selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Pickuper
PostPosted: Thu Dec 26, 2019 15:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Vad ska man ha för pickup?
Har idag en AT 95SA som jag tycker lirar riktigt bra, gillar också Adikten.
Gillar dock inte :shock: Krystalen som jag tycker låter tråkigt, tydlig men tråkig.
Försöker hitta en Troika för renovering, kostar iof en slant att renovera den men gillar både utseendet och ljudet.
Finns det några andra bra pikuper?
Hur är AT's mc-mcpikuper ?

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Pickuper
PostPosted: Thu Dec 26, 2019 18:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Jag måste vara lite tråkig och säga att leta en bättre arm först.
Annars är det nog risk att du eldar för kråkorna. Försök hitta en Ekos. Fö håller jag med dig om Trojkan. Passade på att renovera en innan Brexit.
Sen blir det nog 25-30% dyrare om inte Boris Johnson lyckas trolla med knäna i förhandlingarna med EU.


Top
   
 Post subject: Re: Pickuper
PostPosted: Fri Dec 27, 2019 15:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Jag har kört OC9 mk1 i Akito 1 och även Ekos 2 och dessa kombinationer funkar toppen. Givetvis bättre med Ekos. OC9 spelar tight och dynamiskt. Man hör en del säga att den har hissad diskant. Det tolkar jag som att man tycker den låter vasst. Jag tycker inte det stämmer alls, utan den har en mjuk men detaljerad topp. Framförallt är den väldigt spelglad vilket gör att den är rolig att spela på ungefär som AT95:an. Den är dock känslig för rätt nåltryck och behöver runt 2-2,1 g för att låta bra. Den passar bra med Linns MC steg tex Linto eller Kairn med MC eller liknande. Det tråkiga med MC pickuper är att det är svårt att rengöra dom när man inte kan ta av nålen. Det funkar hyffsat med grönt papper och häftlera. (har man ett stereomikroskop kan man göra mycket bättre rengöring)

Jag har även en andra LP12:a med Adikt så jag har jämfört rätt mycket mellan dessa. Du är välkommen att lyssna om du vill. Skicka PM om intresse finns. Finns i Linköping.

Source first är en bra regel så att investera i en bättre arm är en bra idé men när dessa MC pickuper kostar som en Adikt eller mindre så kan det vara ett intressant alternativ. De dyra MC pickuperna gör att det kostar rätt mycket att spela en skiva eller att något annat händer med pickupen.


Top
   
 Post subject: Re: Pickuper
PostPosted: Sat Dec 28, 2019 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Freddy wrote:
De dyra MC pickuperna gör att det kostar rätt mycket att spela en skiva eller att något annat händer med pickupen.
Personligen föredrar jag en bra MM framför en medioker MC, speciellt som prisbilden brukar vara densamma. Det är ju tex betydligt dyrare, och krångligare, att byta nål på en MC. Med det sagt så kör jag själv med en Akiva och är totalnöjd. En av de första Linn-pickuper jag hört som har en integrerad diskant och inte bara ngt som ligger och skramlar "utanpå". Kan ju ha en del med Linton att göra förstås, pickup och riaa ska ses som ett system anser jag. Har dock provat att köra Akivan in i en engelsk förstärkare med inbyggt MC-riaa och det var det sämsta jag hört på år och dag. Måste ha varit en rejäl missanpassning även om man säger att MC är mer förlåtande än MM när det gäller last.

Före Akivan hade jag en Sumiko Blue Point Special, en MM som faktiskt låter lite renare och "snyggare" än Akivan, spårar bättre också. Men inte med samma bett, tyngd och spelglädje.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Pickuper
PostPosted: Sat Dec 28, 2019 20:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Jo en annan arm är givet, leter efter en Ekos2.
Kommer nog att bli pickup och arm när jag byter.
Har en Akito2 som jag funderar på om den går att renovera.
Svingtesten funkar bra men antiskating och motvikten är det knas med.
Tänker i.o.f. ändå byta.
Har läst om dom som låtit Goldring renovera Troikan och blivit riktigt nöjda med det.
Som ni kanske anar så kommer det nog att bli en Troika så småning om, men kan nog tänka mig testa någon tills jag fått tag på en Troika för renovering.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Pickuper
PostPosted: Wed Jan 01, 2020 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Hej Stigo
Jag kan hjälpa dig att renovera din Akito 2 arm om du vill.
Återkom om du vill veta pris och leveranstid.

Se även denna sida :

www.lp12bits.com sök under catalog

Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Pickuper
PostPosted: Fri Jan 03, 2020 10:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Hei, hvis du synes Krystal låter tråking så lurer jeg på i hvilket anlegg du har hørt den da jeg vil misstenke at det har vært noe feil. Eneste gang jeg har hørt den tråkig/kjedelig er når LP12'en har vært modifisert med Tiger Pawn topp lpate Kahn - men da var også Adikt og Krystal kjedelig (Radikal. Eksos 1/2, Urika1/Uphorik).
Krystallen har i alle fall myyye mer tune enn ATOC9 mk 2(liker Adikt bedre enn OC9) og AT ART 1.

Forøvrig så med din veldig had-core aproach (AT95 i kombo med Radikal) så er det bare å spare opp til en brukt Ekos SE :-) Alternativt en Akito 3B.
Forøvrig så har jeg hørt Adikt2 med den nye Majik armen og Lingo 4, som lirte veldig bra (via MDSM og 140) og Adikikt via standard LP12, Lejonklou Gailo2, Lejonklou intergrerrt og seneset Klanagedång. Det siste var jo litt mye penger i senere deler i kjeden men lirade overaskende bra.

Øyvind I

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
 Post subject: Re: Pickuper
PostPosted: Fri Jan 03, 2020 13:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
øyvind I wrote:
Hei, hvis du synes Krystal låter tråking så lurer jeg på i hvilket anlegg du har hørt den da jeg vil misstenke at det har vært noe feil. Eneste gang jeg har hørt den tråkig/kjedelig er når LP12'en har vært modifisert med Tiger Pawn topp lpate Kahn - men da var også Adikt og Krystal kjedelig (Radikal. Eksos 1/2, Urika1/Uphorik).
Krystallen har i alle fall myyye mer tune enn ATOC9 mk 2(liker Adikt bedre enn OC9) og AT ART 1.

Forøvrig så med din veldig had-core aproach (AT95 i kombo med Radikal) så er det bare å spare opp til en brukt Ekos SE :-) Alternativt en Akito 3B.
Forøvrig så har jeg hørt Adikt2 med den nye Majik armen og Lingo 4, som lirte veldig bra (via MDSM og 140) og Adikikt via standard LP12, Lejonklou Gailo2, Lejonklou intergrerrt og seneset Klanagedång. Det siste var jo litt mye penger i senere deler i kjeden men lirade overaskende bra.

Øyvind I
Hej Øyvind

Jag har lyssnat på krystalen på säkert 10 olika anläggningar och i olika städer. (Stockholm, GBG, Luleå) :D
Är det stor skillnad mellan Ekos 2, och SE:n ? Har inte haft möjlighet att jämnföra.
Sen är SE:n lite svår att hitta begagnad :?

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Pickuper
PostPosted: Fri Jan 03, 2020 16:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Stigo wrote:
øyvind I wrote:
Hei, hvis du synes Krystal låter tråking så lurer jeg på i hvilket anlegg du har hørt den da jeg vil misstenke at det har vært noe feil. Eneste gang jeg har hørt den tråkig/kjedelig e....
Hej Øyvind

Jag har lyssnat på krystalen på säkert 10 olika anläggningar och i olika städer. (Stockholm, GBG, Luleå) :D
Är det stor skillnad mellan Ekos 2, och SE:n ? Har inte haft möjlighet att jämnföra.
Sen är SE:n lite svår att hitta begagnad :?
Hei, det var mystisk, men du har jo prøvd mange ganger da. Jeg hadde Keel/Radikal/Ekos 2/Kandid/ Urika1, og sammenlignet Kore/Radikal/Ekos SE/1 Kandid/ Urika 2 (hos Linn forhandler i Oslo) det var mere tune på AEDSM + Akubarik Exakt med den siste spilleren. Vet ikke hvorfor og hvilken del som var utslagsgivende og det med Kore på resten av spilleren var litt rart men det var mer morro/skoj. Jeg fikk bra innbytte på min Ekos 2 og Urika1 så lukket øynene og dro kredittkortet.....
Har sett mange rapportere at det er stor forskjell på Ekos 2 til SE og var på utkikk men som du sier, de er ikke lette å finne brukt.
Disse hadde nettopp en SE til ca 19500 GBP https://lp12bits.com/collections/tonearms men er borte nå.

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited