selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 16:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 22, 2021 04:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Funderar på att gå "all-digital" med tanke på att vi inom några år flyttar till mindre boende. Med det i tanke kommer det inte finnas plats för LP12 och 1200 vinyler.

När det gäller LP12:an, ska man sälja den hel eller i delar för att få ut mesta värdet? Vad jag har är en tidig 1995, uppgraderad i början av 2000 till Ekos2/Linto, ArkivB, Lingo2. Det finns även en Kore, men omonterad. Spelaren är i bra skick men bör givetvis gås igenom av någon som kan. Vad kan en sådan vara värd?

Skivorna är huvudsakligen rock/pop men även jazz och klassiskt, var säljer man sådana så de kommer till nytta och inte bara hamnar i några skivbackar hos någon säljare?

Ja, hur gör man? Tanken är att intäkten av detta ska finansiera en DSM eller möjligen en helhetslösning typ Majik.

Tips och råd mottages tacksamt!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2021 08:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
Funderar på att gå "all-digital" med tanke på att vi inom några år flyttar till mindre boende. Med det i tanke kommer det inte finnas plats för LP12 och 1200 vinyler.

När det gäller LP12:an, ska man sälja den hel eller i delar för att få ut mesta värdet? Vad jag har är en tidig 1995, uppgraderad i början av 2000 till Ekos2/Linto, ArkivB, Lingo2. Det finns även en Kore, men omonterad. Spelaren är i bra skick men bör givetvis gås igenom av någon som kan. Vad kan en sådan vara värd?

Skivorna är huvudsakligen rock/pop men även jazz och klassiskt, var säljer man sådana så de kommer till nytta och inte bara hamnar i några skivbackar hos någon säljare?

Ja, hur gör man? Tanken är att intäkten av detta ska finansiera en DSM eller möjligen en helhetslösning typ Majik.
Behåll LP 12:an å sälj hälften av dina vinyler på tradera eller blocket.Du kommer aldrig bli nöjd med digitalt när du vant dig vid en LP12:a.
Tips och råd mottages tacksamt!

/ B


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2021 08:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
Funderar på att gå "all-digital" med tanke på att vi inom några år flyttar till mindre boende. Med det i tanke kommer det inte finnas plats för LP12 och 1200 vinyler.

När det gäller LP12:an, ska man sälja den hel eller i delar för att få ut mesta värdet? Vad jag har är en tidig 1995, uppgraderad i början av 2000 till Ekos2/Linto, ArkivB, Lingo2. Det finns även en Kore, men omonterad. Spelaren är i bra skick men bör givetvis gås igenom av någon som kan. Vad kan en sådan vara värd?

Skivorna är huvudsakligen rock/pop men även jazz och klassiskt, var säljer man sådana så de kommer till nytta och inte bara hamnar i några skivbackar hos någon säljare?

Ja, hur gör man? Tanken är att intäkten av detta ska finansiera en DSM eller möjligen en helhetslösning typ Majik.

Tips och råd mottages tacksamt!

/ B
Behåll LP 12:an å sälj hälften av dina vinyler på tradera eller blocket.Du kommer aldrig bli nöjd med digitalt när du vant dig vid en LP12:a.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2021 09:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
[/quote]
Behåll LP 12:an å sälj hälften av dina vinyler på tradera eller blocket.Du kommer aldrig bli nöjd med digitalt när du vant dig vid en LP12:a.
[/quote]

Måste hålla med, behåll 12:an.
Utveckla det digitala så att du har både och.
Jag har också för mycket lpskivor(5000+) och ska börja göra mig av med en del, men kommer behålla dom jag lyssnar på.( Och nej, jag säljer dom inte nu :D )
Det är så skönt att komma tillbak till 12:an när man lyssnat på det digitala en stund.
Sen har det digitala sina fördelar, det är enkelt, hyfsad kvalite(Tidal) man hittar en hel del nytt, använder det i bilen också.
Jag kör med en Akurate Dsm, den är en mycket smidig lösning. Men kommer nog inte gå på något exakt, då jag tycker att musiken tappar känslan. Det låter tydligt men sterilt.
En annan streamer du borde prova är en Naim Unity Qute2, tror du skulle gilla den.
MEN då ska den vara ordentligt varmkörd 24h. En sån får man nog för ca 7000:- idag.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2021 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag har spelat på LP12 sedan 1980 så jag vet hur det låter :-) Och allt bättre med åren och alla uppgraderingar. Själva spelaren har jag plats för men i ett framtida mindre boende (har 200+ kvm idag) kommer det med all säkerhet inte finnas plats för skivorna. Och jag tänker inte i panik skänka bort skivorna till någon handlare när den dagen kommer. Ett väl planerat avsked är nog det bästa... Fast jag har inte helt bestämt mig, ett alternativ är att behålla spelaren och de kanske 100-200 bästa skivorna.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2021 14:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
Jag har spelat på LP12 sedan 1980 så jag vet hur det låter :-) Och allt bättre med åren och alla uppgraderingar. Själva spelaren har jag plats för men i ett framtida mindre boende (har 200+ kvm idag) kommer det med all säkerhet inte finnas plats för skivorna. Och jag tänker inte i panik skänka bort skivorna till någon handlare när den dagen kommer. Ett väl planerat avsked är nog det bästa... Fast jag har inte helt bestämt mig, ett alternativ är att behålla spelaren och de kanske 100-200 bästa skivorna.

/ B
Ja behåll de viktigaste skivorna och LP12:an.
Som Neil Young sa angående digitalt , Hjärnan förstår,hjärtat gråter...


Top
   
PostPosted: Fri Jan 22, 2021 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Jag får en liten klump i magen när jag läser om folk som gör sig av med sina stora vinylsamlingar.
Jag är nog lite nostalgisk av mig, men det känns så definitivt på något sätt.

Iaf, jag tror Tradera är bra, man brukar få vad sakerna är värda.
Man kanske skall separera gerenra lite innan man lägger ut dom, så det blir mer fokuserat.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sat Jan 23, 2021 00:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Behåll 12:an och de vinyler du lyssnar på, sälj resten på tradera. Du kommer garanterat att ångra dig annars och då är det bökigt att gå tillbaka. Var på väg dit för ca 10 år sedan och har snart köpt tillbaka vinylsamlingen. En dyr läxa som inte görs om. Var väl inget svar du ville ha men ärligt.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 23, 2021 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag kan rekommendera Discogs som marknadsplats för begagnade vinyl. Har sålt av delar av samlingen jag bestämt mig för att jag inte behöver längre under förra året. Discogs hjälper till med prissättning. Det har blivit många paket på PostNord över hela världen, men kul att skivorna får ett nytt liv någon annanstans.

Realistiskt kommer jag inte hinna lyssna igenom min samling innan jag ligger med näsan i vädret, så varför hålla fast vid skivor som kommer leva resten av livet som hyllvärmare? Min långsiktiga ambition är att komma ner till 500 skivor med speciellt affektionsvärde och sånt som inte finns att få tag på digitalt. Behåll LP12:an för dina älsklingsskivor och av nostalgiska skäl. Kanske kommer du känna som om nåt saknas utan en skivspelare i hemmet.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jan 23, 2021 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Jag kan rekommendera Discogs som marknadsplats för begagnade vinyl. Har sålt av delar av samlingen jag bestämt mig för att jag inte behöver längre under förra året. Discogs hjälper till med prissättning. Det har blivit många paket på PostNord över hela världen, men kul att skivorna får ett nytt liv någon annanstans.

Realistiskt kommer jag inte hinna lyssna igenom min samling innan jag ligger med näsan i vädret, så varför hålla fast vid skivor som kommer leva resten av livet som hyllvärmare? Min långsiktiga ambition är att komma ner till 500 skivor med speciellt affektionsvärde och sånt som inte finns att få tag på digitalt. Behåll LP12:an för dina älsklingsskivor och av nostalgiska skäl. Kanske kommer du känna som om nåt saknas utan en skivspelare i hemmet.
Jag är lite velig här. Idag har vi "stereon" i vardagsrummet och TV'n i ett rum på ovanplan. I ett framtida boende kommer vi behöva slå ihop funktionerna och då kommer det inte att fungera med en LP12:a och 5 LK-lådor. Jag ser framför mig en ensam nya Majik under TV'n med ett par högtalare på varsin sida. Eventuellt med Ikemin också.
Samtidigt har vinylsamlingen ett affektionsvärde men de mest udda skivorna, de som är speciella (typ Wld Man Fishers debut dubbel vinyl utgiven av Frank Zappa) spelas ytterst sällan pga brist på WAF. Hörlurar är förstås en lösning :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jan 23, 2021 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Du borde väl få plats med en tolva bredvid Majiken? Behåll den för skivorna med högst affektionsvärde. Nergradera PU till Adikt så går den direkt in i Majik. Uppgradera till Lingo 4 och göm den anskrämliga lådan någonstans.

Vad ska du med Ikemin till? Rippa CD-skivorna till lämplig NAS som du gömmer i nätverket. Jag har inte saknat mina CD eller spelaren sen jag skaffade DS. Då borde du kunna göra dig av med LK lådorna. Sälj dem i lämplig kanal. Du borde kunna få indikation om prisnivåer om du googlar lite. Svårast är kanske ArkivB, men inbytesvärdet är väl golvet för en PU.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jan 23, 2021 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Tänk på att du kan väggmontera tolvan också.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
Tänk på att du kan väggmontera tolvan också.
Absolut. Men det är bara i generella termer som jag funderar. Nästa boende kommer inte bli en treplansvilla med dedikerat lyssningsrum, utan lyssning och "tittning" kommer ske i ett gemensamt rum som också ska fungera som samlingsplats för vänner. Då kan man inte ha fjorton lådor, vägghängd skivspelare och kablage som gör Barsebäck avundsjuk. Detta ligger dock några år framåt i tiden, än så länge orkar vi ta oss upp för trappan till sovrummet ;-)

Tänkte dock vara ute i tid. Man avyttrar inte vinyler och uppspelning på en kafferast, framför allt inte om man ska rippa av de vinyler som inte går att hitta på annat sätt. Det tar ju ungefär en timma per skiva, med splittning av enskilda låtar och taggning etc.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 09:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
leif_lar wrote:
Tänk på att du kan väggmontera tolvan också.
Absolut. Men det är bara i generella termer som jag funderar. Nästa boende kommer inte bli en treplansvilla med dedikerat lyssningsrum, utan lyssning och "tittning" kommer ske i ett gemensamt rum som också ska fungera som samlingsplats för vänner. Då kan man inte ha fjorton lådor, vägghängd skivspelare och kablage som gör Barsebäck avundsjuk. Detta ligger dock några år framåt i tiden, än så länge orkar vi ta oss upp för trappan till sovrummet ;-)

Tänkte dock vara ute i tid. Man avyttrar inte vinyler och uppspelning på en kafferast, framför allt inte om man ska rippa av de vinyler som inte går att hitta på annat sätt. Det tar ju ungefär en timma per skiva, med splittning av enskilda låtar och taggning etc.

/ B
Istället för att sälja LP 12:an,så kan du satsa på aktiva högtalare med slutstegen i högtalarna för att spara plats å slippa högtalarkablar.
Snyggare att ha vinyl i bokhyllan än böcker.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Snyggare att ha vinyl i bokhyllan än böcker.
Där är vi överens, fast det är ju inte dig jag bor med ;-)

Böcker har vi också massor att rensa ut, för övrigt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited