selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Volymkontroll äldre DSM
PostPosted: Tue Nov 16, 2021 11:18 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Mar 16, 2010 21:01
Posts: 14
Jag har en Akurate DSM version 2 tror jag som sen graderats upp med Exakt för kanske fem år sen minns inte exakt(!).
I inställningar kan jag minska output med 12 eller 24 dB om jag använder de analoga utgångarna. För de tidiga dsm ska man sikta på lyssningsvolym 80 för att inte tappa i kvalitet. Och det stämmer verkligen påmindes jag om igår. Det var nåt med den digitala behandlingen som Linn bättrade på i senare versioner av DSM. Så har du en tidig DSM och tar ut analog signal är det bara att prova.


Top
   
PostPosted: Tue Nov 16, 2021 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
per a wrote:
Jag har en Akurate DSM version 2 tror jag som sen graderats upp med Exakt för kanske fem år sen minns inte exakt(!).
I inställningar kan jag minska output med 12 eller 24 dB om jag använder de analoga utgångarna. För de tidiga dsm ska man sikta på lyssningsvolym 80 för att inte tappa i kvalitet. Och det stämmer verkligen påmindes jag om igår. Det var nåt med den digitala behandlingen som Linn bättrade på i senare versioner av DSM. Så har du en tidig DSM och tar ut analog signal är det bara att prova.
Om jag inte missminner mig så var den uppgradering som kom en mjukvaruuppgradering, som var tillgänglig för alla DS/DSM:er. Innan denna uppgradering var den digitala volymkontrollen inte bra.

Det har diskuterats huruvida digital volymreglering är principiellt dåligt, vilket jag nog skulle hävda att det inte är. Digital volymkontroll kan mycket väl implementeras med goda prestanda, men inte utan viss eftertanke.


Top
   
PostPosted: Wed Nov 17, 2021 20:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Mar 16, 2010 21:01
Posts: 14
Tack för svaret som amrisarna säger!

Jag har kvar inställningsmöjligheten i appen som känner av vilken DSM-version den pratar med:

”Lowering the analog output volume effectively increases the accuracy from the digital volume control. Choose a value such that your listening volume is close to (but no greater than) 80.”

Jag hör skillnad och föredrar -12 eller -24 dB. Kan jag inbilla mig det, ja kanske!


Top
   
PostPosted: Wed Nov 17, 2021 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
per a wrote:
Tack för svaret som amrisarna säger!

Jag har kvar inställningsmöjligheten i appen som känner av vilken DSM-version den pratar med:

”Lowering the analog output volume effectively increases the accuracy from the digital volume control. Choose a value such that your listening volume is close to (but no greater than) 80.”

Jag hör skillnad och föredrar -12 eller -24 dB. Kan jag inbilla mig det, ja kanske!
Man kan nog inte ge några generella sanningar applicerbara för alla apparater och f.f.a. inte om man lyssnar vid lite lägre volymer.

Låter det bättre så är det bättre, då.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: jk138 and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited