selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jul 21, 2021 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Inser att en del på detta forum sätter kaffet i halsen nu...


Top
   
PostPosted: Thu Jul 22, 2021 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Faller förmodligen utanför ramarna, men jag har min KRDS kopplad balanserat till en STAX hörlursförstärkare vars slutstegsdel är rörbestyckad.

Fungerar mycket bra. Förstärkaren driver ett par STAX eloktrostat-lurar och det kanske också faller utanför ramarna i ”Linn-världen”. :)

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Jul 22, 2021 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Kan tänka mig att det fungerar mycket bra!
Jag är nog mer inne på hur det funkar med högtalare och rumsoptimering via rörslutsteg. Men jag antar att det funkar även via preout...


Top
   
PostPosted: Sun Jul 25, 2021 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
På vilket sätt tänker du att att space optimisation skulle fungera annorlunda med rörslutsteg?

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Jul 25, 2021 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Med avseende på funktion kommer såklart Space optimisation att vara den samma oavsett slutsteg. Det förstår jag.
Mer ute efter intryck av solid state (Linn)försteg/streamer och rör i slutsteg.


Top
   
PostPosted: Sun Jul 25, 2021 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Rörslutsteg färgar i de flesta fall ljudet magnituder mer än välkonstruerade transistorbaserade förstärkare, så det vill till att du gillar förvrängningen för att du ska tycka det blir bra i slutändan. För väldigt länge sen satte ljudintrycken från en Lectron JH50 djupa spår i mitt minne. Det skulle vara roligt att få uppleva den igen för att se om jag fortfarande förförs av den ljudupplevelsen.

Jag ser inte att Linns produkter skulle fungera mindre bra med rörslutsteg än andra fabrikat. Men jag har inte testat.

Mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Jul 26, 2021 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ganska vanligt är att man utgår ifrån att alla rörsteg låter likadant. ungefär som "vanliga konsumenter" utgår ifrån att vinylspelare har ett eget sound. Ingenting kan vara mer felaktigt. Så när det gäller frågan om ett Linn försteg skulle passa ihop med ett rörslutsteg så är svaret givetvis: Vilket slutsteg?

Personligen har jag lyssnat en del på rörförstärkeri men (givetvis) inte lika mycket som transistorditon. Men av det jag hört är det större skillnad mellan ett bra respektive mindre bra rörsteg än för motsvarande transistorsteg.

Rörförstärkeri som jag tycker är extremt bra är Audio Research, jag har lysnat på ett antal olika och ofta (beroende på setup och kringutrustning) klår de Linn på hemmaplan. Dvs extremt homogent och musikaliskt. Lyssna på någon riktigt komplex musik som tex Frank Zappa, Varese eller Wagner så förstår man musiken betydligt bättre än med de flesta andra förstärkerier jag hört. Absolut i klass med det bästa som Linn kan frambringa. Tyvärr för samma pengar också. Vad AR är bättre på (än Linn) är att återge rummet vid tex en akustisk inspelning. AR gör detsamma även på multikanalinspelningar (tex stor symfoniorkester) med pålagd akustik (inte eko utan den aktuella lokalen) vilket får mig att undra över om denna dimensionen av musiken är distorsion eller faktiskt något i inspelningen som återges av rören men inte transistorn. Logiken säger dock att eftersom i stort sett all inspelad musik görs med transistoriserad utrustning så är det dist vi lyssnar på. Men rackarns bra låter det!

Sämre rörsteg låter ofta vackert och mjukt men ganska såsigt och odistinkt. Om man nu inte försökt efterlikna ett transistorsteg men inte haft budget att skapa något bra. Då låter det lika förfärligt som vilket (transistor-)skräp som helst.

För att fatta mig kort, det spelar ingen roll om man bygger ett transistorsteg (oavsett klass A, B, AB, D eller annat) eller ett rörsteg i dess olika varianter - det är konstruktionen som är avgörande. Vad som kan vara avgörande för många är att rörsteg kräver mycket mer pyssel. Rören åldras snabbare, olika rör låter olika och man bör hålla koll på bias-spänningar regelbundet. Och de tar tid att starta upp.

Så jag kan mycket väl tänka mig att ett visst rörslutsteg passar alldeles utomordentligt med en Linn förförstärkare, precis som det kan låta riktigt kass.
Vad man ska tänka på är att de flesta rörsteg inte lämnar så mycket effekt som transistorsteg i samma prisklass. Jag har ingen aning om hur mycket "pulver" som krävs för att få Linn högtalare att sjunga men jag vet att såväl Dahlqust DQ10 som B&W DM603 får en LK140 att krokna totalt vid högre volym. Och den förstärkaren ger i alla fall runt 90W vid 8 ohm. Å andra sidan klipper rörsteg oftast snyggare (dvs mindre störande) än vad transistorditon gör så ett 50W rörsteg kan i alla fall driva de enklare Linn-högtalarna till rimliga nivåer.

Ett rörsteg i den lite billigare klassen (typ 12-15 tusen begagnat) är Michaelson & Austin TVA 10 som är riktigt musikalisk och är, vill jag påstå, bättre än många enklare Linn-steg. I alla fall som jag minns det, det har gått år mellan lyssningstillfällena och med olika kringutrustning så ta mina synpunkter med en nypa/skopa salt. Men köp och testa vetja, kostar inte mer än en Lingo 4 ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jul 30, 2021 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Tack för att ni delar med er av era tankar och erfarenheter!
Känner igen mig i en del av ert resonemang.
Förstått att Audio Research är ett högpresterande märke och får positivt omdöme av en del Linnförsäljare.
Prisbilden är dock lite i överkant för undertecknad. Såg ett demosteg AUDIO RESEARCH REFERENCE 150 för ca 90 000:-.
Levererar i och för sig 150W i 8 ohm och väger 34 kg... så kilopriset är väl okej :?

Ska spana in "Michaelson & Austin TVA 10" vilka är nya märken för mig.

Normalt brukar de flesta som lyssnar på rörförstärkare i första hand använda sig av rör i försteget vilket är anledningen till varför jag drog igång den här frågeställningen. För mig är Space optimisation viktigt och såklart de andra fördelarna med streamer, bra dac och riia = Linn som försteg.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited