selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 10:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Sep 03, 2020 06:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Då är det på väg för test Sole 8 från Analogue Innovation och Insoles i stället för fjädrar vilka är testade i flera år tillsammans av tillverkaren.
Underbart och snyggt i Alu med utbytbara armboards för tex SME och Rega.
Lämnar Majik och Kore bakom sig och är i hasorna på Keel.

Så nu blir det test i en Lp 12a framöver med en arm från Michell Techoarm 2 ombyggd hos Audio Origami.
Man slipper den fasta kabeln och kan sätta i en 5 pin Din male plug och använda sig av en normal armkabel Linn std, chord eller AO phonolead.

Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2020 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bra reklamplats detta?
Torde som alla andra tredjepartsdelar göra tolvan sämre om det inte är det estetiska man är ute efter.

/Erik


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2020 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Inlägget ändrat:
Spännande med nya legobitar till LP12án och jag hoppas att det ska spela.
Skriver som synes inte så mycket här, läser sporadiskt. Kanske försöker mig på lite forumaktivitet här framöver, får känna mig för först, är det ett säljtorg eller dryftas det intressanta funderingar? Livet är som en god vän till mig sa, väldigt likt en toapappersrulle, går bara snabbare ju närmare hylsan man kommer. Därför så är givande diskussioner eller informationsutbyte av intresse, medan snobberi, diskutera för diskuterandets skull, inget varken, tiden, mentala orken eller allmänna välmåeendet far väl av. I bland har jag varit inne här för att söka information, stundtals sådant man tror att man kommer i håg men glömt. Vad jag reflekterat över, är att det inte konstigt att man kan gå fel, genom att använda sig av infon. Emellanåt har jag funderat om det kunnat vara av intresse att bringa lite ordning eller dela med mig lite av repeterbara upptäckter, frågan är om det gör det? Finns intresse alltså, eller hur många som ens hänger här längre eller har intresset? Är merparten exaktifierade vid det här laget, skådat ljuset, och sitter fullt upptagna med att spela sina vinyler eller streama musik?

När man hör talas om att riktigt gamla sellerister, blir helkränkta av att exempelvis annonsören till sin annons, som önskar plocka bort sin köpesannons, där uttryckligen "svar via PM" skrivs, över uppmaningen att vänligen plocka bort sitt inlägg (där man åker snålskjuts på köparens annons) och sen vägrar, då det ses som sin självklara rättighet, att skriva i alla trådar, oavsett om det är läge eller inte, då tvekar jag att börja skriva igen.

Inlägget jag nu editerat, skrevs drivet av känslomässiga skäl, om inte det redan tydligt framgått vid det här laget, så brinner jag för intresset, och för Linn. En medlem här på selleri, kom med en LP12á som bestod av idel exotiska delar. Nog spelade den, men inte på det sätt jag förmodar att de jag associerar med Linnister gör. Emellanåt funderar jag på i fall man är en dinosaurie, en av de få sista, som har ett "hum" om hur grejorna lät från "back in the days" men även vad som rimligen kan förväntas av nyare grejor. I skriven text, eller i debattformat inser jag förstås att trovärdigheten i detta förmodligen är lika med noll. Skulle resonemanget visa sig ha hygglig substans, är det frågan, om det finns någon mottagare i andra änden, eller om det viktigaste är att ha sista ordet? Nu ska jag inte uppta mer plats i denna säljesannons, hoppas produkten funkar och i så fall kommer glädja sina nya hussar och mattar. Trevlig helg allesammans!

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Fri Sep 04, 2020 23:08, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2020 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Erik och Haraldur, nu tycker jag nog att ni är lite trångsynta och smådryga, speciellt som ni antagligen inte lyssnat på delarna.
Jag tycker iaf det är kul med lite uppstickare, och med tanke på allt jobb och pengar som lär ligga bakom dom satsningarna
så skulle jag nog vara lite nyfiken och ödmjuk.
Kanske är det bara jag, men visst är det väl kul med nya produkter till LP12, original eller inte? Det visar ju på att LP12 lever och frodas.
Dessutom lägger ju Linnarts ut ganska mycket LP12 bilder som jag vet uppskattas av bl.a mig (nörd som man är), så jag vill gärna uppmuntra
honom att fortsätta posta, inte direkt så att forumet kokar av aktivitet :-)
Peace out!

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2020 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Edit:
Saknar även Haraldurs inlägg "från förr" med sköna bilder av LP12 i alla möjliga miljöer, från stuga till friggebod.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2020 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Jeg är inte särskilt aktiv i mitt skrivande men till slut känner jag att jag inte kan vara tyst längre.
Jag har inte lyssnat på denna men INGEN av alla "uppgraderingar" jag hittills hört är bättre än Linns egna. Det blir annorlunda och allt som oftast fokuseras det på "tydlighet" och "detaljer".
Att stelopererad en tolva är som att amputera bakbenen på en galopphäst.

/Erik


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2020 09:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Det är väl bra att du tycker det Erik. En del tycker att Linns uppgraderingar är det bästa som finns och en del tycker att tredjepartsdelar blir bättre. Win/win som jag ser det. Själv tycker jag att mekandet och testandet är kul och känner att mina tredjepartsdelar gör min spelare bättre och är nöjd med det. Jag har aldrig hört en stelopererad tolva, har du?


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2020 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det finns ju en hög med hifi vinylspelare att labba med där focus ligger på helt andra saker

Men att sätta 3é partsdelar som ändrar hela ide´n med Lp 12 är ju som att ha köpa en samlar bil och börja hänga ditt grejer från biltema, spelar mindre roll om bilen får något bättre bromsar när helheten är förlorad

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2020 16:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
pekka71 wrote:
Det finns ju en hög med hifi vinylspelare att labba med där focus ligger på helt andra saker

Men att sätta 3é partsdelar som ändrar hela ide´n med Lp 12 är ju som att ha köpa en samlar bil och börja hänga ditt grejer från biltema, spelar mindre roll om bilen får något bättre bromsar när helheten är förlorad

Nu är ju en Lp12 inte en samlarskivspelare men som sagt, whatever floats your boat.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 05, 2020 15:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Finns det ingen tolerans eller förståelse för andras rätt till att göra som dom vill med sina LP12:or ?
Finns det bara en rätt åsikt och alla måste följa den slaviskt ?
Om någon vill göra si eller så med sin skivspelare så är det väl deras beslut och det är
väl inte upp till utomstående att börja kritisera.
Dom som har ”rätt åsikt” kan väl få följa den och låta andra göra som dom vill
utan att börja med ”kränkande påhopp”.

Hoppas ingen tar det här som ett ”kränkande påhopp”.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 05, 2020 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Jag är inte så lättkränkt utan det handlar mer om att inte vilseleda.
Alla får givetvis göra vad de vill med sina tolvor vare sig det gäller att måla tallriken svart eller stelopererad dem, men att försöka övertyga mig om att et blir bättre är svårt.
Selleri har urvattnats till att anse tycke och smak vara viktigare än den gemensamma musikaliska grund vi tidigare hade hyfsad koncensus kring.
Musik är känsla och glädje, tro på er själva.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 05, 2020 18:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Erik wrote:
Jag är inte så lättkränkt utan det handlar mer om att inte vilseleda.
Alla får givetvis göra vad de vill med sina tolvor vare sig det gäller att måla tallriken svart eller stelopererad dem, men att försöka övertyga mig om att et blir bättre är svårt.
Selleri har urvattnats till att anse tycke och smak vara viktigare än den gemensamma musikaliska grund vi tidigare hade hyfsad koncensus kring.
Musik är känsla och glädje, tro på er själva.
Har någon riktat sig mot dig med tanken på att övertyga dig om nåt speciellt ?
Finns ju väldigt många och långa inlägg om allt möjligt som kan tyckas vara ”påverkan” och nån typ av ”övertygande”, om alla börjar kritisera alla inlägg som görs så blir
det bara nån typ av patetiskt ”sandlådegräl” typ ”jag vet mer och kan mer än du”,
det leder bara till påhopp och att det får bara finnas en enda åsikt, det är den rätta,
börjar likna lite grann som ”diktatur” :-)


Top
   
PostPosted: Sun Sep 06, 2020 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Hej
Spännande vad ett inlägg kan medföra att man talar om och är glad för att man har beställt ett subchassie som man vill prova.
Frågan är var man läser infon om att det är en "annons" inget köp nu, vad det kostar eller detta är det ni måste köpa.

Denna firman har hållit på med Lp 12 så länge att en del knappt var torra bakom öronen. Det tog John Ruggles på Analogue Innovations ca 10 år att komma fram till det senaste Sole 8 och det tog 5 år innan han släppte Bobbinerna på marknaden som heter Insoles och testade tillsammans, har funnits på marknaden i ca 7 år.

Vad det gäller Tangerine Audio delar så har Derek (RIP) hållit på med Lp 12 or i 42 år innan han gick bort.
Skulle han ta fram delar som lät dåligt i Lp 12 an, knappast troligt.
Man tog fram delar som lät bra och som de ville att de skulle låta eller fungerade på ett bra sätt och att kunna få ngt bortom Linn Klimax vilket finns om man inte är kvar i tiden runt 80-90 talet.
Det är faktiskt 2020 och Linn har kommit med bla Karousel vilket jag tycker är en underbar uppgradering, sen att man inte ens skickar med en ny rem i kitet är för mig crazy när man hör folk sätta dit en rem som både kan vara 5 och 10 år gamla.

Vinyl Passion har tagit fram en motorstyrning som heter revolution för 5000 kr som är inboard och ligger i Lingo 3 nivå och naggar Lingo 4 an i hasorna. Alla har inte råd att köpa Lingo 4 för att få 45 rpm.

Mober Hercules och Hercules 2 har funnits sedan 2006 och är idag med sina 3000 kr både bättre mer välljudande än Majik motorstyrning för sina 5000 men kan då stoltsera med 33 och 45 rpm.
Lätt att sätta i och du kan med en service även få de som har låg budget ha råd att spela Lp 12 i bra skick.

Med alla 3 dje parts delar tillsammans med Linn delarna så kan man få var och ens budget till att räcka med det man har råd med och bygga spelare som var och en vill ha och jag och många med mig älskar när den är modular.

Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sun Sep 06, 2020 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Not for the fainthearted.


Attachments:
Lp 12 ST - Kopia - Kopia - Kopia.jpg
Lp 12 ST - Kopia - Kopia - Kopia.jpg [ 1.01 MiB | Viewed 3725 times ]

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se
Top
   
PostPosted: Wed Sep 09, 2020 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Chassiet ser jättefint ut på alla sätt och vis, noterar att det är tvådelat, och utan att veta vad man tänkt på, som kan vara av godo, för hur detta subchassie ska locka ur mer välljud än tex Kore, så känns en uppenbar anledning, att det blir betydligt kostsammare att karva ut det i ett enda stycke, än utgå från mindre alu profiler. Tanken på att leka med subcassien har funnits inom landets gränser med, men det känns rätt poänglöst, då en begagnad Keel är rätt nåbar då de dyker upp, håller värdet och man vet vad man får. Hur den står sig mot en Kore vet jag inte för än jag hört dem sida vid sida, vettigt skruvade så inte ena spelaren, som så populärt verkar vara, medvetet får hjälp att demas ner, kanske med en aningen för löst åtdragen tonarmsbas eller annan fiffighet.

Att jämföra Majiknätdelen med ett plagiat på Valhalla med dubbla oscillatorer(en aluplåtlåda med i princip tre kondingar i,några motstånd, nån zenerdiod), och motivera med att den kostar fem lakan är inte heller annat än vrida på saker så det passar.
En begagnad Lingo eller en Valhalla, antagligen finner du dem för 3000:- respektive 500:- här i säljtorget, skicka till Class A och det landar på högst rimliga pengar. Ikoniska grejor dessutom, säljs den dagen man vill ha en Radikal eller vad det nu kan vara, för 6500:- respektive 1500-2000:- för Valhallan.

Hur ser prisbilden ut på det där subchassiet? Att den borde vara bättre än Kore är väl snarast att kunna begära? Man har ju plagierat Keelen, tagit ideen med Kore, imed man snålat in det som kostar, frågan är varför? Att det ser mer ”billet fräst ut” med båda delarna NC frästa, men vinner man verkligen igen genvägen över att mejsla ut allt i ett stycke, med detta? Spelar den, som det redan mumlas om, som ett Majik chassie, är det snarare ett misslyckande. För 4100:- är i så fall standardchassiet rena fyndet?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited