selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Sun Sep 23, 2018 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Selekt är svart = bra. Men volymkontroll där uppe? Dyr lösning som aldrig används.
Inget slår LK-lådor. Unik och diskret design. Utstrålar fokus på innehåll, inte yttre bling. Passar min image.
Jag gillar verkligen LK-lådorna. men Selekt (som jag hörde talas om först idag, här). ser ju ganska trevliga ut. En volymkontroll på ovansidan är inte en så dum idé, vad är det första man behöver justera när man bytt källa? Kör ofta min Kairn på 80 (dvs raka rör igenom) och styr volymen via Squeezeboxen) vilket blir ganska kul när sambon vill spela en CD :-)

/ B
Off topic:
Jag har för mig att det skall gå att nivåmatcha mellan källor med Kairn, samt sätta fix 0dB (d.v.s. x1) förstärkning. Det skulle kanske göra livet mindre dramatiskt (om nu det är målet?).

On topic:
Att stänga forumet för spekulationer om ev. nya produkter är märkligt. Jag trodde nog att spekulationer och diskussioner om ett företags produkter nästan uteslutande är av godo...

Modultänk har alltid apellerat på mig, så det är ju trevligt. Volymkontroll på lådan, tja - för demo är det säkert en bra grej och i en del hem också säkert användbart. Jag behöver det inte.

Ang produkterna i stort så har väl Linn egentligen det mesta på plats, utom möjligen högtalare. Exakt i all ära, men de är nte direkt lågprisprodukter. Lite av allt-eller-inget produkter och därigen lite svårsmälta. En mellan-prissatt serie med lite andra kompromisser än Majik skulle jag gärna se, (mindre fokus på låta fint och mer på funka) bättre med allt möjligt från klassisk, via radiopop till skitig rock och reggae. T.ex. Keilidh hade många tillkorakommanden, men de hade ändå en behaglig stil som succesivt eroderat med Ninka och Majik. Det är samma med slutsteg, där olika lösningar har lite olika tillkortakommanden och man kan göra olika kompromisser. Konventionella konstruktioner har sina brister, varav några ganska tilltalande.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 23, 2018 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Jag kanske är den ende, men jag gillar inte utseendet på elektronik som ser "alltför" modern och futuristisk ut.
Tycker att fronten är för blank och ser överdesignad och mainstream ut.
Lite krom på det blanksvarta och vips har vi någonting som kommer att se omodernt och förlegat ut om fem år.

Och volymknappen på översidan... Iof är det säkert inte meningen att man skall stapla denna enhet, men ändå.
Volymknappar skall sitta på fronten, det är sen gammalt.

Men det kanske bara är jag :lol:

Edit: Gillar inte heller digitala mätare/paneler på bilar. Analogt skall det vara, med riktiga visare :mrgreen:

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Sep 23, 2018 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
leif_lar wrote:
Jag kanske är den ende, men jag gillar inte utseendet på elektronik som ser "alltför" modern och futuristisk ut.
Tycker att fronten är för blank och ser överdesignad och mainstream ut.
Lite krom på det blanksvarta och vips har vi någonting som kommer att se omodernt och förlegat ut om fem år.

Och volymknappen på översidan... Iof är det säkert inte meningen att man skall stapla denna enhet, men ändå.
Volymknappar skall sitta på fronten, det är sen gammalt.

Men det kanske bara är jag :lol:

Edit: Gillar inte heller digitala mätare/paneler på bilar. Analogt skall det vara, med riktiga visare :mrgreen:
Ja, att vara modern är en stor fara. Blir gammalt fort.
Värst är dock att det ser ut som "alla andra". Att tappa identiteten är farligt.

Och RÄTT, i bilar ska det vara knappar, analoga visare och rätt färger - allt annat är rent trafikfarligt.
Saab som bygger stridsflyg har gjort massa vetenskapliga undersökningar. Kör tex en 9-5 från ca 2000, underbart vilsam och informativ på natten.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 23, 2018 14:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Håller med om det mesta angående utseende, men tycker den verkar rätt skapligt snygg nu.

Men det kanske är precis det Linn vill åt: Det får kanske väldigt gärna kännas gammalt och såå 10-tal om 5 år så att målgruppen vill ha det som känns inne då och vill HA det nya. Dvs Linn vill ha kortare livscykler genom något som inte sticker ut för mycket att man skrämmer bort de traditionella men ändå känns lite lagom modernt och som inte riskerar att bli en klassiker...


Top
   
PostPosted: Sun Sep 23, 2018 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har hört på nya Naim Nova med Utopia hörlurar, det var riktigt bra. Klart det kostar en hel del. Men för någon som har gott om pengar eller nara prioriterar dem så är det ett fint litet system att ha sär det inte är plats för flera stora låder.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 08, 2018 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linn stänger forumet för gott.
Självmord


Top
   
PostPosted: Mon Oct 08, 2018 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Ja, helt sanslöst.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 08, 2018 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Är benägen att hålla med. Jag såg deras egna diskussionsforum som till och med inkluderade organiserade bidrag från tredje parts leverantörer som en ganska unik möjlighet att bygga kundrelationer och kundlojalitet med. Tror många produkttillverkare skulle vara avundsjuka på ett företag som Linn och deras lojala kundkrets. Varför då detta steg?

Det känns som Linn rör sig längre och längre bort från de behov jag ser hos min elektronikleverantör för musikåtergivning. Tur att man har kvar sina trotjänare. De får hålla ett bra tag till.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Oct 09, 2018 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Linn stänger forumet för gott.
Självmord
Det trodde jag aldrig, Sportis du får ringa Gilad och ta ett snack..


Top
   
PostPosted: Tue Oct 09, 2018 07:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Man förstod att detta skulle komma en dag för vilket företag öppnar upp sig för att andra som kopierar eller förbättrar deras produkter får vara med och framföra sina produkter på deras forum.
Självmord var det där emot om du tyckte annat än deras LFC, om produkter som man tyckte var bra eller du spelade med fel typ av arm gentemot vad de själva tyckte.

Jag var mkt för deras Third party tread, och tyckte det var spännande när nya produkter dök upp eller att ngn har testat den/dem.
Gillade även Show us your Lp 12, 100 ways to mess up a Sondek.

På ett forum måste man få tycka vad man vill få dra egna slutsatser och framförallt framföra sina egna och tillhöra minoriteten utan att bli kallad för saker som inte hör hemma på ett forum.

Synd för dem som dock fick ut ngt av det och fick uppslag och svar på sina frågor om problem och dylikt.

Finns ett fint forum för oss som gillar Linn Sondek Lp 12 på Fb och faller mig också i smaken likt detta forum.

[O/]Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Oct 09, 2018 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Har varit mycket sällan på Linns forum, men saknar det redan. Lycka att vi har Selleri och i viss mån Lejonklous forum!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Oct 09, 2018 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Visst är det tråkigt att Linn forumet läggs ned, men går världen under för det?

Tycker att en del reaktioner är konstiga typ "nu är det dags att byta märke". Man köper väl inte apparater utifrån om tillverkaren har ett forum eller inte.

Och det finns annat att göra än att hänga på ett forum. Lyssna på musik, t ex... :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Tue Oct 09, 2018 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
torig wrote:
Och det finns annat att göra än att hänga på ett forum. Lyssna på musik, t ex... :wink:
Det har du naturligtvis alldeles rätt i :D.

Det jag menade med min kommentar var att jag bedömer att utvecklingsresurserna på Linn nu alltmer riktas mot produkter som inte primärt är de jag önskar av prylarna som jag vill ha för att njuta av musiken, som Exakt (ej tillgängligt för oss hembyggare), SO och Selekt lifestyle lösningar. Och har jag valt att spendera på andra sidan av 500 tusen för att njuta av musik utvecklar jag gärna en nära personlig relation med den leverantören. Bra produkter, fabriksbesök och personliga möten har varit värdefulla att bygga på min lojalitet, men också ett öppet forum där företagets anställda själva bidragit med kunskap och tips. Om Linn nu väljer att sluta sig och utveckla mer stängda system för sina kunder, kanske det påverkar mina val framöver. Vem vet.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Oct 09, 2018 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Citerar kriminologprofessorn: "Kommer inte ligga sömnlös"

Har inte besökt Linns forum senaste halvåret. Min bild av det forumet är att i en tråd på 10 sidor finns det 1 inlägg som är matnyttigt. Massor av interna skämt som är helt omöjliga att ha förståelse för eller känna sig delaktig i.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 09, 2018 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Roland wrote:
Citerar kriminologprofessorn: "Kommer inte ligga sömnlös"
Visst. Men jag tror jag till viss del kommer sakna troubleshooting och development trådarna. Och att forumet trots sina brister och begränsningar var en levande och möjlig kanal att kommunicera med företagets representanter i. Utan forum tänker jag hemsidan riskerar att reduceras till en livlös sällan besökt marknadsföringspamflett.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited