selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Nästa steg
PostPosted: Wed Aug 18, 2021 11:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jun 11, 2021 09:41
Posts: 12
Hej
Jag har varit borta länge från detta forum men har rätt nyligen börjat lyssna mer på musik och även kolla in gamla favorit-forum.
Det mesta av mitt seriösa lyssnande är på vinyl men jag har en NAS med 1 TB Flac som ligger i en låda nu då jag sålde min Majik DS för ett par år sen. Jag gillar dock möjligheten att ha massor av musik tillgänglig på ett smidigt sätt.

Mitt system är i ”obalans” enligt hierarkin just nu. En Rega P3 + Spotify via Apple TV gen 2 till Exotik + DA, LK 140, K20, Espek. Jag gillar verkligen mina Espeks och skulle vilja behålla dem (tack Pekka). Jag har ett par K600 (triwired) som inte används på grund av bfa på LK 140 och bananer på K600.
Regan har en Elys 2 MM PU.

Kalla mig galen men Spotify in i min Exotik via Apple TV är tillräckligt bra för mig för det mesta, men jag har såklart hört bättre med olika Linn DS-system. Jag tycker dock det svänger bra och jag dras med i musiken.

Jag tycker det svänger bättre via vinyl men något känns ändå lite fel som att det är lite för mycket ”in your face” och jag blir nästan fortare less på att lyssna via vinyl än Spotify.

LK140n känns lite trött och ”surrar” litegrann säkert behov av en renovering eller i behov av att bytas ut helt. Lockar lite med nytt slutsteg och köra med K600 igen även fast det säkert skulle ge minst förbättring.

Vad ska jag sikta mot? Jag vill ha en problemfri upplevelse och har inte "gyllene öron", men använder tune-metoden och förstår källan först. På grund av brist på pengar och lite intresse (tills nu då) så har jag medvetet snålat på källan för att testa vinyl och känna mig för.

Några krav jag har på framtida system

- Jag vill absolut inte hålla på att trixa med nätverket, switchar, cat-kablar, hårddiskar etc inte för att jag inte tror på att det gör skillnad utan för att jag inte orkar med det. En enkel stabil uppsättning som fungerar utan att vara optimal kan jag kanske leva med.

- Få lådor, max 3 stycken + skivspelare + ev Lingo/Radikal

Har ju flera alternativ tex:
1. Inte göra nått bara skaffa fler vinyler och njuta kanske få hjälp med att Tuna-in systemet + Renovera LK140.
2. Skaffa en LP12:a och fokusera på vinyl
3. Sikta på att gå tillbaka till DS men då minst Akurate-nivå

För information kan jag tillägga att jag bara har ungefär 80 vinyler just nu, sålde samlingen för några år sedan och började om helt nyligen. Om jag går på vinylspåret kommer jag att välja väldigt noga och hålla samlingen liten.


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Thu Aug 19, 2021 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag tror jag kan känna igen mig själv i delar av det du skriver. Jag håller själv mycket långsamt på att omvandla min vinylsamling till icke fysisk lagringsmedia, med ambitionen att till slut bara behålla mina allra mest nostalgiska skivor och de som inte går att få tag på med likvärdig kvalitet på annat format. Men det går långsamt.

Trodde aldrig att jag skulle kunna skriva detta, men jag är bekväm och idag upplever jag likvärdig musikalisk glädje från min DS som från 12an. Bekvämligheten, friheten från slitage och jag tänker att digitala filer belastar vår natur mindre än vad oljebaserade fysiska vinylskivor gör, det avgör valet för mig. Skulle jag få chansen att idag börja om utan vinyl, eller ännu hellre att min älskade musiksamling som genom ett trollslag omvandlades till fullödiga digitala filer, då skulle jag välja den vägen framåt.

Behåll dina Espek om du verkligen gillar dem och de passar i din befintliga lyssningsmiljö. Satsa mot en Selekt eller Akurate DSM med Katalyst och toppa med Chakra/Dynamik Akurate 4200 + 2200. Det borde bli grymt, du kan utnyttja dina K600, och jag tycker de erbjuder mer än AppleTV/Exotik/LK140 när jag haft dem hemma eller lyssnat på dem. Begagnat kan du sannolikt hitta old school alternativ på slutstegsfronten om du har möjlighet/kunskap att hålla liv i äldre produkter och tilltalas av den vägen framåt. Du kan behålla Regan, eller hellre hitta passande inkarnation av LP12 ny eller begagnad, om du inte kan slita dig från vinylspelandet än.

Lejonklou och Naim har kanske också roliga alternativ att erbjuda om inte Linn är heligt, men jag har inga egna aktuella lyssningsintryck av deras produkter. Och jag uppskattar verkligen pålitligheten i de Linn produkter jag äger - att det jag vill kunna göra med min anläggning och njuta av musik utan knäppa avbrott funkar såpass felfritt som vad Linns produkter erbjuder - att jag fortfarande efter över 30 år inte känt mig nödgad att bli märkesotrogen mer än att jag har kastat ut Kazoo server och nu kör Asset UPnP istället.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Thu Aug 19, 2021 14:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jun 11, 2021 09:41
Posts: 12
Tack matss kloka ord och kul att höra att du är nöjd med din DS, du har ju en grym anläggning (ja flera stycken).
Som du säger finns det mycket som talar för ds.

Det enda riktiga argumentet jag har för vinyl är känslan med fysiska skivor och att ha det så enkelt och trasselfritt som möjligt.
Just nu passar Espek perfekt har ett dedikerat rum som nog är det bästa jag någonsin haft.

Stereon används också till filmljud har en TV på väggen mellan högtalarna (ljud via Apple-TV).
Skulle jag inte se film/TV i lyssningsrummet också skulle jag nog satsat exklusivt på Vinyl med drömscenariot: LP12 (Radikal Urika), Klimax Kontrol, Klimax Twin, Espek.

Hursomhelst så kommer jag mest troligt att flytta inom 3 år och då blir det kombinerat TV och musiklyssnande hursomhelst så det är inget alternativ med ett renodlat vinyl-system. Nu har jag plats för massa lådor, har gjort ett rack av IKEA-Lack som blev helt OK. Har dessutom en låg bänk mellan högtalarna så plats finns för allt möjligt. Som jag var inne på ogillar jag dock massa lådor och framförallt massa sladdar. Ja jag vet jag är velig och motsägelsefull.

Blir det DS finns det massa olika alternativ och utan att ha lyssnat så känns en Selekt med Katalyst och slutsteg som ett smidigt val, allt i ett även ingång för skivspelare.

Ja just det Linn är det som gäller i första hand fast Lejonklou har spännande och säkert bra produkter.

Det absolut viktigaste för mig är inte optimal prestanda och krama ur det sista utan att få till rätt känsla och bara njuta av musiken


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Thu Aug 19, 2021 20:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Mitt förslag (sorry om det är mest Lejonklou men jag tycker hans produkter får till rätt känsla så man bara kan njuta av musiken):
Digitalt: Hakai (https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=4272) som är asbra, du kan snart köpa den billigt när Lejonklou släpper en streamer. Bara att koppla in, jag har inget strul å det funkar bra att styra med app/webb.
Vinyl: Valfri LP12a men tycker Lejonklou MM steg Slipsik 7 är otroligt bra.
Förstärkare: Lejonklou Boazu, en låda med Klimax prestanda!
Behåll högtalare.

Har haft mer Linn men nu bara LP12an kvar, för Lejonklous produkter är bättre/billigare och musiken blir roligare.


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Fri Aug 20, 2021 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Kul att höra du är så nöjd med dina Lejonklou produkter. Jag följer hans utveckling med intresse men har inte fått tillfälle att lyssna ordentligt än, eller hittat något som passar in med mina övriga systemkrav. Jag vill gärna ha det större dynamiska utrymme som kraftfullare effektsteg ger möjlighet till, vill spela både egna skivor och filer samt kunna strömma och allra helst kunna kontrollera anläggningen från en enda kontrollpunkt. Att inte kunna reglera volymen direkt från appen på landet som jag har kopplat ihop det, utan behöver leta reda på fjärrkontrollen är faktiskt irriterande :evil:.

Behöver du kunna köra TV via stereon tror jag en DSM lösning passar bäst om du går för Linn, så kan du ta in ljudet direkt via någon av de digitala ingångarna.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Fri Aug 20, 2021 10:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Nov 26, 2008 14:35
Posts: 79
Jag håller med TMV om Lejonklou.
Gällande Hakai så kan den spela både från NAS och Spotify och är riktigt bra. Som sagt så bör det dyka upp några till salu snart på Lejonklous säljsida när hans nya streamer släpps.
Har inte hört Boazu, men en sån + Hakai bör vara väldigt bra och i sammanhanget prisvärt.


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Fri Aug 20, 2021 12:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jun 11, 2021 09:41
Posts: 12
Ja TV är ett krav, efter att jag såg film med sonen igår hela kvällen så bestämde jag mig för att gå på någon DSM-produkt eller behålla min Exotik.

Närmaste tiden är nog dock budgeten väldigt begränsad tex två följande alternativ skulle vara möjliga:

1. Nästan ny eller ny Majik DSM sälja Exotik och LK140
2. beg Akurate DS + behålla Exotik + behålla LK140

Jag gissar på att alternativ 2 skulle vara mer musikalisk beroende på vilken Akurate DS man skulle få ta i såklart.

Drt kanske mest givna alternativet skulle vara att spara ett tag och skaffa en beg Akurate DSM med Katalyst tror jag skulle bli väldigt nöjd då och sen när det passar uppgradera slutsteget.


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Fri Aug 20, 2021 12:40 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jun 11, 2021 09:41
Posts: 12
Ja lejonklou skulle säkert fungera bra och kanske vara mer prisvärda och jag får försöka lyssna vid tillfälle men är nog lite för insnöad på Linn trots allt (blir så jobbigt att ta bort tatueringen "Linn for life" och Linn-loggan som pryder hela ryggen - nej skojar bara så klart).

Hakai har jag läst massa om och även funderat ett tag på att bygga ihop om man nu skulle fått tag i prylarna eller en färdig. Hur fantastisk den än är så är det inget för mig det är jag helt säker på.


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Fri Aug 20, 2021 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
donTomaso wrote:
Ja lejonklou skulle säkert fungera bra och kanske vara mer prisvärda och jag får försöka lyssna vid tillfälle men är nog lite för insnöad på Linn trots allt (blir så jobbigt att ta bort tatueringen "Linn for life" och Linn-loggan som pryder hela ryggen - nej skojar bara så klart).

Hakai har jag läst massa om och även funderat ett tag på att bygga ihop om man nu skulle fått tag i prylarna eller en färdig. Hur fantastisk den än är så är det inget för mig det är jag helt säker på.
Jag har kört Lejounklou monoförsteg och monoslutsteg i många år med KDS som källa. Fjärren funkar till både KDS och volym/välja ingång.
Bäst prestanda för pengarna med Fredriks stärkare. Otroligt bra grejer, bytte från Klimax Kontrol och Solo.
Kör Naim 152/155XS-serie med FlatCap XS på jobbet. Den mest prisvärda kombon under Lejonklou Boazu integrerade som är lite för dyr för mig på jobbet.


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Fri Aug 20, 2021 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
En bra början är att byta Elysen mot ngt bättre, har fått mkt kritik att de inte är så bra.

En AT VM 540 ML med RigB hus och du är hemma.



Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Mon Aug 23, 2021 08:00 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jun 11, 2021 09:41
Posts: 12
donTomaso wrote:
Ja lejonklou skulle säkert fungera bra och kanske vara mer prisvärda och jag får försöka lyssna vid tillfälle men är nog lite för insnöad på Linn trots allt (blir så jobbigt att ta bort tatueringen "Linn for life" och Linn-loggan som pryder hela ryggen - nej skojar bara så klart).

Hakai har jag läst massa om och även funderat ett tag på att bygga ihop om man nu skulle fått tag i prylarna eller en färdig. Hur fantastisk den än är så är det inget för mig det är jag helt säker på.
Jag har kört Lejounklou monoförsteg och monoslutsteg i många år med KDS som källa. Fjärren funkar till både KDS och volym/välja ingång.
Bäst prestanda för pengarna med Fredriks stärkare. Otroligt bra grejer, bytte från Klimax Kontrol och Solo.
Kör Naim 152/155XS-serie med FlatCap XS på jobbet. Den mest prisvärda kombon under Lejonklou Boazu integrerade som är lite för dyr för mig på jobbet.
Tack för ditt inlägg Sportis och jag tror säkert att det stämmer och om tillfälle bjuds ska jag säkert lyssna på Lejonklou.


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Mon Aug 23, 2021 08:17 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jun 11, 2021 09:41
Posts: 12
LinnArts wrote:
En bra början är att byta Elysen mot ngt bättre, har fått mkt kritik att de inte är så bra.

En AT VM 540 ML med RigB hus och du är hemma.



Lennart/LinnArts
Ok jag har egentligen inte läst eller hört något om Elysen det var en option från Rega när jag köpte skivspelaren. Behållaren jag Regan så kan kanske ett PU-byte vara aktuellt åtminstone fara in på min lokala handlare och jämföra med något annat. Man kan ju även uppgradra Regan med separat strömförsörjning som ska ge lite förbättrad musikalitet.


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Thu Aug 26, 2021 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Kolla med Jonas på Vinylkällaren i Förslöv både AT och Linn Lp 12 och ev uppgraderingar för Regan.

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Thu Aug 26, 2021 22:08 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jun 11, 2021 09:41
Posts: 12
Lite långt att kika förbi 131 mil enkel väg :)
Jag har två ypperliga handlare nära dock.


Top
   
 Post subject: Re: Nästa steg
PostPosted: Thu Sep 16, 2021 16:45 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Jun 11, 2021 09:41
Posts: 12
Inget nytt här än spelar mest musik och njuter.
Mitt DIY-rack är dock nästan klart och består av 6 stycken IKEA-lackbord i svart med avsågade ben :-)
Det blev två sektioner med 3 hyllplan i varje, ska lägga upp en bild sen när jag är helt klar.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited