selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Placering av Majik 109
PostPosted: Sun Mar 31, 2019 16:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Feb 20, 2019 21:09
Posts: 6
Hej

ny här så mitt första inlägg, har en Majik DS-I tillsammans med ett par Majik 109
Riktigt nöjd med ljudet, Men saknar möjliga lite bas tycker jag..
I dag står dom planerade på en bänk och väldigt nära väggen, i ett relativt öppet rum.

Frågan är finns det några tips på hur man kan få ut lite mer bas, nån placering som är bättre än andra, eller är det ett extra steg för att driva basen? eller ja.. har ni några tankar.
Kan tillägga att jag upplever att det spelar "lågt" jag spelar på en volym av 65-70 av 80 en vanlig dag hemma om man har lite liv tungt omkring. är det normalt att ligga så högt.. Inte så att jag "behöver" spela högre, utan mer funderingen at jag ligger så nära max på DS-I:n å inga problem att spela på max å klara av volymen.

Många frågor vart det.. ös på med tankar och tipps till en ganska ny Linn ägare :D

ps. grejorna står i ett vardagsrum i en lägenhet.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 01, 2019 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Välkommen till Selleri!
Ju närmare hårda och stora begränsningsytor (väggar, golv, tak) du placerar högtalarna desto mer stöd (förstärkning) får de av begränsningsytorna i den lägre basen, när avståndet mellan högtalarelementet och ytan blir en bråkdel av våglängden. Förstår jag dig rätt har du redan dem placerade nära väggen bakom. Du kan pröva att placera dem närmare golvet om det är möjlig, eller närmare sidoväggarna för att få stöd från ytterligare en begränsningsyta.

När du beskriver ditt lyssningsrum som "relativt öppet" tänker jag öppen planlösning med en större yta utan så mycket tydliga begränsningsytor/stängbara öppningar. Då kan jag gissa att det blir en stor utmaning för ett par 109:or att fylla hela den volymen med starkt ljud och kraftfull bas. Ett större rum kan behöva större högtalare med mer konarea som sätter luften i rörelse och förstärkare med mer effekt som kan spela starkare.

En regelbunden volym på 65-70 låter relativt mycket för mig, som sällan spelar starkare än runt 60 vid kritisk lyssning. Men lyssningsvanor är ju helt personliga, så jag skulle inte fästa så stor vikt vid att jämföra vad som passar dig med vad andra tycker. Om 80 innebär full uteffekt från din Majik DS-I (det beror på styrkan på programmaterialet) så innebär 65-70 mindre än en tiondel av full uteffekt. Hur mycket marginal som behövs beror väldigt mycket på programmaterialet och hur mycket distorsion du tycker är ok för ditt lyssningsresultat.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Apr 01, 2019 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Har du sett till att prylarna är ordentligt intunade enligt Tune Dem? Det gör en avgörande skillnad, inte minst för den upplevda basen.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 02, 2019 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Använder du Linns Space Optimisation? Om ja, kolla dina inställda värden och tuna dem. Eventuellt kan en bass shelf hjälpa. Men som DelNaja sade: tuna först in placeringen enligt tune dem. Alternativt skulle ett par Solos hjälpa :mrgreen:

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Last edited by Tendaberry on Wed Apr 03, 2019 10:51, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Apr 02, 2019 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, använder du Space Optimisation tycker jag absolut du ska koppla bort den funktionen och sen arbeta med Tune dem för att hitta en högtalarplacering som ger dig det bästa resultatet utan SO. Behöver du sen flytta högtalarna från den positionen av andra skäl, eller fortfarande har kvar ljudbesvär som du vill försöka bli av med kan du trimma vidare med funktionalitet i SO.

Min erfarenhet hittills av SO (nu var det iofs ett antal mjukvaror sen) är att den arbetar överflitigt med att plocka bort basenergi, som gör återgivningen på tok för anemisk med standardjusteringen för högtalarna i det definierade rummet.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Apr 02, 2019 15:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Jag kombinerade dom jag hade med en Sismik för att få upp basen.Det funkade kanon.
Fundera också på biampning/aktivering som gör stor skillnad.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Wed Apr 03, 2019 08:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Om Space Optimisation är aktiverat så är det en högst trolig "felkälla". SO är i grunden en bra funktion, men den behöver oftast lite justering, precis så som skrivits tidigare i tråden.

Det är också en grundregel att ju närmare begränsningsytorna en högtalare är placerad, desto mer djup bas. Men, ingen regel utan undantag. Ibland kan en högtalare uppfattas som mer "basig" om den kommer ut en bit från bakre vägg, hörn med mera. Inte mycket men lite grand. Det beror lite på vilken typ av bas du är ute efter. Experimentera lite med avstånd tills du hittar det som svänger bäst.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 05, 2019 23:53 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Feb 20, 2019 21:09
Posts: 6
Tack så mycket alla.

SO är använt å instället efter "konstens" alla regler.. eller så got jag kunde i alla fall :D
ska prova att stänga av det å se vad skillnaden blir.

Inte helt med på vad "Tune Dem" är.. kan inne minas jag sett de i Linns programvara.. eller har jag missat?

Rummet är ca 6x6 meter, ett vardagsrum.
Har på bilden från SO inställningarna försökt rita upp hur rummet ser ut med projektor, soffan å hemma bio system också
alla väggarna är i Betong. trägolv med betong tak.


Attachments:
Skärmavbild 2019-04-05 kl. 23.10.09.jpg
Skärmavbild 2019-04-05 kl. 23.10.09.jpg [ 452.52 KiB | Viewed 5009 times ]
Top
   
PostPosted: Sat Apr 06, 2019 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Tune dem. https://www.linn.co.uk/tunedem

Spara den där befintliga profilen i Konfig.
Testa att spela efter att du aktiverat "SET ALL TO 0dB", som alternativ till att stänga av Space Optimization.
Klickar du på knappen där det på bilden står ROOM MODE 1: [... kan du ju testa att justera den blåa linjen. Som den är nu lär den göra att mycket bas försvinner i ditt rum.
Under samma knapp finns möjlighet att ställa in en "Bass shelve". Sidan 46 i manualen. https://docs.linn.co.uk/wiki/images/2/2 ... sation.pdf


Top
   
PostPosted: Sat Apr 06, 2019 01:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Feb 20, 2019 21:09
Posts: 6
Roland wrote:
Tune dem. https://www.linn.co.uk/tunedem

Spara den där befintliga profilen i Konfig.
Testa att spela efter att du aktiverat "SET ALL TO 0dB", som alternativ till att stänga av Space Optimization.
Klickar du på knappen där det på bilden står ROOM MODE 1: [... kan du ju testa att justera den blåa linjen. Som den är nu lär den göra att mycket bas försvinner i ditt rum.
Under samma knapp finns möjlighet att ställa in en "Bass shelve". Sidan 46 i manualen. https://docs.linn.co.uk/wiki/images/2/2 ... sation.pdf
Har nu testat att aktivera "SET ALL TO 0db" å då hittar jag basen jag saknat.. låter trevligare på det sättet, tappade lite av det "klara ljudet" kanske...
förstod inte riktigt hur jag skulle justera basen via det som stod på sidan 46.. eller ja jag prova lite men hörde ingen riktigt skillnad, å vet iutne riktigt vilka siffror jag ska börja på att arbeta kring..

men med basen så vart det helt klart trevligare allmänljud nu :D Stort tack


Top
   
PostPosted: Sat Apr 06, 2019 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Testa att ändra gain för Room mode 1 till ca. 23 och testa vidare i 3dB steg därifrån (uppåt och neråt), sedan kan du börja med mindre justeringar, när du vet åt vilket håll som var rätt. Room mode 3-5 kan man eventuellt sammanfatta i en custom mode, då de ligger väldigt nära varandra (då nollar du 3-5 och testar fram vilken gain, bredd och frekvens som är bäst för din custom mode)

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Apr 09, 2019 09:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 12:25
Posts: 146
Om jag förstår bilden rätt har du en hembioanläggning i rummet också? "Oanvända" högtalarelement svänger i motfas och fungerar som en membranabsorbent.
Det brukar vara största problemet om man upplever att man måste vrida upp volymen väldigt högt och har dålig basåtergivning.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 14, 2019 14:16 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Feb 20, 2019 21:09
Posts: 6
Att nollställa innebar också att volymen vart"upplevs" högre så nu behöver jag inte spela lika högt på skalan heller.. :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited