selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jun 10, 2018 20:14 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Tue May 15, 2018 13:34
Posts: 2
Location: Vänersborg
Hej!

Ny på detta. Inte renlärig. Inte ens ägare av LINN. Men nyfiken och vill fråga utifallatt. Har ett system av salig blandning, men saknar en mediastreamer som spelar upp från Tidal, Spotify (connect) och från mina NASar. Testat min brors LiNN Majik DSM och fann att spelsättet gav mersmak. Använde digital utgång till min Hegel DAC, men upplevde att det fanns en orubblig takt och tajthet som jag saknar från min dator.

Jag har med alla åtgärder fått min dator att bli hygglig som uppspelare, men bra lär nog aldrig en konventionell dator bli. Allt är anpassat för data och jordplanen samt drivspänningar för USB ser inte kloka ut i oscilloskop. Aldrig kollat på hur en LINN ser ut, men läser att de nätdelar man använder, trots switch-mode, är mycket väl filtrerade, samt att anslutningars skärmar och jordplan är omsorgsfullt undanhållna från känsliga kretskortsjordar som måste vara stabila.

Stämmer detta enligt er som satt er in i detta? Jag vill uppnå en läggning som blottlägger minsta nyans, har en orubblig 3-dimensionalitet i ljudscenen och en dynamisk fast taktupplevelse. Jag har uppnått mycket av detta i riggen. Mycket rfi, nätrippel och DC är filtrerat, samt datorns smutsiga 5V/DC är utbytt mot en betydligt renare. Allt med resultatet dit jag vill. Brorsans Majik DSM visade dock en ännu större snärt i anslagen, utan att jag fick den överlivliga känslan jag ibland upplevt.

Tydligen är det viktigt att välja någon av de senare mediaspelarna tack vare ny klocka/DAC? Jag skulle gärna se en komplett lösning med ett schysst försteg ihop med en streamer/DAC, helst med balanserade XLR ut.

Det vore super med vettiga råd från er ringrävar att väga samman med brorsans. Jag har funderat typ att Klimax är långt över min budget, men vill ju såklart ändå ha så det värker... :P ... Kikar man på Akurat DS däremot, vilken generation där (DS/0, DS/1 eller DS/… ? Om det finns Akurate DS renew, vilken modell/version bör detta vara? Det verkar som alla har balanserat ut? Är försteget ok i denna rena DS? Hegels DACar har riktigt bra försteg, så det känns som om en bra DS från LINN inte borde göra mig besviken? Jag har stora krav på att nätverksingångarna verkligen är tysta från nätverks-, samt skärmbrus.

Tacksam för alla if's and but's, samt do's and don'ts :D

_________________
Man behöver inte vara galen för denna hobby, men det underlättar :shock:


Kör med WD NASar, Intel NUC dator, Hegel DAC och Classé slutsteg. Burkarna är ett par JBL Ti250 och lågbasen kommer från en REL. Allt kopplas med Supra.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 11, 2018 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Sword wrote:
Hej!

Tydligen är det viktigt att välja någon av de senare mediaspelarna tack vare ny klocka/DAC? Jag skulle gärna se en komplett lösning med ett schysst försteg ihop med en streamer/DAC, helst med balanserade XLR ut.
1. Klimax DSM alt Klimax Renew DSM.
2. Akurate DSM alt Akurate Renew DSM.
3. Har dock inte sett så många Akurate Renew DSM, och priset torde vara väldigt nära Klimax Renew DSM.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 11, 2018 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Den senaste iterationen av Klimax och Akurate DSM innehåller en helt ny och Linns fjärde evolution av D/A omvandling. Med förbättrad kontroll av klocka, matning, referensspänning och digital signalbehandling. Den kallas för Katalyst och jag har blivit grymt imponerad av resultatet när jag lyssnat. De finns inte i några Renew varianter än.

Behöver du fler ingångar och förstegsfunktionalitet är det en DSM lösning du ska leta efter. Linn har också utvecklat ett systemtänk som distribuerar signalerna digitalt så länge som möjligt i signalkedjan som de kallar Exakt. Men då behöver du både nätverksspelare, försteg och slutsteg från Linn.

Lycka till att hitta en lösning som passar dig. Jag har varit nöjd med mina Linn prylar i över 30 år.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Jun 11, 2018 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Vad är din budget?
Desto nyare generation du har råd med desto bättre kommer det att låta.
Det bästa är nog att släppa på dom tekniska kraven och gå all in på lyssningsintrycken.
Utan att ha jämfört med en PC-lösning skulle jag våga sätta mina pengar på att valfri Linn-streamer kommer att låta bättre.
Bäst är ju alltid att jämföra, men det är förstås inte alltid så lätt.
Renewarna som Fredrik nämner är ett toppenval som kommer att ge dig massor för pengarna. Speciellt Klimax dyker upp med jämna mellanrum här på forumet och på hifimagasinet.com.

Håll oss uppdaterade med utvecklingen!

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed Jun 13, 2018 09:22 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Tue May 15, 2018 13:34
Posts: 2
Location: Vänersborg
Stort tack för alla kloka ord. Tänkte försöka undvika DSM, då jag inte behöver integration av förstärkare/slutsteg, känns som en onödig ballast att släpa om den ej används (eller jag missuppfattat? Brorsans Majik DSM är integrerad lösning med slutsteg).

Mitt Classé slusteg är otroligt neutralt och ändra skepnad direkt efter hur det ser ut uppströms. Samt har en mycket god dämpfaktor vilket är välgörande för mina JBL. Så i dagsläget känner jag behovet av en klokt konstruerad tyst mediaspelare/streamer som klarar att undertrycka den mängd störningar och brus nätverk ger. Har den ett bra inbyggt försteg, är det en bonus, då jag slipper en länk i kedjan (Hegel DAC). Kommer ej sakna annat än digitalt nätverk, det är numer enda källan (Tidal och NAS samt frugans icke förhandlingsbara Spotify :arrow: ).

Jag gillade min brors Majik. Jag behöver inte DSM. Men enligt honom måste det vara den senare utgåvan av digitaltekniken. Akurate och Klimax med Katalyst i DS-version är förmodligen magiskt bra och skulle möta mina högt ställda önskemål. Om man skulle spåna över en streamerlösning med bibehållen Hegel DAC/försteg, då det motsvarade den set-up jag provade. Då skulle en Majik DS med senaste klockan bli samma sak, antar jag. Styrappen kan sitta i min dator, möjligen också i en platta, som inte längre är del av musikkedjan, utan renderingen sker i Majiken. Digitalt ut via coax till Hegel DAC, balanserat analogt till Classé.

Har Sneaky samma kretsar, tror ni. Eller den efterföljande, "Sekrit"? Underbara namn, förresten... Någon som hört dessa? Jag tror att LINN givetvis gör mer kompromisser på billigare modeller, men intrycket är att dom vet mycket väl om digitalteknikens problem och sannolikt korrigerar dessa även på instegsgrejor. En Sekrit är troligen redan den mycket bättre än en dator? Kan den matcha en Majik DS, om det är någon som hört? Ska läsa lite om det finns tester …

Igen, tack för era tankar till en noob inom LINN ...

_________________
Man behöver inte vara galen för denna hobby, men det underlättar :shock:


Kör med WD NASar, Intel NUC dator, Hegel DAC och Classé slutsteg. Burkarna är ett par JBL Ti250 och lågbasen kommer från en REL. Allt kopplas med Supra.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 13, 2018 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
En Akurate DS/1 är ett bra val och ligger hyfsat till prismässigt samt har bra prestanda som du nog skulle vara nöjd med. Om du slås av uppgraditis kan du ju alltid uppdatera den med Katalyst och då har du något riktigt bra.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Wed Jun 13, 2018 15:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Lyssna på en Naim Atom eller unitiqute2 också. Prisvärda


Top
   
PostPosted: Wed Jun 13, 2018 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Min mycket grova gissning skulle vara att Sneaky/Sekrit liknar Majik nivån i systemlösningen. Det är Linns basnivå, där Akurate och Klimax innehåller mer påkostade designlösningar. Sneaky/Sekrit är lösningar för strömning/nätverk utan frontkontroller som därför behöver styras via app. Men det borde vara liknande designlösningar som sitter i Majikprodukterna, som är gjorda för att också kunna styras från fronten. Gillade du Majik när du testade den kan nog en Sneaky/Sekrit funka bra också.

Med Klimax DS/1 renew får du en grymt bra nätverksspelare som du borde kunna hitta till attraktivt pris. Dock inte längre uppgraderingsbar till Linns nyaste kretslösningar. Obs! Klimax DS/0 (Linns första version av nätverksspelare) har uppenbara brister med mättade utgångstransformatorer vid basrik musik, som inte går att åtgärda. Den versionen skulle jag undvika om jag gillar mycket bas. Linns rekommenderade lösning på den problematiken var att du skulle bygga om dina digitala filer med ett basfilter. Det funkade när jag testade, men var inte en acceptabel lösning för mig.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Jun 14, 2018 17:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Observera att det inte är alla DSM som innehåller slutsteg! Bara Majik, Sneaky och Sekrit gör det.

Tycker det låter som att Klimax eller Akurate DSM är just det du söker. Välj Renew om du vill ha en billigare men lite fulare lösning (smaksak antar jag...). Du får DS-funktionalitet, analoga och digitala ingångar, samt inbyggt försteg (med balanserat och obalanserat ut). På de nyare årgångarna också Exakt in och ut, men det har du troligen inte nytta av som det låter.

Observera också att du inte alls måste ha Linn-slutsteg och högtalare för att köra Exakt, däremot måste du ha aktiva högtalare (helst såna det finns färdigutvecklade filter till). För Exakt krävs också en Exaktbox, utöver en DSM.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Thu Aug 09, 2018 19:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
matss wrote:
Obs! Klimax DS/0 (Linns första version av nätverksspelare) har uppenbara brister med mättade utgångstransformatorer vid basrik musik, som inte går att åtgärda. Den versionen skulle jag undvika om jag gillar mycket bas. Linns rekommenderade lösning på den problematiken var att du skulle bygga om dina digitala filer med ett basfilter. Det funkade när jag testade, men var inte en acceptabel lösning för mig.

mvh, mats
Det där blev inte helt rätt tycker jag.

Det som Klimax DS/0 har problem med är musik som har DC-lågnivåinformation i mängd som egentligen borde filtrerats bort innan släpp.

Murrays skriver så här:

"I think you may be experiencing saturation of the output transformers in the Klimax DS. In order to keep the output stage of the KDS as simple as possible, it was decided to omit the normal AC coupling stage between the DAC and the output transformer. This minimises the number of components in the signal path, but does leave the transformer vulnerable to saturation.

We have come across a small number of tracks that cause noticeable saturation distortion, but these have all had significant DC content (usually as a result of poor mastering, and/or mis-applied processing). We have toyed with the idea of putting a digital high-pass filter in the KDS to limit the amount of low frequency content reaching the transformer, but we currently suggest that any problem tracks be pre-processed to remove any DC. This approach preserves the pure signal path of the KDS by only filtering tracks that cause a problem.

You can use Audacity to do the filtering. A 1st order (6dB/octave) high-pass filter starting at 5Hz is usually sufficient."

Dvs..

Problemet är egentligen ganska litet. Det är inte mycket musik som är skapad "felaktigt" på just det här viset.

Jag lyssnar rätt mycket på basrik musik helt utan problem i 99.9% av fallen.. Dvs, felet ligger inte specifikt i just basrik musik så som du påstår utan på vilken musik som helst som är lite knasigt producerad. Hur de löste det till Klimax DS/1 var att de drog till med kraftigare utgångstrafos såvitt jag vet. (inte helt 100 på det men jag vill minnas att de gjorde så för att bibehålla så ren signal som möjligt men ändå klara av tokiga produktioner utan att trafosarna knäar ihop helt (och orsakar distortion.))

Mvh

Alex

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Aug 09, 2018 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag tycker inte jag lyssnar specifikt på uttalad basrik musik, men behövde inte leta så länge bland favoriterna i min skivsamling för att hitta musik som exponerade detta problem den korta stund jag ägde en DS/0 - The xx debutskiva till exempel. Låt vara att mycket nyproducerad musik tyvärr kan vara loudnessmaxad och slarvigt mastrad, men det tycker jag inte ska vara en ursäkt för att det ska behöva låta ännu värre genom en produkt för en bra bit över hundratusen kronor.

Sen kan jag förstå Linn att de vill undvika lösningar som gör all musik sämre återgiven, och istället föreslår att användaren ska åtgärda de stycken som orsakar problem. Men det blev för omständligt för mig.

Linn kände till problemet, erbjöd en workaround och har sen försökt åtgärda problematiken genom större transformatorer samt nytt utgångssteg till DS/1. Jag ville bara upplysa om detta med mitt inlägg. Sen tycker jag det är upp till var och en att personligen bestämma vad som är acceptabelt eller inte för en själv.

Tack för att du förtydligade genom att bifoga den detaljerade informationen om problematiken från ursprungstråden.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Aug 10, 2018 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Många intressanta frågor, o välkommen.
Riktigt avis på dina JBL. Klassiker, vackra och bra.
Sword wrote:
men bra lär nog aldrig en konventionell dator bli. Allt är anpassat för data och jordplanen samt drivspänningar för USB ser inte kloka ut i oscilloskop. Aldrig kollat på hur en LINN ser ut, men läser att de nätdelar man använder, trots switch-mode, är mycket väl filtrerade, samt att anslutningars skärmar och jordplan är omsorgsfullt undanhållna från känsliga kretskortsjordar som måste vara stabila.
Kul att du upptäkt att mycket påverkar prestandan.
Sword wrote:
Jag vill uppnå en läggning som blottlägger minsta nyans, har en orubblig 3-dimensionalitet i ljudscenen och en dynamisk fast taktupplevelse. Jag har uppnått mycket av detta i riggen. Mycket rfi, nätrippel och DC är filtrerat, samt datorns smutsiga 5V/DC är utbytt mot en betydligt renare. Allt med resultatet dit jag vill. Brorsans Majik DSM visade dock en ännu större snärt i anslagen, utan att jag fick den överlivliga känslan jag ibland upplevt.
Ja, det är väldigt svårt att bygga dator som klår Linn DS. Dyrt är det med då man får köpa o kasta det som är kass.
Sword wrote:
Tydligen är det viktigt att välja någon av de senare mediaspelarna tack vare ny klocka/DAC?
Nej. det är det inte. DAC har mindre betydelse än hur man implementerar den. Som vid all annan elektronik-konstruktion.
Tex strömmatning är superviktigt, något Linn är bra på. Riktigt bra. Sedan är stabil klocka viktigt såklart.
Sword wrote:
Kikar man på Akurat DS däremot, vilken generation där (DS/0, DS/1 eller DS/… ? Om det finns Akurate DS renew, vilken modell/version bör detta vara? Det verkar som alla har balanserat ut? Är försteget ok i denna rena DS? Hegels DACar har riktigt bra försteg, så det känns som om en bra DS från LINN inte borde göra mig besviken? Jag har stora krav på att nätverksingångarna verkligen är tysta från nätverks-, samt skärmbrus.
Med ditt slutsteg, högtalare och krav på återgivning ska du gå på Akurate DS eller Klimax DS.
De andra är inte bra nog. Det kommer du märka om du köper Majik o da andra.
Hoppa över DSM, sämre och dyrare. Fylld med finesser som kostar och försämrar.
Redan DS har digital volymkontroll om man nu vill köra med en sådan. Jag skulle köpt en Lejonklou Kikkin. Snuskigt bra och kostar beg ynka 3kSEK.
Bättre klipp finns inte i hifibranschen!

Och ja, /0 är första modellen, /1 är andra, osv. Katalyst är fjärde generationen (dvs /3)
Hoppa /0 då generation 2 är klart bättre för inga merpengar.
/2 är bättre igen, kostar lite mer.
/3 (Katalyst) är svindyr begagnat = hoppa över den. Där kan du vänta några år till Linn släpper /4 för då kommer /3 rasa i värde.

Så satsa på /1 eller /2 och lägg slantar på BRA nätverksprylar (NAS, ethernetkablar, switch, hylla för detta, bra elkablar mm mm ) DET gör större skillnad än en /3 driven av skitsignal från nätverket.


Last edited by sportbilsentusiasten on Fri Aug 10, 2018 09:05, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Aug 10, 2018 09:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredrik wrote:
Sword wrote:
Hej!

Tydligen är det viktigt att välja någon av de senare mediaspelarna tack vare ny klocka/DAC? Jag skulle gärna se en komplett lösning med ett schysst försteg ihop med en streamer/DAC, helst med balanserade XLR ut.
1. Klimax DSM alt Klimax Renew DSM.
2. Akurate DSM alt Akurate Renew DSM.
3. Har dock inte sett så många Akurate Renew DSM, och priset torde vara väldigt nära Klimax Renew DSM.
Renew kan inte uppgraderas, det kan de "riktiga" DS.
Det ska man tänka på.
Renew passar bra för en person som vill stanna på en lägre nivå. Får intryck att trådskaparen har större ambitioner... :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Fri Aug 10, 2018 09:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sword wrote:
Har Sneaky samma kretsar, tror ni. Eller den efterföljande, "Sekrit"? Underbara namn, förresten... Någon som hört dessa?
Som sagt, strunta i dessa instegsprylar. Skaffa minst Akurate.
Även med Akurate DS kommer du till slut köpa Klimax DS. De är så mycket bättre. Är där de flesta hamnar, ja de som har slantarna dvs.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 10, 2018 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Detta ser ju supernice ut
http://loanghenhachay.com/mot-mau-loa-t ... a-jbl-l250


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited