selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Apr 11, 2020 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Använder Asset UPnP på Windows Server 2019 i en egenbyggd server och Kazoo på iOS i iPhone och iPad. Det fungerar nästan felfritt. Ibland måste jag starta om appen när den varit öppen en längre stund. Då slutar den kunna söka artister i Tidal.
Ska använda nya appen Linn i iPhone lite mera så jag kan återkoppla dess funktionalitet här till dig. Hittills har appen Linn inte strulat på något sätt.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 12, 2020 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag har kommit på att för navigering gillar jag albumomslag i skrivbordsvyn (rutnät) sorterade på artister allra bäst. Det tycker jag ger mig lagom mycket översikt. Ännu bättre vore om man kunde applicera filter på en sån vy, tex genre, årtal, kompositör, skivbolag etc. Men jag vill inte ha dessa filter i någon hierarki som skapar att man måste röra sig upp och ner enligt något fördefinierat system. Då blir det för krångligt att navigera. Och listvyer utan bilder blir alldeles för tråkiga tycker jag.

Med Minimserver kan jag få till albumvyn. Det enda som saknas är en alfabetisk snabbskroll som finns med Kazoo Server (fast nu är den vyn värdelös när de sorterar på Albumtitel och inte Artist efter senaste uppdateringen). Utan snabbskrollning blir det segt att bläddra igenom 3000 albumtitlar för att bestämma vad jag vill lyssna på.

Normalt väljer jag alltså först ungefär vilken del av samlingen jag vill lyssna på. Nu är det en bokstav exempelvis B (här skulle det var coolt om det kunde vara filter typ genre, årtal också). Sen väljer jag om det blir Beatles, Beethoven, Bill Evans, Bill Withers, Blaze eller Bon Iver och sist vilken av deras skivor som blir nästa i spellistan. För vinylen väljer jag först genre sen bokstavsområde.

Jag ska kolla vad Asset kan.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2020 16:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
E inköp av Majik DSM laddade jag ner Linn Kazoo till surfplattan (Android 8) och mobilen (Android 9).
Jag håller med om att den är klart buggig, måste återstarta av & till framförallt på plattan.
Det underlättar kanske inte att ibland är jag inloggad på 2 enheter samtidigt, men ändå.

Linn App som idag endast finns för IOS verkar vara framtiden, nån som vet om/när den kommer till Android?


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2020 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
För mig är Kazoo som kontrollpunkt betydligt mer stabil än Linn App (kört på Appleprodukter). Förvisso får man starta om även Kazoo med jämna mellanrum (dagligen). Men för Linn App är min upplevelse att varje gång startar med att man får starta om appen, plus att man sen vid varje start behöver definiera system för att få den att kicka igång. Sjukt irriterande.

Sett till historik skulle jag inte sätta några större förhoppningar till Linn App för Android inom överskådlig framtid. Ställ frågan till deras kundsupport och se hur de svarar.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2020 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Nu har jag kört Asset UPnP i en vecka hemma (HP microserver med Windows server R2012) och har precis kickat igång det på QNAPen här på landet. SUPERNÖJD så här långt!! :D :D :D

Precis lagom med inställningsmöjligheter hyggligt enkla att justera som gör att jag fått till navigerandet nästan exakt som jag vill. Installationen funkade felfritt efter att jag fick hjälp med det som behövde fixas i Windows på servern. Asset är absolut värt sitt pris och nu undrar jag varför jag stått ut med Kazoo server så länge och varför Linn lägger några som helst pengar på att utveckla Kazoo server mjukvara när sådana här alternativ finns?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2020 20:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Tack för svar ang Linn App, då verkar inte den vara mkt att sträva efter för Android (än iaf).


Top
   
PostPosted: Sun Apr 19, 2020 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Har både Linn Kazoo- och Linn-appen installerade på iPhone och iPad. Tycker Kazoo är klart bättre rent funktionsmässigt. Använder därför ytterst sällan Linn-appen.

Förövrigt, på Tidal finns ju ofta olika versioner av inspelningar (ex high res, MQA). Hade varit bra om man i Linns appar kunde se vilken av dessa det är när man ska välja.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Apr 19, 2020 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
torig wrote:
Har både Linn Kazoo- och Linn-appen installerade på iPhone och iPad. Tycker Kazoo är klart bättre rent funktionsmässigt. Använder därför ytterst sällan Linn-appen.

Förövrigt, på Tidal finns ju ofta olika versioner av inspelningar (ex high res, MQA). Hade varit bra om man i Linns appar kunde se vilken av dessa det är när man ska välja.

/mvh
Håller med. Linn app kräver fler tryckningar och är mindre överskådlig. Enda fördelen är att sökningen sker unisont i alla medier. Roon är ännu bättre när den slår ihop alla media (favoriter från Tidal/Spotify) till en enda samling.

Har du inte bara ett val i inställningar för hur Tidal ska spelas? Går det att få fler val i kontrollpunkten?

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Apr 19, 2020 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
matss wrote:
Har du inte bara ett val i inställningar för hur Tidal ska spelas? Går det att få fler val i kontrollpunkten?
Nä, jag kan inte finna att det finns några inställningar alls i Linns båda kontrollpunkter hur Tidal ska spelas. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Nov 26, 2020 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Funderar lite på att ge Roon en ny chans igen. Kanske en sån här kan funka att köra Roon Core på? https://www.komplett.se/product/113778 ... -n-mini-pc

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 27, 2020 01:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Funderar lite på att ge Roon en ny chans igen. Kanske en sån här kan funka att köra Roon Core på? https://www.komplett.se/product/113778 ... -n-mini-pc
I den där MSI Cubi-N sitter det en Intel Celeron N4000.

På Roons webbsidan kan man läsa:
Recommended Hardware
Intel Core i3, Ivy Bridge+
4GB RAM
SSD boot drive

Tror det är ganska stor skillnad på dessa två prossessorer.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 27, 2020 07:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jag köpte motsvarande en sån här för något år sedan som Roonserver

https://www.elgiganten.se/product/dator ... -i5-16-512

Placerad i en skrubb med draget nätverk, och sedan en Teamviewer klient (gratis) installerad. Styr allt via paddan i lyssningsfåtöljen.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 27, 2020 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Roland wrote:
Funderar lite på att ge Roon en ny chans igen. Kanske en sån här kan funka att köra Roon Core på? https://www.komplett.se/product/113778 ... -n-mini-pc
I den där MSI Cubi-N sitter det en Intel Celeron N4000.

På Roons webbsidan kan man läsa:
Recommended Hardware
Intel Core i3, Ivy Bridge+
4GB RAM
SSD boot drive

Tror det är ganska stor skillnad på dessa två prossessorer.
Misstänkte att processorn kanske var för slö. Har inte tillräckligt bra koll på Intels processorer och vad "Intel Core i3, Ivy Bridge+" innebär i relation till allt annat som finns "därute" på marknaden. (Det var enklare på tiden då det var helt klart att 386 var bättre än 286... :lol: ).

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Nov 28, 2020 13:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Över lag tycker jag att Kazoo gör jobbet när den väl är konfigurerad.

Dock har min Majik DSM ibland svårt att hitta tillbaka till Kazoo-styrning efter att jag spelat Spotify via Spotify-connect.
Har nån gg tvingats starta om DSM'en (långt power-tryck) för att Kazoo ska hitta dit igen.

Nån som sett liknande problem?


Top
   
PostPosted: Sat Nov 28, 2020 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tror det, efter att ha luskat lite mer, får bli en sån här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5243477 eller en sån här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5227411. Rekommenderade av Roon själva. Dom har tydligen ett eget optimerat OS också - Roon Optimized Core Kit (ROCK) - gratis. Ska fundera om jag kör det eller Win 10. Viss merkostnad för win men möjligen lite bredare användning, vi får se.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited