selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 02:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 820 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Rälser wrote:
Ok, jag uttryckte mig lite oklart. Jag menar omvandlingen mellan digitalt till analogt. Inte överföringen. Observant av dig :-).
DAC i en digital återgivningskedja är ungefär lika betydelsefull som pickup är i en skivspelare, dvs inte särskilt viktig.

/Erik


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Rälser wrote:
Att den digitala signalkedjan skulle vara känslig, ungefär som en analog signalkedja, det är det jag ifrågasätter.
Den analoga signalkedjan är inte särskilt känslig när det kommer till att bevara det som är viktigast för musikåtergivningen - timingen.

Den digitala däremot är enormt känslig. Det finns företag som vill få dig att tro att det inte är så efersom de investerat hårt i teknik som gör nästan hela signalvägen digital. Men det krävs inte särskilt mycket kunskap för att förstå att i ett digitalt system är det aldrig samma 1or och 0or som levereras till D/A-omvandlaren som du lagrat från början. Signalen byggs om många gånger på vägen och alla konponenter som är inblandade i det kommer påverka vad som kommer ut ur dina högtalare.

Jag vill inte förenkla något, men det är tröttsamt att behöva spola tillbaka bandet och diskutera sånt som vi konstaterade för 20 år sedan, och som är absolut kritiskt för att få ett digitalt system att prestera.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
DAC i en digital återgivningskedja är ungefär lika betydelsefull som pickup är i en skivspelare, dvs inte särskilt viktig.
Här kan man tala om brandfackla :D

Även om source first är ett bra synsätt betyder inte det att allt annat är oviktigt. Självklart är det så att ingen pickup kan kompensera för ett svajande verk. Men när resten av spelaren är på topp så är pickupen en mycket viktig länk. Och det kan den vara även om spelaren i övrigt "bara" är näst bäst eller tredje bäst. Redan med plåtchassi och Lingo1 har pickupen en stor betydelse. Fråga mig som redan på 80-talet plågade mig igenom Basic och K9. Undrar hur dessa skrammelburkar skulle klara sig i en topptolva idag?

Sorry för OT.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Wed Jun 20, 2018 11:19, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
"Lyssna och tyck" har jag däremot läst en hel del om men det är liksom inte något bevis - om det inte görs under strikta vetenskapliga former.
Hur många gånger ska jag behöva skriva att flertalet blindtester har utförs av olika personer, innan du slutar skriva detta?
Testerna kan enkelt upprepas med samma resultat, på olika platser.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
"Lyssna och tyck" har jag däremot läst en hel del om men det är liksom inte något bevis - om det inte görs under strikta vetenskapliga former.
Hur många gånger ska jag behöva skriva att flertalet blindtester har utförs av olika personer, innan du slutar skriva detta?
Testerna kan enkelt upprepas med samma resultat, på olika platser.
Har du någon länk till någon av dessa tester?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 11:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Skulle vara väldigt intressant att veta mer om testet (som dessutom gjorts flera gånger, och kan upprepas) där en LS-NAS & ADS är bättre än en NAS-KDS. Det är ju ett jäkligt starkt uttalande mtp prisskillnaden. Vilka övriga enheter vara med i kedjan?

//Per


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Erik wrote:
En LS-NAS +ADS är bättre än vanlig NAS+KDS.
Och det där var ju en tvärsäker åsikt som stipulerar frågan:
Har du testat samtliga NAS på marknaden som gör att du kan dra denna slutsats?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
Erik wrote:
DAC i en digital återgivningskedja är ungefär lika betydelsefull som pickup är i en skivspelare, dvs inte särskilt viktig.
Här kan man tala om brandfackla :D

Även om source first är ett bra synsätt betyder inte det att allt annat är oviktigt. Självklart är det så att ingen pickup kan kompensera för ett svajande verk. Men när resten av spelaren är på topp så är pickupen en mycket viktig länk. Och det kan den vara även om spelaren i övrigt "bara" är näst bäst eller tredje bäst. Redan med plåtchassi och Lingo1 har pickupen en stor betydelse. Fråga mig som redan på 80-talet plågade mig igenom Basic och K9. Undrar hur dessa skrammelburkar skulle klara sig i en topptolva idag?

Sorry för OT.

/ B
Absolut ingen brandfackla. Nej, pu är inte ”mycket viktig, för musikaliteten enl tune dem. Lika lite som en DAC.
Förstår man inte tune dem utan lyssnar på klang och luft framgår det inte.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
"Lyssna och tyck" har jag däremot läst en hel del om men det är liksom inte något bevis - om det inte görs under strikta vetenskapliga former.
Hur många gånger ska jag behöva skriva att flertalet blindtester har utförs av olika personer, innan du slutar skriva detta?
Testerna kan enkelt upprepas med samma resultat, på olika platser.
Har du någon länk till någon av dessa tester?

/ B
Oj vilken fråga.
Måste det vara vetenskaplig essä för att gälla?
Var har du länk till att pu är viktig?


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har åtskilliga gånger bjudit hem till mig för tester, men ingen har hörsammat det.
Är skitenkelt att dema.
Verkar som det är intressantare att debatera än att testa o lära sig :wink:
Vissa saker ska man uppleva. Är SÅ mycket vi inte förstår av fysiken (och hörseln)


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
torig wrote:
Erik wrote:
En LS-NAS +ADS är bättre än vanlig NAS+KDS.
Och det där var ju en tvärsäker åsikt som stipulerar frågan:
Har du testat samtliga NAS på marknaden som gör att du kan dra denna slutsats?

/mvh
Det är klart jag inte provat alla men de många jag jämfört låter ungefär lika illa (beroende av vilka diskar som används vilket är en av skillnaderna)och steget till en LS-NAS är enorm. Det handlar inte om störningsgenerering.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Erik wrote:
torig wrote:
Erik wrote:
En LS-NAS +ADS är bättre än vanlig NAS+KDS.
Och det där var ju en tvärsäker åsikt som stipulerar frågan:
Har du testat samtliga NAS på marknaden som gör att du kan dra denna slutsats?

/mvh
Det är klart jag inte provat alla men de många jag jämfört låter ungefär lika illa (beroende av vilka diskar som används vilket är en av skillnaderna)och steget till en LS-NAS är enorm. Det handlar inte om störningsgenerering.
OK! Förstod att du inte har/haft möjlighet att testa samtliga NAS på marknaden. Det har ingen. Det jag reagerade och reagerar på är alla (som jag upplever det) tvärsäkra påståenden.

Hade nog själv skrivit något i stil med ”av de standard NAS jag testat mot LS-NAS, har jag upplevt att kombinationen LS-NAS+ADS varit bättre än NAS+KDS”. Detta mesta som skrivs på forum är ju trots allt subjektiva åsikter. Tycker jag. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Hur många gånger ska jag behöva skriva att flertalet blindtester har utförs av olika personer, innan du slutar skriva detta?
Testerna kan enkelt upprepas med samma resultat, på olika platser.
Har du någon länk till någon av dessa tester?

/ B
Oj vilken fråga.
Måste det vara vetenskaplig essä för att gälla?
Var har du länk till att pu är viktig?
Att pickuper mäter och låter olika finns det tusentals artiklar om. Men någon seriös test av cat-kablar, riktning och tillhörande switch och bord till denna har jag inte sett någon test av alls, förutom just "lyssna och tyck". Därför var jag intresserad av om det finns något material publicerat som stöder tesen att riktningen på en cat-kabel är hörbar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Vad är en LS-NAS?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 20, 2018 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Bill50x wrote:
Har du någon länk till någon av dessa tester?

/ B
Oj vilken fråga.
Måste det vara vetenskaplig essä för att gälla?
Var har du länk till att pu är viktig?
Att pickuper mäter och låter olika finns det tusentals artiklar om. Men någon seriös test av cat-kablar, riktning och tillhörande switch och bord till denna har jag inte sett någon test av alls, förutom just "lyssna och tyck". Därför var jag intresserad av om det finns något material publicerat som stöder tesen att riktningen på en cat-kabel är hörbar.

/ B
Alla CAT-kablar mäter olika
Var finns det vetenskapliga tester på att pu låter olika bara för att de mäter olika?
Lyssna och tyck- uttrycket är den okunniges sätt att raljera över tune dem.

Erik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 820 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited