selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1114 Next
Author Message
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
När iPad 2 lanserades år 2011 var det iOS 4 förinstallerat. Apple släppte AirPlay i samband med iOS 4.2. iPad 2 går att uppdatera till iOS 9 om man vill så den har absolut stöd för Airplay.

En fördel med Airplay i iPhone och iPad är att det är operativsystemet som skickar ljudet till en Airplay-mottagare. Du kan alltså skicka allt ljud från alla appar. Du behöver därmed inte använda appen YouTube för att skicka ljudet utan det kommer även fungera i Safari.

Med funktionen för Chromecst (tror verbet är att casta) däremot måste appen ha stöd för Chromecast för att det ska fungera. Nu har visserligen många appar det. Du kommer eventuellt inte kunna skicka ljudet från YouTube-appen till en Chromecast Audio. YouTube vill skicka bild men Chromecast Audio kan endast ta emot ljud. Undersök detta innan du köper en begagnad Chromecast för att undvika överraskningar.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
När iPad 2 lanserades år 2011 var det iOS 4 förinstallerat. Apple släppte AirPlay i samband med iOS 4.2. iPad 2 går att uppdatera till iOS 9 om man vill så den har absolut stöd för Airplay.

En fördel med Airplay i iPhone och iPad är att det är operativsystemet som skickar ljudet till en Airplay-mottagare. Du kan alltså skicka allt ljud från alla appar. Du behöver därmed inte använda appen YouTube för att skicka ljudet utan det kommer även fungera i Safari.

Med funktionen för Chromecst (tror verbet är att casta) däremot måste appen ha stöd för Chromecast för att det ska fungera. Nu har visserligen många appar det. Du kommer eventuellt inte kunna skicka ljudet från YouTube-appen till en Chromecast Audio. YouTube vill skicka bild men Chromecast Audio kan endast ta emot ljud. Undersök detta innan du köper en begagnad Chromecast för att undvika överraskningar.
Jag har iOS 9.3.5 på min iPad2. Men när jag använder Safari till att surfa in på YouTube hittar jag ingen funktion att casta till Majik'en. Hur gör jag?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Hur gör jag?
1) Spela upp musik på din iPad och styr sedan var den spelas upp från Kontrollcenter:
  • På iOS 11 eller tidigare sveper du uppåt från skärmens nederkant.
2) Tryck och håll nere kontrollerna i det övre högra hörnet, tryck sedan på Airplay.

3) Tryck på varje rum med Linn DS/DSM som du vill spela upp det aktuella ljudet på.


Attachments:
airplay.jpg
airplay.jpg [ 114.03 KiB | Viewed 1843 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Hur gör jag?
1) Spela upp musik på din iPad och styr sedan var den spelas upp från Kontrollcenter:
  • På iOS 11 eller tidigare sveper du uppåt från skärmens nederkant.
2) Tryck och håll nere kontrollerna i det övre högra hörnet, tryck sedan på Airplay.

3) Tryck på varje rum med Linn DS/DSM som du vill spela upp det aktuella ljudet på.
Du är Gud, jag tackar och bockar! Det ser förstås inte ut som på din bild, men att svepa nerifrån och sedan hitta Airplay funkade perfekt.

Kostade inte en krona, inga fler kablar och inga fler väggbulor, härligt!

/ B

PS Men Kazoo utmärker sig genom sin uselhet. Efter att ha krånglat sig fram till att kunna spela YouTube-filmer (inte helt solklart i vilken ordning man ska knappa sig fram) så är det riktigt jobbigt att komma tillbaka till annan spelning, till exempel från NAS, Tidal eller CD-spelare. Man får knappa sig runt under lång tid innan Kazoo överhuvudtaget svarar. Ett riktigt skitprogram om ni frågar mig och definitivt inte värdigt ett högkostnadsföretag. Hade jag betalt 300 tusen för en DSM och behövt använda Kazoo skulle jag häva köpet och hävda felkonstruktion.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Thu Mar 03, 2022 21:18, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bra att det löste sig.
Återkoppla gärna hur du tycker:
1) Det fungerar rent tekniskt, handhavande, funktionellt.
2) Vad du tycker om kvaliten på ljudet/musik från Majik DSM när du skickar det med Airplay från iPad.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bra att det löste sig.
Återkoppla gärna hur du tycker:
1) Det fungerar rent tekniskt, handhavande, funktionellt.
2) Vad du tycker om kvaliten på ljudet/musik från Majik DSM när du skickar det med Airplay från iPad.
1) Se mitt PS ovan.

2) Ska kolla kvaliteten, har bara lyssnat på några få videor eftersom huset är upptaget av annat... Men imorgon är det tomt under några timmar så då ska det poppas :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Roland wrote:
Återkoppla gärna hur du tycker:
1) Det fungerar rent tekniskt, handhavande, funktionellt.
1) Se mitt PS ovan.
Tänkte efter en vecka eller en månads användade.


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Thu Mar 03, 2022 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Roland wrote:
Återkoppla gärna hur du tycker:
1) Det fungerar rent tekniskt, handhavande, funktionellt.
1) Se mitt PS ovan.
Tänkte efter en vecka eller en månads användade.
Redan idag har jag märkt att Kazoo måste vara ett av den allra sämsta app jag upplevt. Må vara att min iPad2 är gammal och seg, men att Kazoo hänger sig, låser upp funktioner, hindrar att man byter källa efter efter att ha använt Airplay, har ett ok gränssnitt men totalt ofunktionellt uppträdande. Makalöst dåligt enligt mitt tycke. Den som designat detta borde börja sopa gator istället, ligger mer i linje med kompetensnivån.

Ursäkta min grinighet men det är ytterst sällan jag stöter på så dåliga produkter.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Mar 04, 2022 08:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Varför använda Kazoo? Linn har en nyare app för IOS-produkter som är smidigare att använda än just Kazoo. https://www.linn.co.uk/support/software-apps


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Mar 04, 2022 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Hultin wrote:
Varför använda Kazoo? Linn har en nyare app för IOS-produkter som är smidigare att använda än just Kazoo. https://www.linn.co.uk/support/software-apps
Fungerar inte på iPad 2 med iOS 9 :-(

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Mar 04, 2022 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Roland wrote:
Tänkte efter en vecka eller en månads användade.
Redan idag har jag märkt att Kazoo måste vara ett av den allra sämsta app jag upplevt. Må vara att min iPad2 är gammal och seg, men att Kazoo hänger sig, låser upp funktioner, hindrar att man byter källa efter efter att ha använt Airplay, har ett ok gränssnitt men totalt ofunktionellt uppträdande. Makalöst dåligt enligt mitt tycke. Den som designat detta borde börja sopa gator istället, ligger mer i linje med kompetensnivån.

Ursäkta min grinighet men det är ytterst sällan jag stöter på så dåliga produkter.

/ B
Jag kan hålla med om att varken Linnapp eller Kazoo är en dröm att använda, men riktigt så usla tycker jag inte de är. När jag går från att airplaya Youtube lämnar jag den appen och går in till min spelkö i Kazoo och trycker play för att fortsätta spela musik, eller går till musikbiblioteket och väljer ut någon ny musik. Inte så krångligt när man väl vant sig vid funktionaliteten tycker jag. Men visst är inte musikströmning genom nätverksspelare lika konkret fysiskt intuitivt som att lägga en vinyl på skivspelaren eller stoppa in en CD (om man är gammal nog för att vara uppvuxen med den tekniken).

När du menar att Kazoo är så genomusel, vilken alternativ kontrollapp jämför du med då? Jag har inte prövat något alternativ jag tyckt vara så dramatiskt mycket bättre än Kazoo och Linnapp. Däremot har jag upplevt strömningslösningar som irriterat mig mycket värre än de.

Jag tycker också inte det är någon dramatisk skillnad mellan Kazoo och den nyare Linnapp. Kräver regelbunden omstart ungefär lika ofta och är ungefär lika torftiga i sin funktionalitet. Möjligen litet plus i Linnapp att sökfunktionen letar både i eget bibliotek och i ansluten strömningstjänst. Men det hade varit ännu mycket elegantare om mitt och strömningsbiblioteket bara kunde se ut som ett stort bibliotek, men att appen automatiskt valde mina egna filer när det var möjligt för att ha koll på spelkvaliteten.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Mar 04, 2022 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag kanske är lite onödigt hård mot Kazoo, det mesta fungerar ju när man väl lärt sig att runda hindren. Men det är lite som att leva i en dålig relation, man aktar sig för att säga fel saker för det blir så surt...

Igår testade jag att spela upp YouTube-videos med iPad2/Majik DSM och tack vare hjälpen från Roland fungerade det till slut. Men det tog en timme och ominstallation av Kazoo för att få tillbaka funktionaliteten med NAS/Tidal/etc. För när jag försökte byta källa i Kazoo var det bara en massa hjul som snurrade och ingen respons överhuvudtaget. Startade om paddan och Kazoo, samma sak. Så det vara bara att avinstallera Kazoo (tog sin tid efetrsom jag inte är kunnig i Apples ekosystem) och börja om från början. Nu fungerar det igen men jag hoppar nog detta med YouTube... Det är lixom inte värt besväret.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Mar 04, 2022 11:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Bara jag som tycker Kinsky är föredömligt enkelt? Spelar iofs främst egna flac-filer.
Men Kinsky går väl inte ladda ner längre..


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Mar 04, 2022 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
cortina wrote:
Bara jag som tycker Kinsky är föredömligt enkelt? Spelar iofs främst egna flac-filer.
Men Kinsky går väl inte ladda ner längre..
Kinsky-programmet har jag sparat och delas gärna med den som behöver. Men den har ingen fördel mot Kazoo när det gäller att hantera strömmar från externa källor till DS/DSM (såvitt jag vet).

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Installera DSM
PostPosted: Fri Mar 04, 2022 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Igår testade jag att spela upp YouTube-videos med iPad2/Majik DSM och tack vare hjälpen från Roland fungerade det till slut. Men det tog en timme och ominstallation av Kazoo för att få tillbaka funktionaliteten med NAS/Tidal/etc. För när jag försökte byta källa i Kazoo var det bara en massa hjul som snurrade och ingen respons överhuvudtaget. Startade om paddan och Kazoo, samma sak. Så det vara bara att avinstallera Kazoo (tog sin tid efetrsom jag inte är kunnig i Apples ekosystem) och börja om från början. Nu fungerar det igen men jag hoppar nog detta med YouTube... Det är lixom inte värt besväret.
Jag tycker uppriktigt synd om dig, med det du beskriver. Din upplevelse stämmer inte alls med hur jag tycker Kazoo funkar i mitt system. Utan att vara IT-guru skulle jag säga att det du beskriver tyder på att något inte mår helt bra i din set up, och det kanske inte bara är Kazoo som ska lastas för strulet.

Har du köpt grejerna av High Fidelity skulle jag kontakta dem, så de kan hjälpa dig att reda ut rotorsaken till ditt strul. Även om du inte köpt prylarna där kan det vara värt att be dem om hjälp. Du håller ju som det låter på att tappa förtroendet för varumärket och det borde Pär och Kalle vara intresserade av att försöka avhjälpa.

Min konkreta kritik mot Kazoo begränsas till:
- kanske väl rudimentärt och yxigt användarinterface för att komma från ett prestandavarumärke
- men framförallt kräver kontrollapparna regelbundet omstart för att fungera som de ska. Vilket i och för sig inte är något stort bekymmer när man väl vant sig, men är extremt frustrerande för en ovan användare (min fru blir fortfarande efter nästan 10 år irriterad när hon inte klarar av att få igång musiken här hemma).

Sen lurar alltid diverse IT/nätverksrelaterat strul i bakgrunden med nätverksspelande. Men det tycker jag inte Kazoo ska lastas för och Linn funkar sååå mycket bättre på den punkten än andra lösningar jag har testat hemma.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 207 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1114 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited