selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jun 29, 2018 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
Någon som hört skillnad på KEDSM och AEDSM vid uppspelning av flac?
Såklart, massa gånger. Och har skrivit om detta tidigare flera ggr.
Blindtestat såklart:
- för många kunder i butik
- för handlare
och även för Linn säljrepresentant som (heller inte) fick veta vad vi gjorde. Jo han kunde givetvis detektera (rätt) skillnad. På frågan vad vi gjorde fick lyssnarna veta att vi;
A/ bytt Ethernetkablar o riktning
B/ bytt NAS
C/satte NASen på en bättre hylla
D/ Flyttat DS till bättre hylla
E/ bytt mellan KEDSM och AEDSM i Exaktsystem

Dessa blindtester har även utförts med två ledande Linn-personer.
En av dessa satte allt, den andra var osäker på vissa moment och hörde ingen skillnad på vissa.
Har aldrig skrivit vilka dessa två är. Tycker man inte ska tala om andra individer i tredje person av respekt för dessa individer.

Två saker är intressant.
1. en skillnad är detekterbar.
2. även "bättre eller sämre musikalisk förståelse" är detekterbar

Har upprepade ggr bjudit hem till mig för demo. Få har nappat. Men debatera om-o-om-igen, vill många :wink:


PS
KEDSM vs AEDSM i ett Exaktsystem kanske inte är prisvärt för alla, men för en del personer är det värt det. Andra köper KEDSM för utseendet. Alla gör som de finner passar dem bäst!

Även vissa handlare har demat olika liknande digitala "tweaks" för sina kunder.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 29, 2018 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
cortina wrote:
Vill man ha det Exakt?
Jag har varit på flera demo av Exakt hos handlare.
Vid dessa demo är det ingen i sällskapet som sagt att icke-Exakt skulle ha varit det bättre alternativet baserat på vad man hört. Om man slår ihop alla mina upplevda demo och samtliga röster så blir nog totalen över 100 röster som talar för Exakt. :idea:

Nu har jag inte lyssnat på något icke-Exakt system på väldigt lång tid. Skulle vara roligt att åter igen lyssna på ett bra system baserat på en Linn DS/DSM med något bra för- och slutsteg. Frågan som du cortina ställer om hur det låtit idag med en vidareutvecklad Linn DS utan Exakt och Klimax Kontrol får vi kanske aldrig veta.
cortina wrote:
Om Linn sågat manipulering av signalen
Menar du att signalen inte är manipulerad när den går igenom Klimax Kontrol?
Du måste nog förtydliga det där.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 29, 2018 16:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Jag håller med dig Roland. Jag är tveksam till en hel del av Linns senare produkter och tycker att resultaten spretar betänkligt, det är inte självklart att de dyrare prylarna är bättre (särskilt gäller detta högtalare i min mening). Är också kritisk till att Linn börjar beskriva alla förbättringar i tekniska termer, istället för att prata om resultatet.

Men, det är inte Exakt som är problemet. Att Exakt faktiskt är en bra teknologi har jag inte haft anledning att ifrågasätta.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Fri Jun 29, 2018 19:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Roland wrote:
cortina wrote:
Om Linn sågat manipulering av signalen
Menar du att signalen inte är manipulerad när den går igenom Klimax Kontrol?
Du måste nog förtydliga det där.
Kanske skulle skrivit avsiktlig manipulering men tycker det i princip är skillnaden i filosofi mellan att manipulera mot att bevara. I Exakt är (som jag uppfattat det) en del att avsiktligt påverka signalen för att kompensera för uppmätta skillnader i enskilda element vid en viss given lyssningsposition, temp osv.

Förutsätter att Linn med Klimax Kontrol fortfarande strävade efter att bevara signalen så opåverkad som möjligt.

(Förr var tonkontroller av ondo för det var en onödig, oönskad påverkan och ev problem med rum/akustik skulle lösas med placering, möblering etc och hjälpte det inte var lösningen att gå på andra högtalare, t ex Kaber istället för Keltik i svåra rum. Nu ska man fortfarande lägga lite tid på högtalarplacering men sen är lösningen på ev problem att (via SO) dämpa uppskattade problemfrekvenser för att man ska kunna motivera att det går att sälja alla högtalare till alla kunder oavsett rum. Och vill man kan man öka på basen efter smak. Men blir det ett bättre resultat? Åter, detta sista var mest ang SO men visar på förändringen i filosofi efter Ivor.)


Top
   
PostPosted: Sat Jun 30, 2018 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
cortina wrote:
I Exakt är (som jag uppfattat det) en del att avsiktligt påverka signalen för att kompensera för uppmätta skillnader i enskilda element vid en viss given lyssningsposition, temp osv.

Förutsätter att Linn med Klimax Kontrol fortfarande strävade efter att bevara signalen så opåverkad som möjligt.

(Förr var tonkontroller av ondo för det var en onödig, oönskad påverkan och ev problem med rum/akustik skulle lösas med placering, möblering etc och hjälpte det inte var lösningen att gå på andra högtalare, t ex Kaber istället för Keltik i svåra rum. Nu ska man fortfarande lägga lite tid på högtalarplacering men sen är lösningen på ev problem att (via SO) dämpa uppskattade problemfrekvenser för att man ska kunna motivera att det går att sälja alla högtalare till alla kunder oavsett rum. Och vill man kan man öka på basen efter smak. Men blir det ett bättre resultat? Åter, detta sista var mest ang SO men visar på förändringen i filosofi efter Ivor.)
Som jag uppfattat min konversation med representanter från Linn så strävar de på samma sätt nu med Exakt som förut (oavsett Ivor eller inte), att bevara så mycket som möjligt av ursprungssignalen på skivan eller filen genom återgivningskedjan. Och det tycker de att de klarar bättre med digital teknologi idag, än med analog teknologi som i tidigare produkter. Jag är böjd att hålla med dem om det, vid de tillfällen jag haft möjlighet att utvärdera Exakt under kontrollerade former.

Med digital teknologi öppnar sig också mycket större möjligheter att bearbeta signalen efter behov, utan att det ska behöva få några direkta negativa ljudliga konsekvenser för den slutgiltiga musikåtergivningen. Ofantligt mycket större möjligheter än med analog teknologi. Space Optimisation är i grunden en avancerad tonkontroll och den skulle inte kunna gå att realisera i analog teknik. Med nu går det i den digitala världen. Och det kan ge ny önskvärd funktionalitet för Linns kunder och deras handlare. Jag kan förstå varför de tagit detta steg.

Själv försöker jag i första hand hantera ett akustiskt problem i den akustiska världen, med förändrad placering, andra högtalare etc.. Att kompensera akustiska tillkortakommanden med elektronik blir för mig alltid en kompromiss - att försöka justera ett fel med ett annat. Den kompromissen vill jag helst undvika. Men ibland går det helt enkelt inte att hitta en lösning, och då kan SO funka bättre än utan. Så jag kan återigen förstå vad Linn är ute efter.

Jag tycker Linns Exaktsystem låter imponerande bra när de fått till installationen. Helst utan SO inkopplad om det går att undvika. Med obegränsade tillgångar skulle jag gå för Exakt. Samtidigt är jag grymt tillfredsställd med min gamla analoga set up. Jag suktar efter en Katalyst uppgradering och det skulle vara kul att testa fram Exaktfilter till mina egna högtalare. Men jag klarar mig fint som det är också, och lägger pengar på musikupplevelser istället.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jun 30, 2018 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Klokt inlägg, Mats!

Tycker att det ibland blir onödigt polariserat i diskussionerna. Särskilt från tidigare Linn-ägare och de som tycks längta tillbaka till ”LK-tiden”. Det klagas på att Linn ”tjänar pengar”, bl a på uppgraderingar. Det är väl bra, men det finns fler tillverkare som gör täta uppgraderingar som kostar och där recensionerna alltid är typ ”det bästa jag hört”. :wink:

Vad det gäller Exakt har jag inte hört det i hemmiljö, bara i affär och inte har det låtit dåligt.

Linn har ju, allt sedan man börjat bygga elektronik, satsat på att vara i framkant vad det gäller den tekniska utvecklingen och man behöver inte gå på Exakt eller experimentera med SO. Linn erbjuder många alternativ.

För mig är rätt placering och akustikförbättringar dock viktigare än SO. Men många hem (ex med öppna planlösningar) är svårmöblerade vad det gäller att få till en ideal högtalarplacering. Kanske kan SO här vara en hjälp.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sat Jun 30, 2018 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
torig wrote:
Vad det gäller Exakt har jag inte hört det i hemmiljö, bara i affär och inte har det låtit dåligt.
För några år sen hade jag och min kompis möjligheten att utvärdera Exakt mot analogt Linn system hemma hos oss, med både lyssning och mätningar. Visade på en del intressanta resultat. Det skulle ha blivit en artikel men verkar inte bli av. Kanske kan jag lägga ut valda delar här istället vid tillfälle.

Då blev det klart för mig att Exakt lägger till mindre till musiken än motsvarande analoga Linn lösning. Det är uppenbart inte alla som gillar att den inspelade signalen återges med minsta möjliga påverkan. Och det är helt ok för mig, smaken är personlig. Men jag kan köpa Linns strategival.

Tyvärr (eller tur kanske sett till kostnaden :shock:) passar inte Exakt in hos mig med mina egna högtalare. Än.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jun 30, 2018 20:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
matss wrote:
torig wrote:
Vad det gäller Exakt har jag inte hört det i hemmiljö, bara i affär och inte har det låtit dåligt.
För några år sen hade jag och min kompis möjligheten att utvärdera Exakt mot analogt Linn system hemma hos oss, med både lyssning och mätningar. Visade på en del intressanta resultat. Det skulle ha blivit en artikel men verkar inte bli av. Kanske kan jag lägga ut valda delar här istället vid tillfälle.

Då blev det klart för mig att Exakt lägger till mindre till musiken än motsvarande analoga Linn lösning. Det är uppenbart inte alla som gillar att den inspelade signalen återges med minsta möjliga påverkan. Och det är helt ok för mig, smaken är personlig. Men jag kan köpa Linns strategival.

Tyvärr (eller tur kanske sett till kostnaden :shock:) passar inte Exakt in hos mig med mina egna högtalare. Än.

/m
Hade varit intressant läsning. Men vad menar du mer specifikt när du säger att Exakt lägger till mindre till musiken än motsvarande analoga? Låter mer som ”hifi”-parametrar än tune-dem, men jag kanske missuppfattar? Inte otroligt.
Var det 2-vägs-högtalare eller (väsentligt) fler? Vad var övr utrustning etc?


Top
   
PostPosted: Sat Jun 30, 2018 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
cortina wrote:
Hade varit intressant läsning. Men vad menar du mer specifikt när du säger att Exakt lägger till mindre till musiken än motsvarande analoga? Låter mer som ”hifi”-parametrar än tune-dem, men jag kanske missuppfattar? Inte otroligt.
Var det 2-vägs-högtalare eller (väsentligt) fler? Vad var övr utrustning etc?
Förstår inte riktigt hur ”att inte lägga till” blir en hifi-parameter och inte tune-dem? Jag menar att det var enklare att följa och ryckas med i musiken med Exakt. Analogt grötade till det. Kanske kan funka förföriskt för viss musik, men inte för allt.

Det var Akubarik och Kaber system. Klimax tolva, Klimax DSM, AEbox10 och Akurate slutsteg till Kaber. Om jag minns rätt.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jun 30, 2018 21:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Att ena lägger till låter ofta som att det andra (Exakt i detta fall) är klarare, mindre brus osv som brukar låter mer som hifi-/ljudparametrat än musiikalitet. Det var bakgrunden till frågan.

Så det var en lite blandad jämförelse och t.ex. inget helt analogt försteg etc? Betvivlar dock inte era slutsatser från jämförelsen.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 30, 2018 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
cortina wrote:
Att ena lägger till låter ofta som att det andra (Exakt i detta fall) är klarare, mindre brus osv som brukar låter mer som hifi-/ljudparametrat än musiikalitet. Det var bakgrunden till frågan.

Så det var en lite blandad jämförelse och t.ex. inget helt analogt försteg etc? Betvivlar dock inte era slutsatser från jämförelsen.
Vi ville jämföra Exakt mot analogt aktivt. Helt analogt blev det med LP12 genom Klimax DSM. Det här var när DSM fortfarande erbjöd den lösningen. Ett KK hade blivit överflödig i den kedjan.

Mindre brus och annat skräp ivägen betyder enklare för musiken att ta sig igenom i min bok.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Jul 01, 2018 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Visst har det väl varit tal om att Linn haft någon form av "färgning" på ljudet/musiken?
Undrar om det inte diskuterats friskt om detta på gamla faktiskt.se.
Denna färgning skall ha gjort musiken mer njutbar men mindre trogen originalinspelningen, iaf mätmässigt.
Jag minns när jag läste om denna färgning för första gången, att jag funderade på om det egentligen spelar någon roll hur man gör med originalinspelningen, om den ena lösningen är mer engagerande att lyssna på så måste den väl vara bättre, för det är ju trots allt den bästa upplevelsen vi (sellerister) vill åt. Även om den är mätmässigt sämre.
Som en bil med två olika däck, det hårdare däcket återspeglar underlaget bättre, medan det mjukare däcket kommer att göra resan mer njutbar i längden.
Kan det vara denna sk färgning som försvunnit iom Exakt? Då menar jag inte att Exakt är sämre musikmässigt, jag tycker fortfarande att Exakt är mer musikaliskt än tidigare Linn-anläggningar jag ägt/lyssnat på.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed Jul 11, 2018 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
... jag tycker fortfarande att Exakt är mer musikaliskt än tidigare Linn-anläggningar jag ägt/lyssnat på.
De allra bästa musikupplevelserna jag fått med Linn-anläggningar har varit med Exakt-tekniken. Tyvärr även bland de sämsta. På något sätt känns det som om Exakt har flyttat ljudet/upplevelsen från hårdvara till mjukvara. Dvs den elektronik och de högtalare som Linn tagit fram har potential att låta oändligt mycket bättre än de gör idag, bara mjukvaran är OK. Minns en demo hos HF där man demade ett par 140:or passivt (minns ej slutsteg) och i jämförelse med Exaktboxen (en Exaktlåda med inbyggda slutsteg) - skillnaden var enorm. Jag har alltid ansett 140:an en av Linns mest prisvärda högtalare (om än långt ifrån den bästa) men med Exakt-drivning var lyftet otroligt. Svårt att tro att man kan få bättre ljud för 86 tusen (nypris 140 högtalare samt Exakt-box) från Linn.

I andra änden av skalan var en demo med 530 som med ett pris på typ 130 tusen lät som skräp. Som dom lät skulle jag inte ens betala 5 tusen...

Antingen har jag inte hört de bästa "Icke-Exakt"-anläggningarna eller så har andra av er inte hört Exakt som det kan låta. Det finns områden som Exakt kan förbättras i, men det verkar vara mest mjukvara eftersom det stadigt blir bättre.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jul 14, 2018 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
leif_lar wrote:
...

I andra änden av skalan var en demo med 530 som med ett pris på typ 130 tusen lät som skräp. Som dom lät skulle jag inte ens betala 5 tusen...

/ B
Efter semestern kan du gå tillbaks till high fidelity och lyssna på 530 i lilla rummet. Det lät väldigt bra när jag var där i förra veckan. Berätta gärna om det låter samma som du minns ifall du gör jämförelsen igen.


Top
   
PostPosted: Tue Jul 24, 2018 17:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
En sak som Exakt inte kompenserar för, eller SO öht, är det faktum att det inte bara sker förstärkningar i vissa frekvenser beroende på rum och placering, det sker även utsläckningar på andra frekvenser. Ska man få det riktigt Exakt skulle även dessa behöva kompenseras/förstärkas. Tog upp det med min handlare som menade att det skulle troligtvis bli en för stor last för slutstegen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited