selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Thu May 31, 2018 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Jag har tidigare tvivlat på Linns exakthet när jag tittat på konstruktionen. En dyr fin arm, en likadan pickup, med tre skruvfästen så den verkligen ska komma på rätt plats, en stadig montering av tonarmen i tonarmsplattan - och som avslutning skruvas tonarmsplattan i spånskiva fast med tre små skruvar i ett plåtchassi! Med pickupen fastskruvad med tre skruvar, varav en av dem är icke justerbar i längdled så ställer det extrema krav på måttet mellan tallrikens lager och tonarmens horisontella lagring. Detta har absolut bättre förutsättningar idag med Keel och Kore men tidigare var ju montaget rena skämtet.
ok, skaffa då en annan spelare som är gedigen, tokdämpad och "ingenjörsmässigt" designad - men som låter kass.
Tro inte att en LP12 är slumpmässigt framtagen.
Såja, nu ska vi inte vara griniga ;-)

Och nej, LP12:an är inte slumpmässigt tillkommen. Men det tog ganska många år innan man insåg att något behövde göras åt tonarmsmontaget.

Som du vet har jag en hygglig LP12:a och är totalnöjd med ljudet. Min första LP12:a köpte jag i början på 80-talet, den blev tyvärr stulen -84 vid ett inbrott och under några år lekte jag med andra spelare. Men i början av 90-talet föll jag till föga och köpte mig min nuvarande 12:a (som blev rejält uppgraderad -2004). Tycker fortfarande att ett skramligt innerchassi av plåt med en spånplatta som tonarmsfäste är en mycket dålig lösning. Keel, Kore och liknande tredjepartslösningar är absolut att föredra om man vill ha en precisionsmontering som dessutom håller över tiden. Spånplattor ändrar tex dimension efter fuktigheten i rummet vilket förändrar tonarmens avstånd till tallrikscentrum, något som ställer till det med alla vinklar som ska stämma. Linn själva menar ju tex att man ska ha en absolut fasthet mellan tonarm och tallrik, att lager ska vara glappfria såväl i tonarmen som i tallrikens lager för att man ska en total fasthet där det är enbart nålens rörelser som ska föras vidare, utan påverkan från flexningar någonstans däremellan. Antingen så stämmer inte Linns påståenden eller så är den gamla konstruktionen skräp.

Det hindrar ju inte att den gamla lösningen låter bra, för det gör den, men det är väl ingen som förnekar att Kore och Keel låter bättre?

För övrigt är ingenjörsmässiga lösningar inte alltid så dåliga, jag gissar att det är ingenjörer som ligger bakom de allra flesta av Linns konstruktioner/produkter :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jun 01, 2018 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
sportbilsentusiasten wrote:
Lennart, vi har helt olika syn på återgivning. Jag gillar bättre hur Linn bygger skivspelare än det du bygger. Finns andra som gillar det du gör bättre. Helt ok men glöm inte att Selleri är ett Linnforum. :wink:
För vi är två helt olika individer och jag tillhör inte en grupp som tycker att det ska låta si och så, utan lämnar detta till var och en.

Det får man gilla. Här låter det som ngn går på otrampad mark och inte vet vad man pratar om då man har åsikter om ngt man inte har hört, Välkommen till Hotell Liseberg 15-16/9 även om man har en annan syn på det jag bygger.
Det finns många som gillar det jag gör och bygger vilket jag tycker är väldigt roligt.

Mkt väl medveten att detta är ett Linn forum, men man måste klara att andra tycker olika om samma saker och jag vill vara en av de som är främst i ledet att förbättra the old fruitbox.

Trevlig helg !

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Fri Oct 26, 2018 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
En fråga lite mera tillbaka til ämnet.

Har nån hört nya ND555än?

Har 555 inbyggd volym kontroll och hur bra är den jämfört med den u Linns KDSM? Om man skulle gå över til Naim är det så en fördel att koppla til ett försteg, även om de i första hand skulle bli en Linn KK av senaste modell o senare kanske Sagatun.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 26, 2018 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Om inte Naim lyckats med en storsensation, kommer separat försteg vara bäst.
Noterbart är att även Naim-entusiaster i stor utsträckning föredrar KDS över Naims streamers


Top
   
PostPosted: Sat Oct 27, 2018 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Om inte Naim lyckats med en storsensation, kommer separat försteg vara bäst.
Noterbart är att även Naim-entusiaster i stor utsträckning föredrar KDS över Naims streamers
Om jag byter till Naim, blir det först efter jag haft möjlighet att höra på nya ND555, för min del måste den vara märkbart Bättre med bara en strömförsörjning annars är det inte aktuellt. Men just nu är det bara möjligt att höra den hos en handlare som jag vet i Norge och dit blir minst en heldagstur fram och tillbaka om inte två. Så får vänta en stund.

Har generellt börjat gå lite bort från Linn då man blir så låst. Hade önskat det gick använda exakt med nästan alla andras högtalare som det blev sagt från början när det kom.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2018 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Comstedt wrote:
Har generellt börjat gå lite bort från Linn då man blir så låst. Hade önskat det gick använda exakt med nästan alla andras högtalare som det blev sagt från början när det kom.
Det kan du med Exakt Design, men du måste du själv göra delningsfiltren, samt naturligtvis bygga om högtalarna. Man kan ju inte direkt förvänta sig att Linn mäter upp alla konkurrenters högtalare och gör filter för dem?

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2018 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
Har generellt börjat gå lite bort från Linn då man blir så låst. Hade önskat det gick använda exakt med nästan alla andras högtalare som det blev sagt från början när det kom.
Det kan du med Exakt Design, men du måste du själv göra delningsfiltren, samt naturligtvis bygga om högtalarna. Man kan ju inte direkt förvänta sig att Linn mäter upp alla konkurrenters högtalare och gör filter för dem?
Men finns den funktionen kvar i nya molntjänsten?


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2018 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Det finns ju inget SO/2 för Exakt än, men det är ju nagot annat än Exakt för vilka högtalare som helst.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited