selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page 1 2 3 4 520 Next
Author Message
PostPosted: Thu May 10, 2018 10:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Jag försöker alltid ha ett enda mål, låter det bättre, ja då ÄR det bättre. Men ändå, ”varför” dyker upp ibland i mina tankar.

Vad är det som gör så att en NAS låter bättre eller sämre?

Vissa vittnar om helt revolutionerande skillnader. Men hur?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu May 10, 2018 17:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Kanske är min fråga lite för rättfram? Kanske känns det som att någon kommer börja svinga hej vilt så fort man svarar med sina tankar och uppfattning?

Jag skall som sagt uppdatera min NAS. Har en Synology, som jag inte har en aning om hur den låter, om den ens gör det?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu May 10, 2018 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Om du har en dator tycker jag du ska ladda ner valfri mediaserver t.ex. Kazoo Server, Asset UPnP eller MinimServer och installera. (Kazoo Server är enklast att komma igång med) Kopiera några låtar från din NAS till lokal lagringsplats i datorn. Dela ut dessa lokala musikfiler i vald mediaserver. Utför några A/B-tester via Majik DS där du jämför musik från Synology och från datorn.

Återkoppla gärna vad du kom fram till.


Top
   
PostPosted: Thu May 10, 2018 21:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Har inte testat själv än, men har läst på ett par olika Linnforum, och det verkar vara tveksamt på skillnader. Men skall testa själv också

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ska man testa grejer måste man först och främst ha rätt testmetod, ju mindre skillnad ju viktigare blir det att ge exakta förutsättningar
Visst man kan testa som man vill, olika nätsladdar/underlag osv dock så blir testen inte rättvisande, ofta kan en nätsladd dragen annan väg ge olika resultat
Har man ett dåligt installerat system kan även det göra att man väljer fel produkt p.g.a det maskerar den dåliga installationen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 07:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Okej Pekka, vilken testmetod skall man använda sig av?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 18:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Om man funderar lite, vad kan vara bättre/sämre med de olika mjukvaror som finns, som sedan spelas upp via DS?

Eller hur fungerar det?

Mjukvaran är en fjärrkontroll,, DS hanterar inhämtandet av data och konverterar från digital till analog?


För, Kazoo, Kinsky o.s.v. är väl ingen del i själva ljudbilden? Känns ju märkligt att dataströmmen skall gå via en telefon eller padda,, som sedan strömmar till DS?

DS kan spela strömmad musik utan att t.ex. Kazoo är igång, eller hur?


Det är lika spännande som otydligt...

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Light Head wrote:
Om man funderar lite, vad kan vara bättre/sämre med de olika mjukvaror som finns, som sedan spelas upp via DS?

Eller hur fungerar det?

Mjukvaran är en fjärrkontroll,, DS hanterar inhämtandet av data och konverterar från digital till analog?


För, Kazoo, Kinsky o.s.v. är väl ingen del i själva ljudbilden?
Korrekt du behöver en server och en kontrollpunkt. Kontrollpunkten har inget med ljudet att göra.
Det finns kombinerade produkter såsom roon, Jriver och squeezebox server där uppdelningen kan vara lite otydligare.


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2018 23:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
fredrik wrote:
Light Head wrote:
Om man funderar lite, vad kan vara bättre/sämre med de olika mjukvaror som finns, som sedan spelas upp via DS?

Eller hur fungerar det?

Mjukvaran är en fjärrkontroll,, DS hanterar inhämtandet av data och konverterar från digital till analog?


För, Kazoo, Kinsky o.s.v. är väl ingen del i själva ljudbilden?
Korrekt du behöver en server och en kontrollpunkt. Kontrollpunkten har inget med ljudet att göra.
Det finns kombinerade produkter såsom roon, Jriver och squeezebox server där uppdelningen kan vara lite otydligare.
Ja, men INGEN av mjukvarorna har någon kontakt med ljudet s.a.s..... hur kan de då påverka ljudet?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2018 09:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Aug 28, 2012 19:27
Posts: 15
Location: Olofstorp
Light Head wrote:
fredrik wrote:
Light Head wrote:
Om man funderar lite, vad kan vara bättre/sämre med de olika mjukvaror som finns, som sedan spelas upp via DS?

Eller hur fungerar det?

Mjukvaran är en fjärrkontroll,, DS hanterar inhämtandet av data och konverterar från digital till analog?


För, Kazoo, Kinsky o.s.v. är väl ingen del i själva ljudbilden?
Korrekt du behöver en server och en kontrollpunkt. Kontrollpunkten har inget med ljudet att göra.
Det finns kombinerade produkter såsom roon, Jriver och squeezebox server där uppdelningen kan vara lite otydligare.
Ja, men INGEN av mjukvarorna har någon kontakt med ljudet s.a.s..... hur kan de då påverka ljudet?
Jag tror inte att de påverkar ljudet överhuvudtaget. När det kommer till skillnader i den digitala domänen är min förklaring till skillnader mellan apparater hur mycket skräp/störningar som apparaten skapar som sedan stör nästa apparat. Jag menar alltså att det elektromagnetisk interferens mellan apparater som är boven. Till sist når den digitala signalen en DAC eller andra analoga kretsar och där (om inte förr) kommer störningen att påverka ljudet. /HansBertil


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2018 11:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Hansbertil, jag är inne på samma linje som dig, men är öppen för att ha helt fel!

Kan tycka att saker blir onödigt komplicerade när vi nördar/entusiaster träter om saker som kanske inte riktigt har bärighet.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2018 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag har inte testat olika mjukvaror för styrning av en DS men ur rent logisk synvinkel skulle det vara samma sak som att en fjärrkontroll skulle påverka ljudet i en anläggning. Det kan de under aktiv användning, tex så knattrar det ofta från Linns förstärkare när man höjer och sänker volymen. Men under själva lyssningen låter det inte om dem. Likadant borde det vara med styrningsprogrammen i mobilen eller plattan. Men man kan förstås inte helt utesluta att inte apparna pysslar med något nätverksaktigt vid sidan om medan man lyssnar på musik. Men det borde man enkelt kunna testa genom att stänga av mobilen/plattan och höra om det blir någon skillnad.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2018 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Quote:
Jag tror inte att de påverkar ljudet överhuvudtaget. När det kommer till skillnader i den digitala domänen är min förklaring till skillnader mellan apparater hur mycket skräp/störningar som apparaten skapar som sedan stör nästa apparat. Jag menar alltså att det elektromagnetisk interferens mellan apparater som är boven. Till sist når den digitala signalen en DAC eller andra analoga kretsar och där (om inte förr) kommer störningen att påverka ljudet. /HansBertil
Också helt inne på det spåret. Man får vad man betalar för, billig elektronik är inte lika bra skärmad etc som dyrare.
Egentligen bryr jag mig väldigt lite om det tekniska när det gäller musiken, går 100% på lyssningsintrycken, trots att jag nog är ganska tekniknördig...

Edit: ändrade lite i inlägget då citaten blev helt knas.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2018 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kort svar: allt påverkar, allt. Dvs HW i NAS. nätverk, mjukvara i NAS, mediaspelare o kontrollpunkt.


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2018 23:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
sportbilsentusiasten wrote:
Kort svar: allt påverkar, allt. Dvs HW i NAS. nätverk, mjukvara i NAS, mediaspelare o kontrollpunkt.

Min personliga teori och uppfattning är:

Allt som KAN påverka, påverkar! Det som INTE kan påverka, påverkar INTE!


Fjärrkontroll påverkar inte ljudet, det gör inte heller vinterdäcken i garaget... inte på ett sådant sätt att det är något att beräkna eller förändra i ambitionen att optimera ljudet i din anläggning.

Trots att jag är en anhängare av fjärilsvingeteorin, så finns det en gräns för var saker inte påverkar menigt på nuläget.

Men det är ju vad jag tror!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page 1 2 3 4 520 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited