selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jun 04, 2019 22:03 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Feb 20, 2019 21:09
Posts: 6
Hej på er..
Funderar, klurar å "fantiserar", men blir det bättre!

Har en Majik DSI i dag, Driver Majik 109
Funderar på om man skulle köpa ett steg eller 2? om man springer över.. typ LK85, LK100, LK140, LK240 eller liknande..

Men dessa är väll äldre än vad Majik:en erbjuder.. å kanske inte kraftfullare... Vad tycker å tänker ni?


Top
   
PostPosted: Tue Jun 04, 2019 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
I bästa fall ett steg i sidled vad gäller uppgradering. Mest troligt ett steg bakåt.
Rimligaste vore ett Majik 6100 och att aktivera Majik 109. Du kan läsa om det på sida 5 i manualen för Majik 109.

För ungefär samma pengar som ovanstående förslag kan du nog köpa en Akurate DS och ansluta till Majik DSI. Lite kaka på kaka men ännu bättre musikupplevelse med bättre källa jämfört med att byta slutsteg.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 05, 2021 18:16 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Nov 08, 2014 13:54
Posts: 16
Majik DSi har lika mycket kraft som en klockradio, ungefär. Se Audiosciencereview för mätningar. Har hört aktiverade M109 med Akurate slutsteg och källa. Fortfarande tunt ljud. Vill påstå att mina M109 med sub är roligare, även om min källa är ”kass”.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 06, 2021 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
mgodeseth wrote:
Majik DSi har lika mycket kraft som en klockradio, ungefär. Se Audiosciencereview för mätningar. Har hört aktiverade M109 med Akurate slutsteg och källa. Fortfarande tunt ljud. Vill påstå att mina M109 med sub är roligare, även om min källa är ”kass”.
Enheten han testade var det sannolikt något fel på i.o.m. att den endast gav halva den specificerade uteffekten. I varje fall brukar Linn inte ange felaktiga specar, så något är skumt. Att dom inte kontaktade Linn för att få en kommentar ger ett ganska oseriöst intryck skulle jag säga.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 06, 2021 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Hcl: Håller med dig, men bara delvis. Låt mig förklara: hur många år börjar de där vara nu? Är inte enheterna förvarade i garderob sen något uppköp, så snurrar de switchade nätdelarna i dom 24/7 365dagar i veckan. De är ytmonterade med generellt högre ESR redan från nya. De smyger ner i viloläge därimellan, men faktum kvarstår att de alltid har kickstart delen standby. Displayerna i alla dom där (som jag som går igång på rent ögonfröjdsmässigt) är en VFD som bränner ut filamenten över tid, samma i allt från majik DS upp till premium maskinerna. Då den blir trött så ser de sorgsna ut, slukar ström och får alla maskiner att låta sämre. Knacka på kul på er DSM och lyssna hur kristallen i den sjunger som en piezo diskant i evigheter..

De börjar sjunga på sista versen de där, de kanske var bra en gång i tiden, men.. Det var då. Så ska man tala om vad som är bra eller bättre, så får man antingen vara tydlig med att man talar om hur en ny majik maskin låter vs en ny LK100 eller vad vi nu diskuterar.

I skrivande stund så spelar jag som byggstereo på en liten Linn Room amp med Unik, och kört samma byggrigg med Bommen här på Selleri’s Majik DS/m och jag är övertygad om att vem som helst här inne, oavsett TD’are eller ngt annan, inte skulle uppleva Majiken bättre eller ens kraftfullare. Den var slut, så kan man nog sammanfatta det. Det är 25-30W i en Room Amp..

En nyservad LK100 är bättre än de där majikstegen om de är lite äldre(ännu mera sant om det är en DSi/DSM. Servade en ADSM som kosmetiskt var mint men slut i allt från VFD till audiokort och psu. Hade det inte varit för att ägaren var en ytterst god vän, hade jag aldrig rört den.

Hört exempel på motsatsen med, M6100 på Keltik, så skicket måste tas i beaktning. Från omkring 5103’ans generation så är inte kvaliteen på Linn elektroniken densamma, tiden går, inte heller vi blir yngre..

Om trådskaparen vill så är han välkommen att skicka ett PM, för tips. Glad sommar alla, varmt i dag..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Jun 06, 2021 18:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Nov 08, 2014 13:54
Posts: 16
HCL wrote:
mgodeseth wrote:
Majik DSi har lika mycket kraft som en klockradio, ungefär. Se Audiosciencereview för mätningar. Har hört aktiverade M109 med Akurate slutsteg och källa. Fortfarande tunt ljud. Vill påstå att mina M109 med sub är roligare, även om min källa är ”kass”.
Enheten han testade var det sannolikt något fel på i.o.m. att den endast gav halva den specificerade uteffekten. I varje fall brukar Linn inte ange felaktiga specar, så något är skumt. Att dom inte kontaktade Linn för att få en kommentar ger ett ganska oseriöst intryck skulle jag säga.
Det kan hända att den testade enheten var defekt. Normal brukar Amir ta kontakt när det är så pass stora avvik, men här är det ju snack om en 10 år gammal enhet.

Min egen erfarenhet av DSi är att den är ganska så kraftlös. Hade en i kombination med M140, och jag var alltid tvungen att vrida upp volymen högt för att det skulle lossna. På lägre volym lyste svänget med sin frånvaro.

Amir har tidigare testat ADS och gett den full pott på mätningarna, och det bekräftar ju de subjektiva intrycken av ADS.

Min uppfattning är att M109 ”alltid” behöver sub i ett normalstort rum. Det är en trevlig högtalare, men bas har den inte. Jämfört med andra lika stora högtalare, så klart.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 06, 2021 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Det är så lite aktivitet hät inne nu mera att jag bidrar med ett inlägg till som replik till 109 orna.
Erik sålde mig ett fint par M109, körde dem fram till vi började riva i vardagsrummet(1 eller 1 1/1 år) med en gammal LK280 och var sjukt nöjd med dom. Hade
Inte rätt stativ då, utan någon tredjepartshistoria köpt på Takt & Ton på det glada nittiotalet, som KAN1 stativ fast lägre. Säkert fel men nånting måste iaf ha blivit jäkligt rätt, för svågern köpte ett par likadana, och köpte stärkt i tron om att stativen inte var så kritiskt, någon billig variant online. Vi skulle träffas och ta en öl och ge fn i att prata ljud eller för den delen mixtra med riggen. Men det spelade så jävulusiskt dåligt att han själv till sist inte kunde låta bli att irritera sig. Finns ju en lägstanivå, och under den är tystnaden bättre. Kortfattat så var det stativen. Två lätta köksstolar från Jysk räddade kvällen, nästföljande dag åkte han till Peter och handlade stativ..

50hz grundtonen i trafostegen bidrar med musten där som jag själv inte vill vara utan. Den har sitt pris också i tydlighet och farten, på Linns grejor så är det ju inte bara solid state som i många andra, utan fiffig full reglering många av dem med trafo, så man kan faktiskt få bägge så att säga. Är det friska och krya switchade grejor, och de bättre prylarna som tex twinen, så håller jag med om att det är bättre än mycket old school. Tror man inte ska göra sig otjänsten att dra fel slutsatser, och det där uttalandet om ”bättre på allt” som jag iaf tidigare läste här titt som tätt, tror jag man ska tänka sig för en extra gång så man hör eller läser.

Det är oerhörd skillnad på att driva en 109’a och en 212’a bara som exempel. 109 med Fredriks Tundra var länge ett haleluja moment, medan demoträffen med 212 och Tundra Mono var en pinsam icke upplevelse. Samma med ett rum som svarar och en rigg som är vältunad, kan gå förvånansvärt lätt..

Svåra laster är nog inte Akurate och Majikstegens styrka. Däremot hur en Klimax Twin eller Solosarna fick mina Tukan att nästan få min haka att lossna från käkarna är en annan femma. Nästan dubbla railspänningen i nätdelen, och inte leksaken som sitter i de där mindre..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Jun 07, 2021 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
HCL wrote:
mgodeseth wrote:
Majik DSi har lika mycket kraft som en klockradio, ungefär. Se Audiosciencereview för mätningar. Har hört aktiverade M109 med Akurate slutsteg och källa. Fortfarande tunt ljud. Vill påstå att mina M109 med sub är roligare, även om min källa är ”kass”.
Enheten han testade var det sannolikt något fel på i.o.m. att den endast gav halva den specificerade uteffekten. I varje fall brukar Linn inte ange felaktiga specar, så något är skumt. Att dom inte kontaktade Linn för att få en kommentar ger ett ganska oseriöst intryck skulle jag säga.
Jag ser ingen väsentlig skillnad mellan mätningarna i Audiosciencereview och Stereophiles från 2011. Majiken skulle specas till ca 70 w 4 ohm i ASR mätningen med THD 1% (-60dB) om jag läser mätningen korrekt. Varför anger ASC 50 w?

Möjligen kan åldern påverka mätresultaten från 90/85 till 70, eftersom nätdelen är reglerad borde inte skillnader i nätspänningen spela så stor roll i mätningen.

Linns enklare produkter är inga kraftaggregat.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Jun 07, 2021 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Att dom mindre stegen inte är några kraftaggregat är helt klart, men de spelade väldigt bra när det begav sig och Linn brukade inte överspeca sina produkter. Sedan har även Haraldur en poäng i att ytmonterad elektronik eller f.f.a. elektronik som går varm, länge tröttnar fortare. Hörde häromdagen om en äldre Majik DSM som fick pisk av en ny Sekrit DSM. Förmodligen läge för en genomgång där också.

Edit: Kanske borde komplettera med att man nog inte skall förvänta sig att alla apparater kan förbli som nya efter 15-20 års eventuellt hård användning.


Last edited by HCL on Tue Jun 08, 2021 06:45, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Jun 08, 2021 02:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
När fan började vi beakta hifi-recensioner här?

@Fresun: vad får dig att klura? Blir du berörd och engagerad av musik från din Majik?

Berätta mer


Top
   
PostPosted: Tue Jun 08, 2021 08:52 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Nov 08, 2014 13:54
Posts: 16
haraldur wrote:
Det är så lite aktivitet hät inne nu mera att jag bidrar med ett inlägg till som replik till 109 orna.
Erik sålde mig ett fint par M109, körde dem fram till vi började riva i vardagsrummet(1 eller 1 1/1 år) med en gammal LK280 och var sjukt nöjd med dom. Hade
Inte rätt stativ då, utan någon tredjepartshistoria köpt på Takt & Ton på det glada nittiotalet, som KAN1 stativ fast lägre. Säkert fel men nånting måste iaf ha blivit jäkligt rätt, för svågern köpte ett par likadana, och köpte stärkt i tron om att stativen inte var så kritiskt, någon billig variant online. Vi skulle träffas och ta en öl och ge fn i att prata ljud eller för den delen mixtra med riggen. Men det spelade så jävulusiskt dåligt att han själv till sist inte kunde låta bli att irritera sig. Finns ju en lägstanivå, och under den är tystnaden bättre. Kortfattat så var det stativen. Två lätta köksstolar från Jysk räddade kvällen, nästföljande dag åkte han till Peter och handlade stativ..
När det gäller stativ: Jag har haft M109 i 6 år, och haft dom i två (väldigt) olika rum. Har ordentliga stativ på Superspikes. Har också hört dom aktiva på originalstativ med Akurateelektronik, och passiva med en kraftig integrerad från Musical Fidelity på Target (?)-stativ. Mitt intryck är att det alltid låter tunt, oavsett stativ eller elektronik. Men, som amerikanerna säger: YMMV.

Min rekommendation är att komplettera M109 med en bra sub. Det blir mest pang för pengarna, IMO. Förutsettningen är att DSi tillåter en bra integrering av subwoofern (delningsfilter etc., kommit många uppdateringar sen jag hade en DSi).


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited