selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Linn Series 3
PostPosted: Fri Oct 11, 2019 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Tråd för Linn Series 3.

Linn släppte idag högtalaren Series 3 under ett event på Harrods.
Bestyckad med Ethernet, Exakt Link, HDMI Arc.
Går att koppla ihop ett par med Exakt Link för att få stereo.

https://www.linnproducts.co.uk/speakers/series-3

https://www.instagram.com/linnproducts/

https://youtu.be/SDzZ9iw5T5w

Den som redan i augusti hittade denna artikel kunde ana att Linn hade något på gång då det nämns "wireless music system set to launch exclusively in the Harrods flagship concession this October".
https://www.scotsman.com/business/scott ... -1-4992621

Det var väl dock först den 2:a oktober som det kom ut en bild där man kunde se åt vilket håll det var på väg i och med denna "teaser" post från Linn själva:
https://www.instagram.com/p/B3Hj8mkpKDf/

Priset i GBP är £2950 för 1 st Series 310 och £5,450 för 2 st. Det borde ge att i SEK kostar 1 st ca 36000 - 37500:-.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Fri Oct 11, 2019 19:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
:lol: :lol: :lol:
36000:- :lol: :lol:

Man får 14 st Sonos One gen2 för dom pengarna. Som dessutom är snyggare.

Sorry Linn, tror dom kommer att bli hyllvärmare.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Fri Oct 11, 2019 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Stigo wrote:
:lol: :lol: :lol:
36000:- :lol: :lol:

Man får 14 st Sonos One gen2 för dom pengarna. Som dessutom är snyggare.

Sorry Linn, tror dom kommer att bli hyllvärmare.
Men nu jämför du bara pris och utseende samtidigt som du glömmer det viktigaste! Hur Series 3 kan tänkas återge inspelningar.

Har hört olika Sonos-installationer ett flertal gånger. Har inte blivit imponerad...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Sat Oct 12, 2019 17:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Ser sådana högtalare lite som slölyssning i garaget typ, där är inte jag beredd att lägga 36-54kkr.

Sen är jag fortfarande inte så impad av exakt och föredrar att inte ha exaktifierat.

Ska bli roligt att höra dom, man kanske inte ska säga för mycket än :D

Det skulle vara roligt att bli positivt överraskad,,,, det var ett tag sen sist nu.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Mon Oct 14, 2019 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, jag har faktiskt svårt att förstå vilken marknad Linn ser för en sån här produkt. Med ett sånt pris tror jag man bara när potentiella kunder som är seriöst intresserade av ljudåtergivning och då tror jag de är intresserade av annat än lifestyle produkter, oavsett hur bra ljudet ur Linn series 3 kan vara. Jag tror lifestylekunder alla dar i veckan väljer Sonos, Bose, B&O, Ikea eller någon annan som levererar något slags ljud för max 5-10 000 kr, dvs ungefär samma som vad en motsvarande TV kan kosta. Dessutom måste ju Wi-Fi högtalaren lik förbannat försörjas av en strömkabel.

Personligen tycker jag Teenage Engineering/Carlsson bjuder på den snyggaste lifestyle lösningen med sin OD-11 som är konstruerad för golvplacering naturligt i närheten av ett lämpligt nätuttag.

Jag är tudelad inför den senaste tidens utveckling hos Linn. Jag är ingen lifestyle, Selekt, Space Optimisation kund. Och även om jag är nyfiken på Exakt kräver Linn att jag först investerar i all hårdvara innan jag kan se om jag gillar exaktteknologin i mina egna högtalare. Det är ointressant.

Jag hoppas det går bra för Linn så att jag kan fortsätta få hjälp av dem att hålla liv i mina befintliga Linn produkter. Och skönt att inte hela tiden lockas av nya kostsamma uppgraderingar när de är sysselsatta med andra produktområden. Samtidigt inser jag att jag får betala en god slev av Linns utvecklingskostnader inom lifestyle även i premiumprodukterna, nästa gång jag faller för uppgraderingsspöket.

/Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Mon Oct 14, 2019 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag hoppas verkligen att Linn får sålt nog av dem för att tjäna pengar, men jag tycker det verkar bra modigt gjort. Hoppas de fortsätter att vidareutveckla Klimaxds/dsm (vanliga utan exakt) som nästa prioritert, jag kör mindre o mindre Linn men när de gäller just DS/DSM så tycker jag de är fenomenala om man jämför vad man för för samma pengar hos andra. De som eventuellt är bättre blir kolossalt dyra... och jag har inte heller lust med dac, streamer, masterklocka, upsampler osv lösningar med 3-5 boxar bara för att få lite lite till it av det, och i tillägg till det ha ett försteg på 2-4 boxar

Personligen tycker jag bättre om K320A osv än series 5 exakt,(var dock än stund sen jag hörde dem) så jag vet vad jag hade valt om jag hade råd till att ha ett år sånna i garaget även om det kräver en renew i tillegg...


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Tue Oct 15, 2019 00:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Jo,,,, hoppas nog att dom säljer,,,, så kanske dom sänker priset på mina Lp12 uppgraderingar :lol:

Det jag skulle vilja med sådana högtalare är att bli lika imponerad som man blev första gången jag hörde Lp12:a, Naim nait och Kan.

Det systemet var inte direkt gratis heller, men det systemet tycker jag spöar det mesta fortfarande.

Om jag kommer ihåg rätt så var den 12:an utrustad med Ittok, K18II och Valhalla tror jag det var.

Om 3 serien slår det systemet så, så, så ska jag käka upp min mössa :lol:

Och Od-11:an var riktigt snygg

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Tue Oct 15, 2019 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Stigo wrote:
Och Od-11:an var riktigt snygg
Verkligen - snygga!


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Tue Oct 15, 2019 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vad hette det kompaktsystem Linn presenterade för 10 år sedan? vit centalenhet och 2 vita högtalare i Kan-storlek för 30-40kSEK.
Lät kass ivarjefall.

Dessutom:
Alla fattar att ett kompaktsystem aldrig kan spela bra. Fullt med kompromisser.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Tue Oct 15, 2019 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Vad hette det kompaktsystem Linn presenterade för 10 år sedan?
Tror du tänker på Linn Kiko.
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Kiko_DSM


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Tue Oct 15, 2019 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Alla fattar att ett kompaktsystem aldrig kan spela bra. Fullt med kompromisser.
Beror på om du menar bra ljudmässigt eller musikaliskt. Det är få kompaktsystem som kan fylla ett rum med ljud så det räcker i normala rum, för närfältslyssning finns det sådana som är OK. Men pratar vi om att spela musik så det blir medryckande och musikaliskt så finns det tom datorhögtalare som klarar sig ganska bra, i alla fall i mindre rum.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Tue Oct 15, 2019 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bryr man sig om hur det låter och engagerar finns det en hel del att välja på för 70-75 tkr tänker jag. Bryr man sig inte i första hand om hur det låter finns det många alternativ innanför 36 tkr. Jag förstår inte vilket marknadsfönster Linn satsar på för denna Series 3. Har man tänkt sig att en presumtiv Sonosköpare blir helt "blown away" av hur mycket bättre det blir med Series 3 att den kunden direkt hostar upp 14 gånger pengarna?

Hur framgångsrik har man varit med Kiko?

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Wed Oct 16, 2019 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Inte helt lätt för en svensk Linnentusiast att förstå vem som kommer köpa Series 3.

Om den riktar sig till familjer som köper Devialet Phantom så blir det nog också svårt att vinna kunder. Finns väl ändå vissa likheter mellan dessa produkter i handhavande, utseende och mono*. Inbillar mig att de som köper Phantom sällan kommer uppskatta kvalitéerna som troligen finns i Series 3. Sedan kan Devialet marknadsföra sig. Någon som Linn inte alls prioriterar.

Jag själv skulle förvisso vilja ha en Series 3 i sovrummet men det är skillnad på 'vilja ha' och 'vilja köpa'.



*som visserligen går att göra stereo med dubbla investeringen


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Wed Oct 16, 2019 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Jag tycker inte det är fel att även Linn satsar på ”life style-produkter”. Några andra märken har nämnts. Även Naim gör ju denna typ av produkter (MuSo Qb 2 och Mu-So 2) och jag tror dessa säljs rätt bra till den målgrupp de vänder sig till.

Tycker inte man ska ”döma” Series 3 innan man hört den. Vem vet den kanske kommer upplevas som lika ”musikalisk” som deras Komponent 110, en annan högtalare som knappast kan kallas för ”full range”, men som av en del ansågs vara just ”musikalisk”.

Series 3 kan tyckas dyr, men det finns säkert välbärgade ”Solsidan-människor” som är beredda att betala för en ”lifestyle-produkt” med (förmodligen) högre kvalitet än Sonos.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Linn Series 3
PostPosted: Wed Oct 16, 2019 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
Vad hette det kompaktsystem Linn presenterade för 10 år sedan?
Tror du tänker på Linn Kiko.
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Kiko_DSM
Så hette systemet, yepp
Tack!
Hade en sådan hemma på test men fick det inte att lira. Hustrun gillade designen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited