selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Majik 140 aktivt.
PostPosted: Thu Oct 04, 2018 14:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jun 30, 2013 17:29
Posts: 32
Location: Gällivare
Hej! Jag har fått tag på två majik 4100 slutsteg och aktiva kort för majik 140 så att jag äntligen kan gå över till aktiv drift efter några års drömmande.
Någon här som kopplat om delningsfiltren i högtalaren för aktiv delning? Hur gör man?
Ska gainen vara ställd olika för de olika kanalerna? Isåfall på vad?
Behöver jag dra signalkabel till varje kanal eller finns det invändig bygling? Finns det någon rekommendation hur man bör fördela de aktiva korten mellan de två stegen för bästa resultat?

Idag kör jag med ett bluesound powernode 2, men den saknar pre out, kan jag använda hörlursjacket i början att ta signal till slutstegen tills jag hinner byta streamer? Funderar på att byta till en bluesound node 2. Dvs utan inbyggd förstärkare men med pre out istället. Hade gärna kört med en linn streamer men det ligger utanför budgeten i dagsläget så det får eventuellt bli senare och bluesounden presterar rätt bra.

Så om någon har tips så ös på! :)

_________________
Lenco L75 - AT95e
ATV4
Bluesound Powernode 2
M140


Top
   
 Post subject: Re: Majik 140 aktivt.
PostPosted: Tue Oct 09, 2018 23:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jun 30, 2013 17:29
Posts: 32
Location: Gällivare
Fick hem stegen idag. Allt är kopplat och klart och det fungerar.

Men hur är det med gainen egentligen? Ska den vara olika ställd för de olika registren? Nu står alla på 3 om jag inte minns fel.

Bluesounden fick jag såld så då slipper jag tänka på den. Testspelade med en chromecast direkt mot stegen. Märks att det finns potential men låter anläggningen stå till jag hinner få min nya streamer/försteg.

Det blev en yamaha wxc-50 som tydligen ska låta riktigt bra, hoppas bara appen står sig bra mot bluos appen.

Fick med black interconects. kändes som riktigt schysta kablar, smidiga och med bra kontakter.

Fick även med k400 kabel med bananer. Vad i h-vete? Vilken gris till kabel. Ska nog leta efter någonting vettigare.

_________________
Lenco L75 - AT95e
ATV4
Bluesound Powernode 2
M140


Top
   
 Post subject: Re: Majik 140 aktivt.
PostPosted: Wed Oct 10, 2018 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
twostroke wrote:
Fick hem stegen idag. Allt är kopplat och klart och det fungerar.

Men hur är det med gainen egentligen? Ska den vara olika ställd för de olika registren? Nu står alla på 3 om jag inte minns fel.

Bluesounden fick jag såld så då slipper jag tänka på den. Testspelade med en chromecast direkt mot stegen. Märks att det finns potential men låter anläggningen stå till jag hinner få min nya streamer/försteg.

Det blev en yamaha wxc-50 som tydligen ska låta riktigt bra, hoppas bara appen står sig bra mot bluos appen.

Fick med black interconects. kändes som riktigt schysta kablar, smidiga och med bra kontakter.

Fick även med k400 kabel med bananer. Vad i h-vete? Vilken gris till kabel. Ska nog leta efter någonting vettigare.
Det finns 2 varianter av slutstegen: en variant med skala från 0-7, där motsvarar 3 nollpunkten samt en variant med skala från -3 till +4, där är 0 = 0 gain.
De olika registren ställer man in enligt Linns Tune-dem metod: https://www.linn.co.uk/tunedem
Linn Black är riktigt bra kablar, se till att de är rätt riktade. Linn Silver är dock ännu bättre, men black duger bra att börja med.
Linn K400 är den bästa högtalarkabel jag hört, jag rekommenderar varmt att du använder den. Även den är riktad, pilen i Linn-logon anger riktningen på signalen. Du kan naturligtvis köpa ny Linn K200, den är smidigare, men det blir även dyrt.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited