selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 08:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1120 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 06:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Jag har aldrig påstått VAD som skapar skillnaden utan ATT det är en skillnad.
Nej, du har aldrig påstått VAD som skapar skillnaden. Det är just det som är bristen i din argumentation. Ska jag bara acceptera din åsikt utan någon som helst förklaring eller försök till detta? varför ska jag lita på dig, du som inte ens visar ett försök till att förstå andras bevekelsegrunder och än mindre kan hålla en trevlig ton när du diskuterar? Förmodligen är du jättetrevlig IRL och vi kanske skulle komma mer överens än vad vi gör här. Det får väl framtiden utvisa :-)

Alltså, vi strävar alla (förhoppningsvis) efter bättre återgivning av musik. Vi har lite olika metoder och synsätt att nå dit, så långt kan vi väl vara överens?

/ B
Du vill inte förstå. Jag hör skillnad men kan inte förklara varför men accepterar det och använder det till att få en bättre musikupplevelse. Detta sker enligt tune dem och vi är flera som är överens. Blindtestat. Min argumentation går sällan ut på VARFÖR utan jag accepterar det jag hör. Systematiskt utprovat utan coctaileffekt, skillnader i luftfuktighet och annat trams du kastar in bara för att ifrågasätta.
Du ifrågasätter för ifrågasättandets skull och byter åsikt för att ifrågasätta.
Ett exempel är när du anser att du är P2 enligt tidigare diskussion i denna tråd fast du överallt annars ifrågasätter allt som inte kan mätas. Du har fortfarande inte visat var du tidigare stöder detta, ska jag tolka det som att jag har rätt i att du aldrig gjort det? Det gör dig till ett nättroll för mig.
Det är klart du inte litar på mig, jag går inte att mäta med ett instrument.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Jag har aldrig påstått VAD som skapar skillnaden utan ATT det är en skillnad.
Nej, du har aldrig påstått VAD som skapar skillnaden. Det är just det som är bristen i din argumentation. Ska jag bara acceptera din åsikt utan någon som helst förklaring eller försök till detta? varför ska jag lita på dig, du som inte ens visar ett försök till att förstå andras bevekelsegrunder och än mindre kan hålla en trevlig ton när du diskuterar? Förmodligen är du jättetrevlig IRL och vi kanske skulle komma mer överens än vad vi gör här. Det får väl framtiden utvisa :-)

Alltså, vi strävar alla (förhoppningsvis) efter bättre återgivning av musik. Vi har lite olika metoder och synsätt att nå dit, så långt kan vi väl vara överens?
Du vill inte förstå. Jag hör skillnad men kan inte förklara varför men accepterar det och använder det till att få en bättre musikupplevelse. Detta sker enligt tune dem och vi är flera som är överens. Blindtestat. Min argumentation går sällan ut på VARFÖR utan jag accepterar det jag hör. Systematiskt utprovat utan coctaileffekt, skillnader i luftfuktighet och annat trams du kastar in bara för att ifrågasätta.
Du ifrågasätter för ifrågasättandets skull och byter åsikt för att ifrågasätta.
Ett exempel är när du anser att du är P2 enligt tidigare diskussion i denna tråd fast du överallt annars ifrågasätter allt som inte kan mätas. Du har fortfarande inte visat var du tidigare stöder detta, ska jag tolka det som att jag har rätt i att du aldrig gjort det? Det gör dig till ett nättroll för mig.
Det är klart du inte litar på mig, jag går inte att mäta med ett instrument.
Mycket på en gång... Nej jag ifrågasätter inte allt som inte kan mätas. För n-te gången, det är lyssningen som avgör! Men jag är nyfiken av mig och vill gärna slippa börja från scratch varje gång. Och luftfuktighet "och annat trams" som du så målande skriver är faktiskt inte trams utan absolut variabler som kan påverka. Minst lika mycket som att vända på en cat-kabel, skulle jag vilja påstå (utan att egentligen veta). Högre luftfuktighet ger till exempel lägre friktion i en vinylskiva och lägre uppladdning av statisk elektricitet, temperaturskillnader ger olika elasticitet i upphängningen av nålarmen och det är inte otroligt att det påverkar minst lika mycket som 0,02 gram skillnad i nåltryck. För övrigt en extremt liten skillnad i tryck, hur har ni mätt upp den? Jag har mycket svårt att tro att man sitter i soffan och konstaterar att "Ahhh, där hör man tydligt att nåltrycket har ökat med 2 hundradels gram" :-) För övrigt, hur många tänker på hur många parametrar man faktiskt ändrar på när man ökar/minskar nåltrycket? Dels ändras vinkeln av nålen i spåret, dels ändras spolarnas position i förhållande till magneten inne i pickupen. Det påverkar också pickupens spårningsförmåga och, om jag får gissa lite, även vibrationsmönstret i tonarmen. För en tekniskt ointresserad person kan det var egalt varför det låter bättre om man tex minskar nåltrycket, men om man faktiskt vet vad som händer så kan man isolera förändringarna, i detta fallet tex genom att höja/sänka tonarmen i motsvarande grad som tryckskillnaden påverkar nålarmens läge. Då kan man, fortfarande genom lyssning!, isolera bort en av påverkanseffekterna. Vilket ökar kunskapen om vad man ska göra för att få det låta bättre och inte bara köra "trial'n'error".

Det finns en ingenjör på faktiskt som svamlar mycket mer än jag, dessutom är han enormt mycket kunnigare än vad jag är, han brukar säga "Det beror på, och det beror på mycket".

Som så ofta, det handlar om trovärdigheten i det man hävdar/påstår. Men fortfarande är det vad man hör som är det riktiga och relevanta eftersom det är vad vi använder vår anläggning till.

Med en dåres envishet (nu serverar jag dig ett giftigt svar på fat :-)) hävdar jag dock fortfarande att om man hör en skillnad så finns det en teknisk förklaring. Den kan vara intressant för en tekniskt nyfiken person, eller helt ointressant för någon annan.

Men jag tycker det är en ogod ton att kalla någon för troll bara för att man inte håller med hen och för att hen vill gå till botten med saker och förstå.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 10:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill, sluta nu !!
Tråden gäller NAS och inte en massa annat som du vill diskutera, bara för att tramsa - tex LP12.
Bill50x wrote:
Men jag är nyfiken av mig och vill gärna slippa börja från scratch varje gång.
Är exakt det du gör genom att upprepa diskussionen, från just noll hela tiden. Genom att låtsas veta ingenting.
Riktigt taskigt mot alla som försöker lära oss MER.
Bill50x wrote:

Men jag tycker det är en ogod ton att kalla någon för troll bara för att man inte håller med hen och för att hen vill gå till botten med saker och förstå.
God ton Bill, är det så här du menar man ska bete sig? Avsiktligt ljuga för att hålla igång en diskussion?

Bill 24 maj 2018
Bill50x wrote:
Vill man ha den bästa NAS'en utan att behöva lyssna sig fram kan man ju tex göra så här:
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596
Bill 20 Juni 2018
Bill50x wrote:
Vad är en LS-NAS?


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill 24 maj 2018
Bill50x wrote:
Vill man ha den bästa NAS'en utan att behöva lyssna sig fram kan man ju tex göra så här:
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596
Bill 20 Juni 2018
Bill50x wrote:
Vad är en LS-NAS?
Sorry, jag visste inte/kom inte ihåg att den kallades för LS-NAS :oops:
(inte frågan om någon lögn alltså, hur kan du bara påstå något sådant?)

Men jag har sparat länken/bokmärket för att veta hur jag gör när det är dags för en NAS. Som jag skrev tidigare, varför göra om allt jobb som någon redan gjort?

Jag tycker personer som påstår att man kan höra skillnader som inte finns för tramsiga. Om du byter bord till din switch och upplever en förbättring i musikaliteten så är det väl självklart att det finns någon (teknisk) skillnad? Eller finns det ingen? Någon får gärna förklara för mig vad det annars skulle vara.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 13:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Att påstå att den binära koden påverkas av hur en CAT-kabel är vänd och liknande tror jag är att ge sig in på ett villospår som det är svårt att hitta ut från. Det är ingen skillnad på kod avsedd för musik eller om den är avsedd för en banktransaktion, i princip. I båda fallen består den binära koden av 1 och 0. Det blir inte musik eller banktransaktion förrän den binära koden tas om hand och bearbetas, "exekveras". När musik streamas så blir det inte musik förrän det hamnar i D/A-omvandlaren.

Den binära koden kan inte bli fel, det säkerställer TCP-IP. Blir det 0 i stället för 1 så blir det ingen verkstad, paketet skickas på nytt och på nytt tills det är exakt samma kod som den som skickades. Det är alltså först när den digitala koden ska omvandlas till analogt som det kan hända saker.

Jämför med att sitta och betala räkningar via internetbanken. Är det någon som oroar sig för att 1 ska bli 0? Att en räkning på 1000:- blir 8.000:- på grund av att den binära koden förändras? Någon som ställer datorn på ett fjädrande underlag för säkerhets skull?

Att tro att den binära koden påverkas i samband med streaming och försöka hitta åtgärder för att minska risken är lite som att leta efter nyckeln där det är ljust och inte där den tappades. Hörs det någon skillnad så beror det på något annat. Skulle det gå att klura ut vad skillnaden då beror på skulle det sannolikt bespara ett antal felskär på vägen.

Att skillnaden mellan olika Cat-kablar skulle vara så stor som beskrivs i tråden och att det digitala formatet skulle vara känsligare än det analoga får mig att misstänksamt höja lätt på ögonbrynen. Jag tycker att det är lätt höra skillnad på analoga kablar, behöver inte ens göra en A/B för att höra det. Cat-kablar hör jag ingen skillnad på, alls. (Och då beror det ju förstås på att jag har en undermålig anläggning, bristfälligt installerad, hör illa, är en mättnisse, är omusikalisk eller alltihop i kombination).


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 13:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Rälser, du måste komma ihåg att det här är människor som har lyssnat fram att den bästa längden på en talarkabel är 2,42 och att CD-ripparna är bättre om rippen gjorts på natten. Dessutom testat blint i repeterbara serier...så misströsta inte!!

//Per


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Det må vara så att den binära koden inte påverkas av kabelriktningar och andra saker i den digitala domänen, men att det är något som påverkar är solklart bara man vågar lyssna. Jag skulle mer än gärna vilja veta varför, men eftersom jag inte vet så väljer jag att acceptera skillnaden och göra det bästa av det. Jag tror faktiskt att ni har för dåligt installerade system eller inte litar på er själva om ni inte hör skillnad.
Likaså är det tokenkelt att lyssna fram den bästa kabellängden, men vill man inte tro det eller försöka så är det givetvis enkelt att raljera om.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill 24 maj 2018
Bill50x wrote:
Vill man ha den bästa NAS'en utan att behöva lyssna sig fram kan man ju tex göra så här:
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596
Bill 20 Juni 2018
Bill50x wrote:
Vad är en LS-NAS?
Sorry, jag visste inte/kom inte ihåg att den kallades för LS-NAS :oops:
(inte frågan om någon lögn alltså, hur kan du bara påstå något sådant?)

Men jag har sparat länken/bokmärket för att veta hur jag gör när det är dags för en NAS. Som jag skrev tidigare, varför göra om allt jobb som någon redan gjort?

Jag tycker personer som påstår att man kan höra skillnader som inte finns för tramsiga. Om du byter bord till din switch och upplever en förbättring i musikaliteten så är det väl självklart att det finns någon (teknisk) skillnad? Eller finns det ingen? Någon får gärna förklara för mig vad det annars skulle vara.

/ B
Du säger två inlägg tidigare att lyssningen avgör men att det är trams att påstå att skillnader som inte finns existerar. Utveckla.

När det gäller nåltrycket så har jag givetvis provat olika tonarmshöjder för att få VTA lika, men det är inte det. Samma nåltryck är bäst på en sladdrig 120-grammare som på en 200-grammare. Och skillnaden hörs väldigt enkelt. Ditt ifrågasättande är såklart trams och trolleri som vanligt. Du söker flummig diskussion istället för att våga prova själv. Har du någonsin själv provat att lyssna fram nåltrycket? Där lyssningen avgör. Berätta gärna när du lyssnat dig fram till hur du satt upp din anläggning. Hat dy lyssnat dig fram till hur din NAS ska stå? Eller vilka diskar som är bäst i en NAS? Eller vilken ordning kontakterna skall vara i en nätlist? När har lyssning använts av dig vid annat än apparatval?

Hörs en skillnad finns givetvis en teknisk förklaring, problemet är att vi inte idag kan mäta vissa. Då återstår våra fantastiska sinnen.Det är intressant men om det inte går att förklara lönar det sig inte att svamla om coctaileffekter och friktion eller avfärda det som nonsens.

Och allt spelar roll. Ivors ledord var: "Attention to details". Sen tog hans girige jetset-son över......


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 18:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Erik, jag tror du (och Jan) skulle tjäna på att faktiskt läsa och förstå vad Bill skriver innan du ger dig på att kasta okvädningsord efter honom. Ditt senaste inlägg visar med pinsam tydlighet att du inte gjort det, vilket gör det oklädsamt att ta i så från tårna när du sågar hans argumentation.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
När det gäller nåltrycket så har jag givetvis provat olika tonarmshöjder för att få VTA lika, men det är inte det. Samma nåltryck är bäst på en sladdrig 120-grammare som på en 200-grammare. Och skillnaden hörs väldigt enkelt

Denna fattade inte jag, kan du förklara denna ? Så att vi vanliga förstår.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Last edited by LinnArts on Thu Jun 28, 2018 20:40, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Harald wrote:
Erik, jag tror du (och Jan) skulle tjäna på att faktiskt läsa och förstå vad Bill skriver innan du ger dig på att kasta okvädningsord efter honom. Ditt senaste inlägg visar med pinsam tydlighet att du inte gjort det, vilket gör det oklädsamt att ta i så från tårna när du sågar hans argumentation.
Håller med, känns lite väl hektiskt och personligt till och från.

Ang. mätning av musikalitet med avs. på nåltrycket så är det i det exemplet enkelt att mäta vad som gav skillnaden i bättre musikalitet, nämligen massan 0,02 gram.
Så i just det fallet kan vi ju mäta oss fram (och kanske ta till oss gamla erfarenheter för att hamna ungefär rätt).

Vad gäller nätverkskablarna så tror jag inte någon trott att "ettorna" blivit "nollor", utan det är någonting annat som påverkar, oavsett om vi får det förklarat eller inte, eller om det inte är logiskt.
Kanske kan det vara att skärmen i kablarna bara är kopplad till jord/chassiet i ena änden och att skärmen leder skräp/störningar till den änden? Eftersom jag inte har en aning så lyssnar jag mig hellre fram, det funkar alltid.
Öppet sinne.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Harald wrote:
Erik, jag tror du (och Jan) skulle tjäna på att faktiskt läsa och förstå vad Bill skriver innan du ger dig på att kasta okvädningsord efter honom. Ditt senaste inlägg visar med pinsam tydlighet att du inte gjort det, vilket gör det oklädsamt att ta i så från tårna när du sågar hans argumentation.
Jo, jag läser väldigt noga. Bill har vad jag uppfattar ALDRIG kommit med ett konkret förslag eller en nyfiken fundering på något som kan göra att jag får en bättre musikupplevelse. Jag upplever att han argumenterar och ifrågasätter för att driva debatten i sig istället för att utveckla vår kunskap. Att alltid säga "å ena sidan, å andra sidan" eller alltid ifrågasätta vad jag lyssnar mig fram till blir i längden väldigt tröttsamt. För mig är Bill en energitjuv och ett troll som tillför mindre än noll. Jag förstår att jag kan upplevas kort i tonen och nedsättande, men jag har kommit till en punkt där jag tycker han dödar selleri genom sitt sätt. Visa mig gärna något inlägg där han tillfört något konstruktivt.

Jag skriver och tycker för att dela med mig av mina erfarenheter och hoppas kunna hjälpa andra att få en bättre upplevelse. Jag kan givetvis strunta i det, men jag brinner för musikupplevelser och vet hur kul det är att lyssna på musik och inte kunna sluta. Att längta hem för att lyssna på musik. Att tycka att nästan all annan återgivning än hemma suger och gör det ointressant. Jag vill att fler ska få uppleva det. Och det får man inte genom att bestämma sig för att rätt är rätt och digitalt är perfekt. Det får man genom att följa Linns grundfilosofi; Låter det bättre är det bättre.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Jag uppskattar att Erik orkar fortsätta skriva i denna tråd och på detta forum. Tycker att han skriver sakligt och bidragande till forumet.

Tycker att inlägg som är ifrågasättande för ifrågasättandets skull inte bidrar på något sätt över huvud taget. Att vidare älta något över trettio gånger och i nästa mening skriva att det var sista gången är väldigt tröttsamt. Det är bara en tidsfråga tills ältandet är uppe i över fyrtio ggr.

Ser gärna att denna tråd får fortsätta då det finns frågor ställda som fortfarande saknar svar.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 21:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Just lyssnandet som en isolerad företeelse verkar nästan ha försvunnit för många av Linns exakt-anhängare (majoriteten av de som klottrar ner det officiella forumet). Lyssnandet i sig finns nu mest som en kvarleva som Linns marknadsavdelning tyckte var användbar (Just listen).
Nu ska det först förklaras i utförlig detalj vad som är gjort och sen hör ”alla” (som skriver inlägg) den förträffliga förbättringen. Alt att ”nu har vi uppgraderat mjukvaran” och så tycker alla (som skriver) att det självfallet blev bättre.
Extra komiskt blev det när Linn la ut en uppgradering och det blev hyllat av många många som en smärre revolution, men Linn fick gå in i efterhand och lite försiktigt påpeka att det bara var en buggfix de lagt ut
Nu vet vi iofs från Fredrik L o hans forum att mer eller mindre allt kan påverka, men om det verkligen var så, så visar det i så fall bara hur lite Linn vet trots att de hävdar att det de gör är Exakt. Så Linn resp Linns forum har tyvärr blivit något som man vill ta egna referenser på.. Synd att det kunnat bli så. Men, cash is king (på kort sikt iaf..)
Så jag är inte ett dugg förvånad att nya Linn tonar ner vikten av allt innan en DS.

Nu blev detta ett gnäll-inlägg men syftet var att få fler att lyssna mer på sina öron än på leverantörer med ekonomiska intressen. :)


Top
   
PostPosted: Thu Jun 28, 2018 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
leif_lar wrote:
Harald wrote:
Erik, jag tror du (och Jan) skulle tjäna på att faktiskt läsa och förstå vad Bill skriver innan du ger dig på att kasta okvädningsord efter honom. Ditt senaste inlägg visar med pinsam tydlighet att du inte gjort det, vilket gör det oklädsamt att ta i så från tårna när du sågar hans argumentation.
Håller med, känns lite väl hektiskt och personligt till och från.

Ang. mätning av musikalitet med avs. på nåltrycket så är det i det exemplet enkelt att mäta vad som gav skillnaden i bättre musikalitet, nämligen massan 0,02 gram.
Så i just det fallet kan vi ju mäta oss fram (och kanske ta till oss gamla erfarenheter för att hamna ungefär rätt).

Vad gäller nätverkskablarna så tror jag inte någon trott att "ettorna" blivit "nollor", utan det är någonting annat som påverkar, oavsett om vi får det förklarat eller inte, eller om det inte är logiskt.
Kanske kan det vara att skärmen i kablarna bara är kopplad till jord/chassiet i ena änden och att skärmen leder skräp/störningar till den änden? Eftersom jag inte har en aning så lyssnar jag mig hellre fram, det funkar alltid.
Öppet sinne.
Faktiskt beredd att hålla med här.

[O/]Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1120 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited