selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu May 10, 2018 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Så hade man just bytt från Squeezebox Server till JRiver Media Center....
Har alltid tyckt roondiggarna på linnforumet varit extremt aggresiva och gnällinga på utelbliven support....

Men nu när Linn stödjer roon så kan man ju prova tyckte jag? Oops dålig idé med tanke på priset!

Roon var enkelt att installera på PC och DS upptäcktes omedelbart. Jag kör den på samma PC som har JRiver, inga problem.
Det var gulligt att få lite metadata om varje artist och album, dock vet jag inte hur man kan se mer än bara skivomslag? Texter finns ibland. Men en riktig gatefoldkänsla blir det inte.

Styrkan sitter i enkelheten, hyperlänkarna och metadatan.... Det blir riktigt kul när man kopplar ihop med Tidal... Så kan man hitta den där tredjeskivan man aldrig köpte av en viss artist.. Skulle jag klara mig på bara Tidal? Knappast troligt, eftersom man är skivnörd, men som "superdeluxe spotify" med integration till din existerande NAS för de skivorna du har i bättre version.

Jag gillade också funktionen när man har flera utgåvor av varje album, kunna ange "primär" version som kommer upp först.
Om du tex har en 44/16 och en 192/24 version av samma album, kommer om du inte valt annolunda, 24 bitar versionen spelas. Vill du inte detta kan man klicka på "Versions" och du kan välja Tidal eller 44/16.

Roon är ett stort steg i rätt rikting för enkelt handhavande av DS. Linn borde bundla livstids roon med varje KDS.

Nackdelar..?? Priset är det främsta, själv skulle jag uppskatta integration till Qobuz som alternativ till TIDAL, men kanske har Tidal pröjsat mycket för att få till det.

Det verkar inte finnas lika många spellistor till tidal som till spotify och jag vet inte hur man delar dem mellan sig..

Är du musikälskare så är roon med tidalintegration ett väldigt intressant alternativ till Kazoo. En stor del av styrkan sitter i denna integration.
Supertrist att det inte går att para med spotify eller qobuz...
Prova detta till helgen, men varning för priset.. Har du köttat ut 500 000 på fullklimaxrigg så är det inget att tveka på.
Har inte upplevt att systemet varit segt eller att det strulat på något sätt.


Top
   
PostPosted: Thu May 10, 2018 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Installerade igår och testar. Hyfsat trevligt GUI med artistinfo etc. inbillar mig dock att återgivningen av exakt samma låt från Tidal är något sämre via Roon än via Kazoo. Ingen aning vad detta beror på. Ska testa mer om intrycken håller i sig. Andra som har intryck?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Linncredible wrote:
Installerade igår och testar. Hyfsat trevligt GUI med artistinfo etc. inbillar mig dock att återgivningen av exakt samma låt från Tidal är något sämre via Roon än via Kazoo. Ingen aning vad detta beror på. Ska testa mer om intrycken håller i sig. Andra som har intryck?
Installerade du Roon på din NAS? Tvekar att installera Roon eftersom de har rätt rejäla systemkrav på NASen, typ 64-bitars Intelprocessor, minst 2GB RAMminne men att de starkt rekommenderar minst 4GB RAMminne och SSD-diskar (iaf där Roon-servern ska finnas installerad).

Sedan får ju inte Roon låta sämre jmf med Kazoo samtidigt som Roon blir dyrt både vad det gäller programvara och en NAS med rekommenderade prestanda. Känns som en ”ideal” Roon-installation skulle kosta bortåt 15-20.000 kr (mjukvara o hårdvara). Och då pratar jag om installation på en NAS.

Stora fördelen tycks vara att man får bra information om vilken utgåva av skivan man streamar. Annars räcker ju Allmusic och Discogs rätt bra om man vill ha information om den artist/skiva men lyssnar på.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Linncredible wrote:
Installerade igår och testar. Hyfsat trevligt GUI med artistinfo etc. inbillar mig dock att återgivningen av exakt samma låt från Tidal är något sämre via Roon än via Kazoo. Ingen aning vad detta beror på. Ska testa mer om intrycken håller i sig. Andra som har intryck?

Jag körde låten Sly (track 1, skiva 5) från TIDAL, Massive Attack, Singles 90-98 för att jämföra Roon/TIDAL vs TIDAL direkt.
Jag är benägen att hålla med dig att det låter lite grötigare genon Roon.. Kanske är inbillning efter ditt inlägg.
Måste skriva ett inlägg senare på Linnforument och kolla med Linn vad det kan bero på.


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
torig: yes, kör Roon på nas med 8 GB primärminne och ssd.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
fredrik wrote:
Linncredible wrote:
Installerade igår och testar. Hyfsat trevligt GUI med artistinfo etc. inbillar mig dock att återgivningen av exakt samma låt från Tidal är något sämre via Roon än via Kazoo. Ingen aning vad detta beror på. Ska testa mer om intrycken håller i sig. Andra som har intryck?

Jag körde låten Sly (track 1, skiva 5) från TIDAL, Massive Attack, Singles 90-98 för att jämföra Roon/TIDAL vs TIDAL direkt.
Jag är benägen att hålla med dig att det låter lite grötigare genon Roon.. Kanske är inbillning efter ditt inlägg.
Måste skriva ett inlägg senare på Linnforument och kolla med Linn vad det kan bero på.
Simon Chisholm skriver att klockningen är samma för roon och playlists och att ev skillnad måste vara inbillning.
Dock påpekar han att Flac omvandlas till PCM av roon innan musiken sänds till DS.


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Tack för beskrivningen av Roon. Läste lite om det häromdagen men förstod inte riktigt vad finessen med det hela var.
Låter lite dyrt tycker jag, ca 1000:-/år väl?
Någon som kommer att prenumerera på tjänsten?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
leif_lar wrote:
Tack för beskrivningen av Roon. Läste lite om det häromdagen men förstod inte riktigt vad finessen med det hela var.
Låter lite dyrt tycker jag, ca 1000:-/år väl?
Någon som kommer att prenumerera på tjänsten?
Tjänsten extremt dyr, men jag har märkt att familjen har lättare att ta till sig och hantera musik mha roon.

Integrationen med TIDAL är genial, men ytterligare pengar per månad.

Ipadklienten är riktigt bra.

Känns bortkastat att betala per år, livstidsprenumerationen känns väl bäst investeringsmässigt, fast ännu mer pengar.

Jag tror roon är svaret för radikalt förenkling av DS handhavandet. Genom integrationen med TIDAL en oändlig källa till musik av riktigt bra ljudkvalitet.

Linn eller ÅF borde bundla roon med DS.


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Tips 1. Under Settings >General "Allow for more covers and photos?" enabla den för att för att få in fler skivkonvolut på varje sida.

Tips 2. Jag hade dubbellkollat att alla DSP inställningar var avstängda, men ser att övergripande standardinställningen för "DSP engine" är att vara påslagen. Så tips är att slå av även denna och jämföra Tidal via roon vs direkt ännu en gång.


Top
   
PostPosted: Sun May 13, 2018 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Roon trodde jag primärt var tänkt för att kunna blanda olika typer, fabrikat och modeller av streamers i ett hem/kontor etc och använda ett och samma gränssnitt för att styra och integrera alla dessa.

T ex en DSM i varfagsrummet, en Naim Mu-So i köket och en Sonos på altanen.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited