selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 01, 2018 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Hittade denna intressanta fil hänvisad från annat forum:
http://docs.linn.co.uk/wiki/images/8/82 ... sation.pdf

Den nya Space Otimization 3.0 är molnstyrd, man behöver ett Linn-konto och skall innehålla följande förbättringar:

"The optimisation algorithm has been updated to support non-rectangular rooms;
The optimisation algorithm has also been updated based on psychoacoustic research; "

Tyvärr har man plockat bort möjligheten till egna rumsnoder/frekvenser.

"Psychoacoustic research has shown that listeners have a preference not only to a flat frequency response,
but also to a uniform decay time. A non-flat frequency response may be associated with the perception of
‘one note bass’, where a particular bass note masks other notes around it, leading to a monochromatic bass
line. A non-uniform decay time may be associated with the perception of ‘boominess’, where a particular
bass note rings out for longer than other notes around it, leading to a booming bass line."

Det låter väldigt spännande.. Tänkte vi kunde dela erfarenheter om denna Space Optimization här i tråden!
Tyvärr är mitt rum för krokigt och jag vågar inte spekulera i hur den skulle kunna matas in även i denna nya SO.
För de som har provat, innebär nya SO ett lyft??

Här kommer mitt vardagsrum för de som är intresserade.
Attachment:
File comment: Vardagsrum
Paloma Floorplan.jpg
Paloma Floorplan.jpg [ 118.03 KiB | Viewed 6161 times ]


Top
   
PostPosted: Mon Oct 01, 2018 20:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jun 22, 2006 23:08
Posts: 30
Location: Oslo, Norge
Space Optimization "3.0" ligger ute til test på "My Linn Account" men foreløpig bare for "non-Exakt"-systemer.
Tidlige tester hos Kontrapunkt i Oslo tyder på at dette er en stor oppgradering. Det vil være mulig å definere romdimensjoner med hjørner og vinkler, og spesifisering av "features" går i detalj med f.eks. hvor på veggen vinduer og dører er plassert. Man oppgir også rommets temperatur og luftfuktighet da dette visstnok spiller inn på romakustikken.

En annen interessant sak er at Majik Exaktbox-I vil kunne oppgraderes til Akuratenivå med Katalyst i 2019.

_________________
Carl Einar

-------------------------------------------------
Majik LP12/Karousel/Akurate Radikal/Kore/Jelco/Adikt, Lejonklou Gaia 2.4, Akurate DSM Exakt/Majik Exaktbox-I/Akurate 212/Exakt Sub Majik 126


Top
   
PostPosted: Wed Oct 03, 2018 10:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Dec 01, 2008 17:56
Posts: 25
Location: Solna
""Psychoacoustic research" är det Paulsorround har gjort under sina resor?
Med tanke på alla trådar under SO på Linnforumet...


Är det någon som har hunnit testa nya SO?
Intryck så långt?

_________________
NisseMan

ADS2 KK2 KCTwin Totem One sig


Top
   
PostPosted: Wed Oct 03, 2018 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredrik wrote:
Den nya Space Otimization 3.0 är molnstyrd, man behöver ett Linn-konto
Nej...vilken trist utveckling. De styr in kunderna för att ha kontroll.
När kommer debitering för att kunna nyttja tjänster? Tex nya extra bra mjukvaror, Exakt och Space?

fredrik wrote:
The optimisation algorithm has also been updated based on psychoacoustic research; "
Inte smart att skriva detta då det kommer öppna upp för en massiv debatt då det alls inte råder konsensus inom akustisk forskning.
Det som skrivs kommer kritiseras hårt.
Tex är inte en rak frekvenskurva optimal, de flesta föredrar en sluttande frekvenskurva med ökad frekvens.
O sedan har vi det där som loudness fixar till, vår hörsel har olika känslighet beroende på amplitud.
Som sagt, dumt att öppna upp för en diskussion som kommer bli kontroversiell.

fredrik wrote:
Tyvärr har man plockat bort möjligheten till egna rumsnoder/frekvenser.
Korkat.
Man kan heller inte ladda ned o spara sina inställningar verkar det som.
Även det superdumt.
Uppenbarligen vill Linn att deras mjukvara ska räkna ut allt.
Men det kommer aldrig att gå.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 03, 2018 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Uppenbarligen vill Linn att deras mjukvara ska räkna ut allt.
Men det kommer aldrig att gå.
Nej det kommer inte att gå. Som att fota med en kamera med huvudsakligen automatiska funktioner. Ska man ta bra bilder får man ägna tid åt att lura automatiken. Idealet är givetvis att man kan välja mellan automatik och sköta saker själv - och så är de flesta seriösa kameror bestyckade. Så borde det vara med SO också. Dvs att man kanske startar med automatik för att sedan gå in och korrigera, eller startar från scratch med egna inställningar. Huvudsaken är att man har verktygen att arbeta med.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Oct 03, 2018 13:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
nisseman wrote:
""Psychoacoustic research" är det Paulsorround har gjort under sina resor?
Med tanke på alla trådar under SO på Linnforumet...
Antar man syftar på Philbo som väl doktorerat inom precis det området.. så tror mest det är en marknadsföring för att försöka motivera att de låser mer och mer.

Och visst lär de börja ta betalt för mjukvara? Vore märkligt annars. Återstår i så fall att se om de ser det som en helt separat extra intäkt eller om de kommer att använda delar av intäkterna för att ÅF ska kunna ge ett bra pris på hårdvaran och därmed få in fler kunder i det allt mer låsta Linnsysystemet..


Top
   
PostPosted: Thu Oct 04, 2018 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
cortina wrote:
Och visst lär de börja ta betalt för mjukvara? Vore märkligt annars.
Ja, intressant att följa om detta är en indikation på att de söker efter möjliga intäktsströmmar för att täcka den (min gissning) allt större mjukvaruutvecklingen hos Linn. Vi som numer främst är hårdvaruanvändare hos Linn kan ju i så fall drömma om att detta skulle kunna påverka de priserna i positiv riktning, där jag haft svårt att motivera mig själv till de senaste HW uppgraderingarna på grund av prisbilden.

Exaktutveckling är jag inte intresserar av att betala för så länge de håller oss självbyggare utanför. Och SO har jag personligen inte känt något behov av än, så länge jag har möjlighet att påverka lyssningsmiljön med direkta åtgärder istället för försök till mjukvarukompensering.

Ska ändå bli spännande att höra resultatet av SO utvecklingen, som inte har imponerat på mig hittills. Enda gångerna jag tyckt SO inte har förstört mer än hjälpt har varit när man varit inne och gjort större manuella justeringar av det som SO räknat ut default. Har de verkligen lyckats lösa alla de utmaningarna nu när de verkar ha tagit bort de efterjusteringsmöjligheterna?

Rapportera gärna erfarenheter.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Oct 04, 2018 08:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Det finns en funktion under 3.3 Optimisation Preference som ger möjlighet att justera, som jag bedömer det, peakarna. I så fall alla lika mycket i % eller något i den stilen. Förutsatt att den nya rumskompenseringsalgoritmen gör ett bra grundjobb kan det nog fungera, men jag skulle gärna se möjligheten att gå in och justera moderna var för sig. Undrar vad som kommer att hända framgent. Kommer möjligheten att behålla det gamla sättet att försvinna? Låter som en tråkig utveckling i så fall, och blir då heller inte den produkt som jag från början investerade i...


Top
   
PostPosted: Fri Oct 05, 2018 07:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
matss wrote:

Exaktutveckling är jag inte intresserar av att betala för så länge de håller oss självbyggare utanför. ...

mvh, mats
Hej det är väl inte riktigt korrekt, se exakt design? Hur kan Tonläget utveckla exaktfilter till sina egna högtalare? Utveckla gärna..


Top
   
PostPosted: Fri Oct 05, 2018 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredrik wrote:
matss wrote:

Exaktutveckling är jag inte intresserar av att betala för så länge de håller oss självbyggare utanför. ...

mvh, mats
Hej det är väl inte riktigt korrekt, se exakt design? Hur kan Tonläget utveckla exaktfilter till sina egna högtalare? Utveckla gärna..
Tidigare kunde man tweaka grundinställningarna på de högtalare som Linn har stöd för, och ÄVEN ta fram egna filter till helt andra talare.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 05, 2018 11:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
En fundering. Det som det har spekulerats om så här långt är Space Optimisation för "analoga" system. För Exakt kanske det blir annorlunda? Någon som vet något?


Top
   
PostPosted: Fri Oct 05, 2018 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Wow provade precis SO 3.0, en extremt stor skillnad mot gamla. Återkommer med fler intryck snart.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 06, 2018 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Sorry, something went wrong
Try reloading the page.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 06, 2018 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Roland wrote:
Sorry, something went wrong
Try reloading the page.
OK, vad blev resultatet efter du laddat om sidan?


Top
   
PostPosted: Sat Oct 06, 2018 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
fredrik wrote:
Wow provade precis SO 3.0, en extremt stor skillnad mot gamla. Återkommer med fler intryck snart.
Det går inte längre att ha en Sub i profilen, bara två högtalare. Det låter ganska bra ändå, kanske lite för mycket bas. Men det går att generellt ställa in ett torrare ljud eller ett fylligare dito..
Attachment:
Capture.PNG
Capture.PNG [ 48.71 KiB | Viewed 5650 times ]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited