selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 24, 2021 22:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
torig wrote:
Bill50x wrote:
Men jag vågar påstå att att en digital kopia från en vinyl är i stort sett omöjlig att skilja från källan. Skillnaden är i alla fall minst lika liten som mellan vinyl och kassett.
Håller helt med. Men poängen med mitt tidigare inlägg var att kvaliteten på kopian är precis så som skivspelaren kan prestera. Jag vill dock påstå att skillnaden mellan vinyl och kassett är stor. När jag köpte min första LP12, 1987, hade jag en Nakamichi 670ZX samt även en trimmad ReVox A77 mk IV samt en massa band. Efter några år sålde jag bandarna eftersom jag tyckte att de aldrig kom upp till samma nivå som LP12.

/mvh
Jag håller helt med om att det in blir bättre att kopiera vinylen till kassett,därför skall man fortsätta
att spela vinyl på sin LP12:a,men vill man ha analogt ljud i tex bilen,så är kassett finemang.


Top
   
PostPosted: Mon Jan 25, 2021 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Bill50x wrote:
Eller varför låter musiken bättre från en LP12?
För att jag haft streamer som jag tycker är bättre än den du nämner ( och även dyrare).Tror det beror på att digitaluppspelning inte har inte kommit tillräckligt långt i utvecklingen.
Kan ju också ha att göra med att människan är analog.
Men om nu en d/a-omvandling inför en analog gravering är så bra, varför kan man inte implementera den tekniken i en streamer för hundra tusentals kronor? Jag har mycket svårt att tro att studios använder produkter i den prisklassen.
Det är något som skaver här. OM en vinyl, gjord från en digital master, låter bättre än den digitala källan ("first source" någon?), vad kan det bero på?

Min syn är att det inte handlar om bättre trohet mot originalet, för det borde ha försvunnit i digitaliseringen, om det nu är den som är problemet.
Jag tror att det möjligen beror på att den analoga avspelningen skapar att sound som vi människor gillar. Ett sound som möjligen förstärker det vi hör i verkligheten. Och det är verkligen inte fel, det kompenserar det vi hör när vi samtidigt får synintryck från tex en livespelning (eller gud bevare, en lyssning på Youtube...).

Ingen apparat kan tillföra något som försvunnit på vägen, det är ju hela esseensen i "source first", eller hur? Så hur skulle en LP12:a kunna presentera musiken på ett bättre sätt en den digitala inspelningen som ligger till grund för skivan? Det måste ju i så fall vara en påverkan av den signal den matas med. Och det kallas för distorsion.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jan 25, 2021 05:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Ingen apparat kan tillföra något som försvunnit på vägen, det är ju hela esseensen i "source first", eller hur? Så hur skulle en LP12:a kunna presentera musiken på ett bättre sätt en den digitala inspelningen som ligger till grund för skivan? Det måste ju i så fall vara en påverkan av den signal den matas med. Och det kallas för distorsion.
Jag håller med. En rimlig förklaring vi föredrar vinyl kan vara att analog avspelning tillför förvrängningseffekter som vi upplever positivt. Precis som när musikerna utnyttjar effektboxar eller ändrar sitt spelsätt för att förstärka det musikaliska uttrycket.

En annan förklaring kan också vara att man tvingas justera den digitala mastern för att den ens ska kunna avspelas på vinyl och på så sätt undviker vinylsignalen att skicka in resten av anläggningen i hård överstyrning (typ groteska bastransienter etc.). Det kanske vi också uppfattar som att vinylen låter bättre i vissa fall.

Senast jag gjorde en seriös jämförelse mellan musik jag vet är gjord med omsorg både på digitalt och analogt format gav mig båda formaten lika stark upplevelse. Det lät inte likadant, men lika bra. För mig är digitalt så mycket mer bekvämt, volymeffektivt och miljömässigt bättre att jag idag förutsättningslöst i första hand väljer digitala filer. Om vi hade uppfunnit digital teknik innan analoga avspelningsapparater hade vi aldrig kommit på idén att utveckla en vinylskivspelare för att den på något vis skulle kunna överträffa digital precision. Det vore absurt.

Sen knyter jag handen hårt i fickan i ilska över all undermåligt producerad och mastrad musik som berövas på sina kvaliteter av dagens teknik och marknadspreferenser.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Jan 25, 2021 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss: håller med i allt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 26, 2021 14:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Bill50x wrote:
Eller varför låter musiken bättre från en LP12?
För att jag haft streamer som jag tycker är bättre än den du nämner ( och även dyrare).Tror det beror på att digitaluppspelning inte har inte kommit tillräckligt långt i utvecklingen.
Kan ju också ha att göra med att människan är analog.
Men om nu en d/a-omvandling inför en analog gravering är så bra, varför kan man inte implementera den tekniken i en streamer för hundra tusentals kronor? Jag har mycket svårt att tro att studios använder produkter i den prisklassen.
Det är något som skaver här. OM en vinyl, gjord från en digital master, låter bättre än den digitala källan ("first source" någon?), vad kan det bero på?

Min syn är att det inte handlar om bättre trohet mot originalet, för det borde ha försvunnit i digitaliseringen, om det nu är den som är problemet.
Jag tror att det möjligen beror på att den analoga avspelningen skapar att sound som vi människor gillar. Ett sound som möjligen förstärker det vi hör i verkligheten. Och det är verkligen inte fel, det kompenserar det vi hör när vi samtidigt får synintryck från tex en livespelning (eller gud bevare, en lyssning på Youtube...).

Ingen apparat kan tillföra något som försvunnit på vägen, det är ju hela esseensen i "source first", eller hur? Så hur skulle en LP12:a kunna presentera musiken på ett bättre sätt en den digitala inspelningen som ligger till grund för skivan? Det måste ju i så fall vara en påverkan av den signal den matas med. Och det kallas för distorsion.

/ B
Det beror nog på att digitalt inte är naturligt för människans sinnen,samma problem är det ju med digitala bilder.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 26, 2021 14:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Om man har en Exaktanlägging och om man rippar en vinyl med ljudkortet från DSM, jag har använt Songcorder, så blir ljudet identiskt mellan att spela vinylen och att spela den rippade filen. (Jag har i alla fall inte lyckats höra någon skillnad). Jag har några vinyler som låter betydligt bättre än motsvarande på CD, några av dessa har jag därför rippat. Det är ganska mycket meckande om det ska bli snyggt och prydligt att stycka upp i låtar och fixa metadata, så inget jag skulle orka göra med hela vinylsamlingen.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 26, 2021 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Om man har en Exaktanlägging och om man rippar en vinyl med ljudkortet från DSM, jag har använt Songcorder, så blir ljudet identiskt mellan att spela vinylen och att spela den rippade filen. (Jag har i alla fall inte lyckats höra någon skillnad). Jag har några vinyler som låter betydligt bättre än motsvarande på CD, några av dessa har jag därför rippat. Det är ganska mycket meckande om det ska bli snyggt och prydligt att stycka upp i låtar och fixa metadata, så inget jag skulle orka göra med hela vinylsamlingen.
Precis min erfarenhet också. Att vissa/många vinyler låter bättre än sin digitala motsvarighet är inte konstigt men det beror inte på att den analoga avspelningen skulle vara tekniskt bättre än den digitala.

För att återgå till trådämnet så är jag fortfarande velig. Senaste tanke är att sälja av de flesta vinylerna inkl LP12:an och behålla de skivor som har störst affektionsvärde. En LP12:a går alltid att köpa men många av de skivor jag har är helt omöjliga att få tag på.

Vissa skivor låter bättre än motsvarande cd och dessa tänker jag rippa.

Så känns det idag i alla fall :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 26, 2021 17:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Rälser wrote:
Om man har en Exaktanlägging och om man rippar en vinyl med ljudkortet från DSM, jag har använt Songcorder, så blir ljudet identiskt mellan att spela vinylen och att spela den rippade filen. (Jag har i alla fall inte lyckats höra någon skillnad). Jag har några vinyler som låter betydligt bättre än motsvarande på CD, några av dessa har jag därför rippat. Det är ganska mycket meckande om det ska bli snyggt och prydligt att stycka upp i låtar och fixa metadata, så inget jag skulle orka göra med hela vinylsamlingen.
I en Exakt anläggning förstör du väl den analoga signalen ?
Jag tycker Exakt låter tråkigt och oengagerande jämfört med en bra analog anläggning.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 26, 2021 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Senaste tanke är att sälja av de flesta vinylerna inkl LP12:an och behålla de skivor som har störst affektionsvärde.
Tycker faktiskt fortfarande att du ska ha kvar en LP12a för att kunna spela dina käraste skivor. Du skulle kunna sälja din nuvarande spelare och köpa en ny majik12a i någon fräck färg. Men jag gissar att några av dina bästa plattor är 45 varvs singlar och då vill du ha en hastighetsomkopplare, så behåll din spelare med nedgraderad PU som funkar direkt in Majik förstärkaren och uppgradera till Lingo 4 som du kan gömma undan.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jan 26, 2021 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Rälser wrote:
Om man har en Exaktanlägging och om man rippar en vinyl med ljudkortet från DSM, jag har använt Songcorder, så blir ljudet identiskt mellan att spela vinylen och att spela den rippade filen. (Jag har i alla fall inte lyckats höra någon skillnad). Jag har några vinyler som låter betydligt bättre än motsvarande på CD, några av dessa har jag därför rippat. Det är ganska mycket meckande om det ska bli snyggt och prydligt att stycka upp i låtar och fixa metadata, så inget jag skulle orka göra med hela vinylsamlingen.
I en Exakt anläggning förstör du väl den analoga signalen ?
Jag tycker Exakt låter tråkigt och oengagerande jämfört med en bra analog anläggning.
Frågan är då vad det är som låter dåligt? Är det digitaltekniken i sig som kommer till korta jmf med analog återgivning?

För jag tror att typ 99,9% av all musik som har producerats de senaste 30-40 åren på något stadie har varit digital. Jag har mao svårt att tro att tekniken som sådan skulle vara sämre än analog teknik. Då är ju en annan fråga, är det så att Linns Exakt-teknologi är sämre än annan digital teknik?

Själv är jag usel på digital teknik (all teknik om jag ska vara ärlig :oops: ) och har ingen aning om det är någon skillnad på den digitala delen i Exakt jmf med annan digital teknik. Men att Exakt skulle låta tråkigt och oengagerande håller jag inte med om. Även om jag hört Exakt-prylar låta mindre bra så tror jag inte det hänger på själva tekniken som sådan. En dålig implementering var när jag på HF lyssnade på högtalaren 530 som verkligen lät oengagerande och tråkig och med tanke på prislappen något av det sämsta jag hört. Å andra sidan har jag lyssnat på Majik 140, dels analogt med en vanlig förstärkare, dels med Exaktlåda och aktiv drivning av alla element. Skillnaden var milsvid och det hela lät långt bättre än 530 trots mindre än halva prislappen. Som 140 lät hos HF den kvällen känns det som att man får lägga till åtskilliga 100 tusen för att hitta något bättre.

Vad Exakt, och liknande system, lider av är att de i hög grad är mjukvarustyrda. Det är inte apparaterna man lyssnar på (som med analog teknik), det är till övervägande delen mjukvaran. Och den kan ju vara helt annorlunda imorgon - till det bättre eller sämre.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 26, 2021 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
Senaste tanke är att sälja av de flesta vinylerna inkl LP12:an och behålla de skivor som har störst affektionsvärde.
Tycker faktiskt fortfarande att du ska ha kvar en LP12a för att kunna spela dina käraste skivor. Du skulle kunna sälja din nuvarande spelare och köpa en ny majik12a i någon fräck färg. Men jag gissar att några av dina bästa plattor är 45 varvs singlar och då vill du ha en hastighetsomkopplare, så behåll din spelare med nedgraderad PU som funkar direkt in Majik förstärkaren och uppgradera till Lingo 4 som du kan gömma undan.
Det är ju också en tanke förstås. Men om man tänker rent logistiskt så är det ganska smutt med en tv-skärm på väggen och en låda (typ Majik) under. Plockar man in en LP12:a i ekvationen blir det genast stökigare.

Oavsett tänker jag börjar sälja av de vinyler som jag inte lyssnar på. DET kommer spara massor med plats.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 26, 2021 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Plockar man in en LP12:a i ekvationen blir det genast stökigare.
Hur ser det ut med ett gäng skivor utan spelare?? :shock: En snygg skivspelare som 12an blir pricken över i:et som separerar från bara ännu en opersonlig inredning :wink:.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jan 26, 2021 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
Plockar man in en LP12:a i ekvationen blir det genast stökigare.
Hur ser det ut med ett gäng skivor utan spelare?? :shock: En snygg skivspelare som 12an blir pricken över i:et som separerar från bara ännu en opersonlig inredning :wink:.
Naturligtvis. Vad som helst kan hända, jag är bara ute och sonderar terrängen för tillfället. Det gäller ju att förbereda sig för ett eventuellt avsked, som ligger ganska långt framåt i tiden.
Men att börja minska på musikinnehavet är nutid, har alldeles för mycket musik för tillfället. Har säkert runt 25-30.000 album på hårddiskt (>8TB flac) och det ska bantas rejält. Siktar på att mina album ska rymmas på en 1TB SSD. Och 100-150 vinyler borde räcka för att täcka in det bästa.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jan 27, 2021 13:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Rälser wrote:
Om man har en Exaktanlägging och om man rippar en vinyl med ljudkortet från DSM, jag har använt Songcorder, så blir ljudet identiskt mellan att spela vinylen och att spela den rippade filen. (Jag har i alla fall inte lyckats höra någon skillnad). Jag har några vinyler som låter betydligt bättre än motsvarande på CD, några av dessa har jag därför rippat. Det är ganska mycket meckande om det ska bli snyggt och prydligt att stycka upp i låtar och fixa metadata, så inget jag skulle orka göra med hela vinylsamlingen.
I en Exakt anläggning förstör du väl den analoga signalen ?
Jag tycker Exakt låter tråkigt och oengagerande jämfört med en bra analog anläggning.
Frågan är då vad det är som låter dåligt? Är det digitaltekniken i sig som kommer till korta jmf med analog återgivning?

För jag tror att typ 99,9% av all musik som har producerats de senaste 30-40 åren på något stadie har varit digital. Jag har mao svårt att tro att tekniken som sådan skulle vara sämre än analog teknik. Då är ju en annan fråga, är det så att Linns Exakt-teknologi är sämre än annan digital teknik?

Själv är jag usel på digital teknik (all teknik om jag ska vara ärlig :oops: ) och har ingen aning om det är någon skillnad på den digitala delen i Exakt jmf med annan digital teknik. Men att Exakt skulle låta tråkigt och oengagerande håller jag inte med om. Även om jag hört Exakt-prylar låta mindre bra så tror jag inte det hänger på själva tekniken som sådan. En dålig implementering var när jag på HF lyssnade på högtalaren 530 som verkligen lät oengagerande och tråkig och med tanke på prislappen något av det sämsta jag hört. Å andra sidan har jag lyssnat på Majik 140, dels analogt med en vanlig förstärkare, dels med Exaktlåda och aktiv drivning av alla element. Skillnaden var milsvid och det hela lät långt bättre än 530 trots mindre än halva prislappen. Som 140 lät hos HF den kvällen känns det som att man får lägga till åtskilliga 100 tusen för att hitta något bättre.

Vad Exakt, och liknande system, lider av är att de i hög grad är mjukvarustyrda. Det är inte apparaterna man lyssnar på (som med analog teknik), det är till övervägande delen mjukvaran. Och den kan ju vara helt annorlunda imorgon - till det bättre eller sämre.

/ B
Att inspelningsstudior gick över till digitalt var nog mer en fråga om att det blev smidigare och billigare.
Konverteringen från det analoga ljudet i studion till ett digitalt media innebär en A/D omvandling som inte är lika bra som analog ljudupptagning,på att vara troget det analoga ursprungsljudet.
När man sedan skall konvertera digitalt till analogt för att kunna lyssna på det ,så blir det ytterligare en försämring,eftersom allt digitalt räknas ut och det går inte att räkna rätt,så det blir småfel ...vad än tillverkare i år alla å sagt om att dom nu uppfunnit en exakt Dac.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 27, 2021 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Bill50x wrote:
matss wrote:
Bill50x wrote:
Plockar man in en LP12:a i ekvationen blir det genast stökigare.
Hur ser det ut med ett gäng skivor utan spelare?? :shock: En snygg skivspelare som 12an blir pricken över i:et som separerar från bara ännu en opersonlig inredning :wink:.
Naturligtvis. Vad som helst kan hända, jag är bara ute och sonderar terrängen för tillfället. Det gäller ju att förbereda sig för ett eventuellt avsked, som ligger ganska långt framåt i tiden.
Men att börja minska på musikinnehavet är nutid, har alldeles för mycket musik för tillfället. Har säkert runt 25-30.000 album på hårddiskt (>8TB flac) och det ska bantas rejält. Siktar på att mina album ska rymmas på en 1TB SSD. Och 100-150 vinyler borde räcka för att täcka in det bästa.

/ B
Det digitala skulle jag inte banta (om du bantar för fysiska utrymmets skull).
Vänta ett år eller två så kostar en 8TB betydligt mycket mindre än idag.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited