UPnP AV klient / kontrollpunkt t.ex. foobar200 eller VLC kan läsa och visa de kommentarer du har så kan man utgå från att Asset UPnP Server gör rätt. Då är det Kazoo som inte har funktionen att läsa kommentarer. Då är det nog bara gilla läget och hoppas på att Linn uppdaterar Kazoo någon gång i framtiden. Testa med Linns app som i App Store heter "Linn" på din iPad.

Om ingen kontrollpunkt kan visa comments så skulle jag sökt svar på Spoons forum.
https://forum.dbpoweramp.com/forumdispl ... Asset-UPnP
Tack för tipset. Ska kollas.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Wed Mar 02, 2022 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Det finns ganska mycket kul på YouTube som jag tycker är ganska OK att titta på i en iPad/Androidtelefon men skulle gärna lyssna genom en mer kompetent anläggning. Finns det något sätt att strömma enbart ljudet till en DSM?
Har vi inte försökt svara på detta tidigare?
Roland wrote:
Bill50x wrote:
"sitter i soffan med en Pad eller (mobil-)telefon"
Verkar inte som att du har produkter från Apple men här beskrivs det hur man gör på iPad och iPhone för att skicka ljudet med den teknik som heter AirPlay till sin Linn DS/DSM.
https://support.apple.com/sv-se/HT202809
Ska du spela upp video kommer det krävas justering i programmet Linn Konfig för att få bild och ljud i synk.

Osäker på om det finns ett lika enkelt sätt med Android-enhet som inte kräver en Chromecast.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
Det finns ganska mycket kul på YouTube som jag tycker är ganska OK att titta på i en iPad/Androidtelefon men skulle gärna lyssna genom en mer kompetent anläggning. Finns det något sätt att strömma enbart ljudet till en DSM?
Har vi inte försökt svara på detta tidigare?
Roland wrote:
Bill50x wrote:
"sitter i soffan med en Pad eller (mobil-)telefon"
Verkar inte som att du har produkter från Apple men här beskrivs det hur man gör på iPad och iPhone för att skicka ljudet med den teknik som heter AirPlay till sin Linn DS/DSM.
https://support.apple.com/sv-se/HT202809
Ska du spela upp video kommer det krävas justering i programmet Linn Konfig för att få bild och ljud i synk.

Osäker på om det finns ett lika enkelt sätt med Android-enhet som inte kräver en Chromecast.
Helt rätt, som jag nu blivit uppmärksammad på :-)
Ibland dyker frågor upp igen, speciellt som man inte fått svar på första gången. Såvitt jag förstår är den enda vettiga lösningen att skaffa en Airplay, Dvs om jag inte skaffar en extra (liten) tv med hdmi in/ut.
Har jag förstått det rätt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
"att skaffa en Airplay"
Funktionaliteten Airplay finns redan i Linn DS/DSM.
Det är dock Linns egna implementation av Airplay. Linn använder inte Apples varumärke Airplay i sin produktinformation för Linn DS/DSM.

När du spelar upp ljud från din iPhone eller iPad som skickas till Linn DS/DSM kommer den automatiskt att aktivera ingången som heter NetAux. Kontrollera att du inte har inaktiverat den ingången i programmet Linn Konfig.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 08:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Roland wrote:
När du spelar upp ljud från din iPhone eller iPad som skickas till Linn DS/DSM kommer den automatiskt att aktivera ingången som heter NetAux. Kontrollera att du inte har inaktiverat den ingången i programmet Linn Konfig.
Intressant. Jag har satt NetAux till visibel ”No” och det funkar ändå utmärkt att Airplaya Youtube från iPad/iPhone till min DSM.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Rättelse och förtydligande.

"Visible" Yes/No ändrar endast om källan Net Aux ska vara synlig och manuellt valbar i en kontrollpunkt. Vid inställd till 'No' kan Linn DS/DSM ändå på egen hand välja den ingången och spela upp det man väljer att skicka via Airplay.

Det var slarvigt av mig att i mitt svar skriva "Kontrollera att du inte har inaktiverat den ingången" för det går inte. Har kontrollerat nu. Det är endast streamingtjänsterna Calm Radio, TuneIn, Tidal, Qobuz och även funktionen HDMI som går att inaktivera. Alla andra ingångar går endast att välja visible Yes/No.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ska kolla om min gamla iPad2 klarar av att visa YouTube-videos. Ska bli spännande att testa NetAUX.

Tack för tipsen!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
Det finns ganska mycket kul på YouTube som jag tycker är ganska OK att titta på i en iPad/Androidtelefon men skulle gärna lyssna genom en mer kompetent anläggning. Finns det något sätt att strömma enbart ljudet till en DSM?

b) köpa en liten TV med HDMI in och ut och routa genom Majik'en. Det kräver förstås en TV med Internet-uppkoppling och med en Chromecast (för oss som gillar Android) alternativt med inbyggd app för YouTube. Men finns det sådana TV's i storlek typ 10-15 tum? I vårt TV-rum har vi en 55" Sony Android och den har alla funktioner som önskas men är alldeles för stor för att ha i vardags-/lyssningsrummet.
Vad händer om du pluggar en chromecast dongle direct in till Majik DSM? Varför skall du envisas med skärm om du bara vill lyssna på ljudet?
Det finns även chromeast audio som sålder för 15 USD men nu ligger på 50 USD begadnad som har en optisk/analog uptgång.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Bill50x wrote:
Ska kolla om min gamla iPad2 klarar av att visa YouTube-videos. Ska bli spännande att testa NetAUX.
Jag kan surfa till YouTube och även spela upp videos i iPad'en. Men väl där hittar jag ingenstans att klicka för att casta ljudet till Majik'en. Försökte installera YouTube-appen på paddan men den var inte kompatibel med det gamla OS'et...

Suck.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1014 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited