selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jul 21, 2020 23:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Sep 02, 2006 19:12
Posts: 16
Hej på er!

Vet ej hur aktiviteten är här på forumet. Det var ju det här som gällde för 10 år plus sedan. :-)

Vill bara hör om någon har någon ide hur man ska angripa min anläggning. Jag har inte varit med i snacket på över 10 år sedan. Mina idéer och dagens setup är:

Lp12:a (Cirkus, Valhalla, Akito)
Ikemi, Kollektor, 2 x LK 100, aktiva Ninka

Lite sugen på multikanal eventuellt kunna köra iaf 2 kanal ifrån en AppleTV (Hdmi) iaf.

Ska jag sälja allt och gå vidare till något, typ Majik DSM? Byta högtalare? Ja ni ser, jag är lost. Är det Linn som gäller fortfarande? Jag bor i Umeå, dåligt utbud på butiker. Hade varit lättare i Luleå (Takt och ton).

Tack för att du tog dig tiden att läsa. Tipsa gärna era erfarenheter om ni varit på mina *gamla" grejer.

/Albin


Top
   
PostPosted: Tue Jul 21, 2020 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Beror ju helt på budget och om du vill kunna spela CD's. Jag har själv idel LK-lådor och tänker nog behålla i alla fall Ikemin så man kan spela en CD när andan faller på. Så det förutsätter åtminstone två analoga ingångar (inklusive LP12:an) på en framtida uppgradering. Kan man tänka sig skrota CD-spelaren behövs i alla fall en analog ingång om man nu inte tänker sig en Klimax LP12a.

I ditt fall skulle en DSM + en Exaktifierad Majik 140 högtalare förmodligen vara ett rejält lyft. Men då pratar vi typ drygt 100ksek. Men ett gigantiskt hopp från din nuvarande setup.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jul 22, 2020 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Jag skulle till att börja med behålla högtalarna om de går att återställa till passiv drivning.
Sedan skulle jag fundera på om jag skulle behålla LP12an och satsa på den. I så fall skulle jag först uppgradera den med en Lingo 4 och därefter Karousel. Har du inte så mycket skivor, så hade jag sålt den för att få loss pengar till en Linn Klimax Renew DS och då mk1 eller (helst) mk 2-versionen. Dock är den senare svårare att få tag på.

Går du på DS kan du även sälja Ikemin, men du måste naturligtvis skaffa en NAS. Istället för din förstärkarkombo hade jag köpt en Lejonklou Boazu en MYCKET FANTASTISK integrerad förstärkare. Den kostar 27.900 kr, så jag tror att du sammanlagt skulle få ge uppåt 70.000 kr om du bara går på att ha en DS, dvs säljer din LP12a (KRDS köper du begagnat).

Du skulle få en slant för de prylar du nu har. Lycka till!!

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Jul 22, 2020 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Bara ett litet klargörande, det är inget krav på NAS om man skaffar DS.
DS kan streama Spotify, Tidal (tror det är vanligare än Spotify bland Linn fans), internetradio och lokal musik från dator eller NAS.

Jag har ett NAS med lite rippade CD-skivor, men har verkligen gått och blivit slö senaste året. Kör nästan uteslutande Tidal numer.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed Jul 22, 2020 14:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Behåll din fina anläggning. Nytt är inte alltid bättre. Skulle aldrig byta ett par ninka mot ett par 140 bara för att de finns i det aktuella sortimentet.

Om du gillar vinyl skulle jag byta kollektorn mot en Kairn och satsa på en karusell.
Dessutom skulle dina lk100 må bra av en service. Om streaming lockar finns det många bra alternativ i olika prisklasser. Frågan är väl ju mycket du vill lägga.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 22, 2020 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Om man ska byta till en Kairn bör man tänka på att det är också en gammal modell som behöver översyn ( t ex recappas) så som föreslås med LK100. Det går heller inte installera Karousel på en LP12 med Valhalla utan en extern motorstyrning behöver först inskaffas (mitt råd Lingo 4).

Att lagra rippade skivor på en PC anser inte jag vara ett fullgott alternativ utan det är NAS som gäller (går att köpa begagnade). Inte heller Spotify. Dock är Tidal HiFi ett klart trevligt alternativ, dock inte lika optimalt som rippat. Lyssnar själv mycket på Tidal HiFi.

Om man går på mitt förslag gällande köp av förstärkare och vill behålla skivspelaren, måste man köpa ett separat RIAA-steg. Vi vet inte vilken pickup som sitter på den berörda skivspelaren, men troligen är det en MM. Då hade jag valt en Lejonklou Gaio som kostar 6.600 kr.

Jag skulle inte vara rädd för att köpa begagnat (inkl från utlandet). Som tidigare skrivet så anser jag KRDS är en bra streamer. Enligt mig klart bättre än Akurate och Majik i jämförbara årsmodeller, dvs som ej har Katalyst. Och vill man ha en sådan, får man leta ett tag. :wink:

Slutligen, det är lite svårt att lämna råd när vi inte vet hur många vinyl- och/eller CD-skivor Albin har. Ej heller hur mycket pengar han har att disponera till förnyelse av sin anläggning.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Jul 22, 2020 19:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Sälj allt och börja om från början. Det har hänt väldigt mycket. Tonläget säljer en "Majik Exaktbox-I" med 8 kanaler chakraslutsteg på 100 watt för 26500kr. Ett bra ställe att börja på. Vill du kunna lyssna på LP skivor finns det väldigt mycket begagnat hos handlarna just nu.


Skippa Kairn. Det finns bättre försteg som går för samma pengar. Akurate Kontrol och Majik Kontrol är båda mycket bättre än Kairn.


Top
   
PostPosted: Thu Jul 23, 2020 14:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Många tips i tråden, och svårt att veta vilket råd vi ska ge - kopplat till vad du lyssnar på (vinyl eller CD eller Streaming). Sedan är frågan vad det får kosta?

För egen del så skulle jag ge rekommendationen att gå mot Exakt. Som tipsats tidigare i tråden så säljer Tonläget en Majik Exaktbox I för överkomliga pengar. Sedan behöver du en Exaktkompatibel DSM. Bör kunna hittas för ungefär samma pengar. Mycket pengar ja, men jag skulle säga att det är ett avsevärt lyft kvalitetsmässigt (jag har gått från passiva M140 via Majik DSI till biampade, till aktiva till att drivas via Exakt). Största lyftet var från vanliga aktiva till Exakt. Nu inväntar jag Kat@lystuppgraderingen på min Exaktbox).

Om det är för mycket pengar på ett bräde - en Majik Dsm (verkar vara något nytt på gång så kanske läge att invänta någon månad) funkar bra. Streaming, försteg, phonosteg och hörlurssteg i ett bräde. Då kan du lägga till exakt så småningom (eller inte).

Har inte lyssnat på Lejonklou Boazu så jag kan inte uttala mig alls om den.

Uppgradering av LP12 - Karousel och Lingo är väl det som ligger närmast till hands. Bör för övrigt finnas gott om delar hos handlare nu efter kampanjen.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 24, 2020 17:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Sep 02, 2006 19:12
Posts: 16
Hej på er alla!

Jag får tacka för många intressanta uppslag.

Det som fångade mig mest var Majik Exaktbox I, jag hade ingen koll på produkten. Men efter några videos på YouTube och surfat lite. Oj vilken smart produkt! Linn fick mycket respekt av mig för denna. Jag antar att mina Ninka skulle "vakna" rejält med denna. Jag har ju varit i "skuggan" många år. (två barn osv). Har jag fattat det rätt att Majikversionen inte säljs längre?

Några funderingar. Om jag köper en Majik DSM (kanske väntar lite som förslogs), kan jag då använda Exakt också?? Om jag köper Majik Exaktbox -I och sen någon streamer (Majik DS, tex). Har jag då några ingångar så jag kan koppla in LP12:an och eventuellt någon HDMI (psm)?

Tack igen för all input.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 31, 2020 10:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Håller med - när Exaktbox-i kom så dreglade jag en bra stund över den... och sedan kom ett bra tillfälle att göra ett byte...
Majik DSM är även den en bra produkt, men det kommer en ny version av den nu om några dagar. Tror det var den 6 augusti. Kan vara läge att hålla lite koll på den.

Nuvarande Majik DSM har det mesta, streamer, analog utgång, hörlurssteg, phonosteg (mm), hdmi ingångar (4st) och utgångar (1). Den har även Exaktutgångar, så du kan köpa en DSM först. Sedan komplettera med en exaktbox-i i ett senare skede.

Exaktbox-i säljs som ny i Akurateversion. Skillnaden mot den Majik som fanns från början är dels Katalysttekniken men det skiljer även lite på lådan (bättre ventilation i Akurateversionen). Det går att uppgradera en Majik Exaktbox-i så att den får Katalyst också (när jag la min beställning var det 26500 kr för det).


Top
   
PostPosted: Sat Aug 01, 2020 13:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Då jag inte är vidare förtjust i exakt så skulle jag säga behåll Lk.
Uppgradera 12:an med karousell, en Kairn och kika på Naims streamers, Unitiqute får man för en bra peng idag. Passar fint till Lk.
Håller med om Lingo 4:an, men en Lingo 1:a som man servat/tagit bort filtret på är inte dum den heller för en billig peng.
Kan säga att min "enkla" tolva spöar skiten ur allt streamat.
Ska byta pickup och karousell då jäklar :D

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Mon Aug 03, 2020 14:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Ja, Lingo 1 och Kairn och Karusell
Serva lk100, Kairn o Lingo 1 så har du ett system som håller länge till.
Lyssna gärna på andras system. Det kanske finns forumvänner i din närhet där du kan lyssna
Och bilda din egen uppfattning.

Streaming
1) Klimax Renew Ds ~20kkr
2) Akurate ds0/D ~10 ikr
3) sneaky ds ~5kkr


Top
   
PostPosted: Tue Aug 04, 2020 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Kommer nåt nytt snart från Linn ny dsm? Om det är en uppdatering av äldre modeller eller en helt ny.
Oavsett kan det innebära att det kommer mer beggagnade saker på marknaden.

Och de äldre beggagnade sakerna som kommer ned ett hack från näst bäst till 3bäst osv. Blir antagligen billigare.

Tror Linn har nåt live event imorgon kväll kl 17 på sin sida. Om jag inte blandar ihop dato.


Top
   
PostPosted: Wed Aug 05, 2020 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Comstedt wrote:
Kommer nåt nytt snart från Linn ny dsm? Om det är en uppdatering av äldre modeller eller en helt ny.
Oavsett kan det innebära att det kommer mer beggagnade saker på marknaden.

Och de äldre beggagnade sakerna som kommer ned ett hack från näst bäst till 3bäst osv. Blir antagligen billigare.

Tror Linn har nåt live event imorgon kväll kl 17 på sin sida. Om jag inte blandar ihop dato.
Sorry såg det var 6e august kl 17. Går sikkert registrere seg på Linn sin side og se det live viss noen er interessert


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited