selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 12:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Apr 09, 2020 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag kör Linns nya kontrollapp parallellt med Kazoo på iPhone och iPad här hemma. Jag måste säga att jag är förbluffad över buggnivån jag upplever med den nya appen. Hade vi släppt något med den låga nivån när jag höll på med mobiltelefoner på 00-talet hade vi blivit offentligt avrättade (vilket vi i och för sig blev på SonyEricsson för betydligt stabilare prylar när väl Apple visat hur man skulle göra).

Mer eller mindre varje gång jag drar igång appen från sleep resulterar det i en krasch och att jag måste starta om appen från scratch. Vilket i sin tur resulterar i att jag behöver definiera om mitt system i appen för att den ska våga starta. Sjukt irriterande. När jag rapporterade detta till Linn blev svaret - att släcka ner appen helt och hållet när jag inte använder den och sen starta om den vid nästa tillfälle. Men för sjutton, vem använder en app på det viset idag, det känns mer som något från windows-98??

Initialt blev jag bländad av den vita bakgrunden, men antingen har de dämpat ljusstyrkan eller så har jag vant mig. Men varför är alla vyer låsta till tråkiga och oöverskådliga listor där det mesta av skärmen gapar tomt vitt? I alla fall jag föredrar en full skrivbordsgrid med albumbilder när jag navigerar. Oavsett vilket önskar man att det skulle gå att välja som man vill. När Linn släppte Kazoo efter Kinsky påstods det att uppskattade Kinskyfunktioner som saknades i Kazoo skulle lyftas över, men det är inget som jag märkt något av. Så f-n vet vad som kanske kommer läggas till denna gång.

Det som är bra är att sökfunktionen söker i alla media, men varför ligger sökrutan med tangentbordet ofta kvar och täcker kontrollfältet? Att trycka på "Sök" utan att skriva in något för att bli av med rutan och komma tillbaks till övriga kontrollfältet igen är inte direkt intuitivt i min värld. Jag vet inte heller om det handlar om tillvänjning, men det känns som den nya appen kräver fler kommandon/tryckningar innan man fått igång det man vill. Varför ligger till exempel "Play Later" bara som ett tillval under "..." istället för direkt bredvid "Play" som i Kazoo (Det finns gott om vit yta att klämma in fler knappar på)? Är det bara jag som gärna lägger upp ett antal skivor efter varandra i en spelkö när jag lyssnar samtidigt som jag vill lyssna klart på nuvarande val?

Detta är bara några få av irritationsmomenten. Listan kan göras längre. Som mediaserver använder jag Kazoo Server på en HP microserver hemma i stan (har en specifik fråga om den i annan tråd) och Minimserver på en QNAP här på landet (efter att Kazoo Server slutade fungera på QNAPen).

Jag körde ett gratistest av Roon i höstas och blev tilltalad. Rikt innehåll, massor av inställningsmöjligheter och alla skivor presenterade som en enda samling. Precis så som jag skulle vilja ha det. Spontant verkar det som Linn sneglat en hel del på Roon och sen inte alls haft samma kapabilitet att skapa något som tilltalar en användare. Nackdelen och hindret för mig med Roon är kostnaden samt att serverinstallationen kräver datakapacitet som inte finns vare sig hos min HP och än mindre i QNAPen i dagsläget. Och investering i ny datorinstallation är inte aktuellt.

Det som stör är att Linn verkar tycka att de måste lägga pengar på att utveckla appar som denna, som de sen skänker bort till oss användare (nej, jag skulle inte betala något för denna). Den utvecklingskostnaden måste hamna på de produkter de faktiskt tar betalt för, vilket gör de ännu mer kostsamma. Är det värt det? Vad tycker ni andra om den nya Linnappen och vad kör ni där hemma som ni tycker funkar?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2020 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Jag har faktiskt inte haft några krasch-/bugg-relaterade problem alls med den nya appen "Linn". Vad gäller utseende, gränssnitt så kanske den är marginellt bättre än Kazoo (jag föredrar generellt vita framför svarta bakgrunder, kanske en del i varför jag tänker som jag gör). I övrigt tycker jag inte skillnaden mot Kazoo är särskilt stor. Har svårt i nuläget att begripa varför man tagit fram den - om det nu inte handlade om att det fanns underliggande tekniska problem i Kazoo som gjorde att man behövde "riva ner hela skiten och göra om från början".

Vad gäller Roon så testade jag för nåt år sen. Funkade ok och gav viss funktionalitet i termer av metadata som nog är lite mer tilltalande än Kazoo etc, men det var ingen enorm positiv aha-upplevelse för mig då. Kanske har förbättrats idag. Show stoppern för min del då för nåt år sen var att när jag installerade programvaran på LS NAS och körde därifrån så blev ljudet märkbart sämre - ingen enorm skillnad men märkbart. Därmed var jag inte längre intresserad. I teorin finns såklart möjligheten att skaffa en dedikerad ytterligare dator för att bara köra Roon och se om och hur detta påverkar ljudet. Det har jag i nuläget inte valt att prioritera att testa (kombination av bristande motivation, energi, lust, tid, pengar etc).

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Last edited by Linncredible on Thu Apr 09, 2020 18:23, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2020 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Skumt att det kraschar så mycket för mig då. Kör du också den nya och Kazoo parallellt på kontrollpunkterna?

Ja, Roon skulle som jag förstår kräva ny installation med dedikerad datorkraft om det skulle bli aktuellt hos mig. Vill inte ha någon sån programvara som snurrar i samma maskin som musiken ligger på ens om det hade varit möjligt.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2020 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Japp kör båda parallellt. Från iPad.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2020 00:35 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Sat Mar 05, 2016 00:33
Posts: 13
Jag har också samma problem med den nya Linnappen som du har Mats. Tycker den är helt värdelös, lite struligt att gå tillbaka till Kazoo då min NAS har uppdaterats och stödet för Kazoo har försvunnit.

Det är tydligen CD eller LP som gäller om man vill köra buggfritt 🤔


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2020 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Jag kör Asset på NAS:en (QNAP) och använder Kazoo på iPad (etc). Funkar problemfritt. Det gäller att inte byta varianter för ofta och bara efter att det man går till har avlusats ordentligt.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2020 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
oljan wrote:
Jag har också samma problem med den nya Linnappen som du har Mats. Tycker den är helt värdelös, lite struligt att gå tillbaka till Kazoo då min NAS har uppdaterats och stödet för Kazoo har försvunnit.

Det är tydligen CD eller LP som gäller om man vill köra buggfritt 🤔
Ja, man undrar ibland. Tur att man fortfarande har kvar vinyl så man aldrig blir musiklös :D. Kazoo och Kazoo server har fungerat felfritt hos mig Länge nu och jag har lärt mig hantera nätverket de få gånger problem har uppstått.

Men nu har Kazoo Server slutat fungera på QNAPen på landet och ny sorteringsordning hemma omöjliggör albumnavigering som var den vy jag gillade att använda :evil:. Kazoo Server gjorde något liknande för några år sen, jag tror de bytte från sortering på Artist till Album Artist, och då blev man tvungen att tagga om hela biblioteket för att få skivorna i rätt ordning igen. Nu fattar jag inte hur jag ska komma tillrätta med det senaste påhittet.

Det borde inte vara några problem för dig att fortsätta använda Kazoo som kontrollpunkt. Det är möjligen Kazoo Server som slutat fungera på din NAS (det är en annan mjukvara även om namnet är samma). Då får du välja någon annan media server lösning på din NAS, som Minimserver, Asset eller Twonky.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2020 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
HCL wrote:
Jag kör Asset på NAS:en (QNAP) och använder Kazoo på iPad (etc). Funkar problemfritt. Det gäller att inte byta varianter för ofta och bara efter att det man går till har avlusats ordentligt.
Håller fullständigt med. Men vad gör man när elakheter smyger in sig i ”ofarliga” programuppdateringar? Av erfarenhet läser jag numer alltid release notes innan jag installerar en uppgradering, men det är inte alltid jag klarar av att förstå exakta konsekvenserna av det som står där. Att Kazoo Server skulle sluta fungera med ny firmware till QNAP kom som en överraskning och omgjord sorteringsordning var ytterligare en blixt från klar himmel.

Nästa steg i skolan är att alltid spara undan den programversion som man är nöjd med så att man kan backa tillbaks till den. Jag hittar inte längre till Linns programbibliotek med äldre versioner. Någon som vet hur man tar sig dit?

Tack, ska kolla närmare på Asset.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2020 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
oljan wrote:
Det är tydligen CD eller LP som gäller om man vill köra buggfritt...
Jo, faktiskt. En cd-spelare fungerar alltid (under förutsättning att den inte är trasig förstås), krånglar inte för att nätverket pajat, drabbas inte av ny firmware som låter sämre, kan hanteras av vem som helst utan datorkunskaper. Med det sagt, hemma hos mig används CD-spelaren kanske någon gång i månaden. Strömmande musik från egen dator, Tidal och Spotify står för 88 % av musikspelandet, 10 % vinyl och 2 % cd.

Visste ni förresten att man kan vara 6 kompisar som delar på ett Tidal familjeabonnemang för 300:-/mån i cd-kvalitet, dvs 50:-/mån per person?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2020 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Fysisk lagringsyta är en begränsande faktor för mig. Jag vill kunna resa lättare. CD-samlingen är såld och nu har jag börjat rensa ur bland vinylerna. 95% strömmas nog hos mig av bekvämlighetsskäl, toppat med vinyl när andan faller på. Om jag byter till Karousel ökar nog den andelen under en övergångsperiod, tills jag får dåligt samvete för pickupslitage.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2020 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
...tills jag får dåligt samvete för pickupslitage.
Får du dåligt samvete varje gång du bromsar bilen också?

Alltså, en pickup är ju en slitvara precis som bromsar. Vill man komma någonvart är det bara att köra!

Precis som du har jag sålt av min cd-samling, förutom några lite mer åtråvärda cd's, tex med autografer. Resten är ju i alla fall rippat till hårddisk och spelas den vägen. Mitt problem är snarare att jag har för mycket musik (+8TB flac) så jag har börjat att rensa istället.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2020 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Får du dåligt samvete varje gång du bromsar bilen också?
Bromsbelägg till bilen kostar några tusen? Dessutom har vi den på leasing för tillfället. Ny Kandid = 21 000 kr. Ja, det begränsar min lust att spela vinyl utom när jag verkligen vill.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2020 16:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
matss wrote:
Ny Kandid = 21 000 kr. Ja, det begränsar min lust att spela vinyl utom när jag verkligen vill.
Sälj Kandid, köp Karousel+Adikt =Nöjd


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2020 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Tanken har slagit mig, men jag har Urika och vill inte ha fler lådor. Det kanske blir en billigare MC puppa istället.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Apr 11, 2020 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
Får du dåligt samvete varje gång du bromsar bilen också?
Bromsbelägg till bilen kostar några tusen? Dessutom har vi den på leasing för tillfället. Ny Kandid = 21 000 kr. Ja, det begränsar min lust att spela vinyl utom när jag verkligen vill.
Bytte bromsar runtom på Golfen = 9000:-. Spelar min Akiva lite då och då, har rullat på sedan mitten på 90-talet. Det låter inte illa, spårar väldigt bra men börjar bli lite trött. Kanske dags att byta bromsar på den också :-)

Brukar man inte kalkyler med att det kostar en femma per spelad skivsida?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited