selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed May 23, 2018 08:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Det är lite märkligt att man även lyckas mixa vinyl så att det låter sämre än original. Undrar om det är så att man gör en ny mixning som ska fungera för alla typer av format, där vinyl bara är en i mängden? Jag kan förstå, även om jag inte tycker om det, att man trycker ihop format som används för att lyssna via mobil i bullriga miljöer, för att musiken ska gå fram även i de tystare partierna. Den typen av mix blir rena katastrofen om man vill avnjuta i sin förhoppningsvis tystare hemmamiljö i en bra anläggning. 1971 som du refererar till fanns inte det behovet, kan det vara anledningen? Jag är inte heller intresserad av att köpa nyutgåvor av gammal vinyl av samma skäl som du nämner. De låter ofta inte bra och är dessutom ganska dyra.


Top
   
PostPosted: Wed May 23, 2018 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
Jag jämförde nyss min relativt nyinskaffade Dave Brubeck Quartet - Time Out i Analogue Productions 200 g utgåvan från 2015 med en återutgåva från ca. 1971 (originalet kom 1959). AP säger att den är remastrad från de analoga originalbanden. Det intressanta var att utgåvan från 1971 hade klart bättre timing och den lät defitivt inte sämre ljudmässigt.
Nu är vi lite OT här, men icke desto mindre en intressant diskussion. Kanske admin kan lyfta ut de relaterade inläggen till en egen tråd?

Det som är påfallande är att AP-utgåvan från 2015 inte bara är en återutgivning utan även remastrad. Den är alltså förändrad i mastringsprocessen (dvs man har behandlat den färdigmixade signalen, inte mixat om inspelningen) och förhoppningsvis har AP gjort en förbättring enligt egna öron. Men i en sådan process gäller det rent marknadsföringsmässigt att skapa ett annorlunda ljud, annars finns det ju ingen anledning till nyutgåvan. Och så vill man väl göra "en anpassning till rådande ljudideal" vilket i klartext brukar betyda komprimering och viss limitering, ibland även lite fetare bas. Men dessa remastrar kan trots detta låta lite tamare än originalen, det hörs tydligt om man återställer medelnivån innan man jämför. Det är lätt att gå bort sig om man tex jämför två cd´s (eller filer) genom att hoppa emellan dem utan att justera nivån. Då kommer den komprimerade/limiterade låta högre och ofta mer fysisk än originalet. Något som blir det omvända bara man höjer volymen på originalet, då kommer denna låta bättre - oftast men inte alltid. Vi kanske ska börja tipsa varandra om såväl lyckade som misslyckade remastringar? Steven Wilson är en man som ligger bakom en del remastringar, men det verkar som att han också får använda originalinspelningarna och därför kan mixa om albumet. Så trots minskad dynamik får han det låta bättre och tom mer dynamiskt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 29, 2018 14:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
OT? Absolut. Intrssant? Definitivt.

Har faktiskt aldrig tänkt på att remastrad och remixad inte är samma sak. Min erfarenhet är att rematrade CD ofta låter sämre än den ursprungliga, i takt med att anläggningen blivit bättre. Steven Wilsons remastringar brukar jag välja när jag spelar från Tidal, han gör det med känsla.

HD-Tracks har däremot gett mig några blåsningar, köper inget mer från dem.

En mycket lyckad remix är den Sgt Pepper som släpptes för lite sedan. Har inte hört på vinyl, men streamat låter det som en helt annan platta. Har aldrig tyckt att den var bra innan.

Överflyttning till en annan tråd, ja varför inte? Bra idé.


Top
   
PostPosted: Tue May 29, 2018 15:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Tendaberry wrote:
Jag har i alla fall beslutat mig för att undvika dyra nyutgåvor av vinyl. Jag köper visserligen inte så många nu heller, men jag kommer definitivt att satsa på originalen eller tidiga nyutgåvor i fortsättningen.
Jag jämförde nyss min relativt nyinskaffade Dave Brubeck Quartet - Time Out i Analogue Productions 200 g utgåvan från 2015 med en återutgåva från ca. 1971 (originalet kom 1959). AP säger att den är remastrad från de analoga originalbanden. Det intressanta var att utgåvan från 1971 hade klart bättre timing och den lät defitivt inte sämre ljudmässigt.
LP12:an är defenitivt inte inställd för att köra 200g vinyl,
lättare vinyl låter musikaliskt bättre.


Top
   
PostPosted: Tue May 29, 2018 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
En mycket lyckad remix är den Sgt Pepper som släpptes för lite sedan. Har inte hört på vinyl, men streamat låter det som en helt annan platta. Har aldrig tyckt att den var bra innan.
När Sgt Pepper fyllde 50 år hade jag turen att vara gräsänkling så jag satt i ganska många timmar och lyssnade på mästerverket. Jag har ett antal versioner att tillgå, flera på vinyl. Originalet (mitt "original" är tyvärr en nypressning från tidigt 80-tal) lät nästan bäst. Allra bäst var MFSL's 180 grams UHQR som gjordes i enbart 5000 ex, mitt ex är nummer typ 2300 (minns ej exakt, kan kolla senare om någon är intresserad). Tredje bäst var den remix som släpptes 2009 och sämst var just den remix som du åsyftar, gjord av George Martins son Giles. Giles remix var inte med i min lyssnarkväll utan jämförelsen gjorde jag senare.

Jag har även en remix/återutgivning gjord av Nimbus records (vinyl) som låter mycket bra, men den sticker inte ut på något sätt så jag har svårt att greppa dess kvaliteter. Något bättre än mitt "original" om jag måste ge ett omdöme.

OBS. Mina omdömen ovan är såväl tune-dem som ljudmässigt. Så ni som bara gillar att stampa takten och skiter i hur det låter får leta tips någon annanstans.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 30, 2018 09:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag har Sgt Pepper på en gammal vinyl, kan inte riktigt säga hur tidig, men absolut tidig. Stereoversionen. Dessutom den "högupplösta" versionen från äpplet. Ingen av dem speciellt kul att lyssna på. Remix som gjordes av George Martins son Giles tycker jag, äntligen, får Sgt Pepper att bli en bra platta. Har inte hört monoversionen på vinyl, men det sägs att remixen som Giles gjorde ska efterlikna monoversionen klangmässigt. Intressant att du sågade den Bill, det var mitt bästa exempel på lyckad remix :-).


Top
   
PostPosted: Wed May 30, 2018 12:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Rälser wrote:
Jag har Sgt Pepper på en gammal vinyl, kan inte riktigt säga hur tidig, men absolut tidig. Stereoversionen. Dessutom den "högupplösta" versionen från äpplet. Ingen av dem speciellt kul att lyssna på. Remix som gjordes av George Martins son Giles tycker jag, äntligen, får Sgt Pepper att bli en bra platta. Har inte hört monoversionen på vinyl, men det sägs att remixen som Giles gjorde ska efterlikna monoversionen klangmässigt. Intressant att du sågade den Bill, det var mitt bästa exempel på lyckad remix :-).
VTA behöver även justeras för 180/200 grams vinyl...
To the question asked: if indeed 180g vinyl is often used, it is better to set VTA so the arm is parallel to the platter when the stylus is on a 180g record. This way, with thinner LPs the arm will be very slightly tail-up which is hardly noticeable (marginal high-frequency boost). If one was to set the VTA with a thin LP, then 180g LPs would be played tail-down with stronger detrimental effect on the bass.


Top
   
PostPosted: Wed May 30, 2018 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
VTA behöver även justeras för 180/200 grams vinyl...
To the question asked: if indeed 180g vinyl is often used, it is better to set VTA so the arm is parallel to the platter when the stylus is on a 180g record. This way, with thinner LPs the arm will be very slightly tail-up which is hardly noticeable (marginal high-frequency boost). If one was to set the VTA with a thin LP, then 180g LPs would be played tail-down with stronger detrimental effect on the bass.
Nu börjar vi bli riktigt OT här :-)

Vad man kan göra är att ställa in vta för tjockare skivor och därefter labba med lite olika tjocka filtmattor. Skillnaden är trots allt ganska liten mellan normal LP och en 200 gr och skillnaden i tjocklek på filtmattan bör inte ge någon större påverkan. Men sådant får ju testas fram givetvis. Med Linns armar är det dock lite pillrigt att justera vta så det blir mycket jobb.

Detta får mig osökt att tänka på de lyssningstester som gjorts med olika mattor, har man i dessa tester verkligen beaktat skillnader i tjockleken mellan olika mattor?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 30, 2018 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Riktigt off track...
Normalt Justerar man VTA med 180gr skiva alltså så som Linnkan skrev. De som kör med den gamla felt raggen har inte så stora problem dock om man ställer in den med en 90 gr för att sedan lägga på en 180 gr så trycker det ihop den lite så felet blir inte så stort.
Dock måste man ha en skala så man vet att man är i rätt höjd, på Linnarmar ställer man skalan på baksidan av armröret och kollar då hur horisontell den är annars justerar man den i våg enl skalan.
Svårt dock att få detta exakt på en Linn arm när man inte har ngt att justera med som man har på SME V eller om man har dämp tråget som option på 309/IV vilket blir väldigt exakt med den fin gängade ställskruven.
Normalt har jag hört att man ställer VTA på en Linn arm med ögonmåttet så man får den i våg, hur tänkte man då ???

Det är så också att om man justerar upp armen från 0 läge dvs när den är horisontell 4 mm vid armbasen så gör det 1 grad i vinkling på nålen och då 1 mm 0,25 gr.
Nedan ett riktigt bra verktyg för att ställa in SRA/VTA och du kan då även se vinkel i grader.

Dock hävdar jag att sätta in en bra och dyr Pu i en Linn arm som Ekos SE är att kasta pärlor för svin , då man inte kan ställa dessa parametrar som Azimuth och VTA på ett smidigt och optimerat sätt som blir repeterbart.

https://www.ebay.co.uk/itm/Tonearm-VTA- ... 100623.m-1

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Wed May 30, 2018 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Det blir nog fler spinn-off trådar från denna...

Att ställa korrekt vta med hjälp av att (tonarms-)armröret är horisontellt är ingen exakt väg. Vad man vill uppnå är att nålröret har 20 grader vinkel mot skivan. Tyvärr är precisionen inte den man önskar när det gäller pickuper, min lilla erfarenhet är att många pickuper har för stor vinkel. En vinkel som givetvis påverkas av nåltrycket men som även vid max tryck blir för stort. I fallet Linn tycker man att arm och pickup borde vara anpassade till varandra och med tanke på priset borde precisionen vara sådan att det bli rätt om man monterar armen vågrätt.

Jag har tidigare tvivlat på Linns exakthet när jag tittat på konstruktionen. En dyr fin arm, en likadan pickup, med tre skruvfästen så den verkligen ska komma på rätt plats, en stadig montering av tonarmen i tonarmsplattan - och som avslutning skruvas tonarmsplattan i spånskiva fast med tre små skruvar i ett plåtchassi! Med pickupen fastskruvad med tre skruvar, varav en av dem är icke justerbar i längdled så ställer det extrema krav på måttet mellan tallrikens lager och tonarmens horisontella lagring. Detta har absolut bättre förutsättningar idag med Keel och Kore men tidigare var ju montaget rena skämtet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 31, 2018 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LinnArts wrote:
Dock måste man ha en skala så man vet att man är i rätt höjd, på Linnarmar ställer man skalan på baksidan av armröret och kollar då hur horisontell den är annars justerar man den i våg enl skalan.
Svårt dock att få detta exakt på en Linn arm när man inte har ngt att justera med som man har på SME V eller om man har dämp tråget som option på 309/IV vilket blir väldigt exakt med den fin gängade ställskruven.
Normalt har jag hört att man ställer VTA på en Linn arm med ögonmåttet så man får den i våg, hur tänkte man då ???
Man mäter ju inte!
Man lyssnar sig fram till rätt inställning då det är liiiite olika.


Top
   
PostPosted: Thu May 31, 2018 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Jag har tidigare tvivlat på Linns exakthet när jag tittat på konstruktionen. En dyr fin arm, en likadan pickup, med tre skruvfästen så den verkligen ska komma på rätt plats, en stadig montering av tonarmen i tonarmsplattan - och som avslutning skruvas tonarmsplattan i spånskiva fast med tre små skruvar i ett plåtchassi! Med pickupen fastskruvad med tre skruvar, varav en av dem är icke justerbar i längdled så ställer det extrema krav på måttet mellan tallrikens lager och tonarmens horisontella lagring. Detta har absolut bättre förutsättningar idag med Keel och Kore men tidigare var ju montaget rena skämtet.
ok, skaffa då en annan spelare som är gedigen, tokdämpad och "ingenjörsmässigt" designad - men som låter kass.
Tro inte att en LP12 är slumpmässigt framtagen.


Top
   
PostPosted: Thu May 31, 2018 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
sportbilsentusiasten wrote:
LinnArts wrote:
Dock måste man ha en skala så man vet att man är i rätt höjd, på Linnarmar ställer man skalan på baksidan av armröret och kollar då hur horisontell den är annars justerar man den i våg enl skalan.
Svårt dock att få detta exakt på en Linn arm när man inte har ngt att justera med som man har på SME V eller om man har dämp tråget som option på 309/IV vilket blir väldigt exakt med den fin gängade ställskruven.
Normalt har jag hört att man ställer VTA på en Linn arm med ögonmåttet så man får den i våg, hur tänkte man då ???
Man mäter ju inte!
Man lyssnar sig fram till rätt inställning då det är liiiite olika.
Mycket OT.

Där har du fel.
Man ställer in den horisontellt för att ha ngt att utgå ifrån så att det blir repeterbart, hur vet du annars var du var om det lät bättre där, Och JA man lyssnar sig fram efter man har ställt in den enl vad tillverkaren har som utgångspunkt både på arm och Pu.
Nej det är mycket olika på de Pu som är handgjorda och kräver då även en azimuth inställning vilket faller på Linn armarna tyvärr. Vore ju kass att råka tex justera ner armen för långt och sen lyssna 8 timmar till var man var någonstans innan man gjorde fel med en icke repeterbar inställning av VTA.
På en rätt inställd och optimerad Linn med Ekos SE och Kandid med 3 punktsfäste så är VTA det enda du kan ställa ! Då får man tweaka lite eller ?

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Thu May 31, 2018 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Jag har tidigare tvivlat på Linns exakthet när jag tittat på konstruktionen. En dyr fin arm, en likadan pickup, med tre skruvfästen så den verkligen ska komma på rätt plats, en stadig montering av tonarmen i tonarmsplattan - och som avslutning skruvas tonarmsplattan i spånskiva fast med tre små skruvar i ett plåtchassi! Med pickupen fastskruvad med tre skruvar, varav en av dem är icke justerbar i längdled så ställer det extrema krav på måttet mellan tallrikens lager och tonarmens horisontella lagring. Detta har absolut bättre förutsättningar idag med Keel och Kore men tidigare var ju montaget rena skämtet.
ok, skaffa då en annan spelare som är gedigen, tokdämpad och "ingenjörsmässigt" designad - men som låter kass.
Tro inte att en LP12 är slumpmässigt framtagen.
För att den är gedigen, tokdämpad och "ingenjörsmässigt" designad behöver de inte låta kass.
Ibland "undrar" man om inte vissa saker var det. Men jag gillar den skarpt ändå utan att tycka att allt annat är dåligt.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Thu May 31, 2018 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lennart, vi har helt olika syn på återgivning. Jag gillar bättre hur Linn bygger skivspelare än det du bygger. Finns andra som gillar det du gör bättre. Helt ok men glöm inte att Selleri är ett Linnforum. :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited