selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 14:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 13:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Snyggare att ha vinyl i bokhyllan än böcker.
Där är vi överens, fast det är ju inte dig jag bor med ;-)

Böcker har vi också massor att rensa ut, för övrigt.

/ B
🤣
Du får väl bjuda henne på ett Storytel abonnemang ..
Hittade detta om Steve Jobs:

Steve loved the car [Mercedes-Benz 450SL]; he loved it the way he loved his Linn Sondek audiophile turntable and his Ansel Adams platinum prints. The car, in fact, was a model for what he thought computers should be: powerful, slick, intuitive, and efficient”.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Tänkte dock vara ute i tid. Man avyttrar inte vinyler och uppspelning på en kafferast, framför allt inte om man ska rippa av de vinyler som inte går att hitta på annat sätt.
Förra året finansierade min utrensning av vinyler alla inköp av ny musik och mer därtill :D. Jag har också tänkt på möjligheten att rippa, men bävar inför jobbet och att jag inte får ihop logiken när jag konstaterar jag realistiskt inte kommer hinna lyssna igenom alla mina vinyler under resten av mitt liv. Hur ska jag då hinna rippa dem? :shock: Båda barnen hjälpte till med CD-samlingen under ett helt år, men jag är rådvill inför vem som kan hjälpa till med vinylerna som kräver så mycket mer manuell och noggrann insats.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Har aldrig förstått vitsen med att rippa vinylskivor. Resultatet blir ju detsamma som kvaliteten på den skivspelare man använder vid avspelningen och kan, till skillnad mot att rippa CD-skivor, aldrig bli lika bra som den information som är graverat på vinylskivan.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Utifrån de förutsättningar du redovisat, Bill, så hade jag nog tagit ”språnget” och avyttrat LP12an. Men inte bara den utan också resten av anläggningen. Din elektronik är för gammal för att paras ihop med en DSM. Högtalarna kan du dock behålla om du trivs med dom och om de kommer passa ditt nya boende. Högtalare är ofta bättre än man tror.
Du hintar om en ”helhetslösning med Majik” och det hade jag valt i ditt ställe.

Själv har jag inte längre min LP12a inkopplad i huvudanläggningen. Dels för att jag tycker att min KDS Katalyst är ”tillräckligt bra”, dels för att jag använder LP12 mest till finlyssning. Huvudanläggningen står i stora rummet där TV finns och där resten av familjen huvudsakligen vistas och då blir oftast inte tid till finlyssning där.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
torig wrote:
Har aldrig förstått vitsen med att rippa vinylskivor.
Vissa av mina favoritskivor finns överhuvud taget inte på digitalt format. Andra är totalförstörda genom okänslig digital komprimering och volymkrig. Men när vinylerna blir tillräckligt få får jag svårt att försvara varför man ska ha kvar en avkodare för mycket pengar bara för dem. Därav tankarna på att rippa just dessa. Även om det, som du säger, bara blir en sämre kopia av ursprunget är det ändå bättre än inget alls, eller något olyssningsbart.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
torig wrote:
Har aldrig förstått vitsen med att rippa vinylskivor.
Man kanska vill lyssna på sin vinylskiva utanför sitt hem. Vill kunna spela musiken som man har på vinyl utan att behöva röra på mer än fingret.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 21:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Roland wrote:
torig wrote:
Har aldrig förstått vitsen med att rippa vinylskivor.
Man kanska vill lyssna på sin vinylskiva utanför sitt hem. Vill kunna spela musiken som man har på vinyl utan att behöva röra på mer än fingret.
Om man vill bevara ljudet från vinyl,så är till exempel ett Nakamichi kassettdäck mycket bättre på det.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Har aldrig förstått vitsen med att rippa vinylskivor. Resultatet blir ju detsamma som kvaliteten på den skivspelare man använder vid avspelningen och kan, till skillnad mot att rippa CD-skivor, aldrig bli lika bra som den information som är graverat på vinylskivan.
Har lite annan erfarenhet. Att vinyler ofta låter bättre än motsvarande cd/rip beror inte på att det analoga formatet är bättre utan att mixen/mastringen är det. Så visst kan rippen från en vinylskiva låta lika bra som vinylskivan. Men visst är begränsningen vinylspelaren och man kommer aldrig kunna dra nytta av eventuell utveckling av spelaren på en redan gjord rip.

Man ska också komma ihåg att alla moderna vinylsläpp är inspelade digitalt. Att konvertera denna signal till analogt, gravera ett lack, pressa vinyler - varför skulle det låta bättre än att spela av den digitala signalen direkt? Redan på 70-talet fördröjdes signalen digitalt för att kunna styra spårbredden vid gravering så själva a/d - d/a processen har varit involverad i vinylskivorna sedan länge.

Ännu mer tänkvärt är det med Linns Exakt-teknologi där musiken på en vinylskiva digitaliseras, processas och omvandlas till analogt igen i högtalarna.

I korthet, digital teknik är i sig inte ett problem för musikaliskt välljud, det är VAD man processar som är problemet. Komprimering och limitering för att få ut en hög medelnivå skapar ett kompakt, distorderat och synnerligen trist ljud. Ett dåligt ljud som inte alls har med digital teknik att göra.

Vad jag främst gillar med vinyler är det fysiska formatet. Det är en upplevelse att hantera skivomslaget, läsa eventuella texter, att koncentrera sig på musiken i 20-minutersperioder. Hela proceduren med att spela en vinyl är en skön känsla. Många av de vinyler jag har är också förknippade med minnen från semesterresor, presenter från andra musikintresserade osv att bara den biten är positivt för upplevelsen av musiken. Att lyssna på Lesbo Pigs från hårddisk är inte samma upplevelse som från en av deras 7" single eftersom jag haft dem övat på några låtar i baksätet i min bil mellan Stockholm och Lund :-)

Med det sagt, jag kommer inte sakna vinyler ur ren ljudmässig/musikalisk synpunkt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 21:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
torig wrote:
Har aldrig förstått vitsen med att rippa vinylskivor. Resultatet blir ju detsamma som kvaliteten på den skivspelare man använder vid avspelningen och kan, till skillnad mot att rippa CD-skivor, aldrig bli lika bra som den information som är graverat på vinylskivan.
Har lite annan erfarenhet. Att vinyler ofta låter bättre än motsvarande cd/rip beror inte på att det analoga formatet är bättre utan att mixen/mastringen är det. Så visst kan rippen från en vinylskiva låta lika bra som vinylskivan. Men visst är begränsningen vinylspelaren och man kommer aldrig kunna dra nytta av eventuell utveckling av spelaren på en redan gjord rip.

Man ska också komma ihåg att alla moderna vinylsläpp är inspelade digitalt. Att konvertera denna signal till analogt, gravera ett lack, pressa vinyler - varför skulle det låta bättre än att spela av den digitala signalen direkt? Redan på 70-talet fördröjdes signalen digitalt för att kunna styra spårbredden vid gravering så själva a/d - d/a processen har varit involverad i vinylskivorna sedan länge.

Ännu mer tänkvärt är det med Linns Exakt-teknologi där musiken på en vinylskiva digitaliseras, processas och omvandlas till analogt igen i högtalarna.

I korthet, digital teknik är i sig inte ett problem för musikaliskt välljud, det är VAD man processar som är problemet. Komprimering och limitering för att få ut en hög medelnivå skapar ett kompakt, distorderat och synnerligen trist ljud. Ett dåligt ljud som inte alls har med digital teknik att göra.

Vad jag främst gillar med vinyler är det fysiska formatet. Det är en upplevelse att hantera skivomslaget, läsa eventuella texter, att koncentrera sig på musiken i 20-minutersperioder. Hela proceduren med att spela en vinyl är en skön känsla. Många av de vinyler jag har är också förknippade med minnen från semesterresor, presenter från andra musikintresserade osv att bara den biten är positivt för upplevelsen av musiken. Att lyssna på Lesbo Pigs från hårddisk är inte samma upplevelse som från en av deras 7" single eftersom jag haft dem övat på några låtar i baksätet i min bil mellan Stockholm och Lund :-)

Med det sagt, jag kommer inte sakna vinyler ur ren ljudmässig/musikalisk synpunkt.

/ B
Dags att serva LP 12:an.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Om man vill bevara ljudet från vinyl,så är till exempel ett Nakamichi kassettdäck mycket bättre på det.
Nä.
Ett tag fanns det till och med audiofiler som ansåg att albumen lät bättre om man lade över dem på kassett och spelade dessa istället.

Jag älskade kassetter under -70 och 80-talet, testade massor med spelare (bland annat ett antal Nakamichi, 600, 480, 680, 682, 580) och lärde mig efter hand att trimma dessa till maximal prestanda. Många gånger var det ytterst svårt att vid en direkt A/B-test höra skillnad på vinyl/källa mot kassett. Men jag vågar påstå att att en digital kopia från en vinyl är i stort sett omöjlig att skilja från källan. Skillnaden är i alla fall minst lika liten som mellan vinyl och kassett.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Dags att serva LP 12:an.
Hur menar du då?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 21:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Dags att serva LP 12:an.
Hur menar du då?

/ B
Ja om du inte tycker du hör någon större skillnad på din digitala spelare
och LP 12:an,då behöver LP 12:an en rejäl service och troligen ny pickup.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Dags att serva LP 12:an.
Hur menar du då?

/ B
Ja om du inte tycker du hör någon större skillnad på din digitala spelare
och LP 12:an,då behöver LP 12:an en rejäl service och troligen ny pickup.
Förmodligen behöver min LP12:a service, men jag har jämfört digitala filer mot vinyl från betrodd källa (Linnrecords) och inte hört någon skillnad.

Kan du förklara för mig varför en analog signal, omvandlad från en digital, skulle låta bättre för att den spelas av från en LP12:a? Skulle gravérstudion ha en bättre d/a-omvandlare än en Linn DSM för 180 tusen?

Eller varför låter musiken bättre från en LP12?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 22:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Bill50x wrote:

Hur menar du då?

/ B
Ja om du inte tycker du hör någon större skillnad på din digitala spelare
och LP 12:an,då behöver LP 12:an en rejäl service och troligen ny pickup.
Förmodligen behöver min LP12:a service, men jag har jämfört digitala filer mot vinyl från betrodd källa (Linnrecords) och inte hört någon skillnad.

Kan du förklara för mig varför en analog signal, omvandlad från en digital, skulle låta bättre för att den spelas av från en LP12:a? Skulle gravérstudion ha en bättre d/a-omvandlare än en Linn DSM för 180 tusen?

Eller varför låter musiken bättre från en LP12?

/ B
För att jag haft streamer som jag tycker är bättre än den du nämner ( och även dyrare).Tror det beror på att digitaluppspelning inte har inte kommit tillräckligt långt i utvecklingen.
Kan ju också ha att göra med att människan är analog.
Att


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Men jag vågar påstå att att en digital kopia från en vinyl är i stort sett omöjlig att skilja från källan. Skillnaden är i alla fall minst lika liten som mellan vinyl och kassett.
Håller helt med. Men poängen med mitt tidigare inlägg var att kvaliteten på kopian är precis så som skivspelaren kan prestera. Jag vill dock påstå att skillnaden mellan vinyl och kassett är stor. När jag köpte min första LP12, 1987, hade jag en Nakamichi 670ZX samt även en trimmad ReVox A77 mk IV samt en massa band. Efter några år sålde jag bandarna eftersom jag tyckte att de aldrig kom upp till samma nivå som LP12.

/mvh

EDIT: Måste lägga till en brasklapp. Vid jämförelsen gäller det att använda en streamer av motsvarande nivå. :wink:

_________________
Inget är självklart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited