selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Nov 03, 2019 16:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej på er! Är väl sådär 10 år efter alla andra med streaminglösningar men funderar på att kombinera klivet in där med att få ett system med få lådor och ändå rimlig prestanda. Ska i så fall driva ett par M140.

Någon som hört denna och kan göra någon sorts jämförelse i prestanda mot separata Linn-lådor? Har spelat CD på Unidisk/Exotik och aktiva M140 ett gäng år så det är vad jag har att jämföra med. Kommer användas för att streama Netflix, radio och liknande samt förhoppningsvis få in delar av CD-samlingen på NAS/HD.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 03, 2019 20:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Den borde funka riktigt bra till M140.
Dom Naim jag lyssnat på brukar behöva bli riktigt uppvärmda för att lira på topp.
Tror du kommer bli grymt nöjd med en star eller nova :D

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Fri Nov 08, 2019 22:34 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tack för svar, är nog provlyssning som gäller. Svårt med recensioner på nätet / i forum när det enbart är Linn-prylar jag är intresserad av en jämförelse mot :D


Top
   
PostPosted: Sat Nov 09, 2019 01:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag är fortfarande tagen av jämförelsen mellan M140 passivt drivna och med Exakt-boxen/slutsteg. En grym skillnad och som borde räknas in i din uppgradering. Personligen skulle jag hellre driva en Exakt/140 med en Squeezebox (eller annan billig strömmare) än att köpa dyr drivning till ett par passiva M140:or - oavsett tanken om "source first". Speciellt om du tänker dig en vidareutveckling av systemet och inte en återvändsgränd. Man köper väl knappast en Naim Uniti Star för att sedan koppla till ett slutsteg, eller?

Jag skulle jag hellre satsa på en DSM så länge och sedan uppgradera med Exaktboxen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Nov 09, 2019 09:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Bill50x wrote:
Jag är fortfarande tagen av jämförelsen mellan M140 passivt drivna och med Exakt-boxen/slutsteg. En grym skillnad och som borde räknas in i din uppgradering. Personligen skulle jag hellre driva en Exakt/140 med en Squeezebox (eller annan billig strömmare) än att köpa dyr drivning till ett par passiva M140:or - oavsett tanken om "source first". Speciellt om du tänker dig en vidareutveckling av systemet och inte en återvändsgränd. Man köper väl knappast en Naim Uniti Star för att sedan koppla till ett slutsteg, eller?

Jag skulle jag hellre satsa på en DSM så länge och sedan uppgradera med Exaktboxen.

/ B
Om man gillar exakt......
Om man föredrar draget framför plinget så går man nog på icke exakt.
Funderade på en Nova men behövde balanserade utgångar och skivspelaringång.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Sat Nov 09, 2019 10:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bra input Bill apropå exakt, vore kul att höra den jämförelsen. Samtidigt är det väl en bit upp i pris även begagnat så jämförelsen haltar lite på så sätt? För att förtydliga så tänker jag nog inte att Uniti Star blir bättre än mitt gamla system, däremot hade det varit intressant att få ett hum om om prestandan är i stil med gamla Classik, i stil med Majik DS + M2100, eller i stil med något annat.


Top
   
PostPosted: Sat Nov 09, 2019 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Sony wrote:
Bra input Bill apropå exakt, vore kul att höra den jämförelsen. Samtidigt är det väl en bit upp i pris även begagnat så jämförelsen haltar lite på så sätt? För att förtydliga så tänker jag nog inte att Uniti Star blir bättre än mitt gamla system, däremot hade det varit intressant att få ett hum om om prestandan är i stil med gamla Classik, i stil med Majik DS + M2100, eller i stil med något annat.
Den jämförelsen få någon annan bistå med, det var länge sedan jag seriöst lyssnade på några Naim-grejor. Men vad jag förstått från utfästelser av några ägare till Naim-elektronik (och även högtalare) är att det låter mer Linn Old School och inte så polerat och slick som dagens Linn gör. Det bästa är nog att leta upp någon bra handlare och lyssna själv. Själv är jag nog mer förtjust i den nya Linn-soundet och därför ganska jävig :-)

Exakt är en väldigt blandad kompott, det kan låta otroligt bra men det verkar tyvärr vara lätt att gå vilse i pannkakan. Har vid ett par demos undrat vad Linn håller på med, det har låtit direkt illa.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited