selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 15:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Dec 15, 2003 00:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
det värkar tyvär som om Linn slutat med att erbjuda uppgraderings kit, till sina produkter. Närmast tänker jag tex på cd spelarna men även andra delar av systemet.

kariken gick ju att uppgradera i många olika steg och även 5103:an och kairn.

det värkar som om Linn på denna punkten blivit som de andra producenterna av hifi, nämligen att man måste köpa nytt för att få bättre. Nu är det ju inte så illa att de byternamn hela tiden, men jag tror endå att detta kommer att påverka andrahandsvärdet på Linns nya produkter negativt.

mvh/ siffernisse "som vill ha uppgraderings kit till Ikemin!"

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 15, 2003 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Vet inte om det finns någon sanning bakom mina tankar, men jag tycker det är lite konstigt att man bara genom ett instickskort eller något liknande kan förbättra maskineneriet så pass mycket.

Det är iofs "bara" elektronik, men det känns ändå som att det borde bli långt från perfekt genom olika typer av uppgraderingar. Det talas om svindyra högtalarkablar och oxiderade högtalarkontakter och allt vad man kan läsa om... känns som att det lätt kan uppstå störningar/flaskhalsar och liknande om man ska lämna maskinen redo för uppgraderingar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 15, 2003 17:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 12:25
Posts: 146
equi2 wrote:
Vet inte om det finns någon sanning bakom mina tankar, men jag tycker det är lite konstigt att man bara genom ett instickskort eller något liknande kan förbättra maskineneriet så pass mycket.

Det är iofs "bara" elektronik, men det känns ändå som att det borde bli långt från perfekt genom olika typer av uppgraderingar.
Uppgraderingarna har oftast varit mer än "instickskort", tex byte av hela strömförsörningen, eller högtalarelement. Jag har gjort många uppgraderingar på min LP12 sedan den var ny 1987. Om jag blivit tvungen att byta in spelaren varje gång för att få en "mk2" är det tveksamt om det hade blivit gjort, både av ekonomiska, och praktiska skäl.

Det är olyckligt att Linn gör så här med uppgraderingarna. Företaget som uppfann uppgraderingsbar Hifi lägger av med det, medan exempelvis Meridian, Arcam mfl går att uppgradera.

Speciellt olyckligt blir det på apparater där teknikutvecklingen går fort, som tex DVDspelare och Surroundkomponenter. En Kisto lär knappast ha samma livslängd och andrahansvärde som en Kairn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 15, 2003 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nej, jag har inte någon direkt erfarenhet av dom olika uppgraderingarna. Känns dock smart att göra en bra produkt från början. Känns även lättare att göra en bra produkt om man inte behöver tänka på framtida uppgraderingar.

Sen är anledningen till att "uppgraderingarna" försvinner ganska enkel, det är mest troligt billigare och ger mer inkomster att ska nya produkter än arbeta med äldre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 15, 2003 18:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 12:25
Posts: 146
equi2 wrote:
Nej, jag har inte någon direkt erfarenhet av dom olika uppgraderingarna. Känns dock smart att göra en bra produkt från början. Känns även lättare att göra en bra produkt om man inte behöver tänka på framtida uppgraderingar.
Om vi tar det konkreta exemplet Karik/Numerik, så kom det exemplvis en uppgradering av D/A omvandlaren. Den krets som användes i uppgraderingen, var inte tillgänglig när Karik/Numerik släpptes.
Det hade alltså inte varit tekniskt möjligt att göra en lika bra produkt "från början".


Ett aktuellare exempel är digitala överföringsstandarder. Man kan mig veterligen inte överföra den digitala bitstömmen för exempevis DVD-A mellan en Unidisk och en Kisto idag. Kommande standards, tex HDMI, löser detta. Att köpa en Unidisk och en Kisto för ca 200000:- utan att det går att uppgradera till detta är inte särskilt lockande.

Quote:
Sen är anledningen till att "uppgraderingarna" försvinner ganska enkel, det är mest troligt billigare och ger mer inkomster att ska nya produkter än arbeta med äldre.
Det är inte så enkelt. Uppgraderingsbar hifi möjligör betydligt längre produktcykler, vilket gör att den totala utvecklingskostnaden per såld enhet blir lägre.

En kund som kan uppgradera är dessutom en lojal kund, medan en som måste byta apparat även kan byta märke.

Uppgraderingarna är i första hand ett logistikproblem, dvs det blir mer komplicerat att hålla reda på en massa olika revisioner av produkterna. Dessutom tror jag att handlarna helst vill slippa meka med prylarna. En del uppgraderingar kräver tex lödning.

En annan orsak skulle vara att Linn inte längre riktar sig till oss entusiaster, utan mer åt "lifestylefolket" (Classik), och de som har obegränsade medel (Klimax, CD12 etc).
Tyvärr tror jag det är fel strategi på lite sikt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited