selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 18:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Uppgradering av Radikal
PostPosted: Mon Sep 27, 2021 22:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Nu det senaste.
22700 spänn i uppgradering så Radikalen äntligen gör det den skall göra, styra LP 12 an. Det räckte inte med 30+ för Radikalen, de behöver ytterligare 20 tusen spänn. Ungefär som två superduperTV, eller
riktigt fin skivspelare av annat fabrikat eller varför inte en begagnad bil? För att byta några komponenter?
Undrar om inte Linn försöker mjölka de troende innan konkursen.
Min Lp 12 är till salu, ställer inte upp på denna skamlösa ripoff.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 28, 2021 03:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
Jag håller med om uppgraderingarna från Linn de senaste gångerna spårar ur, helt sjuka priser.......
För att ha senaste modellen kostar det fläsk. Jag kommer ihåg lansering av Klimax DSM Organik, över en natt
var min Klimax DSM Katalyst det bästa och för att få det senaste hade det kostat ca 180 tusen till !!!!
Det går även att uppgradera mina Klimax 350 Katalyst till Organik, men det kostar ca 130 tusen till.
Jag tycker Gilad och Linn är ute på hal is för de trogna Linnkunderna som jag börjar tröttna på
dessa uppgraderingar som gräver alldeles för stora hål i plånboken.

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Tue Sep 28, 2021 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, jag har också funderat en del på prissättningar för Linns uppgraderingar. Argumentet "ja, men vi byter ju ut hela moderkortet" funkar spontant inte riktigt när du vet att själva uppgraderingen bara berör en begränsad del på kortet. Men jag är ödmjuk för behov av effektiv logistik i en produktionslina, och Linn kanske inte kan (eller vill) fortsätta vara det lilla entusiastdrivna företaget med direktkontakt med sina kunder i all framtid. Det känns som de distanserat sig mer från en sån position de senaste åren.

Jag tänker också att Linn sannolikt bedriver en ansenlig del mjukvaruutveckling för sin produkter i dag, som de fortfarande erbjuder kostnadsfria uppgraderingar av. Och jag är glad att de tar ett helhetsansvar för att deras produkter ska fungera smärtfritt i en modern hemmiljö. En egenskap som jag idag värdesätter nästan på samma sätt som det ljudliga resultatet. Men den utvecklingen behöver då betalas av hårdvaran i deras produkter.

Samtidigt:
- jag tycker det ÄR bra att Linn erbjuder uppgraderingar av sina produkter istället för att bara göra dem obsoleta.
- en produkt som du är nöjd med idag är ju precis lika bra imorgon, även om det kommit något nytt som sägs vara ännu mycket bättre. Det är ju till syvene och sist du som konsument som bestämmer vad och när något är värt att investera i. Det skulle kännas konstigt om vi hindrade företag från att kontinuerligt försöka göra saker bättre, bara för att du som konsument ska känna att du fortfarande sitter på det bästa.

Jag har känt mig otroligt nöjd med nästan alla Linn produkter jag köpt och ägt genom åren. De har skänkt och skänker mig dagligen sann glädje i mitt musiklyssnande. Att deras senaste mest exklusiva produkter inte ryms i mitt liv för tillfället kan jag leva med, tycker jag.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Sep 28, 2021 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Just Radikal är ca 10 år vid det här laget så en uppdatering på den borde vara välkommet.

Att sälja delar av sin hifi av skälet att det kommer uppgradering med högt pris är bara märkligt.
Man behöver inte ha den senaste produkten och uppdateringar för att kunna njuta av musik.

Fortsätt spela på din LP12 i ytterligare några år och gör en ny utvärdering senare om hur läget ser ut med uppgraderingar då, begagnade tillgängliga uppgraderingar och privatekonomin om du fortsatt känner att du vill ha något ännu bättre. Tror du kommer uppskatta att fortsatt kunna spela dina skivor.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 28, 2021 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
nonick wrote:
Min Lp 12 är till salu
Vad vill du ha för den?


Top
   
PostPosted: Fri Oct 01, 2021 18:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Roland wrote:
Just Radikal är ca 10 år vid det här laget så en uppdatering på den borde vara välkommet.

Att sälja delar av sin hifi av skälet att det kommer uppgradering med högt pris är bara märkligt.
Man behöver inte ha den senaste produkten och uppdateringar för att kunna njuta av musik.

Fortsätt spela på din LP12 i ytterligare några år och gör en ny utvärdering senare om hur läget ser ut med uppgraderingar då, begagnade tillgängliga uppgraderingar och privatekonomin om du fortsatt känner att du vill ha något ännu bättre. Tror du kommer uppskatta att fortsatt kunna spela dina skivor.
Visst du har ju poäng, nuvarande spelare blir ju inte sämre av att det kommer uppgraderingar. Uppgraderingar som gör LP12:an fortsatt aktuell för vinylälskare.
Det är prissättningen jag reagerar på. Det är inte rimligt, det är för dyrt att försöka hänga med i svängarna.
Jag märker också att vissa rycker på axlarna för 100k hit eller dit för uppgraderingar som kanske borde funnits från början i en lanserad produkt. Andra som jag, häpnar över priserna de begär. 22000+ spänn för att uppgradera en motorstyrning!?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 02, 2021 01:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
nonick wrote:
Jag märker också att vissa rycker på axlarna för 100k hit eller dit för uppgraderingar som kanske borde funnits från början i en lanserad produkt.
Vilken produkt tänker du på här? Jag kan inte riktigt komma på någon som passar in...?
nonick wrote:
Andra som jag, häpnar över priserna de begär. 22000+ spänn för att uppgradera en motorstyrning!?
Jag kan delvis hålla med om att 52700 för en motorstyrning känns saftigt, men mot bakgrund av det.. är väl just själva uppgraderingen väldigt prisvärd? Om du redan har en gammal Radikal kan du nu köpa en bättre/dyrare variant, och det enda det kostar är (mer eller mindre) mellanskillnaden relativt ditt ursprungliga inköp. Det är väldigt sällan man kan säga det i samband med uppgraderingar.

Men visst.. det funkar väl lite som "gratis frakt" - tar man bara ut kostnaden i priset på varan är det lätt att vara generös.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 06, 2021 14:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
teatime wrote:
nonick wrote:
Jag märker också att vissa rycker på axlarna för 100k hit eller dit för uppgraderingar som kanske borde funnits från början i en lanserad produkt.
Vilken produkt tänker du på här? Jag kan inte riktigt komma på någon som passar in...?
nonick wrote:
Andra som jag, häpnar över priserna de begär. 22000+ spänn för att uppgradera en motorstyrning!?
Jag kan delvis hålla med om att 52700 för en motorstyrning känns saftigt, men mot bakgrund av det.. är väl just själva uppgraderingen väldigt prisvärd? Om du redan har en gammal Radikal kan du nu köpa en bättre/dyrare variant, och det enda det kostar är (mer eller mindre) mellanskillnaden relativt ditt ursprungliga inköp. Det är väldigt sällan man kan säga det i samband med uppgraderingar.
Men visst.. det funkar väl lite som "gratis frakt" - tar man bara ut kostnaden i priset på varan är det lätt att vara generös.
Naim Audio Storbritanniens största Hifitillverkare har ju släppt en
Skivspelare med tillbehör för 195000kr,så det är konkurrens…


Top
   
PostPosted: Tue Oct 12, 2021 08:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Jag håller med om uppgraderingarna från Linn de senaste gångerna spårar ur, helt sjuka priser.......
För att ha senaste modellen kostar det fläsk. Jag kommer ihåg lansering av Klimax DSM Organik, över en natt
var min Klimax DSM Katalyst det bästa och för att få det senaste hade det kostat ca 180 tusen till !!!!
Det går även att uppgradera mina Klimax 350 Katalyst till Organik, men det kostar ca 130 tusen till.
Jag tycker Gilad och Linn är ute på hal is för de trogna Linnkunderna som jag börjar tröttna på
dessa uppgraderingar som gräver alldeles för stora hål i plånboken.
Hva er problemet??
Klimax DSM er ca snart 4 år gammel teknologi og konkurrenter jobber stadig med å utvikle noe nytt. Organic ble også akselerert innen utvikling grunnet leveringssituasjonen på chiper (som også rammet andre produsenter).
Radikal er over 12 år gammel... En reservedels motor til Radiakal er heller ikke gratis.
Karousel. Skitbillig oppgradering for forbedringen den gir.
Katalyst oppgradering til eldre DSM? Tokig /galt billig. Ny Akurate DSM koster ca 80.000. Man kan med andre ord kjøpe en brukt DSM 0 til ca 20.000 og så oppgradere den for ca 21.000 med komplett nytt hovedkretskort og full garanti til latterlig lav pris. Som kunde kunne man da kjøpe en DSM i 2012 og så lar produsenten deg oppgradere den til samme prestenda som en ny til ca 20% av prisen. De fleste andre produsenter har en foretningsmodell som gjør at du da må kjøpe en helt ny enhet = dyrer for deg som kunde.

Når man har prøvd å legge seg på Klimax nivå så koster det jo selvfølgelig litt mye...

Et alternativ er at Linn ikke skal utvikle nye produkter. Da er det bare å stenge butikken eller flagge ut til Kina.

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
PostPosted: Wed Oct 27, 2021 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Om någon är intresserad av hur nya KRad ser ut i jämförelse med den gamla. Nej, det är inte min KRad så jag inte uttala mig om hur den nya låter i jämförelse med den gamla.


Attachments:
File comment: Nya motorn till höger, gamla till vänster.
DCDE4EE6-3767-4277-8D63-9065989CD65C.jpeg
DCDE4EE6-3767-4277-8D63-9065989CD65C.jpeg [ 174.75 KiB | Viewed 10661 times ]
File comment: Nya motorn till vänster, gamla till höger.
06114F3F-E094-4BA1-9338-4BF280F4CC49.jpeg
06114F3F-E094-4BA1-9338-4BF280F4CC49.jpeg [ 122.83 KiB | Viewed 10661 times ]
File comment: Gamla kortet.
749F7A58-72C6-4EDE-B484-1028D05AE5EC.jpeg
749F7A58-72C6-4EDE-B484-1028D05AE5EC.jpeg [ 160.53 KiB | Viewed 10661 times ]
File comment: Nya kortet monterat.
CB39C46E-1668-4345-AE23-E02A98985148.jpeg
CB39C46E-1668-4345-AE23-E02A98985148.jpeg [ 165.54 KiB | Viewed 10661 times ]
File comment: En detalj (längst ner på kortet), men det går att sänka ljusstyrkan på led-lampan som option. Tydligen tycker en del att den lyser för starkt.
46A27D7B-502C-4641-A8AA-A8276E32D8AC.jpeg
46A27D7B-502C-4641-A8AA-A8276E32D8AC.jpeg [ 159.04 KiB | Viewed 10661 times ]
Top
   
PostPosted: Wed Dec 08, 2021 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
nonick wrote:
Nu det senaste.
22700 spänn i uppgradering så Radikalen äntligen gör det den skall göra, styra LP 12 an. Det räckte inte med 30+ för Radikalen, de behöver ytterligare 20 tusen spänn. Ungefär som två superduperTV, eller
riktigt fin skivspelare av annat fabrikat eller varför inte en begagnad bil? För att byta några komponenter?
Undrar om inte Linn försöker mjölka de troende innan konkursen.
Min Lp 12 är till salu, ställer inte upp på denna skamlösa ripoff.
Förstår inte varför du är så upprörd. Du är ju INTE TVUNGEN att uppgradera och din Radikal styr LP12:an alldeles förträffligt idag också. Jag nappade på Linns generösa inbytelsekampanj för en gammal Akurate Radikal mot en ny Klimax Radikal och fick (efter förhandling) mer i inbyte för den än vad jag betalade för den som ny. Dessutom är det en av de största förbättringar jag har upplevt i min anläggning :D

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Wed Dec 08, 2021 20:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Förstår inte varför du är så upprörd.
...
Jag nappade på Linns generösa inbytelsekampanj för en gammal Akurate Radikal mot en ny Klimax Radikal och fick (efter förhandling) mer i inbyte för den än vad jag betalade för den som ny.
Säger ju en del om vilka marginaler de har...


Top
   
PostPosted: Thu Dec 09, 2021 07:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ja, jo, det kostar att ligga på topp :-)
En stor anledning till att jag börjat sälja av min vinylsamling och spelare. Vill helt enkelt inte vara med i racet längre. Nytt lager 10 tusen, ny Radikal 20 tusen, ny pickup... Och visst låter det allt bättre, det är ju det som är problemet :-)

Nu har jag skaffat mig en Majik DSM som ersätter min Squeezebox och därmed lyckats minska antalet lådor (vilket var prio 2). Med LP12:an ur vägen tillsammans med alla vinyler (tyvärr tillsammans med all goda minnen) så blir det ännu trevligare. Slutet på LK-eran förutom att jag behåller Ikemi'n, har ju fortfarande några CD'n som spelas. Fast får jag ett bra bud på den så....

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Dec 09, 2021 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Bill50x wrote:
Ja, jo, det kostar att ligga på topp :-)
En stor anledning till att jag börjat sälja av min vinylsamling och spelare. Vill helt enkelt inte vara med i racet längre. Nytt lager 10 tusen, ny Radikal 20 tusen, ny pickup... Och visst låter det allt bättre, det är ju det som är problemet :-)

Nu har jag skaffat mig en Majik DSM som ersätter min Squeezebox och därmed lyckats minska antalet lådor (vilket var prio 2). Med LP12:an ur vägen tillsammans med alla vinyler (tyvärr tillsammans med all goda minnen) så blir det ännu trevligare. Slutet på LK-eran förutom att jag behåller Ikemi'n, har ju fortfarande några CD'n som spelas. Fast får jag ett bra bud på den så....

/ B
Du blev av med allting till slut? Sålde du alla LP på ett bräde?
Vad är dina intryck av Majik DSM? Lite kul att höra då du verkligen platsar som (ex)hard core vinylist :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Dec 09, 2021 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
Bill50x wrote:
Ja, jo, det kostar att ligga på topp :-)
En stor anledning till att jag börjat sälja av min vinylsamling och spelare. Vill helt enkelt inte vara med i racet längre. Nytt lager 10 tusen, ny Radikal 20 tusen, ny pickup... Och visst låter det allt bättre, det är ju det som är problemet :-)

Nu har jag skaffat mig en Majik DSM som ersätter min Squeezebox och därmed lyckats minska antalet lådor (vilket var prio 2). Med LP12:an ur vägen tillsammans med alla vinyler (tyvärr tillsammans med all goda minnen) så blir det ännu trevligare. Slutet på LK-eran förutom att jag behåller Ikemi'n, har ju fortfarande några CD'n som spelas. Fast får jag ett bra bud på den så....
Du blev av med allting till slut? Sålde du alla LP på ett bräde?
Vad är dina intryck av Majik DSM? Lite kul att höra då du verkligen platsar som (ex)hard core vinylist :-)
1 - har drygt 700 LP'n kvar samt LP12:an.
2- Majik är på väg, dyker förhoppningsvis upp i veckan. Men det ska bli spännande att lyssna. M är ju rejält yngre än Kairn/LK140 och strömmaren borde vara klart bättre än en Squeezebox. Men det ska bli spännande att jämföra.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited