selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 27, 2021 02:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Låter som att du hade byggt upp egna förväntningar som Linn inte levde upp till.

Hype? "Jordens räddning". Vad grundar du det på?
Själv har jag fått inbjudan från Linn själva och från en av deras återförsäljare till ett onlineevent. Detta under en period där man senaste tolv månaderna inte kunnat besöka sin stereobutik med gott samvete. Högst lämpligt av Linn att jobba på sin digitala närvaro kan jag tycka.

Att en uppdaterad ersättningsprodukt blir dyrare än sin tio år gamla föregångare är knappast ovanligt eller otippat.

Eventuellt låter lite bättre. Jag tror inte Linn är så dumma att de i inbjudan till eventet väljer att nämna milstolpar som LP12, CD12 och Klimax DS om de ska presentera en ny spelare som "eventuellt är lite bättre". Nu har inte jag heller lyssnat på nya Kimax DSM men om jag går på företagets historik så tror jag den nya kommer vara mycket bra.

Om Linn lyckas överleva som företag kommer de troligen att en dag leverera en aluminiumlåda i den prisklassen du skriver.

Nåväl, vi tycker olika och det är väl bra så. Jag ser fram emot att en dag få lyssna på nya Klimax DSM. Det ska bli spännande. Gillade designen. Priset var högt, absolut. Men den är troligen bättre än dagens Klimax Exakt DSM + 2 x Klimax Exaktbox och det är samma mängd pengar.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 27, 2021 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jo, kanske hade jag för höga förväntningar. Har bland annat spekulerats om en helt ny serie där avancerad teknik krupit ner i lite mer överkomliga apparater.

Design är en smaksak, javisst. För mig är en stor ratt på ovansidan totalt onödig och bara gör apparaten omöjlig att ställa i ett rack. Om man nu inte vill ställa den överst, men där står väl redan LP12:an? Om man har tillräckligt med luft mellan hyllplanen så kan väl nya Klimax iofs stå på hylla nr 2.

Jag förstår mig ändå inte på ratten. Vem går idag fram till en apparat och börjar trycka på knappar? Enda anledningen att gå fram är väl för att vända på vinyl. Ska man leta musik på NAS'en eller Spotify/Tidal/etc använder man i alla fall en lämplig app i sin padda. Men jag är kanske för gammalmodig...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Mar 27, 2021 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Har inga bekymmer med varken pris eller utseende. Kvalitet kostar och Linn tar ut det pris man anser sig att produkten är värd och har möjlighet att sälja.

Det som är intressant är att det antyds, bl a av Tonläget, att det kan komma uppgradering till Organik även för gamla KDS/KDSM. Vore ju skoj att därefter kunna flytta Katalyst-kortet till KRDS. :)

/mvh

_________________
Inget är självklart


Last edited by torig on Sun Mar 28, 2021 21:06, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Mar 27, 2021 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Deras nya hemsida med gamla bilder.
Vissa delar av hemsidan är bra men finns mkt gamla bilder som varit med länge och Lp 12 med äldre Majik armen.

Man skulle vilja ha en sk bygg din egen Lp 12 lika bilmärkena för att se och kunna hitta rätt dit man vill i både utseende, färg och budget.

Bra är också att det inte verkar vara några stora prishöjningar så ingen chock där.

Organik dock, fick mig sätta i halsen i både utseende och prislapp så vet inte.

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sat Mar 27, 2021 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Karousel känns nästan budget. Undrar om nya Klimax är lika mycket bättre än den gamla som Karousel är jmf med Cirkus? Jag menar, för 180 loppor extra borde ju skillanden vara enorm. Ska bli kul att lyssna, hoppas HF köper hem några flaskor Alsace och låter oss lyssna :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 30, 2021 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Enligt Gilad siktar man på Organik till KDS/KDSM inom 12-18 månader och till Selekt DSM om 24 månader.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 31, 2021 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Hade vart riktigt fint om, man kunde få uppgradera ”gamla ”
Klimax dsm modellen till senaste variant även om man då inte får samma chassit eller kontrollen som sitter på den nya

Det er nog också en del ekstra kostnad i båda detaljern(chassit+Snurrkontroll) o jag kan leva utan begge om det gör så jag har råd med denna uppdateringen!

Har i tillägg presis lagom plats til en ”vanlig” klimax boks


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2021 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Om man bara spelar digitala filer och har aktiva högtalare, vad ska man då ha en Organik till?
Signalen går ju från DS digitalt till en högtalare med inbyggd DAC+förstärkare.

Organik är väl bara en uppgradering för de som kör analogt ut från DS, DSM.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2021 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Om man bara spelar digitala filer och har aktiva högtalare, vad ska man då ha en Organik till?
Signalen går ju från DS digitalt till en högtalare med inbyggd DAC+förstärkare.

Organik är väl bara en uppgradering för de som kör analogt ut från DS, DSM.
Organik finns som upgrade till Klimax 350 (ca 130kkr/par) och kommer
även till Klimax Exaktbox.

En del säger att Organik även kommer till de lägre serierna (så som
Katalyst gjorde).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2021 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Om man bara spelar digitala filer och har aktiva högtalare, vad ska man då ha en Organik till?
Aktiva högtalare med analoga kort i slutstegen.
Då vill man ha en källa med Organik för att få Linns bästa DAC.
Signalen går ju från DS digitalt till en högtalare med inbyggd DAC+förstärkare.
Aktiva högtalare med Exakt dvs digitalt aktivt.
Då vill man troligen prioritera att uppgradera Exaktbox eller Exakthögtalare med Organik.
Organik är väl bara en uppgradering för de som kör analogt ut från DS, DSM.
Nja...
En källa med Oganik innehåller även en nyutvecklad ADC. Troligen är denna nya ADC i alla tre varianter (Music/AV/Hub) av DSM. Organik kan alltså eventuellt vara intressant även för de som kör analogt in.

Organik finns just nu i nya Klimax DSM next generation, Klimax Exaktbox och Klimax 350A.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2021 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack Roland
Analogt in i en DS har jag aldrig gjort. Kör med analoga försteg. Lejonklou.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2021 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Jag fullkomligt älskar att Linn har tagit fram new Klimax DSM! Innovationen kommer gagna alla kunder, oavsett om man köper den, en framtida billigare version eller är Linn-kund i stort. Stagnation = gå bakåt!


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2021 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Pris för uppgradering av Klimax Exaktbox = hälften av kostnaden för uppgradering av Klimax 350, d v s ca 65.000kr.

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2021 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
En styck Klimax Exaktbox har bara sex kanaler medans ett par Klimax Exakt 350 har totalt tolv kanaler.
Ska man jämföra pris på uppgradering till Organik så är det kanske två stycken Klimax Exaktbox mot ett par Klimax Exakt 350 som är det mest rättvisa.
Om man gör så blir det 2 x 65200:- respektive 130400:-. På kronan samma kostnad.

Kan tillägga att uppgradera ett par Klimax 350A (dvs utan Exakt) kostar så mycket som 383900:-.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2021 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Roland wrote:
En styck Klimax Exaktbox har bara sex kanaler medans ett par Klimax Exakt 350 har totalt tolv kanaler.
Ska man jämföra pris på uppgradering till Organik så är det kanske två stycken Klimax Exaktbox mot ett par Klimax Exakt 350 som är det mest rättvisa.
Om man gör så blir det 2 x 65200:- respektive 130400:-. På kronan samma kostnad.
Med den matematiken skulle man kunna se fram emot en DS Organik uppgradering för 21 734:-, väsentligt mindre än vad Linn ska ha för Katalyst i samma maskin och känns nästan lika angenämt som för Karousel. :D

Nu kan man drömma i 12-14 månader, innan verkligheten kommer ikapp en igen. :evil:

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited