selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Nov 02, 2018 12:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Höstmörkret kryper inpå och det blir fler och fler vinylstunder. Med det kommer naturligtvis uppgraderingstankar. Idag ser 1:a spelaren ut så här
Verk från 92-93
Cirkusifierad
Inspire subchassie och tonarmsplatta i akryl
Vivid Blå fjädring
Trampolin 1
Lingo 1
Akito 1 arm.

Mina idéer ser ut så här. (Något av följande alternativ)

1. Ekos 1
2. Lingo 3 samt Ittok
3. Mobers ”Radikal” lösning

Ekos och Ittok har jag hört men inte samtidigt. Sedan läser man ju en massa om att sena Ittok är bättre än tidiga Ekos och tvärt om. En del hör ingen skillnad mellan Lingo 1 och 3 och några tycker att skillnaden är enorm. Mobers radikallösning är spännande. Är inte rädd för tredjepartsdelar men jag sparar orginaldelarna för att kunna återställa.
Kore känns inte som ett alternativ just nu.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 02, 2018 13:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Höstmörkret kryper inpå och det blir fler och fler vinylstunder. Med det kommer naturligtvis uppgraderingstankar. Idag ser 1:a spelaren ut så här
Verk från 92-93
Cirkusifierad
Inspire subchassie och tonarmsplatta i akryl
Vivid Blå fjädring
Trampolin 1
Lingo 1
Akito 1 arm.

Mina idéer ser ut så här. (Något av följande alternativ)

1. Ekos 1
2. Lingo 3 samt Ittok
3. Mobers ”Radikal” lösning

Ekos och Ittok har jag hört men inte samtidigt. Sedan läser man ju en massa om att sena Ittok är bättre än tidiga Ekos och tvärt om. En del hör ingen skillnad mellan Lingo 1 och 3 och några tycker att skillnaden är enorm. Mobers radikallösning är spännande. Är inte rädd för tredjepartsdelar men jag sparar orginaldelarna för att kunna återställa.
Kore känns inte som ett alternativ just nu.
Jag skulle satsa på Ekos I eller ännu hellre Ekos II,mycket bättre än Ittok,tycker jag.

Behåll Lingo 1,skicka till Class A i England för recap och borttagning av nätfilter,är mycket bättre än Lingo 2 samt 3,tycker jag.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 02, 2018 19:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Vilken budget har du och vad är det långsiktiga målet med din LP12:a?
Vilken pickup och riaa har du?
Lingo 4 gjorde ett bra intryck på mig jämfört med tidigare Lingo när tonläget hade demokväll med motorstyrningar.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 02, 2018 20:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Kul med några svar.

Målet är att få den att låta så bra som möjligt till ett för mig realistiskt pris. Jag kan bara drömma om att lägga 46000 på en tonarm. Ekos se låter såklart bättre men prisklassen är helt orealistisk.

Tänker mig att just nu lägga runt 10kkr på den. Då räknar jag med att kunna ex. Sälja Akiton och då ha 12500 till Ekos. Fast jag räknar aldrig med att bli färdig utan uppgraderingar kommer jag nog att leta efter hela tiden.

När det gäller pickup och riaa så har jag provat runt lite och är rätt nöjd just nu.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 02, 2018 21:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Kul med några svar.

Målet är att få den att låta så bra som möjligt till ett för mig realistiskt pris. Jag kan bara drömma om att lägga 46000 på en tonarm. Ekos se låter såklart bättre men prisklassen är helt orealistisk.

Tänker mig att just nu lägga runt 10kkr på den. Då räknar jag med att kunna ex. Sälja Akiton och då ha 12500 till Ekos. Fast jag räknar aldrig med att bli färdig utan uppgraderingar kommer jag nog att leta efter hela tiden.

När det gäller pickup och riaa så har jag provat runt lite och är rätt nöjd just nu.
En annan billig å bra uppgradering är att ta bort Trampolinen och ersätta med Baseboard (varianten innan den nuvarande i aluminium).


Top
   
PostPosted: Sat Nov 03, 2018 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag hade nog försökt skrapa ihop till en Lingo 4.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat Nov 03, 2018 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag hade nog försökt skrapa ihop till en Lingo 4.
Instämmer.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Nov 03, 2018 21:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Det första jag hade gjort är att kolla att den spelaren som du har faktiskt spelar så bra som den borde. Ingen idé att uppgradera om den inte spelar 100%. Det gör man lämpligen genom att göra en A/B test med en annan LP12 tex en Majik 12:a hos en Linn handlare. Saker som tenderar att dra ner kvalitén förutom utebliven normal service kan vara att Lingon börjar bli trött eller att cirkuslagret börjar bli slitet. Ett lite halvdåligt lager kan lätt gör att en Klimax 12:a låter sämre en en Majik 12:a. 3:e parts grejer kan säkert vara bra men har du inte gjort en A/B test så vet du inte riktigt. Ett alternativ kan vara att göra en referensinspelning före och efter. Tycker oftast det blir rätt om man tänker source first! Lycka till och det ju riktigt kul att nörda in på något som detta.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 05, 2018 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Hej
Har en Mober Psu (Svart ) demo ex till salu och kan tänka mig att byta in din Akito 1:a.

[O/]Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Nov 20, 2018 17:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
+1 alla dagar i veckan :D
linnkan wrote:

Jag skulle satsa på Ekos I eller ännu hellre Ekos II,mycket bättre än Ittok,tycker jag.

Behåll Lingo 1,skicka till Class A i England för recap och borttagning av nätfilter,är mycket bättre än Lingo 2 samt 3,tycker jag.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited