selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 03, 2021 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Stigo wrote:
linnkan wrote:
Grattis ni är tre stycken ;) De gånger jag har hört Linn Exakt system har de inte gjort något gott intryck,det lät tråkigt och digitalt, å då tyckte
handlarna att det lät fantastiskt,så de var nöjda med installationen...
Håller helt med, jag har hört exakt hos 4 olika handlare och kan säga att det inte är min grej,,, än åtminstonde.
Det låter tydligt men tråkigt, som att musiken "sorterats upp"
Än så länge har jag bara hört Exakt hos två handlare, båda i Stockholm. Ömsom vin, ömsom vatten. Det har låtit fantastiskt bra i vissa lägen men också så dåligt att jag inte velat ta emot grejorna gratis, de skulle ju bara ta plats i källaren...

"Tydligt men tråkigt håller jag dock inte med om, det har nog varit ganska levande de flesta gångerna. Men det där "skramlandet" som gör att det låter lite extra roligt, det saknas. Det är mer eaxkt (!) helt enkelt.

Två positiva lyssningar hos High Fidelity, den första med Akubarik (Exakt aktiva alltså). Precis min melodi, övertygande presenterat, med ett härligt fundament. Ett musikaliskt ljud jag skulle kunna leva länge med. Den andra vid en jämförelse mellan passiva 140:or och Exakt-drivna dito med 10-kanalig (8-kanalig?) box. Skillnaden var enorm, och för en gångs skull kändes ett Linn-system prisvärt.

Men det har varit negativt ett par gånger också. Första gången var en övning på HF med Exakt 350:or och LP12/Urika II. Det lät OK. Men så råkade jag vinna en LP "Nirvana Unplugged" och bad få den spelad. Den lät jättemärklig med Curts röst i en tunnel. Tänkte att "det var värst vad mitt ljudminne är dåligt" men det första jag gjorde när jag kom hem var att slänga på plattan och då lät det som det skulle. Som det också har gjort på senare Exakt-anläggningar och hos kompisar med kompetenta anläggningar. Så det var absolut något knas med inställningarna hos HF den kvällen.
Den andra gången var med demo av 530 högtalarna. Det lät så illa så jag undrade om alla andra var döva. Med tanke på att högtalarna med streamer kostar närmare en kvarts miljon så kan man undra. Är det värt detta bara för att kunna byta färg på högtalartyget?

Eaxakt är en kameleont. Det handlar inte om att köpa rätt apparat utan att hitta rätt mjukvara och rätt inställningar. Jag har inte gjort jämförelser, men från vad jag hört av olika anläggningar skulle jag inte bli förvånad om en korrekt/optimalt justerad/installerad Akurate (eller tom Majik) lätt slår en "bara inkopplad" Klimax.

Ska man vara lite cynisk, är du inte beredd att meka till ditt rum och lägga ner veckor på anpassning - köp en (eller ett par) Teenage EnginerinG OD-11 och lyssna på musik istället. Kostar 21 tusen...

Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 03, 2021 07:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
HCL wrote:
LinnArts wrote:
Frågan är ju, kan Exakt vara bra och låta bra ?

Är det inte ett steg bakåt ?
Vad menar du?
Det är ju fortfarande en icke exakt skivspelare där du byter ut Urika 1 till 2. Analog till Digital ...
Det är ju bättre att bygga en exaktare skivspelare än att förvränga det digitalt.
Ett steg bakåt !?

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Wed Mar 03, 2021 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
LinnArts wrote:
HCL wrote:
LinnArts wrote:
Frågan är ju, kan Exakt vara bra och låta bra ?
Är det inte ett steg bakåt ?
Vad menar du?
Det är ju fortfarande en icke exakt skivspelare där du byter ut Urika 1 till 2. Analog till Digital ...
Det är ju bättre att bygga en exaktare skivspelare än att förvränga det digitalt.
Ett steg bakåt !?
Om det är ett steg bakåt låter jag vara osagt, men det blir en faslig massa omvandlingar. Och jag tror dessa omvandlingar är mer en källa till problem än en digital kedja i sin helhet. Att spela in digitalt är att omvandla analogt till digitalt. Därefter omvandlas detta till analogt igen för att graveras till en vinylskiva. Denna spelas av analogt men signalen omvandlas till en digital och skickas vidare till en förstärkare som omvandlar till analogt för att driva högtalaren. Är detta vettigt?

Enda anledningen till att ha en vinylspelare är att spela av skivor som inte finns digitalt eller för att slippa de värsta artefakterna i loudness-racet. Jag har dock tyvärr några vinyler, däribland Heather Novas "Storm" som låter precis lika illa både som vinyl och som CD. Paul McCartnys "Egypt Station" är ett annat exempel på hur illa vinyl kan låta med "moderna hjälpmedel".

Lyssnade förresten på Diskho, en studentikos utgåva med Kruthornen från Uppsala 1980. En vinyl med fantastiskt levande musik, lät väldigt naturligt och riktigt. Förmodligen tillät inte budgeten någon mastrare som klämde ihop och förstörde alltsamman... :-) Fast på den tiden var det inte lika vanligt att misshandla musiken som det görs idag.

Att idag återge en digital inspelning, ofta gjord i 24-bitars upplösning, från en rakt av kopia från mastern utan omvandling till andra format (oavsett om det är analog vinyl eller andra digitala format) borde ge det absolut bästa ljudet och den bästa musikaliska upplevelsen. Med Exakt och Space så kompenserar man i stor grad högtalare och rum och resultatet kan bli mycket bra.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 05, 2021 04:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
Space & Katalyst tillsammans med Exakt tycker jag är ett stort steg i rätt riktning.
Det enda motståndet jag har med denna typ av anläggningen, är inlåsningen i tex Exaktsystemet.

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Fri Mar 05, 2021 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Det enda motståndet jag har med denna typ av anläggningen, är inlåsningen i tex Exaktsystemet.
Jo, det är ett bekymmer när man blir inlåst i ett system och inte kan komponera fritt. Siter man med ett par Exakt-högtalare är det ganska svårt att labba med annan elektronik tex. Nu är jag lite till åren kommen och ett par Akudorik med en Majik hub skulle kunna räcka för resten av livet och då spelar inlåsningen ingen roll, det blir ett problem för mina efterlevande :-)

Men som princip är jag emot sådana lösningar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 05, 2021 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Majik hub
Är det en kommande produkt? :D :wink:


Top
   
PostPosted: Fri Mar 05, 2021 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Majik hub
Är det en kommande produkt? :D :wink:
Förmodligen :-)
Tänkte mig snarast en lite mindre dyr drivning till de mindre Exakt-högtalarna. Som en sorts billigare allt-i-ett, som man kan leva med. Förmodligen är dock en Sneaky DSM, en Exakt-box med inbyggda förstärkare och ett par 140:or det mest kostnadseffektiva om man gillar Linn-ljudet. Fast då blir det en extra låda jämfört med en DSM och ett par Akudorik. 530 går fetbort, de låter förskräckligt, vilken högtalare som helst som man rullar något tyg runt låter bättre. Fast nu ska jag vara rättvis, jag har bara lyssnat på 530 en gång och de kanske låter bättre i rätt sammanhang. Men för 128 tusen ska det låta OK i vilket sammanhang som helst, så jag tvivlar.

Men om jag bara får önska: En DSM och en enkel Exakthögtalare på stativ, möjlighet att strömma ljud från mobiltelefon (Spotify/Tidal/Youtube) för under 100 tusen. DET vore något!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 05, 2021 16:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Håller med om att det teoretiskt framstår som en konstig omväg att omvandla analogt till digitalt och tillbaka till analogt. Men, det fungerar!

Efter införskaffande av Karousel låter, (viss), vinyl oerhört bra. Dan Hylander "Lycklig måne", låter fantastiskt!!

Om jag skulle satsa på mycket pang för pengarna skulle jag gå på begagnade Majik 140. De låter fantastiskt redan som de är med passivt delningsfilter men går ju att uppgradera till Exakt med en Linn Akurate Exakt box-I. Därtill en DSM med Exaktutgång.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 05, 2021 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Håller med om att det teoretiskt framstår som en konstig omväg att omvandla analogt till digitalt och tillbaka till analogt. Men, det fungerar!

Efter införskaffande av Karousel låter, (viss), vinyl oerhört bra. Dan Hylander "Lycklig måne", låter fantastiskt!!

Om jag skulle satsa på mycket pang för pengarna skulle jag gå på begagnade Majik 140. De låter fantastiskt redan som de är med passivt delningsfilter men går ju att uppgradera till Exakt med en Linn Akurate Exakt box-I. Därtill en DSM med Exaktutgång.
Karousel är en rikltigt bra uppgradering, tom prisvärd i jämförelse med det övriga som Linn erbjuder.
De passiva 140:orna tycker jag dock inte är speciellt bra, när jag lyssnar på dessa sitter jag bara och längtar efter något bättre. Med en Exakt-box är de en helt annan sak, fantastiskt bra helt enkelt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 05, 2021 17:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Ja Karousel är en fantastisk uppgradering. Blev inte så impad först, men det blir bättre och bättre på något vis. Har rippat några vinyler med Karousel och jämfört med Cirkus, Karousel vinner överlägset.

När jag hade mina Akubarik inlämnade på uppgradering till Katalyst fick jag låna ett par Majik 140 och en Majik 2100 av HF som jag körde passivt. Ställde bara upp dem på samma plats som Akubarikarna stod på och hade inga som helst förväntningar, men jag blev positivt överraskad av hur tighta och musikaliska de var. Kanske att det råkade passa bra till mitt rum eller tur med högtalarplaceringen. Akubarik med Exakt och Katalyst låter bättre hur som helst :-).


Top
   
PostPosted: Sun Mar 07, 2021 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
[
Men om jag bara får önska: En DSM och en enkel Exakthögtalare på stativ, möjlighet att strömma ljud från mobiltelefon (Spotify/Tidal/Youtube) för under 100 tusen. DET vore något!

/ B
Detta finns ju redan och heter "Linn series 3 Stereo" kosta "bara" 68100!!


Top
   
PostPosted: Mon Mar 08, 2021 17:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
Tjo, RÄLSER. du skriver du Rippat vinyler, är det då med " songcorder "? Har själv Rippat med det programmet men nu hittas ej filerna/vinylrippen av min KEDSM?
Har försökt leta hur man katalogiserar filerna men ej lyckats? har du tips mottages de med öppna armar.'

vänligen Tutan

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
PostPosted: Mon Mar 08, 2021 18:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Hallå tutan! Ja det är songcorder jag använder. Du måste fixa metadata för att KEDSM ska hitta. Om du inte söker i katalogvy. Exempelvis Kazoo stöder inte katalogvy. Om du söker på artist i Kazoo letar den efter metadata. För att lägga till metadata kan du använda DB Poweramp om du har den installerad eller ladda ned Mp3tag, (freeware). Då kan du också lägga till skivomslag. Vill du stycka upp låtarna kan du använda Audacity. Det är lite mek att få till men slutresultatet blir riktigt bra.


Top
   
PostPosted: Mon Mar 08, 2021 18:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
En sak till förstås. Gamla versionen av Songcorder levererar filer i raw och vaw. Raw har jag inte lyckats konvertera till något annat format och wav stöder inte metadata. Så du måste konvertera wav till flac. Det går att göra i Audacity eller i DB Poweramp. Lycka till!


Top
   
PostPosted: Tue Mar 09, 2021 23:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
HCL wrote:
Efter att tidigare hört Linn Exakt i butik några gånger, hos en kompis en del och även testat ett system hemma ordentligt några dagar har jag åter igen haft möjlighet att lyssna på ett Akudorik Exakt system ordentligt.

Tre saker står utom all tvivel:

1. Linn Exakt (Akudorik) är grymt bra
2. Den ”nya” varianten av Space optimization är bra (förmår hantera rummets ev. negativa inverkan på ett uppenbart verkningsfullt sätt, på ett positivt sätt)
3. Jag har mycket svårt att förstå dom som klankar ner på Linns nya grejer, på Exakt och Space. Antingen har man inte hört något vettigt inställt Exakt system eller så har man en helt annan inställning till musik än vad jag och de som jag mött som hört f.f.a. Akudorik Exakt vittnat om. Musiken sitter som inympad i hjärnan. Direktaccess! Dessutom är systemet tydligt på ett radikalt sätt. Alla ljud är extremt lätta att urskilja var och ett för sig och ändå hänger allt ihop på bästa traditionella Linn vis. En riktig bedrift och ett stort steg framåt för musikåtergivningen. Synd bara att dessa system fortfarande kostar mer än de flesta har råd att lägga på en hifi-anläggning.

I vilket fall är Linn Akudorik Exakt något av det bästa jag någonsin hört och maken till musikalisk insikt har jag aldrig kommit så nära från annat än i studio eller i live sammanhang.

Det stör medges att den äldre varianten av Space optimization inte var speciellt enkel att hitta rätt med och att det även går köra i diket med den nya varianten även om det är mindre troligt.
Hej HCL, kör med Akudorikar/ katalyst med en Klimax Exakt DSM, håller med i SO1 var tweakningen nästan omöjlig att tweaka till, nya SO2 bättre, haft SO avslagen ett bra tag.... typ ett år, 8 - 11 månader, nu tänkte jag, ska ge en chans....fått till det väldigt bra, med exakt och nya SO2... hoppla.

tyvärr är nog "exakt" ett system man blir/är låst till MEN det är så sjuuukt bra, tydligt att det går inte värja sig.
Har annat system hemma, sneaky/Ninka samt MovieDi/UNIK... (kört med 140, keilidh, index tidigare.)

Skulle vilja testa Akubarikk och naturligtvis 350s

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited