selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Mon Sep 06, 2021 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
HCL wrote:
[...] Linn Exakt [...] är grymt bra [...]
Beklagar det hårdhänta saxandet, jag ville bara dra ut andemeningen och säga att jag håller med! Så här åtta år efter introduktionen av Exakt har jag också trillat dit. :D

Jag var, som nog de flesta, emot "onödigt digitaliserande" innan jag ens hört Exakt. De initiala rapporterna var inte precis såna att man blev speciellt sugen och när jag väl hörde Exakt för första gången (minns inte systemet) så var det inte direkt någon ögonöppnaree. Bara "ja.. det låter ju bra...".

För några år sedan slog jag dock till på ett demo-ex av en KDSM Katalyst. (Jag bytte upp mig från en tidig ADS. Där och då blev "digitalt" något jag helt reservationslöst lyssnade på. "Det här ÄR bra nog." Jag har trott det förr, men med facit i hand kan jag konstatera att den här gången stämde det.) Förvånat konstaterade jag också att jag tyckte att LP12 -> KDSM faktiskt var bättre än LP12 -> KK, så för att hjälpa till att finansiera KDSM:en bytte jag in min sena Klimax Kontrol. Där började stenen rulla. Urika II följde efter något år senare, för nu var det ju redan digitalt (och Urika II var mycket riktigt även den ett klart lyft).

Väl över den initiala(digitala!) tröskeln började jag onekligen bli nyfiken på ett komplett Exakt-system, men det är ju hutlöst mycket pengar... men i våras när ett par demo-ex dök upp så applicerade jag plötsligt alla undanflykter jag kunde komma på (Jag har inte gjort något med playbackdelen på ett decennium! Man lever bara en gång! Jag är nog snart döv! Jag fyller jämt! Jag har inte gjort någonting alls det här Coronaåret. etc..) och slog till. Bytte mina 15 år gamla K350A mot ett par 6 mån gamla K350 Exakt Katalyst.

Och det är faktiskt helt galet bra. Jag har haft systemet några månader nu, och jag kan konstatera att jag lyssnar på musik på ett sätt jag nästan inte gjort sedan jag var student! (Åtminstone när familjetillvaron tillåter.) Jag kan sitta försjunken i tvåtimmarsplattor utan att få myror i byxorna. Helt främmande musik är ofta njutbar redan första genomlyssningen. Som HCL sade, "musiken sitter som inympad i hjärnan". Alla delar är tillgängliga, samtidigt som helheten alltid är närvarande. Trots blossande kinder över mitt vettlösa inköp, så har jag hittills inte ångrat mig en sekund. :D

Så ja.. Exakt är ett stort steg framåt.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 07, 2021 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Kul att läsa du är så nöjd!

Ja, Exakt har imponerat när jag haft möjlighet att lyssna ordentligt. Jag är fortfarande lite frustrerad att jag inte lyckats få ihop att utvärdera vad det skulle kunna åstadkomma i mitt eget system. Men det är inget jag ligger vaken om natten för och kul för er som får möjlighet att utforska kvaliteterna i Linns fortsatta utveckling.

Det ska bli spännande att se vad de har på lut till 50-års jubileet.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Sep 07, 2021 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja Katalyst är bra.
Ska ge Exakt en ny chans. Var några år sedan nu. Men Katalyst har jag hört mer.


Top
   
PostPosted: Wed Sep 08, 2021 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
matss wrote:
Jag är fortfarande lite frustrerad att jag inte lyckats få ihop att utvärdera vad det skulle kunna åstadkomma i mitt eget system.
Du menar tillsammans med dina "hemkörda" högtalare? Exaktfilter är tydligen komplicerat att få till, men jag har inte förstått förutsättningarna. Anders/Tonläget har ju lyckats, men om jag förstått rätt krävs lite tricks. sunbeamgls på Lejonklous forum håller tydligen också på.
matss wrote:
Det ska bli spännande att se vad de har på lut till 50-års jubileet.
Ja, fast efter Organik vete tusan om det kan finnas något kvar i påsen! :D


Top
   
PostPosted: Wed Sep 08, 2021 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Ja Katalyst är bra.
Ska ge Exakt en ny chans. Var några år sedan nu. Men Katalyst har jag hört mer.
Har du hört Organik än? LP12 framför KDSM Organik + en Twin och Tonlägets nya Klångedang Dingle (prototyp) är nog fan det bästa system jag hört!


Top
   
PostPosted: Wed Sep 08, 2021 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
teatime wrote:
Du menar tillsammans med dina "hemkörda" högtalare? Exaktfilter är tydligen komplicerat att få till, men jag har inte förstått förutsättningarna. Anders/Tonläget har ju lyckats, men om jag förstått rätt krävs lite tricks. sunbeamgls på Lejonklous forum håller tydligen också på.
Mitt "problem" är att som jag förstår det så behöver du ha tillgång till hårdvara för att ens börja utveckla egna filter. Det vill säga jag behöver investera i en egen Exaktbox innan jag har möjlighet att ta reda på om det var en bra idé för mina högtalare. Jag hade uppskattat om man kunde fått laborera i Linns Exakt utvecklingsmiljö för att undersöka möjligheterna innan den investeringen. Det har hindrat mig hittills. Det och bristande energi att ge mig in i utvecklingsmode igen. Njuter av musik och är nöjd istället 8).

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Sep 08, 2021 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
teatime wrote:
Ja Katalyst är bra.
Ska ge Exakt en ny chans. Var några år sedan nu. Men Katalyst har jag hört mer.
Har du hört Organik än? LP12 framför KDSM Organik + en Twin och Tonlägets nya Klångedang Dingle (prototyp) är nog fan det bästa system jag hört!
Just det har jag inte hört. Får besöka Anders


Top
   
PostPosted: Thu Sep 09, 2021 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
teatime wrote:

Har du hört Organik än?
Bra och intressant fråga. Det känns ovanligt tyst om en sån stor lansering. Nån som köpt den och kan dela med sig av intrycken?

Carl


Top
   
PostPosted: Sat Sep 18, 2021 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Okej, inte det. Några fler som åtminstone hört den då? Vore kul att höra några intryck.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 18, 2021 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Carl wrote:
Några fler som åtminstone hört den då?
Har lyssnat på musik från den vid ett tillfälle. Hade skruvat upp förväntningarna till max. Dessvärre levererade inte Klimax DSM med Organik i närheten av dessa. Ganska stor besvikelse faktiskt. Ser ändå fram emot när nästa tillfälle ges.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 18, 2021 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Roland wrote:
Carl wrote:
Några fler som åtminstone hört den då?
Har lyssnat på musik från den vid ett tillfälle. Hade skruvat upp förväntningarna till max. Dessvärre levererade inte Klimax DSM med Organik i närheten av dessa. Ganska stor besvikelse faktiskt. Ser ändå fram emot när nästa tillfälle ges.
Förväntningar är farliga grejer! :D

Jag har hört KDSM Organik vid ett tillfälle - i våras på Tonläget. (Jag skrev lite om det då på Lejonklous forum. Varför man inte skriver så ofta här längre kan man fråga sig...) Jag hade kanske ganska låga förväntningar vid tillfället, givet huvudvärk och tinnitus, för jag hade den motsatta upplevelsen. Jag uppfattade KDSM Katalyst -> Organik som ett jättelyft! Som en stor "källuppgradering". Jag blev helt golvad och drog tom paralleller till när jag första gången hörde Lingo på en LP12:a. :D


Top
   
PostPosted: Sat Sep 18, 2021 22:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
I Exaktsystem så har jeg erfart at clockan (og andre deler i hva man normalt ville kalt pre-amp) spiller om mulig enda større rolle enn i analogt oppsett.
Majik DMS/2 har jo Exakt ut men det er urtråkigt selv om det er "klart". Ingen musikk og nøye. Helt bortkastet.
Akurate Exakt DSM er mye bedre og lirar ganske bra.
Jeg ha lest at den gamle Klimax Exakt DSM (eller hub) er vesentlig bedre men har ikke hørt denne

Hørte den nye Kimax Hub på integrert Exakt Katalyst Akubarik denne uken. Utrolig "analogt" om man kan si det. Vi hørte både på stremaning fra Tidal og Qobuz og Tidal (m 16 bit) var kjedelig. Qobuz spilte bra men til sammenligning på eiers tidligere 2019 model ADSM så var Qobuz bare helt ok.

Vi spilte også på LP12 Majik (original med Jelco arm) Adikt via Rega phono da hovedspiller med Urika 2 og Ekos SE var ute av drift. En helt utrolig opplevelse. Ja, man hører at noe av dynamikken blir hold tilbake av strømforsyningen av på Majik, men likevel. Et utrolig musikkfremførelse med mange stemmer vi ikke hørte på Yello, bedre artister på jazzplaten "Something Else" med en utrolig live-følelse. Man var tilstede i rommet. Trampet takten. Musikkopplevelsen med med nye Klimax Hub og standard Majik LP12 var totalt mye bedre enn ADSM med LP12, Tagnerine Audio topp plate, Ekos SE, Kandid, Urika 2. Att inne på Exakt Akubarik.
Så stor viktighet har Hub'en i et Exakt system.

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
PostPosted: Tue Sep 28, 2021 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Tack för input! Ska försöka få till en demo här framöver.


Top
   
PostPosted: Wed Sep 29, 2021 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Carl wrote:
Okej, inte det. Några fler som åtminstone hört den då? Vore kul att höra några intryck.
Jag (och Jens?) kan i alla fall intyga att Exakt Organik låter fantastiskt! Jag uppgraderade min KExBox nyligen och i mitt system med KEDSM/0 gav detta ett rejäl lyft. Vad en uppgradering till NKDSM Hub skulle ge här hemma är däremot än så länge skrivet i stjärnorna…


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited