selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Aug 22, 2019 09:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri May 24, 2019 13:35
Posts: 13
Location: Stockholm
Har någon i forumet erfarenhet/kunskap kring prestandan på det interna MM/MC-steget i Majik DSM?
Är det ett likadant kort som sitter i Akurate DSM, och hur står det sig mot externa MC-steg som t.ex Linn's Linto eller liknande?


Top
   
PostPosted: Thu Aug 22, 2019 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
jonbro wrote:
Har någon i forumet erfarenhet/kunskap kring prestandan på det interna MM/MC-steget i Majik DSM?
Är det ett likadant kort som sitter i Akurate DSM, och hur står det sig mot externa MC-steg som t.ex Linn's Linto eller liknande?
Sitter inget MC-steg i Majik DSM. Skall gå att uppgradera till det men hittar inget pris i prislistan, då får man väl samma som i Akurate DSM?
https://www.linn.co.uk/speakers-and-amp ... ge-upgrade
Jag kör Klyde till Akurate DSM. Tycker det är väldigt bra men inte gjort några direkta jämförelser. Inte alls övertygad om att det får stryk av vilken Linto som helst.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 22, 2019 11:49 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri May 24, 2019 13:35
Posts: 13
Location: Stockholm
Stämmer ju bra, det är samma kort!
Från LinnDocs: "The Akurate product phono card (available as upgrade for Majik Products)"

MM/MC-kortet ligger på ca 4.500kr, dvs ungefär samma nivå som en begagnad Linto. Specen mellan de två liknar varann, där gain:en är lika: +64dB(high) resp 54dB(low) @1khz. Verkar dock som att Linton klarar pickuper med lite högre output: 5mV (mc-kort) - 5,7mV(linto) & 15mV(mc-kort)-19mV(linto)

Kul att dina setup låter bra !


Top
   
PostPosted: Thu Aug 22, 2019 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Jo, men visst. Jag är nöjd. Att slippa extra låda för phonosteg har ju flera plus, skall helst ha ett eget bra hyllplan och och bra signalkabel (Silver). Skall man uppgradera tycker jag bara beg Uphorik eller beg Urika gäller. Urika frestar, funkar då jag har en Radikal men jag är nöjd med LP12-prestandan och lägger hellre pengar på andra delar.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 22, 2019 20:13 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri May 24, 2019 13:35
Posts: 13
Location: Stockholm
stefan wrote:
Jo, men visst. Jag är nöjd. Att slippa extra låda för phonosteg har ju flera plus, skall helst ha ett eget bra hyllplan och och bra signalkabel (Silver). Skall man uppgradera tycker jag bara beg Uphorik eller beg Urika gäller. Urika frestar, funkar då jag har en Radikal men jag är nöjd med LP12-prestandan och lägger hellre pengar på andra delar.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 22, 2019 20:19 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri May 24, 2019 13:35
Posts: 13
Location: Stockholm
Mycket bra poänger!
....men visst finns det ett Ulrika till salu på forumet ? :-)


Top
   
PostPosted: Tue Sep 24, 2019 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Vill bara tillägga, att jag tyckte det var lönt med uppgraderingen från ADSM internt till Linto.
Har en Akiva och var länge nöjd med ADSM, tills min handlare övertygade mig att prova en Linto.
Den är framför allt klart tydligare i basen och mera dynamisk.
Men det blev ändå ett kort gästspel, har nu en Urika 1 och det är en helt annan liga...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited