selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 26, 2021 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Efter att tidigare hört Linn Exakt i butik några gånger, hos en kompis en del och även testat ett system hemma ordentligt några dagar har jag åter igen haft möjlighet att lyssna på ett Akudorik Exakt system ordentligt.

Tre saker står utom all tvivel:

1. Linn Exakt (Akudorik) är grymt bra
2. Den ”nya” varianten av Space optimization är bra (förmår hantera rummets ev. negativa inverkan på ett uppenbart verkningsfullt sätt, på ett positivt sätt)
3. Jag har mycket svårt att förstå dom som klankar ner på Linns nya grejer, på Exakt och Space. Antingen har man inte hört något vettigt inställt Exakt system eller så har man en helt annan inställning till musik än vad jag och de som jag mött som hört f.f.a. Akudorik Exakt vittnat om. Musiken sitter som inympad i hjärnan. Direktaccess! Dessutom är systemet tydligt på ett radikalt sätt. Alla ljud är extremt lätta att urskilja var och ett för sig och ändå hänger allt ihop på bästa traditionella Linn vis. En riktig bedrift och ett stort steg framåt för musikåtergivningen. Synd bara att dessa system fortfarande kostar mer än de flesta har råd att lägga på en hifi-anläggning.

I vilket fall är Linn Akudorik Exakt något av det bästa jag någonsin hört och maken till musikalisk insikt har jag aldrig kommit så nära från annat än i studio eller i live sammanhang.

Det stör medges att den äldre varianten av Space optimization inte var speciellt enkel att hitta rätt med och att det även går köra i diket med den nya varianten även om det är mindre troligt.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 27, 2021 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Instämmer helt i det du säger HCL. Är grymt nöjd med mitt Exakt Akubarik-system. Har aldrig lyssnat så mkt på musik som nu, nästan bara hela album från början till slut. Kalle från HF var här och jobbade i 3 timmar för att få till nya Space Optimization till 100%, men där efter satt det som gjutet. Ska väl vara tydlig och säga att jag för flera år sen har lyssnat på Exaktsystem som verkligen inte var bra uppsatta och det var inget kul - dels har Exakt och SO blivit bättre över tid, dels krävs det en del pillande för att få till det riktigt bra.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 01, 2021 11:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Roligt att läsa att det finns fler som anser att ett Linn Exaktsystem är både musikaliskt, svängigt och högupplöst!


Top
   
PostPosted: Mon Mar 01, 2021 21:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Grattis ni är tre stycken ;) De gånger jag har hört Linn Exakt system har de inte gjort något gott intryck,det lät tråkigt och digitalt, å då tyckte
handlarna att det lät fantastiskt,så de var nöjda med installationen...


Top
   
PostPosted: Mon Mar 01, 2021 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
linnkan wrote:
Grattis ni är tre stycken ;) De gånger jag har hört Linn Exakt system har de inte gjort något gott intryck,det lät tråkigt och digitalt, å då tyckte handlarna att det lät fantastiskt,så de var nöjda med installationen...
Den gamla Space verkade komma till ganska radikala justeringar av frekvenskurvan, vilket gjorde ljudet andefattigt om man inte justerade detta manuellt och det var nog lite svårt att få till det även då. Det blev städat, men andefattigt. Något som är ganska tydligt är att det nästan tycks gå att trolla bort rummet eller i varje fall ta bort stora delar av vad rummet bidrar med. Nästan kusligt effektivt vad det verkar, men precis som vanligt så krävs en hel del arbete för att justera in ett system ”optimalt”. Jag kommer få fler möjligheter att lyssna på samma Exakt-system och det blir intressant att höra om det blir ännu bättre efter minutiös installation.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 01, 2021 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
linnkan wrote:
Grattis ni är tre stycken ;) De gånger jag har hört Linn Exakt system har de inte gjort något gott intryck,det lät tråkigt och digitalt, å då tyckte
handlarna att det lät fantastiskt,så de var nöjda med installationen...
Nu är det ju Corona-tider, men bortsett det så är du välkommen förbi mig i Stockholm och lyssna om du har vägarna förbi. :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 01, 2021 23:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
HCL wrote:
linnkan wrote:
Grattis ni är tre stycken ;) De gånger jag har hört Linn Exakt system har de inte gjort något gott intryck,det lät tråkigt och digitalt, å då tyckte handlarna att det lät fantastiskt,så de var nöjda med installationen...
Den gamla Space verkade komma till ganska radikala justeringar av frekvenskurvan, vilket gjorde ljudet andefattigt om man inte justerade detta manuellt och det var nog lite svårt att få till det även då. Det blev städat, men andefattigt. Något som är ganska tydligt är att det nästan tycks gå att trolla bort rummet eller i varje fall ta bort stora delar av vad rummet bidrar med. Nästan kusligt effektivt vad det verkar, men precis som vanligt så krävs en hel del arbete för att justera in ett system ”optimalt”. Jag kommer få fler möjligheter att lyssna på samma Exakt-system och det blir intressant att höra om det blir ännu bättre efter minutiös installation.
Det låter fint att det blivit bättre ... synd att de släpper produkter innan de spelar bra.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 01, 2021 23:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
linnkan wrote:
Grattis ni är tre stycken ;) De gånger jag har hört Linn Exakt system har de inte gjort något gott intryck,det lät tråkigt och digitalt, å då tyckte
handlarna att det lät fantastiskt,så de var nöjda med installationen...
Nu är det ju Corona-tider, men bortsett det så är du välkommen förbi mig i Stockholm och lyssna om du har vägarna förbi. :)
Stort tack ! Jag kommer gärna förbi och lyssnar,när Coronan har lagt sig.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 02, 2021 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
linnkan wrote:
HCL wrote:
linnkan wrote:
Grattis ni är tre stycken ;) De gånger jag har hört Linn Exakt system har de inte gjort något gott intryck,det lät tråkigt och digitalt, å då tyckte handlarna att det lät fantastiskt,så de var nöjda med installationen...
Den gamla Space verkade komma till ganska radikala justeringar av frekvenskurvan, vilket gjorde ljudet andefattigt om man inte justerade detta manuellt och det var nog lite svårt att få till det även då. Det blev städat, men andefattigt. Något som är ganska tydligt är att det nästan tycks gå att trolla bort rummet eller i varje fall ta bort stora delar av vad rummet bidrar med. Nästan kusligt effektivt vad det verkar, men precis som vanligt så krävs en hel del arbete för att justera in ett system ”optimalt”. Jag kommer få fler möjligheter att lyssna på samma Exakt-system och det blir intressant att höra om det blir ännu bättre efter minutiös installation.
Det låter fint att det blivit bättre ... synd att de släpper produkter innan de spelar bra.
Ingen var nog tvingad att använda Space och det är man ju inte nu heller.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 02, 2021 08:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Gamla Space fick man skruva mycket på eller inget alls, mycket beroende på rum och möblering sannolikt. Det gick att få till bra men Space 2 är klart överlägset. Man får jobba lite med parametrarna även där för att få till det bra. Optimisation Preference ligger default på 20% - 80%. Det funkar perfekt i TV-rummet men i vardagsrummet har jag ändrat till 80% - 20%.

Space 2 kräver även en omtuning från Space 1 för att bli optimal. I mitt fall åkte högtalarna ut en bit från vägg och en aning isär.

Återigen, rätt injusterat svänger en Exaktanläggning grymt. Det förtjänar en ärlig chans.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 02, 2021 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
linnkan wrote:
Grattis ni är tre stycken ;)
Haha :D


Top
   
PostPosted: Tue Mar 02, 2021 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kul att Exakt förbättrats. (vet att HCL har koll så litar på hans intryck)
Jag har aldrig hört ett bra Exakt-system, men det var senast 3år sedan.
Ingen är mer glad än jag, om det nu är bra!

Får passera Tonläget vid tillfälle


Top
   
PostPosted: Tue Mar 02, 2021 19:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
linnkan wrote:
Grattis ni är tre stycken ;) De gånger jag har hört Linn Exakt system har de inte gjort något gott intryck,det lät tråkigt och digitalt, å då tyckte
handlarna att det lät fantastiskt,så de var nöjda med installationen...
Håller helt med, jag har hört exakt hos 4 olika handlare och kan säga att det inte är min grej,,, än åtminstonde.
Det låter tydligt men tråkigt, som att musiken "sorterats upp"

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Tue Mar 02, 2021 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Frågan är ju, kan Exakt vara bra och låta bra ?

Är det inte ett steg bakåt ?

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Mar 02, 2021 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
LinnArts wrote:
Frågan är ju, kan Exakt vara bra och låta bra ?

Är det inte ett steg bakåt ?
Vad menar du?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited